2 jarige laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 01:03

@ Frangelica, heb het bericht boven dat van jou aangepast. Je kunt ook sperma van je hengst invriezen, en dan de hengst laten ruinen. Mocht je op termijn willen dekken, kan dat altijd nog met ingevroren sperma.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 12:47

Cassidy schreef:
Merrie kopen, laten dekken door een andere hengst (weet niet of er papieren bij de merrie zitten, en of je eventueel papieren bij het veulen kunt krijgen) en dan bij de tweejarige. Dan staan ze samen, dekt de tweejarige niet, wordt op zijn plek gezet door de merrie (beide wel goed verzekeren) en ben je voor een jaar van het probleem af) :D

En als je echt een veulen van je hengst wilt, is er ook een optie om hem te laten springen op een bok en het sperma in te laten vriezen. Wat de kosten zijn zou je bij een hengstenstation moeten navragen. Dan heb je sperma op voorraad, kun je de hengst castreren, de merrie kopen, en ben je van alle vragen en twijfels die je nu hebt af.

Dat zijn zeker goede oplossingen om over na te denken :j
hier ben ik zeer veel mee, dankje, ik zat ook al in die richting te denken maar zat hier vanboven nogal in de knoop met alle mogelijkheden.
Ik had als optie ook nog de merrie evt. op termijn steriliseren, maar ik weet niet hoeveel risico dat inhoudt.

Of ik aan de papieren van de merrie kan geraken weet ik dus niet zeker, maar bv. het arabische stamboek aanvaardt 'arabieren' tot 15% bloed, dus als ik er een 100% arabische volbloed hengst op zou zetten zou ik wel een veulen met papieren kunnen krijgen.

Anoniem

Re: 2 jarige laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:41

Een merrie steriliseren omdat jij je hengst hengst wil laten???? Arme merrie!!!!!!! Zoiets is ontzettend ingrijpend! Ik vraag me ook echt af of een DA dat wil doen omdat jij graag een merrie wil die bij je hengst kan staan.

Alsjeblieft zeg... Laat je hengst castreren. Dat is t fijnst voor alle partijen, alleen wellicht niet voor jou ondat jij in je hoofd hebt dat jouw arabxfjord hengst dekhengst moet worden... Stap daar overheen, alsjeblieft! :j

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:45

Ik denk als je daarmee naar de je da stapt dat hij 1000x liever de hengst castreert dan een merrie steriliseert... het gebeurd zelden en dat heeft zo zijn redenen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 13:47

Dorien1 schreef:
Ik denk als je daarmee naar de je da stapt dat hij 1000x liever de hengst castreert dan een merrie steriliseert... het gebeurd zelden en dat heeft zo zijn redenen.

Hm :+ dat wist ik dus niet, ik hoopte op een kleine ingreep, waarvoor ze misschien wel naar de kliniek moest, maar verder niet meer dan een castratie.
Helaas dus :P

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:52

hmm, ik zou zeggen niet doen.
Hengst houd hier waarschijnlijk niks aan over of doet.
Maar het lijkt me logisch dat je een hengstige merrie of gewone merrie niet bij een hengst zet! ;).
Je snapt toch wel dat wanneer die merrie hengstig is dat die hengst wel wil dekken. Dat is gewoon niet zo'n goede combinatie ;)!
Dus of lijntje er tussen houden of je hengst laten castereren.
mits dat jij wil dat de merrie gedekt word ;) dan laten lopen. Maar als je een veulentje dan heb moet de hengst er toch vandaan! ;) dus nee die combinatie vind ik niet top! :)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:59

opzich zal het niet schadelijk zijn voor je merrie, TS, er worden vaak genoeg (heeel vaak) merries gedekt op de 2de die dan op hun 3e een veulen krijgen, daar niet van. Weet ook niet of je er problemen mee hebt als je hengst je merrie bevrucht.. dan zou het namelijk opzich kunnen.
Wel wordt er wel eens gezegt dat, als jonge hengsten dekken, en dus merries helemaal, na deze 'dekking van de merrie' veel minder handelbaar zijn. Als ze ouder zijn, en in de hand en de regels kennen, kunnen ze uiteindelijk dekhengst worden, maar dan kennen ze de regels. Zulke jonge hengsten worden alleen maar gek als ze dekken. weet ook verder niet wat je verdere plannen zijn voor de hengst (sorry, heb niet het hele topic gelezen) maar succes ermee en als ik jou was, zou ik de hengst niet bij merries in doen. Als hij eenmaal in de hand is, kun je hem eerst leren respect te krijgen voor jou en mensen, en daarna leren dat hij normaal moet gedragen bij merries. Dat kunnen hengsten prima! ;)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:00

melissaxx94 schreef:
Maar als je een veulentje dan heb moet de hengst er toch vandaan!

Dit is natuurlijk helemaal niet nodig, maar verder zijn alle argumenten die in dit topic tégen het niet-castreren van je hengst zijn aangevoerd zeer overtuigend.
En over de sterilisatie van de merrie: ik neem aan dat ze dan wel tekenen van hengstigheid blijft vertonen, en dat zou betekenen dat je hengst er elke maand bovenop zit (misschien wel een week lang, meerdere keren per dag) - en dat is niet zo goed, om het maar eens voorzichtig uit te drukken (ik denk aan: infecties, rugbeschadigingen, bijwonden e.d.).

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:01

Lord_Ik schreef:
Dorien1 schreef:

Hm :+ dat wist ik dus niet, ik hoopte op een kleine ingreep, waarvoor ze misschien wel naar de kliniek moest, maar verder niet meer dan een castratie.

trouwens, reactie hierop.. een castratie van een hengst, kun je op wachten, zo snel gaat dat! Dus je brengt hem bij de kliniek, een hal uurtje later zit je weer in de auto met een gecastreerd paard. Dit is wel een hele kleine ingreep!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:19

Lotte_Wessel schreef:
Lord_Ik schreef:

trouwens, reactie hierop.. een castratie van een hengst, kun je op wachten, zo snel gaat dat! Dus je brengt hem bij de kliniek, een hal uurtje later zit je weer in de auto met een gecastreerd paard. Dit is wel een hele kleine ingreep!

Ja weet ik, castraties heb ik al meegemaakt, maar sterilisaties nog niet, ik wist dus niet wat het inhield, vandaar.
Als de ingreep zo zwaar is wordt ze natuurlijk niet uitgevoerd bij een merrie die het niet nodig heeft. Het kan trouwens zelf zijn dat ze een pismerrie is, dat ga ik bij de eigenaresse nog eens navragen want dat zou het allemaal wel weer bemoeilijken natuurlijk.
De merrie is daarnaast 11 he, geen 2, dat is mijn hengst.

Hoe lang is diepvriessperma houdbaar trouwens?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:00

Lord_Ik schreef:
Hoe lang is diepvriessperma houdbaar trouwens?

Jarenlang. Maar daar moet wel bij gezegd worden dat het insemineren met diepvriessperma veel lastiger is dan met gewoon vers. Het moet op de juiste temperatuur en zo dicht mogelijk op de ovulatie ingebracht worden, wat inhoudt dat ze de merrie wel meerdere malen per dag scannen om het beste moment te pakken. Meer werk en meer kosten dus en niet iets dat je zo even thuis op de wei doet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:35

Lord_Ik schreef:
Dorien1 schreef:

Een sterilisatie operatie ! bij een merrie is net zo ingrijpend als een koliek operatie ... volledig narcose (riskant), de buiten buik wand wordt opengesneden (riskant) en daarna moet de merrie etterlijke dagen of weken op stal staan (hoefbevangenheid, infecties, septsis, ezn enz) met het nodige veearts opvolging ($$$$$).
Een castratie daarentegen duurt een halfuurtje of minder, kan in de wei gebeuren en met een beetje nazorg van de eigenaar, kan de nieuwe ruin min of meer meteen terug op de weide.

Een arabier x fjord krusing zit niemand op te wachten dus je zal er meer aan hebben om de knul een prettige leven te geven als ruin.

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:57

Is het niet een beetje sneu voor zo'n rasloos hengstje, dat hij solitair moet leven omdat hij zonodig de ballen moet houden......

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 16:14

Peterina schreef:
Lord_Ik schreef:

Een sterilisatie operatie ! bij een merrie is net zo ingrijpend als een koliek operatie ... volledig narcose (riskant), de buiten buik wand wordt opengesneden (riskant) en daarna moet de merrie etterlijke dagen of weken op stal staan (hoefbevangenheid, infecties, septsis, ezn enz) met het nodige veearts opvolging ($$$$$).
Een castratie daarentegen duurt een halfuurtje of minder, kan in de wei gebeuren en met een beetje nazorg van de eigenaar, kan de nieuwe ruin min of meer meteen terug op de weide.

Een arabier x fjord krusing zit niemand op te wachten dus je zal er meer aan hebben om de knul een prettige leven te geven als ruin.

Snijden ze langs buiten de buikwand open !? zijn ze gek }:0 nee laat maar dan :+.
Wat een castratie inhoud weet ik meer dan goed genoeg :).

Verder zit IK wel op die kruising "te wachten", naast enkele anderen die ook wel interesse hebben, maar daar doe ik het niet voor.

@Ben_Hur: hij zou dus nooit alleen komen te staan... anders laat ik hem idd liever castreren. Aan die manier van 'hengsten houden' doe ik igg niet mee.

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:20

Castreer hem dan maar gauw, een hengst wordt er niet liever van als hij al jong heeft gedekt. Dekken kan later nog het gedrag beinvloeden, wanneer hij al balloos is.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:24

Ik heb het topic vluchtig doorgelezen, maar TS.... wat jammer dat je je hengst persé hengst wilt laten. Castreren heeft alleen maar voordelen! Ja, z'n knikkers hoef je niet meer naar te zoeken, maar denk eens aan het paardwaardige leven dat hij dag wél heeft :) Zelf heb ik een 3 jarige shethengst, vorig jaar én dit jaar gedekt; nergens last van. Super opgevoed, geen losgeslagen malloot en zelfs in het dekseizoen harstikke netjes. :) Het is dus niet zo dat alle hengsten opeens gek worden als ze eenmaal gedekt hebben. Maar dat even ter zijde :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 16:53

Ben_Hur schreef:
Castreer hem dan maar gauw, een hengst wordt er niet liever van als hij al jong heeft gedekt. Dekken kan later nog het gedrag beinvloeden, wanneer hij al balloos is.

Ik heb niks tegen hengstengedrag, enkel tegen extreem hengstengedrag en dat gaat in heel vele gevallen nog steeds weg (dat extreme) bij een castratie, ook al houden ze wel enig hengstengedrag.
Ik ga er hier dus vanuit dat hij zich gaat gedragen, als hij zich niet gedraagd is er helemaal geen discussie mogelijk, dan wordt hij sowieso gecastreerd. Verder zie ik niet in waarom hij als hengst geen paardwaardig leven zou hebben?
Een niet paardwaardig leven heeft een hengst pas als hij altijd alleen moet staan of als hij nooit mag dekken, in elk geval in mijn ogen en in die gevallen ga ik dus zeker voor castreren.
Voor het moment bekijk ik dus gewoon de opties als ik hem wél hengst laat.

Heeft er iemand hier een idee wat het zou kosten om sperma te laten invriezen én er daarna een merrie mee te laten bevruchten?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:54

Lord_Ik schreef:
Ik heb niks tegen hengstengedrag, enkel tegen extreem hengstengedrag en dat gaat in heel vele gevallen nog steeds weg (dat extreme) bij een castratie, ook al houden ze wel enig hengstengedrag.
Ik ga er hier dus vanuit dat hij zich gaat gedragen, als hij zich niet gedraagd is er helemaal geen discussie mogelijk, dan wordt hij sowieso gecastreerd. Verder zie ik niet in waarom hij als hengst geen paardwaardig leven zou hebben?
Een niet paardwaardig leven heeft een hengst pas als hij altijd alleen moet staan of als hij nooit mag dekken, in elk geval in mijn ogen en in die gevallen ga ik dus zeker voor castreren.

Heeft er iemand hier een idee wat het zou kosten om sperma te laten invriezen én er daarna een merrie mee te laten bevruchten?

Wat volgens jouw extreem hengstengedrag is, is volgens mij "gewoon" hengstengedrag. Dat er hengsten zijn die super braaf zijn, zijn imo de uitzonderingen en is ook vaak rasgevoelig.
De reden waarom ik denk dat jij een hengst niet een paardwaardig bestaan kan geven, is omdat je er zo weinig ervaring mee hebt en nu al niet weet wat de consequenties zijn van bepaalde keuses. Tuurlijk kun je alles leren, alleen paarden leren sneller dan mensen en dan gaat het gewoon vaak mis.

De prijs van sperma invriezen zal verschillend zijn per D.A, net als insemineren.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 23:45

superwoman schreef:
Lord_Ik schreef:

Wat volgens jouw extreem hengstengedrag is, is volgens mij "gewoon" hengstengedrag. Dat er hengsten zijn die super braaf zijn, zijn imo de uitzonderingen en is ook vaak rasgevoelig.
De reden waarom ik denk dat jij een hengst niet een paardwaardig bestaan kan geven, is omdat je er zo weinig ervaring mee hebt en nu al niet weet wat de consequenties zijn van bepaalde keuses. Tuurlijk kun je alles leren, alleen paarden leren sneller dan mensen en dan gaat het gewoon vaak mis.

De prijs van sperma invriezen zal verschillend zijn per D.A, net als insemineren.

Ik heb toch nooit verteld wat volgens mij extreem hengstengedrag is ? :D
Extreem hengstengedrag is in mijn ogen: absoluut niet te weerhouden zijn van steigeren in de buurt van merries (wat niet wil zeggen dat ik het niet kan verdragen dat het weleens gebeurt), onmogelijk weg te houden of voorbij merries te krijgen zijn, mensen werkelijk aanvallen of zichzelf onophoudelijk grote verwondingen toebrengen door door omheiningen door (te proberen) breken.

Dit gedrag heeft hij tot nu toe nooit vertoond, merries of geen merries, hij toonde zich wel hengst, heeft ook weleens gesteigerd omdat ik stond af te wachten wat hij ging doen, maar als ik hem weer mee weg van de merries nam was vooruit vooruit en gedaan met merriekijken en steigeren, zoals ik van hem verwacht dus.

Ik heb inderdaad niet veel ervaring, daar heb je gelijk in, maar wel uitgebreide ervaring met 1 hengst, het is er maar 1, maar het is toch veel meer dan niks. Zijn vader is dus een halfarabische hengst en ik heb er zo goed als probleemloos ommegangen en processies mee kunnen rijden, neus aan kont met merries, ruinen en nog hier en daar een enkele hengst. In het begin had hij ook veel meer hengstenkuren en had ik het niet moeten proberen, aangezien hij ook regelmatig dekt, maar met veel bereden te worden heeft hij gewoon geleerd dat als een ruiter hem aan het werk zet dat hij gewoon moet luisteren, zodat je als ruiter zijn aandacht (gedeeltelijk) van de merries kan wegtrekken en tot nu toe is dat met mijn hengst dus net hetzelfde.
Om die reden ben ik dus ook van plan dat als het uit de hand loopt, hij gewoon gecastreerd wordt en ik niet ga lopen aanmodderen, ook al heb ik advies van ervarener mensen, maar indien mogelijk hou ik hem dus nog steeds graag hengst.

In verband met de merrie zie ik sperma invriezen, castreren en later insemineren dus wel degelijk zitten, maar ik zou graag wel een geschatte prijs hebben + de kansen dat er ooit een merrie mee bevrucht kan raken (aangezien hij zoals eerder in dit topic vermeld dus minder spermacellen zou hebben dan een volwassen hengst).
Anders een paar veulens in de buurt van hem laten zetten om evt. later terug te kopen ook nog wel, en als het allemaal écht niet blijkt te lukken (als hij dus echt niet hengst te houden is en ik dus geen veulens van hem kan krijgen of ik sperma invriezen echt niet kan betalen) ... zijn moeder en vader leven nog steeds, dus ik kan me nog een kloon aanschaffen :D (hopelijk dan, dat is altijd gokwerk natuurlijk).

Uiteindelijk zijn er dus altijd wel mogelijkheden, ik sluit niks uit, maar mijn voorkeur blijft alleen wel uitgaan naar hem hengst houden, al is het al om fabeltjes uit te wereld te helpen dat hengsten monsters zijn, aangezien mijn ervaring tot nu toe dus heel anders is, dat de echte monsters eerder uitzondering dan regel zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:03

Het hengstenstation waar ik in het verleden mee te maken heb gehad, noemde als richtprijs voor invriezen van sperma van een hengst ongeveel 500 Euro. Dat is dan gewoon voor eigen gebruik, zonder testvriezen en alle gezondheidsverklarigen vooraf die nodig zijn om ook merries van buitenaf te insemineren. Hoe duur het uiteindelijk in jouw geval zou worden moet je toch echt zelf navragen.

En als je een hengst alleen hengst houdt om anderen iets te bewijzen, is je argument in mijn ogen heel erg zwak. Kijk in eerste instantie naar de veiligheid van de hengst zelf, de paarden die ermee in aanraking komen, en last but not least, alle mensen die met hem om moeten gaan. Een dodelijk ongeval door een hengst die niet gecastreerd is vanwege het ego van zijn eigenaar is gewoon onnodig. Zet je ego in de kast, laat de hengst castreren, dan hoef je de merrie niet te steriliseren.

Er is nog een optie die ik niet eerder heb aangekaart, en dat is dat je de hengst chemisch kunt laten castreren. Alleen is dat op de lange duur duurder dan een gewone castratie, en de kans is heel groot dat de hengst er steriel door wordt....

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 00:21

Chemisch castreren? Tijdelijk dan?

€500 valt best nog mee eigenlijk, maar ik ga het inderdaad navragen.

Ik hou hem niet (en ook niet hengst :D) om anderen iets te bewijzen :P voor een paar % misschien, maar dat is zeker niet 'dé reden'. De voornaamste is nog steeds dat ik allereerst graag een paardje met wat karakter en fijngevoeligheid heb en dat ruinen dat vaak (ik zeg dus niet altijd) minder hebben dan merries of hengsten en ten tweede dat ik graag ooit één of wie weet zelfs meerdere veulentje(s) van hem zou hebben.

De merrie steriliseren heb ik dus al overboord gezet, de ingreep en het risico voor de merrie zijn gewoon te groot, zelfs al is ze een pismerrie (wat zo te lezen ook een reden zou zijn voor sterilisatie), voor zover ik weet heeft ze er in haar gedrag geen last van.

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:27

500 is een boel geld, ik vind de lak duurder dan de brief in dit geval. Papieren krijg je nooit bij zo'n veulen.
Het is onzin dat ruinen vaak minder karakter en fijngevoeligheid hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:43

Chemisch castreren is idd tijdelijk, en werkt - zo heb ik me laten vertellen - een half jaar.
Het is alleen heel sneu als je je hengst chemisch laat castreren om hem daarna voor de fok te gebruiken, en hij als resultaat van die chemische castratie steriel blijkt te zijn. Dan had je jezelf de kosten kunnen besparen en meteen gewoon kunnen laten castreren.

Chemische castratie kost - heb ik me laten vertellen - 600 Euro per half jaar...

Dus reken maar na. Wat gaat uiteindelijk goedkoper zijn: de gewone castratie of een chemische castratie met uiteindelijk een steriele hengst?

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:46

Rekenen is soms heel moeilijk :+
600 euro per half jaar, gedurende hoeveel jaar?
Als je over een jaar praat, ben je 1200 kwijt.
Dan moet je al hopen, dat je 12 eigen veulens hebt van deze hengst, om de kosten te dekken. Wat zeg ik. Dekken. lekker dubbel in dit topic :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 00:48

Waarom zou jij wakker moeten liggen om de kosten? Mensen maken wel meer dure fouten. Als ze het niet ten koste van mijn portemonnee doen, mogen ze gewoon hun gang gaan hoor. Zal er niet wakker van liggen...