NRPS versus KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:12

NatasjavE schreef:
Janine1990 schreef:
Maar uit een KWPN gefokte hengst, evenals Ramiro... Dat ze bij het NRPS erkend zijn zal mij een worst wezen :o
Dat is hetzelfde als de merrie in mijn profiel, KWPN merrie maar drachtig van een Oldenburger, erkend bij het KWPN. Veulen zal KWPN geregistreerd worden, maar is uit een Oldenburger hengst... Maakt dat het volledig KWPN? Nee...

Nee Ramiro was een Holsteiner en goedgekeurd voor het KWPN. Dat maakt dat Ramiro uit een KWPNmoeder een KWPNer geeft en uit een NRPser een NRPSer.

En als de vader van jouw veulen voor het KWPNggk is dan wel erkend is het veulen volledig KWPN.
Het zijn nl open stamboeken.

Woops, foutje ;)
Maar je begrijpt wat ik bedoel.
Ik begrijp ook dat het veulen dat uit de merrie komt een KWPN veulen is, omdat SO erkend is bij het KWPN. Dat is het voordeel van open stamboeken, of dat nu KWPN, NRPS, BWP of noem maar op is.
Maar wat ik bedoelde is dat het veulen echt niet KWPN gefokt is, de eigenaresse van de merrie heeft ook even buiten het stamboek geshopt. :)

Wil overigens wel even zeggen Dees; WAAR haal je in vredesnaam vandaan dat het KWPN niet zal erkennen dat Welt Hit, Ramiro e.d. niet uit het KWPN afkomstig zijn???
http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000001580
Kijk maar eens even naar het stamboeknummer, daar staat duidelijk dat het een Oldenburger is :) Wat kunnen ze er in vredesnaam aan ontkennen? Ik snap absoluut niet waar je het over hebt :n
Er is niet voor niets afdelingsfokkerij, vooruitstrevend in de sport. En natuurlijk het 'klassieke' van het Gelders/Groningse ras.

Juist shoppen buiten de deur is goed, afwisseling in de bloedvoering, niet in elk dier hoeft Jazz, Ferro, Krack C e.d. te zitten... :+

Je moet een stamboek ook niet wíllen afkraken he? ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:18

Janine1990 schreef:

Eerlijk gezegd heb ik in dit topic af en toe het idee dat dat wél gebeurt.

Het KWPN en het NRPS hebben allebei hun sterke en minder sterke punten. En ook ik maak onderscheid (alleen roep ik niet dat het NRPS beter is dan het KWPN of andersom). Het is namelijk maar net wat je zoekt in een paard. Ik heb graag wat meer bloed (AV/EV) en zal daarom hoogstwaarschijnlijk sneller bij het NRPS uitkomen dan bij het KWPN.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:21

En als je alles heel oppervlakkig bekijkt.. zijn de stamboeken bijna aan elkaar gelijk.. De moeder van mijn NRPS'er, zelf ook een NRPS'er, voerd bijna alleen maar Gronings en Duitsbloed, maar is wel een NRPS'er.
En om eerlijk (en super oppervlakkig) te zijn, vind ik dat je voor dressuur beter bij de KWPN'er kan kijken, voor het springen beter bij de Duitsers/Zangersheide/KWPN, voor eventing bij de NRPS'ers en de Ieren en voor endurance beter bij de Arabieren.
Alle vooroordelen in een bericht :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:25

Karin schreef:
Janine1990 schreef:

Eerlijk gezegd heb ik in dit topic af en toe het idee dat dat wél gebeurt.

Het KWPN en het NRPS hebben allebei hun sterke en minder sterke punten. En ook ik maak onderscheid (alleen roep ik niet dat het NRPS beter is dan het KWPN of andersom). Het is namelijk maar net wat je zoekt in een paard. Ik heb graag wat meer bloed (AV/EV) en zal daarom hoogstwaarschijnlijk sneller bij het NRPS uitkomen dan bij het KWPN.

Ik zal me er zelf ook schuldig aan maken af en toe, maar het is niet mijn intentie om het te doen.

Er werd gevraagd naar de verschillen tussen NRPS en KWPN, maar dan moeten er ook echt verschillen getoond worden en geen vooroordelen. :+
Een stamboek moet bij je eigen 'beleid' passen, en dit topic kan wellicht een manier zijn om je te gaan oriënteren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:35

Janine, in de tijd dat ik lid was van het kwpn, heeeeel lang geleden, toen had Marcus Ehning aan de vosmerrie Anka een toppaard. een 100% Duitse merrie. Waarvan het KWPN dus beweerde dat zij KWPN-bloed in haar aderen had stromen...
Echte KWPN-ers zouden zijn Farn (Holstein), Ramiro (Holstein), Joost (Holstein), en nu Flemmingh, Indoctro, Corland, Voice, Gribaldi....Ik dacht het even niet, he. En het NRPS verleden van Sandreo, Florencio, Rubels, Rubiquil, Hickstead, Casantos, Cantos... daar heeft het KWPN het liever niet over :=

Vermeerderen: reken er maar op dat 60% van de veulentjes geboren onder KWPN-vlag het resultaat zijn van pure vermeerdering. Het gros van de leden (en nee, dat zijn natuurlijk niet die hippe, rationeel denkende Bokkers ;) ) het gros heeft gewoon wat merries en wil daar elk jaar een veulen uit vangen voor de verkoop.... Oh verhip, bij nader inzien... dát soort mensen zitten ook op Bokt ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:42

Waar is Hickstead dan voor goedgekeurd? ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 07:10

Dees schreef:
Vermeerderen: reken er maar op dat 60% van de veulentjes geboren onder KWPN-vlag het resultaat zijn van pure vermeerdering. Het gros van de leden (en nee, dat zijn natuurlijk niet die hippe, rationeel denkende Bokkers ;) ) het gros heeft gewoon wat merries en wil daar elk jaar een veulen uit vangen voor de verkoop.... Oh verhip, bij nader inzien... dát soort mensen zitten ook op Bokt ;)

Maar heb je dat binnen het NRPS dan niet?
Ik denk dat je binnen elk stamboek meer dan 50% vermeerderaars hebt.
En niet iedereen zal zich zelf zien als vermeerderen. Maar als je het aan een fokker vraagt zal die het wel als vermeerderen betitelen.
Wat is vermeerderen? Wat is bewust fokken? Voor ons is dat misschien wat anders dan voor jou!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:06

Henkjan schreef:

Voor het nrps :+

ponyparadijs schreef:
Wat is vermeerderen? Wat is bewust fokken? Voor ons is dat misschien wat anders dan voor jou!

Precies! Waarbij de 1 denkt heel bewust een veulen te fokken, denkt een andere fokker daar weer totaal anders over. Waarom zou iemand met een fjord niet heel bewust gedacht kunnen hebben toen ze de merrie lieten dekken met een nrpser? Kijk ik zeg niet dat ik daar achter sta, maar er zullen vast mensen zijn die daar wel achter staan ;)

Janine1990 schreef:
Dan had de merrie blijkbaar toch voldoende punten op exterieur. Bij het KWPN moet je namelijk minimaal aantal punten hebben op exterieur en beweging/springen...

Op exterieur had ze te weinig punten, maar vanwege haar echt goede springvermogen had ze net genoeg punten in totaal...

Janine1990 schreef:
Maar uit een KWPN gefokte hengst, evenals Ramiro... Dat ze bij het NRPS erkend zijn zal mij een worst wezen

Dan hebben ze bij het kwpn ook een stuk minder echte kwpners zoals jij het bekijkt ;)

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:11

Wat mij nog wel eens opvalt is dat als mensen hun merrie bij stamboek A niet ster krijgen en bij stamboek B wel, stamboek A ineens nergens meer voor deugt. :+ Heel apart. Mijn KWPN stamboekmerrie was vast bij een ander stamboek ook wel ster geworden, maar ja. Wat moet je ermee? Heb je dan ineens een betere merrie? Het gaat erom wat je er zelf in ziet en wat je eventueel wilt fokken.

Verder moet iedereen lekker zijn paard registreren waar hij dat zelf wilt, maakt mij verder niet uit.

ponyparadijs

Re: NRPS versus KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:26

Kijk als je met je merrie wil fokken maakt het niet uit met welke hengst van welk willekeurig stamboek je wil dekken, als je niet heel nauwkeurig naar je merrie wil kijken. En je je ogen sluit voor de mindere dingen van je merrie.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:30

Als je je paard puur voor de sport hebt zou het in principe ook niet hoeven uitmaken bij welk stamboek hij staat ingeschreven. Als-ie maar doet waarvoor jij hem hebt. Zeker als het om een ruin gaat. Maar misschien denk ik wel te simpel. ;)

Mijn zusje zocht overigens ook 'iets met veel bloed' en kwam 'toch' bij een volledig KWPN-gefokte merrie uit. Overigens zou het dier qua type niet misstaan bij het NRPS, ze voert 'maar' 53% EV, maar er wordt regelmatig gevraagd of het een volle is. Tegen de tijd dat ze er misschien wellicht wie weet ooit een veulentje bij wil fokken kijken we wel of dat een veulen van een KWPN-hengst wordt of van eentje van een ander stamboek. Het veulen zal iig meer dan voldoende EV voeren om als NRPS'er door het leven te kunnen gaan. :))

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:36

Binnen het KWPN heb je natuurlijk ook genoeg bloed zitten.

Voor wat je zegt over het sportpaard ben ik het helemaal met je eens hoor! Zolang een paard het voor de eigenaar goed doet maakt het immers niet uit in welk stamboek het paard zich bevindt!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:40

Daar ben ik het op zich ook mee eens. Maar als ik een paard ga kopen, koop ik liever een KWPN-er, waarbij ik heel makkelijk kan zien hoe zijn of haar ouders waren, zowel qua bouw, karakter als prestaties, die hengsten zijn zo bekend. En je kan zo inloggen bij het KWPN en alles terugzien. Maar ik moet heel eerlijk bekennen dat ik dat niet weet van het NRPS.

Ik had een keer een Welsh op het oog, kon ik dus ook niks of heel moeilijk iets van terugvinden. En voor mij is dat wel belangrijk, dan kan ik een beetje zien wat ik wel of niet kan verwachten van mijn aankoop.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:44

Als je je interesseert voor een bepaald ras of stamboek, dan zijn er altijd wel manieren om aan informatie te komen. Tegenwoordig hebben we internet, maar 'vroeger' moest je ook op andere manieren aan je informatie komen. Via keuringen, hengstenboeken en (IRL) contact met stamboek en fokkers bijvoorbeeld.

Ik wist tot vorig jaar ook niet af van het bestaan van enorme databases op internet van allerlei Franse endurancepaarden die topprestaties hebben geleverd. Wil je iets weten, dan kun je het daar opzoeken, tot verschillende generaties terug. Kwam er via via achter. Maar ligt je interesse daar niet, dan is het vrij logisch dat je er niets van af weet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:06

Rianneke schreef:
Henkjan schreef:

Voor het nrps :+

En hoe is Hickstead gefokt? :Y)
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1039

Rianneke schreef:
ponyparadijs schreef:

Precies! Waarbij de 1 denkt heel bewust een veulen te fokken, denkt een andere fokker daar weer totaal anders over. Waarom zou iemand met een fjord niet heel bewust gedacht kunnen hebben toen ze de merrie lieten dekken met een nrpser? Kijk ik zeg niet dat ik daar achter sta, maar er zullen vast mensen zijn die daar wel achter staan ;)

Iemand met een fjord die hierbij een veulen gaat fokken van een ander stamboek, KAN een eigen fokbeleid hebben en daar goede ideëen bij hebben, MAAR hoeveel vertrouwen heeft men in dergelijke fokproducten? Ik denk dat er maar heel weinig zijn. Vandaar dat het waarschijnlijk vermeerdering wordt genoemd in plaats van bewust fokken.
Bewust fokken is inderdaad voor iedereen anders, en er zal ook binnen het KWPN worden vermeerderd, net als in ieder ander stamboek :) En wat ik daaronder versta binnen een stamboek is fokken met elk willekeurig dier en vaak als argument: De hengst is zo mooi. Vooral dat laatste!

Rianneke schreef:
Janine1990 schreef:
Dan had de merrie blijkbaar toch voldoende punten op exterieur. Bij het KWPN moet je namelijk minimaal aantal punten hebben op exterieur en beweging/springen...

Op exterieur had ze te weinig punten, maar vanwege haar echt goede springvermogen had ze net genoeg punten in totaal...

http://www.bokt.nl/wiki/Predikaat_(KWPN)#Springpaarden :Y)
Dus én én én bij springpaarden en én én bij dressuurpaarden. :)

Rianneke schreef:
Janine1990 schreef:
Maar uit een KWPN gefokte hengst, evenals Ramiro... Dat ze bij het NRPS erkend zijn zal mij een worst wezen

Dan hebben ze bij het kwpn ook een stuk minder echte kwpners zoals jij het bekijkt ;)

Dat is ook zo. :+
Ik heb dat nog nooit ontkend...
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 26-01-10 17:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:17

Dees schreef:
Janine, in de tijd dat ik lid was van het kwpn, heeeeel lang geleden, toen had Marcus Ehning aan de vosmerrie Anka een toppaard. een 100% Duitse merrie. Waarvan het KWPN dus beweerde dat zij KWPN-bloed in haar aderen had stromen...
Echte KWPN-ers zouden zijn Farn (Holstein), Ramiro (Holstein), Joost (Holstein), en nu Flemmingh, Indoctro, Corland, Voice, Gribaldi....Ik dacht het even niet, he. En het NRPS verleden van Sandreo, Florencio, Rubels, Rubiquil, Hickstead, Casantos, Cantos... daar heeft het KWPN het liever niet over :=

Hoe heeft het KWPN dat ge-uit dan? :D Dat is vast en zeker van voor ik mij erin interesseerde... :+ Of eigenlijk te jong was om het te begrijpen :D

Welk NRPS verleden van Sandreo en de rest van je lijstje? Wat heeft het KWPN in vredesnaam te maken met het NRPS?
Sandreo heeft wel fijne nakomelingen :+ En is uit een KWPN merrie :Y)
http://www.hengstenstation.com/phorum/v ... 455be47b3e

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:23

Toch denk ik, om een soort van conclusie te trekken, dat het niet mogelijk is om te zeggen welk van de stamboeken beter is.
Ben van mening dat mensen die denken (soms ook zeggen) dat mocht je paard het bij het KWPN niet tot ster schoppen je het dan maar bij het NRPS moet proberen geen idee hebben van de eisen van beide stamboeken.
Ik persoonlijk ben een echte NRPSer. Maar dat komt grotendeels omdat ik in de pony's ben 'begonnen' en nu dus ook een NRPS paarden merrie heb!
Wat overigens geheel toevallig is gebeurt!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:29

stoffel schreef:
Als je wilt weten welk stamboek het beste is (bij jouw past) zul je eerst het fokdoel moeten weten en naast elkaar leggen is dit gelijk of nagenoeg gelijk dan pas kun je vergelijken

het fokdoel van het KWPN is sportpaarden fokken

en dat van het NRPS?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:30

stoffel schreef:
stoffel schreef:
Als je wilt weten welk stamboek het beste is (bij jouw past) zul je eerst het fokdoel moeten weten en naast elkaar leggen is dit gelijk of nagenoeg gelijk dan pas kun je vergelijken

en dat van het NRPS?

http://www.nrps.nl/index2.html
Hoop dat de link goed overkomt :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:40

stoffel schreef:
stoffel schreef:

en dat van het NRPS?

Het fokken van sportpaarden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:41

De vereniging stelt zich ten doel de bevordering van de fokkerij in Nederland van Nederlandse Rijpaarden en Rijpony's met Arabisch bloed en Anglo-Arabische Volbloedpaarden die een bijdrage kunnen leveren aan de paardensport en in staat zijn sportprestaties te kunnen leveren.

Dit staat op de site ;)
Is dus niet goed geopend helaas..

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:16

Ok het fokdoel is dus sport

nu bestaat daar een handig lijstje voor en op dat lijstje staat het KWPN al jaren bovenaan.

Ik snap niet dat jullie daar zeven paginas over moeten doen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:31

stoffel schreef:

nu bestaat daar een handig lijstje voor en op dat lijstje staat het KWPN al jaren bovenaan.

Nou nee hoor dat is al eerder gememoreerd, maar maakte geen indruk

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:35

en wat zou dan een zinnig argument zijn om dat van tafel te vegen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:42

sarabande schreef:
stoffel schreef:

Nou nee hoor dat is al eerder gememoreerd, maar maakte geen indruk

Hoeveel langer dan het NRPS bestaat KWPN al?
Hoeveel groter in fok-kwantiteit is het KWPN ten opzichte van het NRPS?
Is het dan niet simpel de logica van de grote getallen dat KWPN hoger staat op een lijst waar men enkel met absolute getallen (en dus geen relatieve getallen) werkt?
Het zou een schande zijn als dat niet zo was!

Maak die vergelijking ook eens wanneer je rekening houdt kwantiteit binnen een stamboek en levensduur van het stamboek. NRPS doet het relatief beter.
Zo heel fantastisch doet het KWPN het helemaal niet, wanneer je aspecten als omvang mee gaat nemen in de vergelijking. Ook niet in vergelijking tot vele Duitse stamboeken. KWPN moet het écht hebben van de hoeveelheid.

Ik heb het al eerder aangehaald binnen dit topic:
Zet het aantal te registreren veulentjes van dik 10.000 stuks per jaar binnen het KWPN en dan de verhouding écht presterende paarden dat daar uit voortvloeit, de KWPN-fokker niet tot nadenken? Waar is KWPN dan eigenlijk mee bezig?
Het is een zeepbel.

Broodfokkers heb je nagenoeg niet binnen het NRPS. Hulde de kleine vereniging. Het percentage écht serieuze fokkers binnen het NRPS is hoger dan bij het KWPN. Ook dat is de wet van de grote getallen.

Maar los daarvan: ik vind het vooral een veel leukere club. Daar gaat het mij om :D