Bloedlijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:52

kattebeest schreef:
de vraag is: is dat erg? Verward als je met een goede lijn zit, moet je zorgen dat je die lijn goed kunt verder zetten en goede gevestigde hengsten uit deze tijd gebruiken. de nieuwe amuraths heten nu ferro of krack c, of weltmeyer of uniform in mijn ogen???

Ja, maar misschien voeren die ook terug op stamvaders. Het draait erom dat bepaalde mensen zijn gaan graven in het verleden van succesvolle moderne hengsten/sportpaarden en dan toevallig uitkwamen op het feit dat verschillende namen opvallend veel terugkwamen en andere niet. Op die manier proberen ze in het fokken gebruik te maken van die info. Het is gewoon een extra hulpmiddel in het beoordelen van een geschikte partner voor de merrie.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 12:55

zoals vorig jaar in bit stond: gouden combi's.

cor de la bryère x cottage son xx of libero h x farn of joost x abgar xx of ramiro x almé of porter x sinaeda?

met deze info kan je ook iets.
zoals ik me herinner uit de reeks van de stempelhengsten in IDS.

een goede hengst is in het noorden? ok we fokken ermee! geluk, er komen ook goede nakomelingen uit, hij vererft z'n goede bewegingen!

nu wordt men ook enthousiast in het zuiden: wij willen ook fokken!
helaas wordt het niets.

toen dachten ze waarschijnlijk er nog niet aan dat die hengst het met klassieke types heel goed doet maar met de bloedtypes kon ie niets.

(louter illustratief voorbeeldje hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:02

Destijds waren er veel minder paarden en veel minder keuzes om te maken, wat voor soort hengst je wil. Tuurlijk kan het zo zijn dat een bepaalde hengst veel voorkomt in de sportlijnen. Maar ik vraag mezelf nog steeds af. Waarom terugspitten tot 1700???? Is dat niet tever gezocht??

Helaas laat mijn kennis mij in de steek, dit gaat mij te diep!!! Heb wel een mening hierover.....maar niet genoeg theoritische kennis om het te onderbouwen!!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:12

tja pipo dat vind ik ook, tot 1700 is een hele eind, dat je verder moet kijken dan moeder en vader weet ik ook best, zo tot een generatie of 4 à 5 vind ik nuttig en leerzaam.

denk dat het erom gaat om onze goede dressuur en springpaarden te behouden en te verbeteren.
binnen een aantal jaar weten we of we nu goed bezig waren of niet! *LOL*

en als je een warmbloed hebt, weet je sowiezo dat je ooit uitkomt op engels/arabisch volbloed. en als je verder graaft kom je idd in 1700 bij darley en godolphin arabian en beyerley turk terecht.
je mening is altijd welkom pipo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:40

Het enige wat ik van Beyerley Turk weet, is dat het een heel leuk kinderboek is.

Wat ik mij ook afvraag, in hoeverre is deze informatie wel relevant. Is het niet zo dat in die tijd er weinig mensen konden schrijven, en werden er niet bij bepaalde fokkerijen alleen papieren bijgehouden???

Misschien waren er wel veel meer hengsten destijds die nu terug te vinden zijn in de lijnen van bekende sportpaarden. Alleen is dat destijds niet op papier bijgehouden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:48

Dat kan je zien op Delmar, hoever de pedigree bekend is van een bepaald paard. Voor de meeste paarden gaat dat toch behoorlijk ver.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 13:50

Dat terugspitten is gewoon begonnen doordat mensen gingen opzoeken in dichterbij liggende generaties wat succesvol is. Hier en daar zijn er dan mensen dieper gaan graven en hebben gezien dat die succesvolle verschillende hengsten toch ook veel gemeen hadden.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 18:22

kattebeest schreef:
heb net een foto van amurath en een filmpje van capitol vergeleken (horse-gate) en idd, gelijkenissen zie je!

Daar gaat het nu om wat Capitol I meegekregen van Amurath en wat geeft hij door aan zijn kinderen. Waarom zijn ze zo succesvol?
Overigens Capitol I is van 1975 en niet uit 1700.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:26

Wel of niet nuttig om zo ver door te kijken?
Ik denk van wel want door lijninteeld worden eigenschappen versterkt, zowel negatief als positief, weet je de positieve, te benadrukken en steeds te versterken dan denk ik dat je daar nu nog profijt van hebt en het is zeker een hulp bij het kiezen voor een partner.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 18:36

Desiree schreef:
ik snap het niet, juist het vierkantsmodel lijkt mij compacter en dus gemakkelijker te sluiten in het rijden dan het rechthoeksmodel (langer DUS minder compact). Alles heeft zijn voor en nadelen. Een rechthoeksmodel zou weer wat minder moeite moeten hebben met de lengtebuiging (dat is dat veerverhaal). Je moet eigenlijk een beetje in het midden zien te komen in de fokkerij, kunnen ze van allebei voldoende.

Alle rijpaarden zijn vierkantspaarden alleen staat het skelet verschillend.
Dat er meer lengtebuiging mogelijk zou met een lange rug, want dat is bij
het nederlandse bepaald als ideaal, is niets meer dan een paradigma. De ribbenkast zit vast aan de rugwervels. De romp moet je min of meer zien als een ronde ton Hoelang je deze ton ook maakt, je krijgt er in de lengte geen buiging in. De lengte van een paard wordt bepaald door de ligging van de schouder en de ligging van het darmbeen. Het paard moet dus over veel bodem staan. Deze paarden met een voldoende rondskelet en een goed funcionerend lendenmechanisme kunnen ook gemakkelijker de zijwaartse bewegingen maken. Lange paarden aan de bovenkant hebben daar veel meer moeite mee om dat ze niet tot dragen komen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 18:45

Theun schreef:
Een serieuze vraag Anna42. Ik heb een klassieke merrie maar dan ook een ECHTE, loopt rechtstreeks terug op Gambo-Girello. Je hebt het steeds over het oude bloed en de invloed van de arabier. Ik kan nu nog sperma krijgen van Mohameth maar ik vraag me in godsnaam af, als ik deze kruising door ga voeren, waar kom ik terecht en wat zijn de mogelijkheden, want ik weet eigenlijk niet waar je dat produkt onderbrengen moet.

Is het nog een oude Groninger?Dan heeft ze naar alle waarschijnlijheid een goed dragend skelet en met Gambo er vast vaker dan 1x in. Gambo voert 65 x Aurus ox in zijn pedigree.
Hoe groot is de merrie? Wie is Mohameth heb je zijn pedigree, hoe ziet hij eruit? En waarom wil je Mohameth?
Als je deze combinatie werkelijk wilt dan zit je toch niet alleen aan het KWPN vast. Er zijn in Nederland en zeker in Duitsland gelukkig meer mogelijkheden.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 18:49

fokker schreef:
Nou even voor de goede orde, Ik heb geen Arabieren maar springpaarden Mijn vraag was of iemand nog een veulen zou willen kopen als ik door een araab laat dekken.
Denk het niet hoor zelfs niet voor heel weinig.

Wat voor springpaarden heb je en door welke Arabisch Volbloed of Shagya zou die willen laten dekken?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:55

De merrie is nu 9 jaar oud, is 75% Klassiek Oud-Oldenburgs bloed met 12.50 Le TyrolXX lijn 12.50% L'Invasion, moederszijde veel Wittensteinsbloed. Het is de Mohammed die altijd gestaan heeft op Gestut Morritzberg, heeft goed gefokt is al jaren dood maar er is nog diepvriessperma van. De stokmaat van de merrie is 1.65 met een pijp van 23.5 cm. We hebben ook nog een dochter van haar van een Klassieke Oud-Oldenburger uit Polen, dit produkt is dus 87.5% klassiek, als driejarige pijpomvang van 23.5 en word net zo groot als de moeder.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 18:58

Himyar schreef:
Volbloeden zien er zo verschillend uit en als ze er verschillend uit zien, zullen ze dan ook niet verschillend functioneren? Deze ziet er b.v. (in mijn ogen) uit als een Warmbloed.

Afbeelding

Op welke warmbloed lijkt hij dan? Dat zijn juist vaak al de warmbloed met een volbloedskelet. Ook deze Volbloed beweegt als een Volbloed.
Ook bij deze Volbloed ligt het zwaartepunt achter de massa. Ook deze Volbloed galoppeert met zijn achterhand opwaarts en stuwt daarmee de massa omhoog en drukt via de schouder en elleboog de massa over het zwaartepunt. Het verschil tussen de Volboeden onderling is dat de ene wat harder loopt dan de andere maar bewegen doen ze op dezelfde manier. Ook deze Volbloed landt in de beweging eerst op het voorbeen dan pas op het achterbeen. Van een rijpaard verlangen we net het omgekeerde.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 19:43

EmEm schreef:
Oke, allemaal leuk deze discussie met erg technische informatie, maar wat is de bedoeling ervan? Ik ga even weer naar het eerste berichtje wat over dit onderwerp werd geplaatst. Ik bedoel: stel nou, dat ik zeg: geweldig dat arabisch bloed met de bijbehorende eigenschappen. En wat een geweldige hengst die Amurath. Wat moet ik daar dan mee?

En waarom zouden de deskundigen (zoals sarcastisch wordt opgemerkt overigens) een hengst van tig jaar geleden nog eens moeten ophemelen? Er wordt nu net gedaan alsof dit bewust verzwegen wordt. Dat lijkt me een beetje overtrokken. Waarom zouden ze dan doen? We willen toch allemaal dat geweldige paard fokken.

Ik denk namelijk dat ik net zoveel mensen kan vinden die de volbloed geweldig vinden, en daarbij een prachtig technisch verhaal kunnen houden, wat ook heel geloofwaardig is. Ik geloof daarom in een combinatie van eigenschappen van diverse bloedlijnen. Het gaat mij daarom erg ver om een alle credit aan dat arabisch bloed toe te schrijven.

Ik ben het ermee eens dat we zeker kritisch moeten (blijven) kijken naar of we wel op de goede weg zitten. Of we wel het juiste beeld nastreven. Maar om nu een pleidooi te gaan houden voor het verleden lijkt me niet de juiste manier.
[/quote]

Zonder verleden is er geen toekomst

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 19:52

sarabande schreef:
Buiten de lange lijnen hebben volbloeds in de weg naar het ontstaan van het sportpaard nog iets wezenlijks toegevoegd.
Dat is hun moed en wil om te winnen. In tegenstelling tot bovenstaand verhaal zijn het juist de volbloeds die uithoudingsvermogen en meewerkende karakters geven.
Vandaar dat topruiters graag volbloed in hun paarden hebben.
Ook het percentage volboed-bloed in de militarysport spreekt de bovenstaande theorie van paarden die snel op zouden zijn tegen.

Gaat de goeie kant op Saar. Van wie hebben de Volbloeds dan het uithoudingsvermogen en meewerkende karakters? Vast niet van de Neaderthalers. Als er geen knoflook inzit, krijg je ook geen knoflooksmaak.
De militarypaarden (Volbloeds) worden ook iets later ingezet en gaan daarom terecht iets langer mee. Maar je vindt vast geen Volbloed op zijn 18e (zoals Rex the Robber) die internationaal militairy loopt. Bij het stukje springen en dressuur in de military zie je precies wat de Volbloed als rijpaard te kort komt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 20:10

kattebeest schreef:
hebben ze geen haartje van hem bewaart? kunnen we hem klonen!

maar amurath gaat steeds verder te liggen komen. ik bedoel hij is van 1700 ofzo, die vind je niet meer in de 2e of 3e generatie terug, en dat zal er niet op beteren!

zijn dan paarden zoals ferro, krack c, weltmeyer, uniform, dé nieuwe amuraths?

Amurath is van 1881 zijn veel ingezette zoons Amurath ShA I 330 en
Amurath ShA 1981 zijn uiteraard van ee latere jaargang.
Als in Cartago Z Amurath 495 x voorkomt dan heeft hij veel maar dan ook heel veel van Amurath meegekregen. Ramzes 2x keer ingeteeld op Amurath werd ingzet in de jaren vijtig en zestig. De grootmoeder van Rigoletto is de 100% Shagyamerrie Jordi. Zitten we nu eens in 1700.
Zover hoeven we niet terug. Het paard van Pipo voert via de Katouchon x
in de derde generatie praktisch niets anders Arabisch en Anglo Arabisch bloed. Via vaderszijde, als ik de Katouchons goed heb nagetrokken, nog ettelijke keren via de ostpreussische lijnen o.a: Bagdadly ox, Koylan ox, Turcmanaitti ox en via de Holsteinse lijnen weer ettelijke keren Amurath ShA 1981. Waarom koop je dan zo'n paard?
Ferro, Krack C, Uniform en Weltmeyer voeren allemaal veel Arabisch?Shagyabloed en hebben daar hun skelet en de prestaties aan te danken

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 20:18

Pipo schreef:
Het enige wat ik van Beyerley Turk weet, is dat het een heel leuk kinderboek is.

Wat ik mij ook afvraag, in hoeverre is deze informatie wel relevant. Is het niet zo dat in die tijd er weinig mensen konden schrijven, en werden er niet bij bepaalde fokkerijen alleen papieren bijgehouden???

Misschien waren er wel veel meer hengsten destijds die nu terug te vinden zijn in de lijnen van bekende sportpaarden. Alleen is dat destijds niet op papier bijgehouden.

Onze rijpaardenfokkerij is nog maar 30 jaren jong. Daarom zul je dus moeten kijken welke combinaties geven nu de resultaten en wat hebben die combinaties gemeen.
Er zullen ongetwijfeld meer hengsten geweest zijn. Maar je kunt alleen van de feiten uitgaan en daarover gaat de discussie.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 20:32

greetje schreef:
De merrie is nu 9 jaar oud, is 75% Klassiek Oud-Oldenburgs bloed met 12.50 Le TyrolXX lijn 12.50% L'Invasion, moederszijde veel Wittensteinsbloed. Het is de Mohammed die altijd gestaan heeft op Gestut Morritzberg, heeft goed gefokt is al jaren dood maar er is nog diepvriessperma van. De stokmaat van de merrie is 1.65 met een pijp van 23.5 cm. We hebben ook nog een dochter van haar van een Klassieke Oud-Oldenburger uit Polen, dit produkt is dus 87.5% klassiek, als driejarige pijpomvang van 23.5 en word net zo groot als de moeder.

De maat speelt dus geen probleem. Die Landstallmeister in Morritzburg is kwaaijongen en zal best de goede Shagya of Arabisch Volboed hebben geselecteerd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:36

Volgens mij was het David Broome die indertijd met een 17 jarige volbloed na diens rencarrierre (die van de volbloed) europees kampioen springen werd.
Het is wel behelpen he als je maar 1 x per dag bij een pc kan komen, daar wordt de discussie niet overzichterlijker van met al die antwoorden achter elkaar Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:58

Anna42 schreef:
Gaat de goeie kant op Saar.

Klopt steeds meer de kant van de Volbloed ipv van de Arabier

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 21:21

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:
Gaat de goeie kant op Saar.

Klopt steeds meer de kant van de Volbloed ipv van de Arabier
[/quote]

Ik mis dan wel de feiten en kan niets met wat kreten. Nogmaals de vraag van wie hebben de Volbloeds dan de meewerkende karakters en de wil tot winnen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:26

Dit is weer there is a hole in the buckett Knipoog
Heeft niets met fokkerij van het huidige sportpaard te maken alleen met gelijk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 22:19

kattebeest schreef:
paarden in de top (of geweest) op de bcm ranking qua springvererving:

grannus (voert bloed van godolphin arabian, darley arabian, beyerley turk)

Bovendien ook van Amurath, in ieder geval via Gotthard. In Ladykiller heb ik zo snel geen Amurath ontdekt, maar wel allerlei interessante renpaarden.
Volgens mij stammen alle warmbloedpaarden op een of andere manier af van de Byerly Turk, Darley Arabian en Godolphin Barb.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 09:55

Lovely"]
[quote="kattebeest schreef:
paarden in de top (of geweest) op de bcm ranking qua springvererving:

grannus (voert bloed van godolphin arabian, darley arabian, beyerley turk)

Bovendien ook van Amurath, in ieder geval via Gotthard. In Ladykiller heb ik zo snel geen Amurath ontdekt, maar wel allerlei interessante renpaarden.
Volgens mij stammen alle warmbloedpaarden op een of andere manier af van de Byerly Turk, Darley Arabian en Godolphin Barb.[/quot

Grannus voert aan vaders en moederzijde het bloed van Amurath. Grannus komt uit een Trakehner van Ozean. Ozean voert het bloed van Nana Shahib x. Gribaldi voert 3 keer Nana Sahib, 2 keer Harun Al Rachid ShA, 3 keer Fetysz ox. Nana Sahib x en Fetysz ox vind je ook weer terug in de Trakehner Mahagoni. (dit paard kent Sarabande waarschijnlijk wel). Met de schimmel Nanouk uit een Nana Sahib moeder won destijds als eerste vrouwelijk amazone Irmgard von Opel de Springderby van Hamburg .
Ladykiller xx was een Volbloed. Zijn grootste fokkerijsuccessen behaalde hij met de Amurath en Ramzesmoederlijnen.