Minder dekken i.v.m. de crisis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:46

Geld hoeft voor niemand een probleem te zijn...
Maar gaan verzamelen in een krimpende markt daar voel ik ook niet veel voor...
Merries fokken we zelf op...En een hengst hebben we in de opfok...
Maar nu hebben we al 2 hengstveulens en wie weet over 1 week nog 1 , nu die gooi toch niet allemaal in de opfok...
Dan maar in sharedeling..

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:54

krackertje schreef:
elllis, dat hebben wij afgelopen najaar ook gedaan, we liepen toevallig tegen een best hengtveulen aan...die hebben we aangeschaft en kort daarvoor ook een leuke fokmerrie op de kop kunnen tikken, wij helpen de economie wel een handje :D

Aankoop van een goed veulen vind ik zelf net zo leuk .... als zelf een veulen fokken .. ik geniet eigenlijk meer van het opfokken als het fokken zelf ... te ongeduldig :o denk ik ... 11 maanden is zooo lang !! :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:54

Geld zal een probleem zijn voor mensen die een baan hebben in een sector die kritisch is.
Fokken en opfokken, daar zitten de grootste kosten niet in, als alles goed gaat.
Maar de vaak dure begeleidingskosten en tegenslag in gezondheid tijdens de opfok of bij de merrie, kan dan opeens niet meer te behappen zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:58

sarabande schreef:
Maar de vaak dure begeleidingskosten en tegenslag in gezondheid tijdens de opfok of bij de merrie, kan dan opeens niet meer te behappen zijn.

Oh daar ben ik heel gemakkelijk in...nl. dan heb je er een minder...of ik er nu 8 of 9 heb... :D

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:19

sarabande schreef:
Geld zal een probleem zijn voor mensen die een baan hebben in een sector die kritisch is.
Fokken en opfokken, daar zitten de grootste kosten niet in, als alles goed gaat.

Precies, ik dus want ik werk in het notariaat. De komende jaren gaan daar als je het mij vraagt gigantische klappen vallen.

Zoals ik al zei, zolang ik mijn baan heb kan ik twee paarden onderhouden, maar ik ben met bovenstaande in het vooruitzicht wat voorzichtiger geworden.

Fokken kan altijd nog, ik doe het toch puur voor mijn eigen plezier.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:28

ik ga ook enkel met de fokmerrie dekken ( Marien ) , normaal dek ik de driejarigen ook maar dat doe ik -denk ik toch , kan altijd nog veranderen :+ - dit jaar niet ..zelfs als het volgend jaar weer aantrekt heb ik nog genoeg staan om te verkopen ..en bovendien net als Ellis zegt , vind ik het ook best om nieuw bloed aan te schaffen .
Er zijn er wel die zeggen dat er niets aan de hand is maar dat geloof ik niet ..het zijn gewoon slechte tijden .. tuurlijk verkoop je nog wat ..heb ook verleden maand een merrie duur verkocht als fokmerrie ( heel goed papier , gezond , bloedjemooi en interressant gefokt en gedekt ) maar ik prijs me er gelukkig mee want er blijft heel veel heel lang te koop staan overal ..zelfs in Duitsland ;)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:56

Citaat:
Sarabande schreef:De rare aaname dat men verwacht dat de anderen minder gaan fokken zodat jouw veulens over 3 jaar veel geld waard zijn.... ach er zijn mensen die nog in sprookjes geloven .
De handel in veulens is al jaren slecht en dat weerhoudt niemand om met wat voor merrie dan ook te fokken.

Deze opmerking was in zijn algemeenheid bedoeld en sloeg dus niet op mij persoonlijk. :D
Ik ben geen fokker: ik heb 1x een veulentje gefokt. ;)

Regeren is vooruit kijken.
Als er dit jaar en misschien volgend jaar ook minder merries gedekt worden, (particulieren die toch op hun merrie rijden, inkrimpende fokkers, ja die zijn er op het moment zeer zeker, geen kwestie van de merrie's leeg laten dus, maar de merriestapel inkrimpen of opdoeken)
Dan komen over een paar jaar vraag en aanbod misschien weer een beetje met elkaar in evenwicht.
Als je nu dekt, heb je over 4 jaar een verkoopbaar paard, gezien de waarschijnlijk aantrekkende economie tegen die tijd, zal er zeker weer vraag zijn en minder overschot.
Een gezondere situatie dan nu dus. (veulens aan de straatstenen niet kwijt te raken, al jaren lang)
Hebben we allemaal op school geleerd ooit.

Zomaar een zin uit een advertentie: Tevens fokmerries te koop uit bekende bloedlijnen wegens inkrimping fokkerij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 19:10

shan schreef:
Deze opmerking was in zijn algemeenheid bedoeld en sloeg dus niet op mij persoonlijk. :D
Ik ben geen fokker: ik heb 1x een veulentje gefokt. ;)

Regeren is vooruit kijken.
Als er dit jaar en misschien volgend jaar ook minder merries gedekt worden, (particulieren die toch op hun merrie rijden, inkrimpende fokkers, ja die zijn er op het moment zeer zeker, geen kwestie van de merrie's leeg laten dus, maar de merriestapel inkrimpen of opdoeken)
Dan komen over een paar jaar vraag en aanbod misschien weer een beetje met elkaar in evenwicht.
Als je nu dekt, heb je over 4 jaar een verkoopbaar paard, gezien de waarschijnlijk aantrekkende economie tegen die tijd, zal er zeker weer vraag zijn en minder overschot.
Een gezondere situatie dan nu dus. (veulens aan de straatstenen niet kwijt te raken, al jaren lang)
Hebben we allemaal op school geleerd ooit.

De opmerking sloeg niet op jou maar op meerdere uitlatingen in die trant.
Maar ik blijf erbij dat het een vorm van in sprookjes geloven is als je denkt dat over een jaar of vier de paarden weer als warme broodjes over de toonbank vliegen.

Ik denk eerder dat de lat steeds hoger komt te liggen bij de kopers en dat de fokkers zich dat bewust moeten zijn.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:13

Citaat:
Ik denk eerder dat de lat steeds hoger komt te liggen bij de kopers en dat de fokkers zich dat bewust moeten zijn.

Dat ben ik met je eens, maar dat is een opzichzelfstaand feit, crisis of geen crisis.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:49

shan schreef:
Citaat:

Dat ben ik met je eens, maar dat is een opzichzelfstaand feit, crisis of geen crisis.

Voor een goed sportpaard mag de lat ook best wat hoger gelegd worden, wat er de laatste jaren gefokt werd kon je maar zelden onder die noemer plaatsen :(:) , niet verwonderlijk dat er het 1 en ander bij de fokker bleef/blijft staan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 20:10

krackertje schreef:
Voor een goed sportpaard mag de lat ook best wat hoger gelegd worden, wat er de laatste jaren gefokt werd kon je maar zelden onder die noemer plaatsen :(:) , niet verwonderlijk dat er het 1 en ander bij de fokker bleef/blijft staan.

Dit soort vage, algemene en niet onderbouwde kreten zet weinig zoden aan de dijk. De fokkerij van sportpaarden zit duidelijk in de lift dat zie je aan de paarden in de sport, op de laatste hengstenkeuring en aan de cijfers die niet te weerleggen zijn.

Wanneer het over de vraag naar hogere kwaliteit gaat over de hele linie, betekent dat er steeds minder geld zal zijn voor de goedkopere paarden waar wat aan mankeert.
Oftewel de oude boeren wijsheid een slechte vreet net zoveel als een goeie en die slechte kost op den duur vaak heel veel DA kosten.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:28

[quote="sarabande"]
[quote="krackertje"]
[/quote]

Dit soort vage, algemene en niet onderbouwde kreten zet weinig zoden aan de dijk. De fokkerij van sportpaarden zit duidelijk in de lift dat zie je aan de paarden in de sport, op de laatste hengstenkeuring en aan de cijfers die niet te weerleggen zijn.

Wanneer het over de vraag naar hogere kwaliteit gaat over de hele linie, betekent dat er steeds minder geld zal zijn voor de goedkopere paarden waar wat aan mankeert.
Oftewel de oude boeren wijsheid een slechte vreet net zoveel als een goeie en die slechte kost op den duur vaak heel veel DA kosten.[/quote]

Dat kun jij vinden, ik heb mijn ogen goed de kost gegeven en wat er te zien was, was met erg grote regelmaat zeer bedroevend, jij mag het dan allemaal wel in de lift vinden zitten, ik stap dan toch graag in een andere lift, misschien ben ik wel heel erg kritisch maar ja ik heb geleerd dat je daar toch het meeste mee bereikt.

Ik heb geen behoefte aan het weerleggen van cijfers die op 1 of andere wijze tot stand zijn gekomen, ik kijk zelf en concludeer aan de hand daarvan, oftewel ik durf te vertrouwen op mijn eigen inzicht en heb daar geen tabelletjes voor nodig.

Die oude boerenwijsheid hanteeer ik al zolang ik in het paardenwereldje vertoef, die boeren waren zo dom nog niet.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:30

Wij laten onze welsh pony dit jaar wel dekken.
Denk dat idd mensen het wel laten, vooral die van te voren al weten dat ze het veulen gaan verkopen. De paardenverkoop is gewoon gedaalt en je komt nu al veel moeilijker van je paard af, dus je veulen moet echt wel iets bijzonders hebben wil je het nog goed kunnen verkopen denk ik zo.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:04

sarabande schreef:
Interessant die analyse, wellicht goed om daar op de juiste plaats over te discussiëren.
Maar ik zou dus graag van mensen die daadwerkelijk sportpaarden fokken weten of dit ze weerhoudt om alle merries gewoon te dekken, of minder zoals sommigen hier al aangaven

niet minder, eerder meer

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:35

Wij dekken 3 merries (keur+sportmerries) :9 met gevraagde hengsten, zodat we ze ws wel kunnen verkopen als we dat zouden willen. We hebben persoonlijk geen last van de crisis, wel van de flink stijgende kosten van afgelopen jaren. We hoeven ook niet te bestaan van onze paarden, maar ze moeten zichzelf wel zo'n beetje kunnen bedruipen, anders wordt het ons te duur.

Het grootste probleem in paardenland is volgens mij dat de afzet toch wel stagneert. Dat was afgelopen jaar al het geval. Ik weet zeker dat dat zijn weerslag zal hebben op het aantal dekkingen. Foktechnisch gezien is dit ws. geen slechte zaak; de beste merries zullen vast nog wel gedekt worden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:30

sarabande schreef:
Oftewel de oude boeren wijsheid een slechte vreet net zoveel als een goeie en die slechte kost op den duur vaak heel veel DA kosten.

De kwaliteit zal eventueel stijgen maar dat wil beslist niet zeggen dat ook de prijs van zulke dieren stijgen.( De vraag bepaald de prijs. )
Ik geloof dan ook dat veulens e.a. die geen optimale bewegingen laten zien het kunnen vergeten, al hangt er een predikatenlijn aan van 6 generaties .
Zeer goed bewegende dieren zal de standaard zijn in een krimpende markt, al wat er onder valt gaat zeker altijd geld kosten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:40

ulestro schreef:
valori schreef:
Ulestro wat een vooroordeel weer, ik fok niet voor een merrie maar wel voor een sportpaard. Zoals bij zoveel fokkers blijven de hengstveulens niet en al mijn veulens hebben het gewenste papier en de beweging, maar als fokker moet je ook kunnen verkopen en ik verwacht dat dat heel moeilijk gaat worden de komende jaren, daarom zorg ik dat het op mijn eigen erf niet uit de hand loopt.

dan moet de crisis zeker geen belemmering zijn
want goed materiaal is altijd verkoopbaar en zeker met een goed papier....

en is ook geen vooroordeel : je zegt zelf een hengstenveulen kan ik niet houden : neemt evenveel plaats in als een merrie... tenzij het over zijn ballen gaat qua gedrag, dan is castreren een goeie oplossing
en als hij als dekhengst zou eventueel kunnen dienen, is het teken dat hij heel goed is, en dan zul je hem heus wel kunnen verkopen...
een keuring/veiling meedoen en hij is verkocht... en ze nemen beide evenveel plaats in tot hun 3 jaar, kan je beide niet mee fokken...
en een goed sportpaard maakt het geslacht niet uit, merrie, ruin, hengst, sportpaard is op de eerste plaats presteren...
dus daaruit besluit ik dus dat je een merrie wilt... crisis of geen crisis, ze eten beide evenveel...

edit : denk dat dit nu goed genoeg onderbouwd is om simpelweg een vooroordeel te zijn?

maar dan moet je wel de ruimte hebben om hem als hengst aan te houden en bij de meeste hobbyfokkers ontbreekt dat.

Ik laat zelf mijn fokmerrie weer dekken dit jaar, dus volgend jaar een veulen (en ja die wordt verkocht ongeacht het geslacht) maar dan wel van een jonge pas gekeurde hengst waarvan het dekgeld nog niet gigantisch hoog is. Volgend jaar gaat mijn jongste merrie onder de hengst Rubiquil en dan hoop ik op een merrieveulen om het dan wel aan te houden. Toppers worden altijd verkocht het zijn de mindere dieren die nu heel moeilijk verkocht geraken (zit zelf met 2 te koop staande paarden waarvan een al een jaar te koop staat). Denk dat het de dekgelden van jonge hengsten wel weer normaler wordt. Die van de toppers gaat niet zakken maar die van jonge pasgekeurde hengsten zal wel weer normale proporties aannemen en niet zoals de laatste jaren al onmiddellijk beginnen op 800 of 900 euro.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:43

Citaat:
Die van de toppers gaat niet zakken maar die van jonge pasgekeurde hengsten zal wel weer normale proporties aannemen en niet zoals de laatste jaren al onmiddellijk beginnen op 800 of 900 euro.

Ik hoop dat je gelijk hebt maar ik betwijfel het.
Ik denk niet dat de dekgelden vd jonge hengsten lager dan 800 euro uit zullen vallen.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:05

petraaken schreef:
ulestro schreef:
dan moet de crisis zeker geen belemmering zijn
want goed materiaal is altijd verkoopbaar en zeker met een goed papier....

en is ook geen vooroordeel : je zegt zelf een hengstenveulen kan ik niet houden : neemt evenveel plaats in als een merrie... tenzij het over zijn ballen gaat qua gedrag, dan is castreren een goeie oplossing
en als hij als dekhengst zou eventueel kunnen dienen, is het teken dat hij heel goed is, en dan zul je hem heus wel kunnen verkopen...
een keuring/veiling meedoen en hij is verkocht... en ze nemen beide evenveel plaats in tot hun 3 jaar, kan je beide niet mee fokken...
en een goed sportpaard maakt het geslacht niet uit, merrie, ruin, hengst, sportpaard is op de eerste plaats presteren...
dus daaruit besluit ik dus dat je een merrie wilt... crisis of geen crisis, ze eten beide evenveel...

edit : denk dat dit nu goed genoeg onderbouwd is om simpelweg een vooroordeel te zijn?

maar dan moet je wel de ruimte hebben om hem als hengst aan te houden en bij de meeste hobbyfokkers ontbreekt dat.

Ik laat zelf mijn fokmerrie weer dekken dit jaar, dus volgend jaar een veulen (en ja die wordt verkocht ongeacht het geslacht) maar dan wel van een jonge pas gekeurde hengst waarvan het dekgeld nog niet gigantisch hoog is. Volgend jaar gaat mijn jongste merrie onder de hengst Rubiquil en dan hoop ik op een merrieveulen om het dan wel aan te houden. Toppers worden altijd verkocht het zijn de mindere dieren die nu heel moeilijk verkocht geraken (zit zelf met 2 te koop staande paarden waarvan een al een jaar te koop staat). Denk dat het de dekgelden van jonge hengsten wel weer normaler wordt. Die van de toppers gaat niet zakken maar die van jonge pasgekeurde hengsten zal wel weer normale proporties aannemen en niet zoals de laatste jaren al onmiddellijk beginnen op 800 of 900 euro.

hmmm laat we denken : diarado pas gekeurd : 1500 euro
jaar erna 1800 euro
ja daar zit iets in voor pas gekeurd hengsten...
dan heb je bv wellington die in veel paarden voorkomt, gevestigde waarde is, kost maar 900euro
of bv gribaldi, leverancier van veel dressuurpaarden en nu enkele toppers ook : ook 'maar' 1000 euro
de redenatie klopt niet jong : goedkoop
als je goedkoop wilt gaan dan moet je naar de staatshengsten gaan in duitsland, voor hier iets wat onbekende hengsten, maar daarom geen slechtere kwaliteit... maar je koopt er de naam niet bij, daar heb je er al een voor 300euro
de prijzen zijn hoog voor 'gewilde' hengsten, hengsten met een naam, als je je papier toont dat de mensen er meteen de hengst bijzien...

en als iets al een jaar te koop staat dan zou je beter iets doen aan de prijs als hij op je tenen staat
het stalgeld kost tenslotte ook geld...

en idd toppers worden mss wel makkelijker verkocht, maar voor een goeie prijs verkoop je een slecht beest ook
alleen willen de eigenaars dit niet voor ogen zien... je kunt niet altijd winnen
en daar gaan er veel mensen de mist in...
als je nu iets hebt staan en je wilt er persé 10.000 voor, maar ie blijft een jaar staan ergens op een stalling
dan kruipt de tijd van rijden er ook in en stalgeld, veearts en hoefsmid.
dan had je hem beter na een maand al verkocht voor 7000 en had je evenveel in je handen...
(maar dat moet dan wel de redenatie zijn als hij echt echt weg moet, dus niet als hij niet op je tenen staat)

petraaken

Re: Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:09

de duitse staatshengsten zijn in de meeste gevallen enkel goedkoop als je lid bent van het stamboek. Voor niet-leden geld vaak dat de prijs soms het dubbele is.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:12

petraaken schreef:
de duitse staatshengsten zijn in de meeste gevallen enkel goedkoop als je lid bent van het stamboek. Voor niet-leden geld vaak dat de prijs soms het dubbele is.

das dan 600 euro

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:28

petraaken schreef:

Toppers worden altijd verkocht het zijn de mindere dieren die nu heel moeilijk verkocht geraken

en om hier nog eventjes op trg te komen
dus als hij goed genoeg is wordt hij toch verkocht
maar als hij niet goed genoeg is lukt dit niet goed
omdat het een hengst is lukt de stalling niet
dus wrm dan hengst laten, met ruinen heb je dat probleem dan niet, is het plaatsgebrek ook weg
en waarom hengst laten als hij goed genoeg is...

en dan heb je alle tijd om hem rustig op te leiden en mss toch nog zijn geld op te leveren...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:48

petraaken schreef:

De duitse jonge hengsten is alleen interessant wanneer je afzetmarkt in Duitsland is of nog oostenlijker...
en dan is er niet alleen bij de landesgestute maar ook bij de hengstenhouders een ruim aanbod van toppedigree en goede verr. voor prijzen tussen de 500-800 Euro.
In het Oosten van Duitsland zijn de dekgelden van hengsten gekeurd ook bij het NRW of Oldenburg of Hannover...350-800 Euro..Maar dat komt omdat zij nog steeds genieten van een behoorlijke EU-subsidie.

Hier wat KWPN-ers kosten in Duitsland...laag dekgeld

http://www.galmbacher.com/de/zuchthengste/unsere

Deze onderstaande komt nog uit de erfenis van Spekenbrink..

http://www.galmbacher.com/de/zuchthengs ... schreibung

elllis

Re: Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:54

Maar fokken we om te verkopen en finacieel beter van te worden of ??

Brand maar los ...

Ik fok persoonlijk om ze tot 3 jaar aan te houden en dan in de sport uit te brengen .. evt ook verkoop dan ..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:04

Geen zinnig mens fokt om er financieel beter van te worden. Het is een hobby en een passie en het is leuk als dat uit kan, meestal moet er geld bij.

De fokkers die er aan verdienen zijn op een hand te tellen maar hebben vaak ook al een mensenleven geinvesteerd.