Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sarabande schreef:Wellicht kunnen de dekadviezen naar een ander topic, beetje jammer van een goede discussie
[***] schreef:En het is niet iets van alleen deze tijd. In elke generatie springen er een paar hengsten tussenuit die veel merrie's krijgen. Daarom kan het dat hengsten van 30 jaar geleden meerdere malen voorkomen in de pedigree. Als het van het papier afvalt vind ik het geen probleem meer. Een merrie van Jazz x Ferro x Flemmingh kan je best weer met een zoon van Flemmingh of een kleinzoon van Ferro dekken.
[***] schreef:En het is niet iets van alleen deze tijd. In elke generatie springen er een paar hengsten tussenuit die veel merrie's krijgen. Daarom kan het dat hengsten van 30 jaar geleden meerdere malen voorkomen in de pedigree.
[***] schreef:Er is een verschil tussen een hengst die als 3 jarige 1 jaar hot is en een hengst die dat als 20 jarige nog steeds is.
misterA schreef:Er spelen voortdurend twee verschillende zaken in de discussie.
Een deel vind de drie hengsten helemaal niks, die hebben geen probleem want ze fokken er toch niet mee.
De anderen vinden de hengtsen op zich wel goed fokken maar zien in de toekomst toch wel een
probleem.
Verreweg de meeste fokkers gaan voor een (top)sportpaard of althans het overgrote deel komt in de sport terecht.
Ook voor die fokkers is er geen enkel probleem.
Alleen voor diegene die pretendeert ooit een ggk hengst te fokken of een goede merrielijn verder uit te bouwen en er ook de merrie voor heeft, heeft het zin om zich druk te maken over de bloedvoering/spreiding.
En zoals al verschillende keren hier gezegd, er is nog keus genoeg.
[***] schreef:sarabande schreef:maar die durven binnen dit beleid bijna niet meer een fijn bewegende Holsteiner hengst die KWPN goedgekeurd is te gebruiken.
Noem eens zo'n hengst (jij of iemand anders).
Ben ik wel benieuwd naar en ik durf dat wel.
shan schreef:misterA schreef:Er spelen voortdurend twee verschillende zaken in de discussie.
Een deel vind de drie hengsten helemaal niks, die hebben geen probleem want ze fokken er toch niet mee.
De anderen vinden de hengtsen op zich wel goed fokken maar zien in de toekomst toch wel een
probleem.
Verreweg de meeste fokkers gaan voor een (top)sportpaard of althans het overgrote deel komt in de sport terecht.
Ook voor die fokkers is er geen enkel probleem.
Alleen voor diegene die pretendeert ooit een ggk hengst te fokken of een goede merrielijn verder uit te bouwen en er ook de merrie voor heeft, heeft het zin om zich druk te maken over de bloedvoering/spreiding.
En zoals al verschillende keren hier gezegd, er is nog keus genoeg.
Dat in nu weer zonder nuances MisterA!
misterA schreef:Waar ook nogal wat verwarring over is, is dat het KWPN wel of niet moet sturen.
misterA schreef:[
Dat in nu weer zonder nuances MisterA!
sarabande schreef:misterA schreef:Waar ook nogal wat verwarring over is, is dat het KWPN wel of niet moet sturen.
Daarbij bedoelde ik o.a. ook de merriekeuringen.
[***] schreef:Daarom hebben we er bij het fokken van paarden een andere naam voor bedacht en dat is lijnenteelt, zeker als je het met stempelhengsten doet. Paarden met mensen vergelijken gaat nooit op.
De genetische basis is pas klein als er maar een paar vaderdieren zijn, dat kan je toch van het KWPN niet zeggen, zeker niet omdat je naar een heleboel erkende stamboeken kan stappen om daar een hengst weg te plukken, zoals ook met Flemmingh is gebeurd.
misterA schreef:Daar wordt niet in gestuurd, dat kan niet eens.
sarabande schreef:misterA schreef:Waar ook nogal wat verwarring over is, is dat het KWPN wel of niet moet sturen.
Daarbij bedoelde ik o.a. ook de merriekeuringen.
Citaat:??????????? Dit verhaal zit boordevol nuances.
Als er iemand nog weinig problemen ziet, dan ben ik het wel. en [***]