Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gerritje

Re: Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:00

hier een dubbel gebroken voor de ene. De andere heb ik jaren op een rolletjes bit gereden.

maar ik vind een bit altijd zo scherp als de hand van de ruiter. ongeacht of dat nou een enkel trensje is of een pelham. of er nu dus een 'scherp' bit in hangt of niet, hij werkt in nav de hand van de ruiter.

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:59

ik met een dubbelgebroken K&k bit. hulpteugels heb ik nog nooit gebruikt, en was dit ook niet van plan ;) ze doet het op dit bit prima!

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:27

Als ik met haar gewoon lekker dressuur in de bak rijd ik haar op een watertrensje en zonder hulpteugels of die toestand.. :) Als ik met der op buitenrit gaat rij ik haar op een pessoa bit met 2 teugels..Ik pak alléén de 2e teugel erbij met het oversteken omdat ze erg moeilijk stil staan wil ,en ik liever niet onder een auto met der kom! ;)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:28

we hebben op de manege ook een fjord en die rijden we gewoon op een enkel gebroken watertrensje binnen en buiten rijd gewoon perfect maar iedere fjord geeft eigen kracht en karakter

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:06

Nog even aan het proberen. Zit nu een enkel gebroken d-trens in. Wil misschien voor in de bak naar een 'zachter' bitje, misschien een dubbel gebroken watertrens ofzo.

Buiten is een totaal ander verhaal. Meneer is niet te remmen na de galop, eigenlijk heb ik een soort noodremmetje nodig. Las bij anderen over het pessoa bit met een tweede teugel als noodrem. Klinkt wel interessant! Misschien maar eens proberen als het probleem zich niet oplost na vaker naar buiten te gaan.

xPaultjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:18

Mijn fjord is beleerd met watertrens, maar word nu gereden met pessoa bit. met springen op de onderste ring en dressuur op de bovenste. Dit omdat hij met springen net een beetje meer kracht vereist voor hij de hindernis overwil.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:59

Ik rij mijn fjord met een enkel gebroken trensje. Gaat prima. Maar als ik het idee heb dat ze pittig is, meestal merk je dat al met poetsen, en ik ga buitenrijden, dan gebruik ik wel een thiedemann inderdaad. Dat is eigenlijk alleen als hetheel hard waait en alles flappert en klappert, daar houdt ze niet zo van.

Mijn ouders, waar mijn paardjes staan, wonen aan een zeer drukke rijksweg, ik wil niet op die weg belanden omdat er was wappert in een tuin.

herlindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:19

Jeskim schreef:
Ik heb een poosje met een thiedemann gereden omdat ze buiten niet te houden was, die zetten het op een lopen naar huis met alle risico's van dien. Was dus gewoon gevaarlijk..
Nu rijd ik haar met een dubbelgebroken bitje dat op slot kan schieten omdat ze soms buiten nog wel eens wat pittig kan zijn..
Met thiedemann rijd ik allang niet meer..

Dat deed mijn fjord ook, rijd nu ook met een dubbelgebroken bit!!

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:56

Sanny_lief schreef:
Nog even aan het proberen. Zit nu een enkel gebroken d-trens in. Wil misschien voor in de bak naar een 'zachter' bitje, misschien een dubbel gebroken watertrens ofzo.

Buiten is een totaal ander verhaal. Meneer is niet te remmen na de galop, eigenlijk heb ik een soort noodremmetje nodig. Las bij anderen over het pessoa bit met een tweede teugel als noodrem. Klinkt wel interessant! Misschien maar eens proberen als het probleem zich niet oplost na vaker naar buiten te gaan.

Probleem is opgelost. Meneer loopt nu buiten op een enkel gebroken D-trens. En hij reageert prima. Ik heb nog een borsttuig liggen om eventueel het omhoog gooien van zijn hoofd wat tegen te gaan. Maar dat lijkt voorlopig niet nodig! Ben blij dat ik dus geen pessoa nodig heb!

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:47

wij rijden zonder hulpteugels , wel een borsttuigje maar is meer voor good looks dan wat anders want riempjes naar de teugels heb ik eraf gehaald :P en het bitje is een verdun met koperen rollen (enkel gebroken), we hebben haar een jaar gereden op een watertrensje enkel gebroken maar deer kregen we enkel protest op, vast nemen, nek blokkeren en gaan met die banaan, je tegen de muur proberen krijgen door in galop de andere dan de gevraagde richting op te gaan, dus hebben we een ietsje zwaarder bit ingelegd, we wilden nog niet naar een pessoabit of zo gaan, maar hier reageert ze echt super op, klein contactje en je hebt super reactie :D

snoopymisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:26

Op dit moment rijd ik helaas geen fjord...

Maar mijn vorige verzorgfjord reed ik op een enkel
gebroken bit met rubber eromheen

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:29

Ik rijd haar met een dubbelgebroken trens en met een bitloos hoofdstel. Rijdt alletwee heel erg lekker en ontspannen.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:01

Ik rij op de Fjord van mijn instructrice. Een 5jarige puber. Hangt een enkelgebroken bustrens in en ik rijd met een martingaal.

Ik rij met die martingaal omdat meneer soms lekker aan het crossen gaat, en daarbij het bit vastpakt. Waarbij ik te onkundig ben om hem met mijn benen naar beneden te rijden, en we vrolijk door de bak heen kletteren. Hij is ontzettend aan het puberen en álles wat ik doe aan het uitproberen, en wat ik hier ook lees; zo heeerlijk eigenwijs :Y) geeft wel uitdaging hoor, kijken wie de langste adem heeft ;)

Ik hoop dat ik in de toekomst die martingaal er lekker af kan halen en weer zonder te trainen, maar daarvoor moet ík eerst wat beter op leren treden.

rumon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:38

ik rij met een dubbel gebroken bit en in het begin ging ik altijd met een thiedemann naar buiten maar die heb ik nu alleen nog nodig als ik naar een voor hem onbekende plek ga om te rijden (bos/strand etc) dan is het wel handig dat je hem een beetje in kan houden als dat nodig is!!!

heleennboerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:55

ik gebruikt geen hulpmiddelen
is niet nodig hij luistert wel :D

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:49

Zonder bit en hulpteugels.
Met bit ging ze er vandoor en luisterde ze totaal niet,
met touwhalster doet ze alles voor me : D

snoesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:16

Ik rijd mijn fjord ook bitloos. Gaat super!

Kim_PWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:35

Patricia reed ik in de bak altijd met een dubbel gebroken trensje en meer niet. Buiten reed in met een Pelham (dubbele teugels, zonder riempje) Omdat ze dan soms nog wel eens haar buien aan had en niet meer te stoppen was met een trensje. Dus dat was echt voor onze veiligheid.

Wendie rij ik in de bak en buiten met een dubbel gebroken trensje. Die reageert daar veel beter op. Buiten blijft ze ook altijd naar me luisteren (zelfs als Fjelldal (haar veulen) weggaloppert krijg ik haar terug)

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:24

Ik reed vroeger ook soms met een fjord, maar die was echt VEEL te hard in de mond en ze had zo'n bit voor koetspaarden nodig zat gewoon in de eerste ring hoor , en dant met een kinketting

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 02:19

die van mij rijdt ik met een tiedemann teugel en passoa bit.pony is erg sterk en nam regelmatig bit tussen de kiezen en was dan niet te sturen.nu gaat het iets beter

lady88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:04

die van mij rijdt ik zonder hulpteugels en alleen met een dubbel gebroken watertrens en reageert er goed op dus. maar voor paarden die een te hard mond hebben heb je veel variatie in de bitten maar wat ik het meest hoorde is de bustrens

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:54

Ik geloof niet dat paarden een 'te harde mond' kunnen hebben. Ze gaan er dan alleen tegenin, of snappen niet wat je van ze wilt.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:55

Stef_anouk schreef:
Ik geloof niet dat paarden een 'te harde mond' kunnen hebben. Ze gaan er dan alleen tegenin, of snappen niet wat je van ze wilt.

Jaa ik geloof wel dat paarden Harde Mond kunnen hebben. :j
Als ze heel lang op scherp bit gereden worden, komt dat wel.

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:38

Amber_ schreef:
Stef_anouk schreef:

Jaa ik geloof wel dat paarden Harde Mond kunnen hebben. :j
Als ze heel lang op scherp bit gereden worden, komt dat wel.

Maar van nature hebben ze het niet, dus da's de schuld van de eigenaar die het zover laat komen dat het paard gewoon niet meer reageerd.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:16

Stef_anouk schreef:
Maar van nature hebben ze het niet, dus da's de schuld van de eigenaar die het zover laat komen dat het paard gewoon niet meer reageerd.

maar soms kan je daar als 'nieuwe eigenaar' weinig meer aan doen...
ik heb een fjord gekend, die was zonder stang niet te rijden..... met stang ging het aardig, maar zonder was er niks meer mee te beginnen...
was op dr 10e bij vriendinnetje gekomen..... (daarvoor ooit soort manegepaard geweest dus ja...)