Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cassidy schreef:Merrie kopen, laten dekken door een andere hengst (weet niet of er papieren bij de merrie zitten, en of je eventueel papieren bij het veulen kunt krijgen) en dan bij de tweejarige. Dan staan ze samen, dekt de tweejarige niet, wordt op zijn plek gezet door de merrie (beide wel goed verzekeren) en ben je voor een jaar van het probleem af)
En als je echt een veulen van je hengst wilt, is er ook een optie om hem te laten springen op een bok en het sperma in te laten vriezen. Wat de kosten zijn zou je bij een hengstenstation moeten navragen. Dan heb je sperma op voorraad, kun je de hengst castreren, de merrie kopen, en ben je van alle vragen en twijfels die je nu hebt af.
Dorien1 schreef:Ik denk als je daarmee naar de je da stapt dat hij 1000x liever de hengst castreert dan een merrie steriliseert... het gebeurd zelden en dat heeft zo zijn redenen.
dat wist ik dus niet, ik hoopte op een kleine ingreep, waarvoor ze misschien wel naar de kliniek moest, maar verder niet meer dan een castratie.
.
!
dan laten lopen. Maar als je een veulentje dan heb moet de hengst er toch vandaan!
dus nee die combinatie vind ik niet top!
melissaxx94 schreef:Maar als je een veulentje dan heb moet de hengst er toch vandaan!
Lord_Ik schreef:Dorien1 schreef:Ik denk als je daarmee naar de je da stapt dat hij 1000x liever de hengst castreert dan een merrie steriliseert... het gebeurd zelden en dat heeft zo zijn redenen.
Hmdat wist ik dus niet, ik hoopte op een kleine ingreep, waarvoor ze misschien wel naar de kliniek moest, maar verder niet meer dan een castratie.
Helaas dus
Lotte_Wessel schreef:Lord_Ik schreef:Hmdat wist ik dus niet, ik hoopte op een kleine ingreep, waarvoor ze misschien wel naar de kliniek moest, maar verder niet meer dan een castratie.
Helaas dus
trouwens, reactie hierop.. een castratie van een hengst, kun je op wachten, zo snel gaat dat! Dus je brengt hem bij de kliniek, een hal uurtje later zit je weer in de auto met een gecastreerd paard. Dit is wel een hele kleine ingreep!
Lord_Ik schreef:Hoe lang is diepvriessperma houdbaar trouwens?
Lord_Ik schreef:Dorien1 schreef:Ik denk als je daarmee naar de je da stapt dat hij 1000x liever de hengst castreert dan een merrie steriliseert... het gebeurd zelden en dat heeft zo zijn redenen.
Hmdat wist ik dus niet, ik hoopte op een kleine ingreep, waarvoor ze misschien wel naar de kliniek moest, maar verder niet meer dan een castratie.
Helaas dus
Peterina schreef:Lord_Ik schreef:Hmdat wist ik dus niet, ik hoopte op een kleine ingreep, waarvoor ze misschien wel naar de kliniek moest, maar verder niet meer dan een castratie.
Helaas dus
Een sterilisatie operatie ! bij een merrie is net zo ingrijpend als een koliek operatie ... volledig narcose (riskant), de buiten buik wand wordt opengesneden (riskant) en daarna moet de merrie etterlijke dagen of weken op stal staan (hoefbevangenheid, infecties, septsis, ezn enz) met het nodige veearts opvolging ($$$$$).
Een castratie daarentegen duurt een halfuurtje of minder, kan in de wei gebeuren en met een beetje nazorg van de eigenaar, kan de nieuwe ruin min of meer meteen terug op de weide.
Een arabier x fjord krusing zit niemand op te wachten dus je zal er meer aan hebben om de knul een prettige leven te geven als ruin.
nee laat maar dan
.
.
Zelf heb ik een 3 jarige shethengst, vorig jaar én dit jaar gedekt; nergens last van. Super opgevoed, geen losgeslagen malloot en zelfs in het dekseizoen harstikke netjes.
Het is dus niet zo dat alle hengsten opeens gek worden als ze eenmaal gedekt hebben. Maar dat even ter zijde
Ben_Hur schreef:Castreer hem dan maar gauw, een hengst wordt er niet liever van als hij al jong heeft gedekt. Dekken kan later nog het gedrag beinvloeden, wanneer hij al balloos is.
Lord_Ik schreef:Ik heb niks tegen hengstengedrag, enkel tegen extreem hengstengedrag en dat gaat in heel vele gevallen nog steeds weg (dat extreme) bij een castratie, ook al houden ze wel enig hengstengedrag.
Ik ga er hier dus vanuit dat hij zich gaat gedragen, als hij zich niet gedraagd is er helemaal geen discussie mogelijk, dan wordt hij sowieso gecastreerd. Verder zie ik niet in waarom hij als hengst geen paardwaardig leven zou hebben?
Een niet paardwaardig leven heeft een hengst pas als hij altijd alleen moet staan of als hij nooit mag dekken, in elk geval in mijn ogen en in die gevallen ga ik dus zeker voor castreren.
Voor het moment bekijk ik dus gewoon de opties als ik hem wél hengst laat.
Heeft er iemand hier een idee wat het zou kosten om sperma te laten invriezen én er daarna een merrie mee te laten bevruchten?
superwoman schreef:Lord_Ik schreef:Ik heb niks tegen hengstengedrag, enkel tegen extreem hengstengedrag en dat gaat in heel vele gevallen nog steeds weg (dat extreme) bij een castratie, ook al houden ze wel enig hengstengedrag.
Ik ga er hier dus vanuit dat hij zich gaat gedragen, als hij zich niet gedraagd is er helemaal geen discussie mogelijk, dan wordt hij sowieso gecastreerd. Verder zie ik niet in waarom hij als hengst geen paardwaardig leven zou hebben?
Een niet paardwaardig leven heeft een hengst pas als hij altijd alleen moet staan of als hij nooit mag dekken, in elk geval in mijn ogen en in die gevallen ga ik dus zeker voor castreren.
Voor het moment bekijk ik dus gewoon de opties als ik hem wél hengst laat.
Heeft er iemand hier een idee wat het zou kosten om sperma te laten invriezen én er daarna een merrie mee te laten bevruchten?
Wat volgens jouw extreem hengstengedrag is, is volgens mij "gewoon" hengstengedrag. Dat er hengsten zijn die super braaf zijn, zijn imo de uitzonderingen en is ook vaak rasgevoelig.
De reden waarom ik denk dat jij een hengst niet een paardwaardig bestaan kan geven, is omdat je er zo weinig ervaring mee hebt en nu al niet weet wat de consequenties zijn van bepaalde keuses. Tuurlijk kun je alles leren, alleen paarden leren sneller dan mensen en dan gaat het gewoon vaak mis.
De prijs van sperma invriezen zal verschillend zijn per D.A, net als insemineren.
(hopelijk dan, dat is altijd gokwerk natuurlijk).
) om anderen iets te bewijzen
voor een paar % misschien, maar dat is zeker niet 'dé reden'. De voornaamste is nog steeds dat ik allereerst graag een paardje met wat karakter en fijngevoeligheid heb en dat ruinen dat vaak (ik zeg dus niet altijd) minder hebben dan merries of hengsten en ten tweede dat ik graag ooit één of wie weet zelfs meerdere veulentje(s) van hem zou hebben.