Bretton Woods

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bretton Woods

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:06

Bij welke hengst is de kans op OCD dan kleiner?
Een hengst met een PROK certificaat kan zomaar meer OCD vererven dan een hengst met een C.
Daar zijn nog helemaal geen gegevens over openbaar gemaakt. Gaat ook nog heel lang duren, want PROK x PROK hoeft geen PROK op te leveren, zo werkt fokkerij niet.
Dus waar dek jij dan mee?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:10

[***] schreef:
Daar zijn nog helemaal geen gegevens over openbaar gemaakt. Gaat ook nog heel lang duren, want PROK x PROK hoeft geen PROK op te leveren, zo werkt fokkerij niet.

In de praktijk geeft Prok x Prok beduidend meer Prok, vraag het maar eens aan grote fokkers
Een van hen misterA gaf dat trouwens zelf al aan.

De discussie gaat over BW en of je hem hiervoor zou laten staan jij dus niet dat is duidelijk, ik wel.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:13

[***] schreef:
Bij welke hengst is de kans op OCD dan kleiner?
Een hengst met een PROK certificaat kan zomaar meer OCD vererven dan een hengst met een C.
Dus waar dek jij dan mee?

Misschien word je er gelukkig van als iedereen roept dat jij gelijk hebt? Zo'n reclame campagne voor bw is duidelijk niet nodig... Mogen anderen ook een blik op deze zaak werpen? Ik ga echt voor 200% mee met sarabande... Het gaat er toch niet om bij welke hengst deze kans kleiner is? Punt van discussie is dat de kans bij deze hengst misschien groter kan zijn...ben iig
Blij dat jij mij er even op wijst dat prok x prok nog geen prok hoeft te zijn... Had geen notie! Jammer dat je als fokker de kans op prok x prok niet wil vergroten

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:35

Kan je mij trouwens antwoord geven op de vraag, of en hoeveel merries er gedekt zijn door bw die in eigendom zijn van leden van de keuringscom. Van t oldenburg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:43

faye1995 schreef:
Zo'n reclame campagne voor bw is duidelijk niet nodig...

Een negatieve campagne voor BW is ook duidelijk niet nodig.

sarabande schreef:
In de praktijk geeft Prok x Prok beduidend meer Prok, vraag het maar eens aan grote fokkers.

Ten opzichte van wat? Ten opzichte van paarden die niet op de foto zijn geweest, of die niet goed zijn op de foto, of die wel goed zijn op de foto maar alleen een C hebben? Het grote nadeel met het PROK verhaal is juist dat het niet waterdicht is en geen garantie geeft en je dergelijke uitspraken dus helemaal niet kan doen omdat ze nergens op gebaseerd zijn.

In de praktijk wordt er juist nooit tot zelden om een PROK predikaat gevraagd bij een sportpaard en dat is wat er bij het KWPN gefokt wordt. En daarom denk ik dat BW voldoende merries gaat krijgen.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:55

faye1995 schreef:
Mensen, mensen.... De ts start een topic met als onderwerp wie met bw wil gaan dekken. Daar zijn een aantal antwoorden op gekomen evenals een fatsoenlijke uitleg over de staat van de hengst! Hoe kan dit nu verboden worden in dit topic? Wil je onliners? JA IK GA DEKKEN MET BW. interessant topic dan... Ben blij dat kenners advies geven en hun blik werpen op deze zaak... Het is toch van de zotte dat er weer ik veel hoeveel hengsten beschikbaar zijn voor de dekdienst die gezond zijn en legio mensen die dit op de koop toenemen, want over een paar jaar kan men toch foto's maken en eventueel laten opereren... Belachelijk in een woord!!!! Dat zijn nu de echte hobbyfokkers die een leuk veulen in de wei willen hebben die niet nadenken over de eventuele gevolgen voor het dier zelf! HALLO denk even na!!!

Alsjeblieft zeg, laat kenners en mensen die verstand hebben van zaken niet de mond snoeren anders hebben we straks en ongezond veulens en een groot tekort aan da's om die veulens te opereren.... Want men houdt er blijkbaar al rekening mee voordat de merrie überhaupt gedekt is.. Ten hemel
Schreiend...

om hier eventjes op te reageren als 'hobbyfokker' die er blijkbaar geen verstand van heeft
ik heb de foto's opnieuw op laten vragen in de kliniek en deze laten bekijken met de eisen van het KWPN
Deze was dus correct voor de sport en met de fokeisen voor het KWPN ook geen enkele bemerkingen...
Dus in principe zou het het PROK predicaat zonder problemen moeten krijgen (daar gaan we dus voor kijken, maar ik fok toch om in te schrijven bij het BWP

Dus als jullie het dan nog zo onverantwoord vinden om een hengst op een merrie te zetten omdat ze niet PROK was, bij deze is dit argument weggewerkt.
Want ik vind dat de hengst veel aan m'n merrie kan bijbrengen.

Het feit over sparen over operatie, ik heb niet gezegd dat ik hiervoor spaar.
Ik heb gezegd dat je hiermee moet rekening houden in je achterhoofd, niet alles loopt op rolletjes...
Bij vele lezingen van gerenommeerde dierenartsen raden ze zelfs aan om op 2-jarige leeftijd een paard te laten keuren op de foto's.
Indien het nodig is dan te laten opereren zodat ze voldoende rust kunnen krijgen om weer in orde te komen.
Want op deze leeftijd kan het minder schade op lopen dan op latere leeftijd.
Dus als jij vind dat dit dieronvriendelijk is, dan zijn de mensen die hun beest laten rondlopen tot ze erbij manken dieronvriendelijk vind ik...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:59

splenius schreef:
Een kennis van mij krijgt volgend jaar al 2 veulens van Bretton Woods
De moeder van de hengst (clapton) Jazz x welt hit die in het najaars onderzoek heeft gezeten krijgt van Bretton woods een veulen.
En een volle zus van de moeder van Westpoint krijgt ook een veulen van Bretton woods.
Beiden merrrie's zijn Keur,pref
Dus ben erg benieuwd hoe ze er uit gaan zien en of ze ook groot zijn.

Heee heb je het over Katja (de volle zus van moeder van Westpoint)? Dat is ook de moeder van mijn Whizz :D en die is inderdaad drachtig van Bretton woods (hoorde ik laatst). Heel erg benieuwd wat dat gaat worden!

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:01

ik vind het helaas spijtig dat deze hengst als zo slecht wordt aanzien om mee te fokken.
Maar dan vraag ik me af, als de hengst dan toch zo slecht is om mee te fokken.
Waarom wordt hij dan bij zoveel stamboeken goedgekeurd?
Hebben ze dan allemaal zoveel zand in hun ogen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:17

ulestro schreef:
ik vind het helaas spijtig dat deze hengst als zo slecht wordt aanzien om mee te fokken.
Maar dan vraag ik me af, als de hengst dan toch zo slecht is om mee te fokken.
Waarom wordt hij dan bij zoveel stamboeken goedgekeurd?
Hebben ze dan allemaal zoveel zand in hun ogen?

In Duitsland vindt men een ctje geen probleem en dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij goedgekeurd is, omdat Oldenburg hem graag wilde (net zoals Bordeaux) De Nederlandse fokkerij heeft altijd een ander beleid gehad en dat ze dat nu aanpassen naar Duitse maatstaven is iets waar veel fokkers het niet mee eens zijn.
Maar gelukkig hebben ze BW op een dermate hoog dekgeld gezet dat hij waarschijnlijk weinig kwaad zal aanrichten :D .

Als hij ooit internationaal GP gaat lopen wordt het een andere zaak, maar voor een onbewezen hengst is dit een ongewenste ontwikkeling

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:21

Jahoor Sarabande, geloof je hetzelf? Waarom zou het KWPN achter andere stamboeken aanhobbelen als ze al bewezen hebben op de goede weg te zijn? Dit is echt gewoon onzin wat je nu neerzet.

Ik denk ook dat de dek aantallen nog zullen verrassen, omdat niet iedereen zo in hokjes denkt.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:23

Het perfecte paard bestaat toch niet? Naar mijn mening liever een goed maar met een ctje, dan een minder goed paard zonder.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:59

Bomba schreef:
Het perfecte paard bestaat toch niet? Naar mijn mening liever een goed maar met een ctje, dan een minder goed paard zonder.

dat vind ik heel kortzichtig ...er zijn zoveel paarden dus liever toch EN kwaliteit EN gezond
We fokken niet allemaal de nieuwe wereldkampioen of toekomstige dekhengst die dan ondanks zijn "tekortje " toch geld in het laadje brengt
een normaal tot goed paard met foutjes zoals BW is gewoon een hele klap minder waard ..probeer jij maar eens een merrie met een C in de knieen en een chip in de sprongen aan de man te brengen ;)

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:02

fargo schreef:
splenius schreef:
Een kennis van mij krijgt volgend jaar al 2 veulens van Bretton Woods
De moeder van de hengst (clapton) Jazz x welt hit die in het najaars onderzoek heeft gezeten krijgt van Bretton woods een veulen.
En een volle zus van de moeder van Westpoint krijgt ook een veulen van Bretton woods.
Beiden merrrie's zijn Keur,pref
Dus ben erg benieuwd hoe ze er uit gaan zien en of ze ook groot zijn.

Heee heb je het over Katja (de volle zus van moeder van Westpoint)? Dat is ook de moeder van mijn Whizz :D en die is inderdaad drachtig van Bretton woods (hoorde ik laatst). Heel erg benieuwd wat dat gaat worden!

ja gaat over katja.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:12

Er is nog volop onderzoek naar OC en OCD en misschien heeft een OC niets te maken met OCD.
Dus als hij nu een Ctje heeft voor een OC hoeft hij niet OCD door te fokken!!!!
En er worden heel veel merries gedekt die nooit op de foto's zijn geweest dus dan weet je ook niet of die merrie OC of OCD heeft.
Dus geheel uitsluiten kan dan ook niet, of alle fokmerries moeten eerst op de foto voordat je ermee gaat fokken!!!
BW heeft dit jaar al veel gedekt ondanks zijn Ctje en AES goedgekeurd en daarbij is hij nu voor 3 verschillende stamboeken goedgekeurd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:14

Hoeveel kinderen krijgt een merrie en hoeveel een populaire hengst??????

Dus ik zie even het verband niet.

Overigens laten serieuze fokkers hun merries ook op de foto zetten voor ze ze inzetten, zelfs al komen er maar 10 tot 20 kinderen uit.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:16

in de sprong heeft ie een geopereerde OCD toch ?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:09

Dat dacht ik niet?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:34

splenius: Kun je mij vertellen waar ik de onderzoeken kan vinden. Zou graag eens kritisch naar de onderzoeken kijken.

sarabande: Heerlijk die opmerking, Maar gelukkig hebben ze BW op een dermate hoog dekgeld gezet dat hij waarschijnlijk weinig kwaad zal aanrichten. Ik vind het ronduit een aanfluiting om 1500 euro te vragen.

Bomba: Naar mijn mening liever een goed maar met een ctje, dan een minder goed paard zonder. Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ga voor gezond en zeker niet voor een bemerking. Waarom met minder genoegen nemen en waar leg je dan de grens.

Ik vind BW een prachtige hengst, echt waar. Alleen waarom zou ik dekken met een paard met een bemerking als ik voor minder geld, kwalitatief een goede hengst kan vinden zonder.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:29

tjady schreef:
splenius: Kun je mij vertellen waar ik de onderzoeken kan vinden. Zou graag eens kritisch naar de onderzoeken kijken.

sarabande: Heerlijk die opmerking, Maar gelukkig hebben ze BW op een dermate hoog dekgeld gezet dat hij waarschijnlijk weinig kwaad zal aanrichten. Ik vind het ronduit een aanfluiting om 1500 euro te vragen.

Bomba: Naar mijn mening liever een goed maar met een ctje, dan een minder goed paard zonder. Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ga voor gezond en zeker niet voor een bemerking. Waarom met minder genoegen nemen en waar leg je dan de grens.

Ik vind BW een prachtige hengst, echt waar. Alleen waarom zou ik dekken met een paard met een bemerking als ik voor minder geld, kwalitatief een goede hengst kan vinden zonder.

KWPN is nog bezig met dit onderzoek dus je kan het nog niet kritisch bekijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:04

splenius schreef:
KWPN is nog bezig met dit onderzoek dus je kan het nog niet kritisch bekijken.

Zolang niet bewezen is dat hengsten met OCD geen OCD vererven en hengsten zonder wel, zoals hier gesuggereerd wordt, lijkt het me heel verstandig om het kritisch te bekijken en er van uit te gaan dat al die onderzoeken en inspanningen om het uit te sluiten door schone hengsten en merries te gebruiken, niet voor niets zijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:18

splenius schreef:
Er is nog volop onderzoek naar OC en OCD en misschien heeft een OC niets te maken met OCD.
Dus als hij nu een Ctje heeft voor een OC hoeft hij niet OCD door te fokken!!!!
En er worden heel veel merries gedekt die nooit op de foto's zijn geweest dus dan weet je ook niet of die merrie OC of OCD heeft.
Dus geheel uitsluiten kan dan ook niet, of alle fokmerries moeten eerst op de foto voordat je ermee gaat fokken!!!
BW heeft dit jaar al veel gedekt ondanks zijn Ctje en AES goedgekeurd en daarbij is hij nu voor 3 verschillende stamboeken goedgekeurd.

a- oc heeft wel degelijk met ocd te maken, wordt ook altijd in één adem genoemd, oc-ocd.
oc blijft bijv.over na het operatief verwijderen van een fragment(ocd)
b- als een hengst of merrie een oc-ocd heeft is dat niet altijd erfelijk, maar meestal wel.
Dat heeft o.a. het nakomelingenonderzoek duidelijk aangetoond.
c-De laatste jaren is het prok-onderzoek sterk toegenomen, nog even en het is bijna vanzelfsprekend dat een merrie zonder het
prok-predikaat NIET aan de eisen daarvoor voldoet.
d-AES-goedgekeurd heeft nauwelijks een toegevoegde waarde.

Fokkers kunnen in alle vrijheid kiezen. Ook voor een goedgekeurde hengst waarvan de gezondheidsstatus niet voldoet aan de oude KWPN- eisen.
Het is immers bekend.
Vroeg of laat zal je vanwege de gok die je als fokker neemt de rekening gepresenteerd krijgen. Simpel omdat het erfelijk is.
Hopelijk vererft de hengst dan zn andere verwachte bizondere kwaliteiten zodanig dat je er uiteindelijk geen spijt van hebt.
Of je hebt gewoon geluk gehad.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:34

misterA: je vat het goed samen denk ik, zou het niet beter zijn dat het terug gaat over de kwaliteiten of gebreken van de hengst, los van die afvlakking?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:33

Het staat iedereen vrij om over welke kwaliteiten dan ook van BW te praten, het een hoeft het ander niet in de weg te zitten dunkt me.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:13

Maar het een mag door toedoen van enkele individuen ook het andere niet overschaduwen...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:27

s0173957 schreef:
Maar het een mag door toedoen van enkele individuen ook het andere niet overschaduwen...

Hoe bedoel je mag, daar ben je toch zelf bij. Niets belet je om het over zijn andere te verwachtte fok kwaliteiten te hebben.