Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
krackertje schreef:elllis, dat hebben wij afgelopen najaar ook gedaan, we liepen toevallig tegen een best hengtveulen aan...die hebben we aangeschaft en kort daarvoor ook een leuke fokmerrie op de kop kunnen tikken, wij helpen de economie wel een handje
denk ik ... 11 maanden is zooo lang !!
sarabande schreef:Geld zal een probleem zijn voor mensen die een baan hebben in een sector die kritisch is.
Fokken en opfokken, daar zitten de grootste kosten niet in, als alles goed gaat.
Maar de vaak dure begeleidingskosten en tegenslag in gezondheid tijdens de opfok of bij de merrie, kan dan opeens niet meer te behappen zijn.
- dit jaar niet ..zelfs als het volgend jaar weer aantrekt heb ik nog genoeg staan om te verkopen ..en bovendien net als Ellis zegt , vind ik het ook best om nieuw bloed aan te schaffen .
Citaat:Sarabande schreef:De rare aaname dat men verwacht dat de anderen minder gaan fokken zodat jouw veulens over 3 jaar veel geld waard zijn.... ach er zijn mensen die nog in sprookjes geloven .
De handel in veulens is al jaren slecht en dat weerhoudt niemand om met wat voor merrie dan ook te fokken.
shan schreef:Deze opmerking was in zijn algemeenheid bedoeld en sloeg dus niet op mij persoonlijk.![]()
Ik ben geen fokker: ik heb 1x een veulentje gefokt.![]()
Regeren is vooruit kijken.
Als er dit jaar en misschien volgend jaar ook minder merries gedekt worden, (particulieren die toch op hun merrie rijden, inkrimpende fokkers, ja die zijn er op het moment zeer zeker, geen kwestie van de merrie's leeg laten dus, maar de merriestapel inkrimpen of opdoeken)
Dan komen over een paar jaar vraag en aanbod misschien weer een beetje met elkaar in evenwicht.
Als je nu dekt, heb je over 4 jaar een verkoopbaar paard, gezien de waarschijnlijk aantrekkende economie tegen die tijd, zal er zeker weer vraag zijn en minder overschot.
Een gezondere situatie dan nu dus. (veulens aan de straatstenen niet kwijt te raken, al jaren lang)
Hebben we allemaal op school geleerd ooit.
shan schreef:Citaat:Ik denk eerder dat de lat steeds hoger komt te liggen bij de kopers en dat de fokkers zich dat bewust moeten zijn.
Dat ben ik met je eens, maar dat is een opzichzelfstaand feit, crisis of geen crisis.
, niet verwonderlijk dat er het 1 en ander bij de fokker bleef/blijft staan. krackertje schreef:Voor een goed sportpaard mag de lat ook best wat hoger gelegd worden, wat er de laatste jaren gefokt werd kon je maar zelden onder die noemer plaatsen, niet verwonderlijk dat er het 1 en ander bij de fokker bleef/blijft staan.
, niet verwonderlijk dat er het 1 en ander bij de fokker bleef/blijft staan.sarabande schreef:Interessant die analyse, wellicht goed om daar op de juiste plaats over te discussiëren.
Maar ik zou dus graag van mensen die daadwerkelijk sportpaarden fokken weten of dit ze weerhoudt om alle merries gewoon te dekken, of minder zoals sommigen hier al aangaven
met gevraagde hengsten, zodat we ze ws wel kunnen verkopen als we dat zouden willen. We hebben persoonlijk geen last van de crisis, wel van de flink stijgende kosten van afgelopen jaren. We hoeven ook niet te bestaan van onze paarden, maar ze moeten zichzelf wel zo'n beetje kunnen bedruipen, anders wordt het ons te duur. sarabande schreef:Wanneer het over de vraag naar hogere kwaliteit gaat over de hele linie, betekent dat er steeds minder geld zal zijn voor de goedkopere paarden waar wat aan mankeert.
Oftewel de oude boeren wijsheid een slechte vreet net zoveel als een goeie en die slechte kost op den duur vaak heel veel DA kosten.
ulestro schreef:valori schreef:Ulestro wat een vooroordeel weer, ik fok niet voor een merrie maar wel voor een sportpaard. Zoals bij zoveel fokkers blijven de hengstveulens niet en al mijn veulens hebben het gewenste papier en de beweging, maar als fokker moet je ook kunnen verkopen en ik verwacht dat dat heel moeilijk gaat worden de komende jaren, daarom zorg ik dat het op mijn eigen erf niet uit de hand loopt.
dan moet de crisis zeker geen belemmering zijn
want goed materiaal is altijd verkoopbaar en zeker met een goed papier....
en is ook geen vooroordeel : je zegt zelf een hengstenveulen kan ik niet houden : neemt evenveel plaats in als een merrie... tenzij het over zijn ballen gaat qua gedrag, dan is castreren een goeie oplossing
en als hij als dekhengst zou eventueel kunnen dienen, is het teken dat hij heel goed is, en dan zul je hem heus wel kunnen verkopen...
een keuring/veiling meedoen en hij is verkocht... en ze nemen beide evenveel plaats in tot hun 3 jaar, kan je beide niet mee fokken...
en een goed sportpaard maakt het geslacht niet uit, merrie, ruin, hengst, sportpaard is op de eerste plaats presteren...
dus daaruit besluit ik dus dat je een merrie wilt... crisis of geen crisis, ze eten beide evenveel...
edit : denk dat dit nu goed genoeg onderbouwd is om simpelweg een vooroordeel te zijn?
Citaat:Die van de toppers gaat niet zakken maar die van jonge pasgekeurde hengsten zal wel weer normale proporties aannemen en niet zoals de laatste jaren al onmiddellijk beginnen op 800 of 900 euro.
petraaken schreef:ulestro schreef:dan moet de crisis zeker geen belemmering zijn
want goed materiaal is altijd verkoopbaar en zeker met een goed papier....
en is ook geen vooroordeel : je zegt zelf een hengstenveulen kan ik niet houden : neemt evenveel plaats in als een merrie... tenzij het over zijn ballen gaat qua gedrag, dan is castreren een goeie oplossing
en als hij als dekhengst zou eventueel kunnen dienen, is het teken dat hij heel goed is, en dan zul je hem heus wel kunnen verkopen...
een keuring/veiling meedoen en hij is verkocht... en ze nemen beide evenveel plaats in tot hun 3 jaar, kan je beide niet mee fokken...
en een goed sportpaard maakt het geslacht niet uit, merrie, ruin, hengst, sportpaard is op de eerste plaats presteren...
dus daaruit besluit ik dus dat je een merrie wilt... crisis of geen crisis, ze eten beide evenveel...
edit : denk dat dit nu goed genoeg onderbouwd is om simpelweg een vooroordeel te zijn?
maar dan moet je wel de ruimte hebben om hem als hengst aan te houden en bij de meeste hobbyfokkers ontbreekt dat.
Ik laat zelf mijn fokmerrie weer dekken dit jaar, dus volgend jaar een veulen (en ja die wordt verkocht ongeacht het geslacht) maar dan wel van een jonge pas gekeurde hengst waarvan het dekgeld nog niet gigantisch hoog is. Volgend jaar gaat mijn jongste merrie onder de hengst Rubiquil en dan hoop ik op een merrieveulen om het dan wel aan te houden. Toppers worden altijd verkocht het zijn de mindere dieren die nu heel moeilijk verkocht geraken (zit zelf met 2 te koop staande paarden waarvan een al een jaar te koop staat). Denk dat het de dekgelden van jonge hengsten wel weer normaler wordt. Die van de toppers gaat niet zakken maar die van jonge pasgekeurde hengsten zal wel weer normale proporties aannemen en niet zoals de laatste jaren al onmiddellijk beginnen op 800 of 900 euro.
petraaken schreef:maar dan moet je wel de ruimte hebben om hem als hengst aan te houden en bij de meeste hobbyfokkers ontbreekt dat.
Toppers worden altijd verkocht het zijn de mindere dieren die nu heel moeilijk verkocht geraken
petraaken schreef:de duitse staatshengsten zijn in de meeste gevallen enkel goedkoop als je lid bent van het stamboek. Voor niet-leden geld vaak dat de prijs soms het dubbele is.