Hengstenselectie KWPN - (hoe) kan het nog beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:03

MargreetB schreef:
misterA schreef:
Nu we het toch over bloedspreiding hebben.............

Volgens mij ligt het probleem bij het gebruik van de hengsten en en niet bij het keuren/beschikbaar zijn.

Don Primaire, mooi bloed, prima veulenrapportage, hoge fokwaarden, er lopen fijne sportpaarden van, helaas weinig belangstelling van de fokkers, hengst is weg.
Son de Niro, nog wat jonger maar wel een vergelijkbaar verhaal.
Valeron, weinig belangstelling voor.
Voice, ietsje meer maar toch..........

Maar dan ..........
Drie Jazz-zonen Johnson, Westpoint en Wynton, vorig jaar ruim 670 dekkingen.
Drie Krack C zonen, Tuschinsky, Vivaldi en Zhivago, 800 dekkingen!!!
Van Vivaldi kan ik het nog wel begrijpen maar van de andere hengsten zijn de veulenrapportages niet echt beter dan van de 4 met vrije bloedvoering.
Misschien moeten we maar eens zelf met bloedspreiding beginnen.

Blijft wel de vraag, komen er voldoende opvolgers mét kwaliteit.

De Jazz- en Krack-zonen die je noemt zijn wel stuk voor stuk de verrichtingstoppers en Hengstencompetitie en/of Pavo-winnaars, die zijn dus ook vanuit het KWPN min of meer 'gepromoot'. Men denkt ook snel 'als de heren juryleden weg zijn van hengst x dan scoren de nakomelingen volgend jaar vast ook goed' (dan staat er immers dezelfde jury..). Of iets in die geest. Ik denk dat 'men' ook snel afgaat op de vele foto's in de kranten en niet te vergeten IDS, en daar staat eigenlijk altijd de winnaar als enige gefotografeerd. Met een paar regeltjes tekst over de nummers 2 t/m 4, voor elke hengst één zinnetje.
Het zijn altijd slechts één of soms twee hengsten per jaargang die het meest in de schijnwerpers gaan, enerzijds natuurlijk door promotie van de hengstenhouder (en daar zit inderdaad veel verschil in), maar anderzijds ook doordat die hengsten vanuit het stamboek de hemel in worden geprezen.
(Son de Niro en Valeron hebben bijvoorbeeld niet echt gescoord in de HC, om maar wat te noemen)

Vergeet United niet *D
Het 'probleem' is dat deze nakomelingen ook vaak tekenen voor het vaderschap van de nieuwe goedgekeurde hengsten. Bordeaux en Boston (United en Johnson, dus Krack C en Jazz x Flemmingh) Er is in principe niks 'nieuws' bijgekomen. Voor de mensen die een merrie hebben die vrij is van FFJ is er wel iets bijgekomen natuurlijk die kunnen nu in 1x United én Gribaldi bloed of Johnson én TCN Partout toevoegen.

Maar ik hoop toch niet dat we dalijk een stamboek krijgen waar een pedigree als http://www.veulenveilingborculo.nl/paar ... hp?id=1623
dit eerder regel is dan uitzondering. Met alle respect voor dhr. van Helvoirt, maar ik zal als fokker dit toch niet snel doen. (misschien is dat juist wel het verschil tussen een prof en een amateur :D )

Ik zou bijna willen dat het KWPN op voorhand al zou zeggen: U komt met een nakomeling van Jazz, Krack C of Ferro? Blijf dan maar thuis dit hebben we al genoeg. Dit is natuurlijk sterk overdreven, want je weet nooit wat je mist. Maar het stamboek zal op deze manier niet breder worden en uiteindelijk komt de continuïteit in 'gevaar'

(Ik weet niet hoe dit zit met het aanbod van springhengsten (nooit echt mee bezig gehouden), dus ik zou ook niet weten hoe je dit zou kunnen verbeteren.)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:08

Maar is het dan aan het KWPN om te zorgen dat fokkers niet te commercieel fokken? Je zou dan voor een dekbeperking kunnen pleiten, maar of hengstenhouder hier blij mee is? Plus word in dit topic al genoemd dat fokker graag meer inspraak wil, dus die zal er ook niet blij mee zijn.

Daarnaast vind ik het toch echt zaak van de fokker om wat verder te kijken dan de media. Ik kies in elk geval geen hengst uit een boekje of krantje, maar op basis van zelf de hengst en nakomelingen zien.

@ Wesley, dit jaar 4 van de 5 gekeurde springhengsten met veel SF, Holstein of ander bloed. Wat ik ook zie op de lijst voor dit jaar is dat de spring fokker ook veel meer ander bloed aanbied op de hk dan dat je in de dressuur richting ziet.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:18

Ik ben het wel voor een groot deel met Margreet eens.
Maar suggereer je hiermee dat de hengsten die een hoge verrichting hebben gelopen, voortdurend te hoog worden beoordeeld in het vervolgtraject?

Maar het zijn wel de hengsten die de nederlandse dressuurfokkerij een enorme impuls hebben gegeven.
Moet je daar dan afstand van nemen?
Moet je t.a.v. de kwaliteit een klein oogje dichtknijpen of veel concessies doen?

Wat promoten van hengsten betreft, ook topmanagers krijgen matige hengsten niet aan het dekken, de fokkers zijn echt niet gek.

Blijft toch de vraag waarom hengsten die al behoorlijk betrouwbare hoge fokwaarden hebben, toch niet in de gratie komen van de fokkers.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:43

Ach je ziet het ook hier op Bokt, wanneer mensen om een KWPN hengst vragen zijn de adviezen vaak hetzelfde. Oscar, waar dan ook op of anders zijn zoon Uphill, de Ferro zonen Rousseau en Rhodium en de Krack zonen.

Terwijl b.v. de Ferrozoon Negro bewezen heeft meer dan gemiddeld aanleg tot sport door de te geven, begint dan iedereen te zaniken over het korte voorbeen, terwijl er hoogbenige merries zat zijn.

Het is maar een voorbeeld van hoe een hengst een stempel opgelegd krijgt en vervolgens afgeserveerd, hoe hij zich ook bewezen heeft. In verband met die hengstenselektie zou men zich dan kunnen afvragen, hoe komt het dat die kinderen ondanks hun vermeende korte pootjes het toch zo best doen. Net zoals de serieuze ruiters jaren geleden toch maar Jazzen zijn gaan rijden ondanks de horroverhalen over het karakter.

Een andere manier van selectie vergt durf, niet alleen bij de fokkers, maar ook van degene die de hengsten selecteren.

Beloon die fokker die zijn nek uitsteekt door op de keuringen te prijzen, en laat zo aan de rest van de fokkers zien dat dat niet afgestraft wordt.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:50

De fokker die zijn nek uitsteekt fokt meestal niet voor de commercie, maar meer misschien om zijn merrielijn op een hoger niveau te brengen. Er zijn toch veel fokkers die zeker willen zijn dat hun veulen in September verkocht is, dus die dekken bij een commerciele hengst.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:55

Wanneer je alleen maar fokt terwijl je zeker weet dat je het veulen wilt verkopen, hengst of merrie, dan moet je eigenlijk helemaal niet fokken.
Fokken is m.i. altijd proberen de eigen stam te verbeteren. Hengstveulens kunnen de meeste fokkers niet grootbrengen, dus dat die verkocht worden ligt voor de hand.

Helaas barst het van de mensen met merries die alleen dekken voor de fun en omdat het zo leuk is om een veulentje in de wei te hebben die ze vervolgens een week na de geboorte op MP zetten.

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:13

lucas03 schreef:
De fokker die zijn nek uitsteekt fokt meestal niet voor de commercie, maar meer misschien om zijn merrielijn op een hoger niveau te brengen. Er zijn toch veel fokkers die zeker willen zijn dat hun veulen in September verkocht is, dus die dekken bij een commerciele hengst.

Met het fokken met een commerciële hengst is niks mis, je kan er prima sportpaarden mee produceren. En goede sportpaarden zijn natuurlijk óók belangrijk voor een stamboek. Want wat heb je aan tig goedgekeurde hengsten als er geen nakomelingen presteren in de sport. Bijvoorbeeld Parzival, is toch een visitekaartje van het KWPN. En hoeveel mensen zijn er die ook graag zo'n paardje willen als Parzival? Dus dekken met Jazz of een Jazz-veulentje kopen en hopen dat je de tweede Parzival in handen hebt. (de moederlijn is natuurlijk ook belangrijk en mag zeker niet worden onderschat)

sarabande

Re: Hengstenselectie KWPN - (hoe) kan het nog beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:15

Nee op de korte termijn is er niets mis mee. Maar onze internationale successen hebben we te danken aan fokkers met durf en inzicht. Als iedereen alleen nog maar commercieel gaat fokken is het vat snel leeg, en de keuze zeer beperkt.

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:24

sarabande schreef:
Nee op de korte termijn is er niets mis mee. Maar onze internationale successen hebben we te danken aan fokkers met durf en inzicht. Als iedereen alleen nog maar commercieel gaat fokken is het vat snel leeg, en de keuze zeer beperkt.

Klopt en daarom moet je ook zoeken naar het evenwicht. Dus mensen de mogelijkheid geven om met durf en inzicht te fokken en zorgen dat er voldoende commerciële hengsten zijn voor de mensen die commercieel fokken.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:27

Wesley_D schreef:
lucas03 schreef:

Met het fokken met een commerciële hengst is niks mis, je kan er prima sportpaarden mee produceren. En goede sportpaarden zijn natuurlijk óók belangrijk voor een stamboek. Want wat heb je aan tig goedgekeurde hengsten als er geen nakomelingen presteren in de sport. Bijvoorbeeld Parzival, is toch een visitekaartje van het KWPN. En hoeveel mensen zijn er die ook graag zo'n paardje willen als Parzival? Dus dekken met Jazz of een Jazz-veulentje kopen en hopen dat je de tweede Parzival in handen hebt. (de moederlijn is natuurlijk ook belangrijk en mag zeker niet worden onderschat)

nee natuurlijk is daar niets mis mee, daar komen ook prima paarden van, want de hengsten die genoemd zijn, zijn geen slechte hengsten, maar op den duur zoals Sarabande ook al aangeeft; wordt het allemaal wel heel erg krap.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:29

Wesley_D schreef:
sarabande schreef:

Klopt en daarom moet je ook zoeken naar het evenwicht. Dus mensen de mogelijkheid geven om met durf en inzicht te fokken en zorgen dat er voldoende commerciële hengsten zijn voor de mensen die commercieel fokken.

Maar daar wringt hem voor mij de schoen, want waar vind ik die hengst? Zo door MisterA al aangegeven hengsten heb ik ook naar gekeken maar door DV vielen deze voor mij af. Maar goed dit is niet helemaal ontopic aangezien de vraag is; hoe kan het beter?

misschien een heel achterhaald concept; maar ik zou graag de dressuurhengsten toch een sprongetje zien maken. Gewoon om te zien of ze behendig zijn, reflexen hebben. Voor mij een graadmeter om te zien of ze genoeg atletisch zijn. Maar misschien zie ik dat wel helemaal verkeerd...

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:48

Ja als je dat eens wist, dat is natuurlijk heel moeilijk ;)
De meeste fokkers gebruiken alleen maar goedgekeurde hengsten (puur om een eventuele verkoop makkelijker te maken), dus je moet er voor zorgen dat de door mij genoemde mogelijkheden worden goedgekeurd. Dan maar iets minder spectaculaire hengsten zolang ze correct zijn zie ik geen belemmeringen. Soms moet je een stapje terug doen om verder vooruit te komen.

En het bovenstaande is natuurlijk wel heel simpel opgeschreven maar ik hoop dat je begrijpt wat ik probeer te zeggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:09

Wesley_D schreef:
De meeste fokkers gebruiken alleen maar goedgekeurde hengsten (puur om een eventuele verkoop makkelijker te maken), dus je moet er voor zorgen dat de door mij genoemde mogelijkheden worden goedgekeurd. Dan maar iets minder spectaculaire hengsten zolang ze correct zijn zie ik geen belemmeringen. Soms moet je een stapje terug doen om verder vooruit te komen.

En het bovenstaande is natuurlijk wel heel simpel opgeschreven maar ik hoop dat je begrijpt wat ik probeer te zeggen.

Dat is ook waar de dressuur selectie mee worstelt. Als er een hengst is met een sublieme afstamming van moederskant en een weinig gebruikte hengst als vader, maar hij beweegt maar gewoontjes is dat moeilijk te verkopen. Scandic indertijd kreeg bakken kritiek en ondanks dat hij nu op het hoogste niveau scoort, dekt hij niet navenant.
Het goedkeuren van de United x Gribaldi vind ik een slechte zaak. Het bloed is ruimschoots voorhanden dus waarom toegeven. Hij was toch wel in Duitsland goedgekeurd, dus voorhanden geweest voor diegenen die dat echt wilden. Ik had liever de Florencio met hetzelfde euvel als Scandic, toegevoegd gezien.

Waar legt men de grens om ander bloed binnen te krijgen?????

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:28

sarabande schreef:
Wesley_D schreef:

Dat is ook waar de dressuur selectie mee worstelt. Als er een hengst is met een sublieme afstamming van moederskant en een weinig gebruikte hengst als vader, maar hij beweegt maar gewoontjes is dat moeilijk te verkopen. Scandic indertijd kreeg bakken kritiek en ondanks dat hij nu op het hoogste niveau scoort, dekt hij niet navenant.
Het goedkeuren van de United x Gribaldi vind ik een slechte zaak. Het bloed is ruimschoots voorhanden dus waarom toegeven. Hij was toch wel in Duitsland goedgekeurd, dus voorhanden geweest voor diegenen die dat echt wilden. Ik had liever de Florencio met hetzelfde euvel als Scandic, toegevoegd gezien.

Waar legt men de grens om ander bloed binnen te krijgen?????

Ik heb even gegoogled naar Scandic
Enkele citaten: Scandic was de grote ontdekking van de VHO-trofee dressuur’ (Het Sportpaard).
‘Scandic heeft een zeer goede ontwikkeling doorgemaakt en swingend ging de hengst de baan rond (In de Strengen).
‘Scandic etaleerde zijn aanleg voor de verzameling en ging met veel afdruk door
de draf- en galoptour’ (De Paardenkrant).
‘Scandic beschikt over veel kwaliteit en laat zien alles in huis te hebben voor het hoogste niveau’ (De Hoefslag).
Volgens het KWPN heeft hij er tot nu toe 709 gedekt en daarmee 534 veulens geproduceerd. Opzich geen slechte score voor een Vos (commercieel gezien niet heel positief) en zn nakomelingenrapport (http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000009966)
Denk dat de United x Gribaldi minder zal dekken ;)

De Florencio (de hengst met telgang bedoel je?) Daar zou ik persoonlijk niet mee dekken. Had hij dat niet gehad was het wel een verrijking voor het stamboek (maarja als als als) We mogen natuurlijk geen concessies doen ten aanzien van kwaliteit. Ach wie weet wat er dit jaar en volgend jaar weer wordt getoond. En als ik de nieuwe dressuurhengsten bekijk(http://hengsten.kwpn.nl/) zal er weinig vernieuwend bloed bijkomen. Het is dan ook niet gek dat bijvoorbeeld Sir Oldenburg een groot aantal merries heeft mogen dekken.

sarabande

Re: Hengstenselectie KWPN - (hoe) kan het nog beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:44

Niet Googelen gewoon de historie erop na zoeken. Kijk wat voor cijfer Scandic in de verrichting voor zijn stap kreeg en dat was geflateerd.
Ook in de HC en Pavo werd hij niet afgestraft op zijn telgang. Naar de hogere dressuur toe hebben ze dat er uit getraind, toch toonden veulens van hem het ook, alhoewel dat niet in het rapport geregistreerd staat

Men zegt dat hij weinig dekt omdat hij vossen geeft, maar de fokkers zijn eerder huiverig voor die stap.

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:22

Een 5,5 voor z'n stap en als dat inderdaad een telgang is vind ik dat hij nog veel heeft mogen dekken. Zijn goedgekeurde zoon is ook niet heel positief, dat is een luchtzuiger....

lees net op horses.nl
(http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/13 ... t-verkocht) dat Totilas na de wereldruiterspelen van 2010 mogelijk begint met dekken. Dat is voor mensen die nog geen Gribaldi hebben gebruikt wel nieuw bloed. Alleen wel oppassen dat het geen hype gaat worden.

Maar hoe de hengstenselectie nog beter kan is en blijft lastig. Denk dat het goed zou zijn wanneer er meer aandacht wordt besteed aan hengsten die nieuw bloed brengen. De hengsten die in principe niks nieuws brengen gewoon eerder afwijzen. Want wat heb je nu aan een United x Gribaldi met een C'tje? Dit weten ze toch al in de tweede bezichtiging lijkt mij? Met een nog relatief onbekende hengst was je waarschijnlijk niet eens door geweest.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:29

Wesley_D schreef:
De hengsten die in principe niks nieuws brengen gewoon eerder afwijzen. Want wat heb je nu aan een United x Gribaldi met een C'tje? Dit weten ze toch al in de tweede bezichtiging lijkt mij? Met een nog relatief onbekende hengst was je waarschijnlijk niet eens door geweest.

Dat haal ik eerder in dit topic ook al aan. Vind dat een slechte zaak, maar heb zon idee dat dat meer mijn zijn Duitse mede eigenaar te maken heeft. Voor hen is het, zeker gezien Totilas, aantrekkelijk bloed. En op de volgende Duitse show staat dan dat het een goedgekeurde KWPN hengst is :)*
Gribaldi zal ook wel weer nog meer gaan dekken.

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:37

sarabande schreef:
Wesley_D schreef:
De hengsten die in principe niks nieuws brengen gewoon eerder afwijzen. Want wat heb je nu aan een United x Gribaldi met een C'tje? Dit weten ze toch al in de tweede bezichtiging lijkt mij? Met een nog relatief onbekende hengst was je waarschijnlijk niet eens door geweest.

Dat haal ik eerder in dit topic ook al aan. Vind dat een slechte zaak, maar heb zon idee dat dat meer mijn zijn Duitse mede eigenaar te maken heeft. Voor hen is het, zeker gezien Totilas, aantrekkelijk bloed. En op de volgende Duitse show staat dan dat het een goedgekeurde KWPN hengst is :)*
Gribaldi zal ook wel weer nog meer gaan dekken.

Ja dat zeggen er wel meer dat het heeft te maken met de eigenaren. Maar volgens mij is de hengst pas als kampioen verkocht aan de huidige eigenaren. Dus gaat die vlieger niet op, in dit geval ;) . Want voor de 2de bezichtiging moeten er foto's worden gemaakt dus dan is het C'tje al te zien. Dus in principe kan je hem dan al uitzwaaien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:39

Wesley_D schreef:
Ja dat zeggen er wel meer dat het heeft te maken met de eigenaren. Maar volgens mij is de hengst pas als kampioen verkocht aan de huidige eigenaren. Dus gaat die vlieger niet op, in dit geval ;) . Want voor de 2de bezichtiging moeten er foto's worden gemaakt dus dan is het C'tje al te zien. Dus in principe kan je hem dan al uitzwaaien.

Je denkt toch niet echt dat Joop pas foto's laat maken na de 2e bezichtiging :(:)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:42

sarabande schreef:
Niet Googelen gewoon de historie erop na zoeken. Kijk wat voor cijfer Scandic in de verrichting voor zijn stap kreeg en dat was geflateerd.
Ook in de HC en Pavo werd hij niet afgestraft op zijn telgang. Naar de hogere dressuur toe hebben ze dat er uit getraind, toch toonden veulens van hem het ook, alhoewel dat niet in het rapport geregistreerd staat

Men zegt dat hij weinig dekt omdat hij vossen geeft, maar de fokkers zijn eerder huiverig voor die stap.

Ik vond en vind Scandic een graafmachine als hij draaft met die rare romphouding.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:45

janderegelaa schreef:
Ik vond en vind Scandic een graafmachine als hij draaft met die rare romphouding.

Maar hij is een voorbeeld van het bewust willen inzetten van ander bloed. En ondanks alle inzet van het KWPN is dat niet op grote schaal gelukt.

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:02

sarabande schreef:
Wesley_D schreef:

Je denkt toch niet echt dat Joop pas foto's laat maken na de 2e bezichtiging :(:)

http://www.horses.nl/fokkerij/nieuws/90 ... x-verkocht
De hengst is na de derde bezichtiging verkocht aan de Duitse eigenaar én Joop. Lijkt mij sterk dat Joop voor die tijd al foto's heeft laten maken van een hengst wat nog niet zijn eigendom is.
Maar neemt niet weg dat het waarschijnlijk wel een voordeel is om via deze heren je hengst aan te bieden en dat is waarschijnlijk wat jij bedoeld ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:09

Nee ik bedoel Joop niet, die bracht toch voor???
Ik bedoel de Duitse eigenaar, daar lachen ze om een afvlakking en sinds Totilas is alles met Gribaldi commerciel om aan te bieden als dekhengst.

Joop realiseert zich waarschijnlijk goed dat de meeste Nederlandse fokkers hier toch huiverig voor zullen zijn.

Wesley_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:12

sarabande schreef:
Nee ik bedoel Joop niet, die bracht toch voor???
Ik bedoel de Duitse eigenaar, daar lachen ze om een afvlakking en sinds Totilas is alles met Gribaldi commerciel om aan te bieden als dekhengst.

Joop realiseert zich waarschijnlijk goed dat de meeste Nederlandse fokkers hier toch huiverig voor zullen zijn.

Kan best zijn dat hij de hengst heeft voorgebracht. Maar op de site van de Duitse eigenaar staat ook: Miteigentümer: J. van Uytert, NL
En gezien deze heren heel veel zaken samen doen lijkt het mij ook logisch dat ze deze hengst samen hebben gekocht. En misschien is hij ook alleen maar de Duitse markt aangekocht, daar is het commercieel gezien nog wel een goede hengst natuurlijk, want daar is een afvlakking niks bijzonders. En dan snap ik best dat Joop zich met deze hengst bemoeit, want als je er geld mee kan verdienen... Hij is niet voor niks hippisch ondernemer van het jaar geworden. Want met het geld wat hij verdient kan hij weer investeren in andere hengsten, accomodatie etc En daar heb ik best veel respect voor, want hij doet ook veel voor de sport.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:11

Sjoert schreef:
Valeron is vertrokken. Alleen middels DV te verkrijgen geloof ik.

Kun je mij zeggen wanneer Valeron vertrokken is? Geldt dat voor het hele seizoen
van 2009 dat er alleen DV van Valeron zou zijn?