Luchtzuigen erfelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 01:19

Pipo"]
Moet eerlijk zeggen dat ik het ook een vreemd iets vind, een paard afmaken omdat ze luchtzuigen!

Kijk als zo dier daar zwaar onder lijdt, een enorm scharminkel wordt, iedere dag koliek heeft.............ga zo maar door. Dan zou ik eerst kijken wat ik er aan kon doen om het te verminderen.

Maar zo werd het niet gebracht!! En op de manier waarop het verteld werd, vind ik het ook ronduit idioot dat je zo dier laat afmaken!
[/quote]

Idd, zo werd het ook niet gebracht. En dan later op de achterste benen staan en schrijven dat we haar niet kennen. Denk ook niet dat dat hoeft, dat kennen gedeelte

[quote="Sjuimpje"]
Ik zou zeggen, lees mijn posts eens door, daarin staat duidelijk dat ik aangeef dat er verschillende gradaties zijn van luchtzuigen, gradaties waarin het paard er geen hinder van ondervindt, gradaties van wel, en gradaties dat het bekand diermishandeling is om zo'n dier nog te laten leven.
[/quote]

van dat laten leven, zo denk ik nou ook over alle mensen in de maatschappij die niet meer kunnen functioneren vanwege een verslaving. Gewoon die mensen uit hun lijden halen!
Tuurlijk blijven het dieren en moeten we niet doorslaan, maar ik denk wel dat zelf de meest zwaar verslaafde nog wel een plek kan vinden bij iemand, wie er wel heel veel verstand van heeft en dus dat paard beter kan laten functioneren. Afmaken vanwege zo een luchtzuiggedrag kan ik me dus ook niet voorstellen.

[quote="fabienne schreef:
Verder is "het zal je paard/kind/whatever maar wezen" een doodnormale opmerking.
Want niemand zit erop te wachten dat zijn of haar paard dit gaat doen, en je zit er vervolgens mooi mee te kijken.

Doodnormale opmerking. Dus als jij bijvoorbeeld een kind hebt met adhd en iedereen zegt goh, het zal je kind maar wezen, dan zit je er niet mee? Hahaha...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:18

BartVB schreef:
Kunnen we het allemaal een beetje vriendelijk houden?

Thanks.

ze schijnen niet alleen mijn tekst maar ook die van Bart niet te kunnen lezen

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 15:18

Ze opereren er trouwens aan in de kliniek in Schoonloo. Vrij grote kans van slagen en je ziet er vaak niets van.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 16:40

sherwood"]
[quote="phoenix4ever schreef:
luchtzuigen is niet erfelijk. wat een onzin zeg. tuurlijk kan het temperament doorgegeven worden waardoor paarden, die dag in dag uit opstal staan meer kans hebben op stal ondeude.

Ik zou nou niet zo direct het lef hebben om een jaren lang onderzoek gewoon onder de tafel te vegen. Dat proef bedrijf heet er echt jaren over gedaan, paarden voor gefokt zelfs, met en zonder aanleg, ze hebben er echt meer dan 200 paarden voor gebruikt. Zou ik niet zo verwerpn zonder een tegen onderzoek. Is het nadenken waard.
[/quote]

ik geloof er toch niet in.
ik fok zelf met een luchtzuiger. er is er ooit een geweest die het over heeft genomen en dat was omdat mams toe der tijd nog geen bandje droeg. ik geef toe met een een paard ben je er nog niet. maar ik geloof er toch echt niet in. geloof wel in dat ze meer aanleg hebben omdat een paard luchtzuig, doordat hij zich verveeld en dat zal erfelijk zijn (het temperament/karakter), maar niet het luchtzuigen zelf.
paarden in de natuur zul je het nooit zien doen.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:51

shasta"]
[quote="ocihc schreef:
Een paard begint met luchtzuigen omdat het last heeft van de maag!!!! Verdrietig Teveel maagzuur geeft buikpijn en verhoogt de kans op maagzweren. Onbewust zoekt een paard iets om de pijn te verzachten. Verward Hij probeert iets te doen om speeksel op te wekken. En zo heb je een kribbebijter of luchtzuiger!! Als je me niet geloofd moet je de bit van februarie maar eens lezen.

Daardoor denk ik dat de gevoeligheid op de maag wel erfelijk kan zijn maar als je er voor zorgt dat hij voldoende kan kauwen en daardoor voldoende speeksel aan kan maken. Luchtzuigen voorkomen kan worden
[/quote]

Het verhaal van de Paardendrogist, geschreven door de zoon van Offereins, lijkt mij logischer. Heeft iemand dat toevallig ook gelezen?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:02

UniferB"]
[quote="shasta"][quote="ocihc schreef:
Een paard begint met luchtzuigen omdat het last heeft van de maag!!!! Verdrietig Teveel maagzuur geeft buikpijn en verhoogt de kans op maagzweren. Onbewust zoekt een paard iets om de pijn te verzachten. Verward Hij probeert iets te doen om speeksel op te wekken. En zo heb je een kribbebijter of luchtzuiger!! Als je me niet geloofd moet je de bit van februarie maar eens lezen.

Daardoor denk ik dat de gevoeligheid op de maag wel erfelijk kan zijn maar als je er voor zorgt dat hij voldoende kan kauwen en daardoor voldoende speeksel aan kan maken. Luchtzuigen voorkomen kan worden
[/quote]

Het verhaal van de Paardendrogist, geschreven door de zoon van Offereins, lijkt mij logischer. Heeft iemand dat toevallig ook gelezen?
[/quote]

Ik krijg ook de post van de paardendrogist Haha!

Bij mij komt dan de vraag :"Waarom heeft het dier last van zijn maag cq verhoogde productie van maagzuur?"
Goed kauwen is voor mens en dier heel belangrijk..
Maar heel waarschijnlijk heeft het zeker ook te maken met hoe het dier in zijn vel steek.Emotie ,stress.

Het blijft zoeken om achter de werkelijke oorzaak te komen.
Ik ben er (nog) niet uit helaas.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:43

ja dat zou kunnen het maagzuur probleem.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:54

Ik heb daar zelf ook veel last van. Bij mij komt het omdat mijn maagklep niet goed of niet snel genoeg sluit. Last hebben van overtollig maagzuur kan dus ook een andere oorzaak hebben.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:17

Pipo schreef:
Kan ook wel een stal vinden waar ze er geen problemen mee hebben, helaas niet waar ik ze nu heb staan, want die wil ze niet!

Maar echt wel dat er een plekje te vinden is hoor!

Ja onder andere bij mij op stal, dat hebben ze mooi opgelost (de "muziekrij" Haha!). Maar als je me vraagt of ik er blij mee ben? Nee, absoluut niet. Ik had liever een stal gehad zonder luchtzuigers, juist omdat ze het van elkaar overnemen. Nu hebben ze die rij goed afgeschermd van de andere paarden, maar toch.

Ik kan me daarom ook "goed" voorstellen dat je niet fokt met een luchtzuiger of dat je besluit om het dier af te laten maken, afhankelijk van de mate waarin hij/zij het doet natuurlijk. Voor je het weet heeft je hele stal het of dat veulen dat je met zoveel liefde hebt gefokt en opgevoed. Dat zijn keuzes die je moet maken en ook van anderen moet respecteren. Je wilt ook niet weten hoeveel goede en gezonde paarden er de lijm of de kroketten ingaan (ja sorry voor het botte, maar het is nu eenmaal zo).
Laatst bijgewerkt door Anoukie op 07-04-03 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:18

UniferB schreef:
Ik heb daar zelf ook veel last van. Bij mij komt het omdat mijn maagklep niet goed of niet snel genoeg sluit. Last hebben van overtollig maagzuur kan dus ook een andere oorzaak hebben.

Inderdaad kan een slecht sluitende klep ook een oorzaak zijn(pylorusspasme).De zure maaginhoud komt dan in de slokdarm die er dan op reageerd.
Moet je met je paard wel en intern onderzoek laten doen Verward
Hoe bepaal je of je overtollig maagzuur hebt?
Lastige kwestie...

enne Anoukie volgens mij is er nergens wetenschappelijk aangetoond dat dieren het va nelkar overnemen.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:25

nee zou ook erg raar zijn. wel makkelijk. bouw je gewoon de stallen om de rijbak, dan kunnen alle jonge paarden rijden leren van de oude hihihi

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:45

Anoukie schreef:
Ik had liever een stal gehad zonder luchtzuigers, juist omdat ze het van elkaar overnemen.

Bij mij staat een luchtzuiger zelfs in groep tussen andere paarden, 2 jaar al en gaan enkel ander paard doet het.... Je kan er niet naastkijken. Vanaf ze begint te eten aan hooi of mengeling doet ze het.
Het is dus niet aangetoond dat ze het van elkaar overnemen. Meerdere op 1 stal zouden met het stalklimaat te maken hebben.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:32

Zannekin"]
[quote="Anoukie schreef:
Ik had liever een stal gehad zonder luchtzuigers, juist omdat ze het van elkaar overnemen.

Bij mij staat een luchtzuiger zelfs in groep tussen andere paarden, 2 jaar al en gaan enkel ander paard doet het.... Je kan er niet naastkijken. Vanaf ze begint te eten aan hooi of mengeling doet ze het.
Het is dus niet aangetoond dat ze het van elkaar overnemen. Meerdere op 1 stal zouden met het stalklimaat te maken hebben.
[/quote]

IK zal het risico in ieder geval niet lopen, dat wil ik niet. Zou jij je paard met een gerust hart naast een luchtzuiger zetten?

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:42

jazeker. heb er een en ik zet mijn niet luchtzuigers er zo naast. nu ben ik er wel voor om een bandje om te doen, want ze raken zo ingevallen van dat zuigen.
bij exel had ie een nacht niet strak genoeg bezeten en de volgende ochtend was haar buik helemaal opgetrokken.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:59

Anoukie"]
[quote="Zannekin"][quote="Anoukie schreef:

[/quote]

IK zal het risico in ieder geval niet lopen, dat wil ik niet. Zou jij je paard met een gerust hart naast een luchtzuiger zetten?
[/quote]

Die van mij heeft 2 jaar lang tussen 15 andere paarden gestaan die allemaal niet luchtzogen behalve die van mij dus. Geen van alle heeft het overgenomen, terwijl hij de hele dag druk bezig was met luchtzuigen ondanks dat ie een band om had. Ook op zijn nieuwe stal staat ie tussen allemaal niet-luchtzuigers en geen 1 heeft het overgenomen.

Tegenwoordig staat ie zelfs zonder band....... Gelukkig zijn er ook mensen die er geen bezwaar tegen hebben als mijn luchtzuiger met hun paard of pony samen staat (zoals Belker met Grappa, nappies grote vriend ) Grappa neemt het niet over en zo is mijn paard niet gedoemd om alleen te staan. Zou trouwens ook helemaal niet goed zijn voor een luchtzuiger om altijd maar bij andere paarden weg gehouden te worden, raken ze alleen maar meer in de stress en gaan ze nog harder zuigen........ Maarja, sommige mensen zijn onwetend en maken van een luchtzuiger een melaatse of zelfs nog erger een paard in ballingsschap .

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:02

phoenix4ever schreef:
jazeker. heb er een en ik zet mijn niet luchtzuigers er zo naast. nu ben ik er wel voor om een bandje om te doen, want ze raken zo ingevallen van dat zuigen.
bij exel had ie een nacht niet strak genoeg bezeten en de volgende ochtend was haar buik helemaal opgetrokken.

Ja, ik ook. Die van mij doet het alleen tijdens het eten (het is ook in de loop der jaren nooit erger geworden) Mijn andere paard staat er al jaren naast en die heeft nog nooit een poging ondernomen. Ook de paarden die we tijdelijk op stal hebben nemen niets over.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 16:11

ik snap die heisa er om heen nooit. iedereen reageert maar op wat hij gehoord heeft niemand heeft het ooit gezien.
en probeer het ze maar aan hun verstand te krijgen. vergeefse moeite.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:01

Anoukie schreef:

Wel dat zijn dan toch mijn paarden die in groep bij mijn luchtzuiger staan...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:21

Mijn luchtzuiger staat zonder band gewoon tussen de andere paarden. Sterker nog ze kunnen elkaar ook in de stal zien door de spijlen. Al heel veel jaartjes trouwens. En geen van de andere paarden is het gaan doen. Ook haar veulens niet. En die ingetrokken buik waar Phoenix het over heeft, heb ik ook nog nooit gezien. Ze is eerder te dik dan te mager en eigenlijk alles bij elkaar al jaren supergezond. Haar voornaamste kwaal is juist onstaan door de luchtzuigband (een beschadiging bij het strottenhoofd, die gelukkig goed geheeld is...)

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:40

Dat is net zoals verhaal, anya. Weet je trouwens wat nog een erger geluid is? Dat is knarsentanden!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:44

Prima schreef:
Dat is net zoals verhaal, anya. Weet je trouwens wat nog een erger geluid is? Dat is knarsentanden!

hihi, ja het is inderdaad maar waar een mens zich aan ergert. Ik heb niet zo'n last van luchtzuigen, ik word daarentegen gek van een van de pony's die de hele tijd tegen de staldeur aan staat te schoppen tijdens etenstijd Haha!

ach...ieder zijn ergenis zullen we maar zeggen.
Alleen jammer dat het bij luchtzuigers niet bij ergenis blijft, maar ook zoveel vooroordelen een rol gaan spelen.

Misschien is er wel een paard geweest die het heeft overgenomen hoor...Kan...Of misschien waren des stalomstandigheden gewoon hetzelfde. Of misschien hadden ze allebei maagpijn...wie zal het zeggen.

Ik weet een ding in ieder geval zeker...Bij mijn merrie is het niet nageaapt, en haar veulens zijn het niet gaan doen. Dus helemaal erfelijk is het in ieder geval niet. En als die 10 paarden bij ons op stal het niet doen, dan is het in ieder geval niet gezegd dat ze het overnemen.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:56

Tis ook aangetoond dat het niet nageaapt wordt als andere paarden het zien.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:43

Prima,
wat betreft je eerdere post: Heb je wel eens zo'n zwaar luchtzuigpaard gezien/meegemaakt?
En je tweede post:
Ik wil wel eens zien wat er aangetoond is?
Er gaan veel geruchten dat er er uit onderzoek is gebleken dat het wel wordt overgenomen en net zoveel geruchten van niet.
Volgens mij is er nog steeds geen keihard bewijs.

Ik wil mijn paarden overigens ook niet naast een luchtzuiger hebben, zoals ik al eerder aangaf kan ik absoluut niet tegen het geluid en ik heb er nog net zoveel last van als het paard naast het mijne het wel doet.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:38

Sjuimpje schreef:
Prima,
wat betreft je eerdere post: Heb je wel eens zo'n zwaar luchtzuigpaard gezien/meegemaakt?
En je tweede post:
Ik wil wel eens zien wat er aangetoond is?
Er gaan veel geruchten dat er er uit onderzoek is gebleken dat het wel wordt overgenomen en net zoveel geruchten van niet.
Volgens mij is er nog steeds geen keihard bewijs.

Ik wil mijn paarden overigens ook niet naast een luchtzuiger hebben, zoals ik al eerder aangaf kan ik absoluut niet tegen het geluid en ik heb er nog net zoveel last van als het paard naast het mijne het wel doet.

kan me voorstellen ja. ik heb die onderzoeken niet, helaas. heb het ook maar uit tweede hand. En ja ik heb wel zeker een zwaar luchtzuig paard gezien. Ze zijn meestal wat magerder.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:55

Prima schreef:

Of van die paarden die met hun tanden langs de tralies gaan. Is ook zo'n erg geluid.

Overigens kan je heel veel aan het interieur van je box doen om het luchtzuigen te ontnemen. PVC buizen zijn daar heel erg handig voor. Knap paar die zijn muiltje over een PVC buis van 15 cm heen kan buigen!