NRPS hengstenkeuring 2009/2010

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:29

Oké. Bedankt. :)

We zullen het zien. Als ze nu willen komen valt er weinig aan gangen te zien helaas, het erf is een ijsbaan en de bak is 30cm. sneeuw. :=

@ _Hedwig_ Deze moeder heeft nooit een zadel op de rug gehad, dus dat wordt in elk geval niks om deze onder het zadel te tonen. En anders neem ik mijn fototoestel mee. 8-)

petraaken

Re: NRPS hengstenkeuring 2009/2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 14:34

Hedwig denk niet dat ze de merrie onder het zadel willen zien. Bij grote fokkers zijn veel merries onmiddellijk ingezet in de fokkerij. Denk dat ze enkel in stap, draf en exterieur getoond moet worden. DNA materiaal afgeven zal ook moeten gebeuren (moest bij mij ook gebeuren omdat ze het DNA materiaal van die merrie nog niet hadden.)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:36

Ja, dat zei ik ook, dat dat niet hoefde....
Maar die sneeuw in de bak zaten wij ook mee hoor, we hebben het erf wel gestrooid, en de bak slepen we iedere dag, want daar zetten we de paarden in buiten.
Maar de merrie is wel heel voorzichtig nu als ze los wordt gegooid.

Maar ik zal morgen wel meer weten over het hoe en wat...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:38

En ze zullen er nu heus wel rekening mee houden dat zo'n merrie in een bak vol sneeuw niet direct zal spetteren. De meeste paarden zijn dan toch wat voorzichtiger!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:39

Dan wordt het hier naar de manege rijden want ze komen hier absoluut niet in de bak. De onderlaag is bevroren en we moeten geen ongelukken hebben. ;)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:35

Als de hengst bij wijze van een twijfelgeval is gaan ze de beslissing een beetje bij de moeder leggen, dat houd in dat als ze vinden dat de hengst scheven voeten heeft ( als VB ) en de moeder dat ook heeft dit twee keer negatief gaat tellen voor de hengst. Heeft de hengst positief opvallende kenmerken en de moeder ook dan telt dat dus tweemaal positief. Er heeft een stuk over in gestaan in de eerste paardenkrant, ze willen de merrie alleen zien op exterieur en beweging los, meer niet.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:18

Volgens mij is de Samarant wel gewoon door. Je kunt anders ook Sjefri van Esch (de fokker en eigenaar) altijd een mailtje sturen.
Dit is trouwens een halfbroer van mijn merrie. Bij de foto's van Sandra Nieuwendijk, is het dan de zwarte op de eerste pagina met nummer 5?

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:33

De merrie van onze hengst is helaas een aantal weken geleden overleden, waar ik bij was..
Had wel graag geweten wat er anders uit was gekomen als ze langs waren gekomen.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:08

essiesilly schreef:
hoii, een vriendin van mij had haar kentucky bij de 2e bez :) is nu helaas niet door maar jeeetje WAT een plaatje is dat paard :D

Waarom was de Kentucky niet door?
Weet jij dat misschien?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:23

nee weet ik niet :)

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:26

essiesilly schreef:
nee weet ik niet :)

Jammer, heb ook twee veulens van kentucky!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:30

oohh die tweeling! wat leuk! had lauw geen interesse? ;) die van mijn vriendin wil hij maar al te graag hebben hoor haha

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:35

Nee,ze gaan niet weg!!!!! :+:

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:41

haha ok! wel gaaf dat een tweeling het zo overleefd heeft! zie je niet vaak!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:59

ponyparadijs schreef:
Waar ze naar kijken weet ik niet exact. Volgens mij kan je het vergelijken met een keuring. Dus wordt er naar het extrieur en naar de gangen gekeken. Verder zullen ze ook wel willen zien wat zo'n merrie heeft gepresteerd bij de keuringen en eventuele kinderen En eventuele sport prestaties. Maar dat zullen ze ook wel opvragen denk ik.

ze letten vooral op correctheden van het beenwerk en natuurlijk exterieur en gangen. Daarbij letten ze ook op evt erfelijke dingen bijv. ( staat de 3e bez. hengst frans... en moeder ook?? of heeft moeders slechte bovenlijn en de hengst ook een bemerking op de rug..) dan zal dat meegenomen worden in het advies over de hengst

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:00

Muzefee schreef:
Oké. Bedankt. :)

We zullen het zien. Als ze nu willen komen valt er weinig aan gangen te zien helaas, het erf is een ijsbaan en de bak is 30cm. sneeuw. :=

@ _Hedwig_ Deze moeder heeft nooit een zadel op de rug gehad, dus dat wordt in elk geval niks om deze onder het zadel te tonen. En anders neem ik mijn fototoestel mee. 8-)

Heb je de hengstenvoorwaarden gelezen? Die je hebt ontvangen bij aanmelding van de hengst? Daarin staat precies wanneer de merrie bezichtigd dient te worden en wat ze willen zien. Kijk maar eens door :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:06

De hengst is niet meer in ons bezit, dus nee die heb ik niet ontvangen. ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:15

marjolein88 schreef:
ponyparadijs schreef:
Waar ze naar kijken weet ik niet exact. Volgens mij kan je het vergelijken met een keuring. Dus wordt er naar het extrieur en naar de gangen gekeken. Verder zullen ze ook wel willen zien wat zo'n merrie heeft gepresteerd bij de keuringen en eventuele kinderen En eventuele sport prestaties. Maar dat zullen ze ook wel opvragen denk ik.

ze letten vooral op correctheden van het beenwerk en natuurlijk exterieur en gangen. Daarbij letten ze ook op evt erfelijke dingen bijv. ( staat de 3e bez. hengst frans... en moeder ook?? of heeft moeders slechte bovenlijn en de hengst ook een bemerking op de rug..) dan zal dat meegenomen worden in het advies over de hengst

Wat is jou mening daarover? Jij kijkt met andere ogen naar deze regelingen dan ik b.v. als een willekeurige merrie houder!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:21

ja ik vind net zo als jij zei in je vorige posts het juist heel erg goed dat hier naar gekeken wordt. Kijk en natuurlijk houden ze er rekening mee dat een merrie van 20 die 15 veulens heeft gehad er echt niet meer zo strak en super uit ziet als een merrie van 3, maar hier houden ze wel rekening mee. Maar ik ben gewoon van mening dat een goede moederlijn zo ontzettnd belangrijk is. Kijk de hengsten die gebruikt worden zijn al zovaak bekeken en gekeurd ( op de HK , verrichtingsexamen en op de showdagen) die zijn wel goed.. maar die moeders zijn soms nog nooit bekeken, op foto's geweest enzo... Daar kan wel van alles aan mankeren !

Dat is het zelfde wanneer ze de afstammelingen van een hengst gaan keuren (afstammelingen onderzoek) soms heeft een jonge hengst 5 merries gedekt die van de zelfde hengst afstammen en een bepaalde (negatieve) eigenschap hebben. dan zijn die merries dus niet bekeken, maar de veulens worden dan wel voor de nieuwe hengst bekeken en wanneer dan blijkt dat er bijv 3 ook die (bijv ongelijke voeten ) hebben krijgt jouw hengst een negatief afstammelingenrapport! terwijl het dus vanuit de merries kan komen.. daarom vind ikhet dus juist wel goed dat merries meer bekeken worden

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:22

Zoals het nu lijkt ben ik er de 30e ook bij. Fokker is uitgenodigd, dus we gaan maar eens kijken. :j

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:33

het programma komt als het goed is morgen op de website, had een mail dat ze ermee bezig zijn.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:02

Oké, mooi. Gezien deze fokker niet voorzien is van internet zal ik het programma even doorspitten. ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 07:46

goh dat is snel zeg. Meestal moet ik een paar dagen voor de show een mail sturen naar hen om het programma te krijgen.

Als er mensen zijn die niet kunnen gaan om een bepaalde hengst te zien wil die best filmen hoor. Heb mijn camera bij. Ik film de voor mij interesante hengsten en ik moet voor een kennis van ons Eldorado van de Zeshoek opnemen. Al moet ik wel rekening houden met mijn batterijen. Ik kan niet de hele dag door alle hengsten filmen. Zolang gaan mijn batterijen niet mee.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:23

Waar zie jij t programma? Ik zie alleen een stuk tekst of lees ik er misschien over heen?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 09:29

prgramma zelf staat inderdaad nog niet online. Misschien in de loop van de dag dat dit nog geplaatst wordt.