MargreetB schreef:misterA schreef:Nu we het toch over bloedspreiding hebben.............
Volgens mij ligt het probleem bij het gebruik van de hengsten en en niet bij het keuren/beschikbaar zijn.
Don Primaire, mooi bloed, prima veulenrapportage, hoge fokwaarden, er lopen fijne sportpaarden van, helaas weinig belangstelling van de fokkers, hengst is weg.
Son de Niro, nog wat jonger maar wel een vergelijkbaar verhaal.
Valeron, weinig belangstelling voor.
Voice, ietsje meer maar toch..........
Maar dan ..........
Drie Jazz-zonen Johnson, Westpoint en Wynton, vorig jaar ruim 670 dekkingen.
Drie Krack C zonen, Tuschinsky, Vivaldi en Zhivago, 800 dekkingen!!!
Van Vivaldi kan ik het nog wel begrijpen maar van de andere hengsten zijn de veulenrapportages niet echt beter dan van de 4 met vrije bloedvoering.
Misschien moeten we maar eens zelf met bloedspreiding beginnen.
Blijft wel de vraag, komen er voldoende opvolgers mét kwaliteit.
De Jazz- en Krack-zonen die je noemt zijn wel stuk voor stuk de verrichtingstoppers en Hengstencompetitie en/of Pavo-winnaars, die zijn dus ook vanuit het KWPN min of meer 'gepromoot'. Men denkt ook snel 'als de heren juryleden weg zijn van hengst x dan scoren de nakomelingen volgend jaar vast ook goed' (dan staat er immers dezelfde jury..). Of iets in die geest. Ik denk dat 'men' ook snel afgaat op de vele foto's in de kranten en niet te vergeten IDS, en daar staat eigenlijk altijd de winnaar als enige gefotografeerd. Met een paar regeltjes tekst over de nummers 2 t/m 4, voor elke hengst één zinnetje.
Het zijn altijd slechts één of soms twee hengsten per jaargang die het meest in de schijnwerpers gaan, enerzijds natuurlijk door promotie van de hengstenhouder (en daar zit inderdaad veel verschil in), maar anderzijds ook doordat die hengsten vanuit het stamboek de hemel in worden geprezen.
(Son de Niro en Valeron hebben bijvoorbeeld niet echt gescoord in de HC, om maar wat te noemen)
Vergeet United niet
Het 'probleem' is dat deze nakomelingen ook vaak tekenen voor het vaderschap van de nieuwe goedgekeurde hengsten. Bordeaux en Boston (United en Johnson, dus Krack C en Jazz x Flemmingh) Er is in principe niks 'nieuws' bijgekomen. Voor de mensen die een merrie hebben die vrij is van FFJ is er wel iets bijgekomen natuurlijk die kunnen nu in 1x United én Gribaldi bloed of Johnson én TCN Partout toevoegen.
Maar ik hoop toch niet dat we dalijk een stamboek krijgen waar een pedigree als http://www.veulenveilingborculo.nl/paar ... hp?id=1623
dit eerder regel is dan uitzondering. Met alle respect voor dhr. van Helvoirt, maar ik zal als fokker dit toch niet snel doen. (misschien is dat juist wel het verschil tussen een prof en een amateur
)Ik zou bijna willen dat het KWPN op voorhand al zou zeggen: U komt met een nakomeling van Jazz, Krack C of Ferro? Blijf dan maar thuis dit hebben we al genoeg. Dit is natuurlijk sterk overdreven, want je weet nooit wat je mist. Maar het stamboek zal op deze manier niet breder worden en uiteindelijk komt de continuïteit in 'gevaar'
(Ik weet niet hoe dit zit met het aanbod van springhengsten (nooit echt mee bezig gehouden), dus ik zou ook niet weten hoe je dit zou kunnen verbeteren.)