NRPS keuring 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:08

corinepgek schreef:
En ook het voorbrengen zelf, ik lees allemaal dingen over voorbrenger het laten doen, zijn er weinig mensen die het zelf doen dan? Wordt dat niet gewaardeerd? Lijkt me stiekum wel leuk om te doen nml, maarja, wil ook dat mijn veulen een beetje goed overkomt.

Of je em zelf voorbrengt of laat voorbrengen maakt niet uit als het maar goed gebeurt... En daar zit het verschil in vind ik! Ik laat voorbrengen door mensen die dat al jaren doen en dus precies weten wanneer ze moeten jagen inhouden etc etc. Zelf zou ik het ze niet nadoen zo dus daarom kies ik voor een voorbrenger...

En vwb het veulen naar de keuring... Heel gek maar de meeste veulens blijven op vreemd terrein wel aan mama's zijde en stel dat ie er van weg gaat... Je zit in een aardig gesloten ring dus als ie een sprintje trekt of wat dan ook is dat nog geen ramp. Het veulen word toch beoordeelt op wat ie zelf laat zien of ie nu naast de merrie loopt of niet ;) En er zijn veulens die compleet uit hun dak gaan tijdens hun rondje... Heel jammer, maar niks aan te doen als ze zich dan niet goed laten zien!

corinepgek schreef:
Kan je daar nog iets aan trainen?

Je veulen moet iig goed halstermak zijn :) En meer kun je er ook niet aan trainen voor mijn gevoel. Beest is zo als ie is en hij moet z'n eigen op dat moment goed laten zien :7

corinep

Re: NRPS keuring 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:40

Tnx voor je antwoorden, ben benieuwd of er nog mensen zijn die er nog wat aan toe kunnen voegen.

Halstermak is hij al goed, loopt netjes mee. Alleen ik ben bang dat hij bij de categorie "veulens die compleet uit hun dak gaan" gaat horen. Nou heb ik hem niet voor de verkoop gefokt maar het zou voor jezelf wel leuk zijn als hij een beetje goede beoordeling krijgt natuurlijk.

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:59

Je hoeft er niet over in te zitten hoor over het veulen het stelt echt niet zo heel veel voor hoor. Op vreemd terrien blijven de veulens in de meeste gevallen wel aardig bij mams in de buurt namelijk. Het is idd wel handig als je veulen wel halstermak is en mee kan lopen aan een halstertouw. Wat je dan wel kan oefenen is om met de merrie en veulen tegelijk te leren lopen maar ook een tip is dat je gewoon een tweede persoon mee neemt (ook in het wit gekleed natuurlijk) die je veulen vast houdt totdat de jury zegt dat deze los mag. Zorg er voor dat je in ieder geval fit genoeg bent om drie hele rondjes te lopen ik weet niet of het op het zand is de keuring maar anders zou ik rondjes gaan oefenen bij je eigen in de bak om te kijken of je dit vol houdt het zou namelijk banketstaaf zijn als jij halvewege op moet geven omdat je geen conditie hebt terwijl je merrie en veulen er spik en span er bij staan en wel in topconditie zijn. Je moet eerst de ring in en opstellen voor de jury die je veulen beoordeeld op stand vervolgens moet je dus drie rondjes gaan rennen. Let een beetje op het veulen dat deze niet teveel in galop gaat en ren dan een tandje minder hard dus je moet wel op je veulen letten als je in de ring bent dat deze zich dan ook wel kan laten zien. Je tweede persoon kan dan in de ring staan met een rammelbakje/ zweepje om je veulen het extra showtje te geven dit kan je trouwens ook thuis oefenen zodat deze bekend raakt met je zweepje en rammelbakje en niet over de toeren raakt want op zo'n dag komt er toch wel een hoop spanning en nieuwe dingen op ze af. Vervolgens ben je klaar en mag je de ring verlaten. Nadat je hele groep is geweest mag iedereen weer binnen komen en worden ze nog opnieuw bekeken door de jury en worden ze daarna van Nr. 1 t/m de laatste geplaatst en opgesteld voor het publiek en jury en worden de premies/ predikaten aan de veulens toegekend.
Ik hoop voor je dat je aan mijn verhaal een beetje voldoende beeld krijgt wat de verwachtingen zijn.
Mijn ervaring is in ieder geval dat zelf doen ook wel erg leuk is daarbij ken jij je merrie het beste en andersom natuurlijk ook. De merrie vertrouwd jou en het veulen kent jou ook dat geeft wel iets vertrouwds aan ze mee maar ook voorbrengers kunnen hier natuurlijk ook heel goed op in spelen, zij weten wat de verwachtingen zijn van de jury. Het heeft zo dus allebei zo zijn na en voordelen.

groetjes, Primadonna

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:02

Rianneke schreef:
Ik zat even te slapen!
Is ie trouwens vorig jaar in assendelft niet in de binnenhal geweest? Want de keuring was toen ook binnen volgens mij?

klopt ! ze wilde het eerst aflassen omdat het terrein zo ontzettend nat was (door fikse regenval) uiteindelijk konden ze het toch door laten gaan door het te houden in de binnenhal

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:03

wij brengen die van ons altijd zelf voor. Ook de hengsten voor de hengstenkeuring.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:54

Maar jou vader is gewoon een kei marjolein! :D

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:24

marjolein88 schreef:
Rianneke schreef:
Ik zat even te slapen!
Is ie trouwens vorig jaar in assendelft niet in de binnenhal geweest? Want de keuring was toen ook binnen volgens mij?

klopt ! ze wilde het eerst aflassen omdat het terrein zo ontzettend nat was (door fikse regenval) uiteindelijk konden ze het toch door laten gaan door het te houden in de binnenhal

Ja dat had Ron van Eerden prima voor elkaar om dat zo snel te regelen. Scheelde een hoop glijdpartij

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:39

Anike schreef:

hihih hij heeft er wel gevoel voor ja :o en het is gewoon leuk dat we alles zelf kunnen doen.
We fokken ze zelf, fokken ze zelf op, maken ze zelf keuringsklaar, rijden ze zelf in, brengen ze zelf uit op concour, eigen dekhengsten .... dat maakt het wel leuk !

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:40

KnedoStables schreef:
Ja dat had Ron van Eerden prima voor elkaar om dat zo snel te regelen. Scheelde een hoop glijdpartij

glijdpartijen.... jij valt toch nooit ???? :o ;)

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:48

marjolein88 schreef:
KnedoStables schreef:

glijdpartijen.... jij valt toch nooit ???? :o ;)

Bijna nooit.... O:)

Anike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:20

marjolein88 schreef:
Anike schreef:

hihih hij heeft er wel gevoel voor ja :o en het is gewoon leuk dat we alles zelf kunnen doen.
We fokken ze zelf, fokken ze zelf op, maken ze zelf keuringsklaar, rijden ze zelf in, brengen ze zelf uit op concour, eigen dekhengsten .... dat maakt het wel leuk !

Zo is het inderdaad erg leuk! :D :j

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:45

Wij staan nu ook officieel ingeschreven voor de keuring in Lunteren.
:Y)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:44

Leuk leuk leuk!

Ik heb er echt al zin in :D

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:47

wij gaan waarschijnljik toch niet met ons Djamai du Bois x Deinhard B veulentje naar Lunteren ! het veulentje is namelijk inmiddels verkocht

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:49

Jammer marjolein! Nemen jullie niks anders mee?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:52

ja zaten te denken aan een 3jarige merrie van Don Carino, als we die dan nog hebben !

maar zoiezo kom ik kijken en jullie aanmoedigen natuurlijk !

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:57

marjolein88 schreef:
als we die dan nog hebben !

Houden jullie grote schoonmaak :Y)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:11

nou we hebben stallen en weide te kort! dus we moeten wat inkrimpen :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:19

Zo zal ik me hier ook maar eens melden?

Ik ga ook dit jaar met paard naar de keuring in Assendelft.
Dit jaar gaat mijn merrie (Romantico II x Inferno x Legaat x Notaris) op voor keur.
Vorig jaar had ze al een eerste premie veulen aan de voet. Is ze als ster geworden en heeft ze haar ABOP met goed gevolg gelopen!
Dus hopelijk er met augustus weer een predikaatje bij!

EN suelza loopt (als het goed is!!)

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met hem gaan we naar Lunteren! :o

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:02

Die loopt goed bergop! Mooi veulentje hoor!

Wij gaan met deze 2 vossen;
We hebben al een beetje kunnen oefenen :7
Afbeelding
Afbeelding

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:03

ponyparadijs schreef:
EN suelza loopt (als het goed is!!)
Uiteraard! In het welbekende Duo Penottie (esvanes x suelza :D )

Lunteren zijn wij ook van de partij! Zowiezo met een leuk schimpie via bokt!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:04

Rianneke schreef:
Afbeelding

Jeeeej! Daar is Penotti!!! (van het Duo)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:06

Ja *D
En ik moet zeggen dat de voorbrengers echt netjes opgeleid zijn!!

Elise wat voor schimpie gaan jullie in lunteren voorbrengen? Ik weet namelijk nog een schimmel die naar lunteren gaat :o (niet de mijne hoor!)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:11

Eentje uit Utrecht e.o.