Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lientjeds

Re: Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:17

@ Sjoert: is geen gebrek aan creativiteit, ik moet massa hengsten van mijn lijstje schrappen en echt zoeken naar ggk hengst zonder deze lijnen. vooral in de jongere generaties.

Ik zal heus wel, als de tijd daar is, een goed alternatief vinden. Maar het is wel wat zoek & paswerk binnen KWPN optie dressuur.

En jullie zullen de eersten zijn aan wie ik advies vraag!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:19

De zoektocht is je al gemakkelijk gemaakt Haha!
Zie lijst fokfanaat Haha!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:32

daar heb je wel gelijk in, ging ikzelf ook nog schrijven, dankzij het lijstje hier heb ik wel al makkelijkere keuze Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:18

Wellicht kunnen de dekadviezen naar een ander topic, beetje jammer van een goede discussie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:29

Hm ik zie ook steeds meer leuke nakomelingen van OO Seven lopen,maarja die is weer niet gewild om een andere reden.

Ik denk dat het grootste gedeelte ook in de promotie zit en wat ze bij het stamboek willen zien.Toch als een hengst met "ander" bloed goed fokt lijkt het me niet dat ze erom heen kunnen.Maar ik weet wel wat Jazz populair maakt,lastig karakter ofniet.Ze kunnen bijna allemaal lopen en ze blijven ook bijna allemaal altijd lopen.Toch 2 hele grote + punten voor een dressuurpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:41

sarabande schreef:
Wellicht kunnen de dekadviezen naar een ander topic, beetje jammer van een goede discussie

Het is juist een belangrijk onderdeel van de discussie.

Mond vol over bloedspreiding, noem dan maar eens een hengst vrij van de grote 3 maar wel met dezelfde kwaliteit.
De volgende Flemmingh of Ferro dus, waar ongetwijfeld over 10 jaar ook weer over wordt gezegd dat het een probleem is dat hij zoveel dekt, terwijl je toch steeds weer een generatie verder bent.

Springgefokte holsteiner die dressuurpaarden geeft: noem er eens één. Die zo goed vererft dat je op de keuring voor een nakomeling van Jazz staat.

Dát is volgens mij juist het punt. De hengsten worden veelgebruikt omdat ze goed zijn en na verloop van tijd zelfs commercieel worden. Als ik een fokmerrie zou kopen dan liever een merrie met een rijtje stempelhengsten, zo werkt dat toch?

En het is niet iets van alleen deze tijd. In elke generatie springen er een paar hengsten tussenuit die veel merrie's krijgen. Daarom kan het dat hengsten van 30 jaar geleden meerdere malen voorkomen in de pedigree. Als het van het papier afvalt vind ik het geen probleem meer. Een merrie van Jazz x Ferro x Flemmingh kan je best weer met een zoon van Flemmingh of een kleinzoon van Ferro dekken. En het is niet zo dat er maar 3 hengsten bij het KWPN goedgekeurd zijn, er is verdorie keus zat bij de dressuurpaarden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:54

[***] schreef:
En het is niet iets van alleen deze tijd. In elke generatie springen er een paar hengsten tussenuit die veel merrie's krijgen. Daarom kan het dat hengsten van 30 jaar geleden meerdere malen voorkomen in de pedigree. Als het van het papier afvalt vind ik het geen probleem meer. Een merrie van Jazz x Ferro x Flemmingh kan je best weer met een zoon van Flemmingh of een kleinzoon van Ferro dekken.

Daar ben ik het niet mee eens. als je als mens 2x dezelfde persoon in de 4e generatie hebt zitten word dat al ge zien als inteelt. Als je dat standaard gaat doen (zoals nu al gebeurt) hoeveel inteelt ga je wel niet krijgen in een populatie? Daarmee maak je juist weer die genetische basis heel erg klein, en dat is nou net wat we niet willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:04

Daarom hebben we er bij het fokken van paarden een andere naam voor bedacht en dat is lijnenteelt, zeker als je het met stempelhengsten doet. Paarden met mensen vergelijken gaat nooit op.

De genetische basis is pas klein als er maar een paar vaderdieren zijn, dat kan je toch van het KWPN niet zeggen, zeker niet omdat je naar een heleboel erkende stamboeken kan stappen om daar een hengst weg te plukken, zoals ook met Flemmingh is gebeurd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:13

[***] schreef:
En het is niet iets van alleen deze tijd. In elke generatie springen er een paar hengsten tussenuit die veel merrie's krijgen. Daarom kan het dat hengsten van 30 jaar geleden meerdere malen voorkomen in de pedigree.

Niet alle hengsten die veel gedekt hebben zie je veelvuldig terugkomen, zoals bijvoorbeeld Amor die wel in ieder dressuurpaard zit en daar ook gewenst is, maar waar men vroeger ook zeer veel bedenkingen bij had.
Anderzijds veel hengsten die ooit hot waren blijken in hun nafok weinig indruk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:15

Er is een verschil tussen een hengst die als 3 jarige 1 jaar hot is en een hengst die dat als 20 jarige nog steeds is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 19:21

[***] schreef:
Er is een verschil tussen een hengst die als 3 jarige 1 jaar hot is en een hengst die dat als 20 jarige nog steeds is.

Ja dat klopt, ik heb het ook niet over hengsten die maar even hot waren.
Neem Sultan daar verwachtte men zoveel van hij kreeg heel beste merries, maar het lukte nooit om een goede zoon van hem te vinden. Nu naderhand blijkt hij zich in de merrielijn waardevol door te drukken.

Dat soort dingen zijn nooit te voorspellen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:13

misterA schreef:
Er spelen voortdurend twee verschillende zaken in de discussie.
Een deel vind de drie hengsten helemaal niks, die hebben geen probleem want ze fokken er toch niet mee.
De anderen vinden de hengtsen op zich wel goed fokken maar zien in de toekomst toch wel een
probleem.
Verreweg de meeste fokkers gaan voor een (top)sportpaard of althans het overgrote deel komt in de sport terecht.
Ook voor die fokkers is er geen enkel probleem.
Alleen voor diegene die pretendeert ooit een ggk hengst te fokken of een goede merrielijn verder uit te bouwen en er ook de merrie voor heeft, heeft het zin om zich druk te maken over de bloedvoering/spreiding.
En zoals al verschillende keren hier gezegd, er is nog keus genoeg.

Dat in nu weer zonder nuances MisterA! Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:22

[***] schreef:
sarabande schreef:
maar die durven binnen dit beleid bijna niet meer een fijn bewegende Holsteiner hengst die KWPN goedgekeurd is te gebruiken.

Noem eens zo'n hengst (jij of iemand anders).
Ben ik wel benieuwd naar en ik durf dat wel.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=46017

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1040

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=6908
Is helaas overleden, maar heb ik hele leuke paarden van gezien!

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1385

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 20:29

Kigali heb ik vorig jar geprobeert, dekte alleen dv en dat was van niet al te goede kwaliteit. Maar ik denk dat je daar echt een merrie voor moet hebben, bij mij was het de inteelt op GAG XX en het super achterbeen van Saar waarom ik hem in interessant vond.

De amazone die Saar en Uck gereden heeft had een GP van Hamlet, maar ja dat betekent niet dat dat een garantie is je moet voor zulke hengsten echt een soort speciale klick met de merrie hebben.

Dat is dus altijd het probleem bij de keuze voor een hengst die buiten de begaande paden staat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:22

www.dehoefslag.nl

In een nieuwe reeks Ibop-testen verzamelde Oscar-dochter Anne Beth (mv. Corleone) vorige week in Tolbert een hoge score van 89 punten, met Emmelie Scholtens in het zadel. Ze schreef daarmee een nieuw record in dit seizoen op haar naam, met de hoogste notering voor haar houding en balans, hiervoor ontving ze een 9,5. Heel lang hield ze haar verdiende record niet vast, want toen Annerijke (v. Jazz) deze week de Ibop-proef in Brummen binnenliep, konden de juryleden énkel negens kwijt op het protocol.

Een nieuw record werd vastgelegd: 90 punten. A. van Essen uit Ommeren fokte Annerijke uit ster sportmerrie Rozarijke (v. Gribaldi). Vooral de souplesse, kadans en prachtige houding van de Jazzdochter werden geprezen. Annerijke werd voorgesteld door Judith Ribbels.

De volgende Ibop-proef worden verreden in Wormerveer (28 november).

Oscar gaat ook het rijtje van dressuurverervers in, let maar op! Is dit dankzij of ondanks zijn springgenen?? Deze merrie komt nog uit een Corleone moeder ook.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:30

Nou ik dacht wegens Emmelie Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:44

Die merrie heeft vandaag ook VSN gelopen. En hoe zou het komen, dankzij Oscar, dankzij Corleone, Le Faquin, Marco Polo, Favoriet..........of alles bij elkaar.

Of zal het gewoon in haar naam zitten Haha!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:58

shan schreef:
misterA schreef:
Er spelen voortdurend twee verschillende zaken in de discussie.
Een deel vind de drie hengsten helemaal niks, die hebben geen probleem want ze fokken er toch niet mee.
De anderen vinden de hengtsen op zich wel goed fokken maar zien in de toekomst toch wel een
probleem.
Verreweg de meeste fokkers gaan voor een (top)sportpaard of althans het overgrote deel komt in de sport terecht.
Ook voor die fokkers is er geen enkel probleem.
Alleen voor diegene die pretendeert ooit een ggk hengst te fokken of een goede merrielijn verder uit te bouwen en er ook de merrie voor heeft, heeft het zin om zich druk te maken over de bloedvoering/spreiding.
En zoals al verschillende keren hier gezegd, er is nog keus genoeg.

??????????? Dit verhaal zit boordevol nuances.
Als er iemand nog weinig problemen ziet, dan ben ik het wel. Ach gut en [***]

Waar ook nogal wat verwarring over is, is dat het KWPN wel of niet moet sturen.
Wat dacht je, als een hk-cie echt goede hengsten met een andere bloedvoering ziet, dan
krijgen die volop kansen. Ze zijn er ook naar op zoek. Maar veelal door een tegenvallende kwaliteit zijn
er niet veel die het redden.
En als ze er al zijn dan worden ze weinig gebruikt. Voor een deel heeft dat ook met promotie te maken.
Hoe kan je het anders verklaren dat bepaalde hengstenhouders er keer op keer weer in slagen om hun
nog niet goedgekeurde hengsten aan het dekken te krijgen, zeker niet vanwege hun bizondere
bloedvoering.

Waar ik verder niemand nog over gehoord heb, is de enorme invloed van Farn.
Bijna geen Nederlandse dressuurhengsten meer te vinden zonder Farn in de afstamming.
Flemmingh zelf bijv.nog wel.
En let ook eens op Ulft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 23:09

misterA schreef:

Daarbij bedoelde ik o.a. ook de merriekeuringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:13

misterA schreef:
[

Als er iemand nog weinig problemen ziet, dan ben ik het wel. Ach gut en [***]

Wat dacht je, als een hk-cie echt goede hengsten met een andere bloedvoering ziet, dan
krijgen die volop kansen. Ze zijn er ook naar op zoek. Maar veelal door een tegenvallende kwaliteit zijn
er niet veel die het redden.
En als ze er al zijn dan worden ze weinig gebruikt. Voor een deel heeft dat ook met promotie te maken.
Hoe kan je het anders verklaren dat bepaalde hengstenhouders er keer op keer weer in slagen om hun
nog niet goedgekeurde hengsten aan het dekken te krijgen, zeker niet vanwege hun bizondere
bloedvoering.

Waar ik verder niemand nog over gehoord heb, is de enorme invloed van Farn.
Bijna geen Nederlandse dressuurhengsten meer te vinden zonder Farn in de afstamming.
Flemmingh zelf bijv.nog wel.
En let ook eens op Ulft.[/quote]

Toch leeft het blijkbaar wel onder vele fokkers, want anders was vanavond die avond niet georganiseerd door het kwpn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:15

sarabande schreef:
misterA schreef:

Daar wordt niet in gestuurd, dat kan niet eens.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:25

[***] schreef:
Daarom hebben we er bij het fokken van paarden een andere naam voor bedacht en dat is lijnenteelt, zeker als je het met stempelhengsten doet. Paarden met mensen vergelijken gaat nooit op.

De genetische basis is pas klein als er maar een paar vaderdieren zijn, dat kan je toch van het KWPN niet zeggen, zeker niet omdat je naar een heleboel erkende stamboeken kan stappen om daar een hengst weg te plukken, zoals ook met Flemmingh is gebeurd.

En daar ga je imo de fout in. Genetisch gezien kun je mensen en paarden zeker vergelijken. Of vergelijk anders koeien en paarden, maar voor alles geld dat je een zo groot mogelijk veld aan vaderdieren moet hebben, en dat lijnenteelt gewoon inteelt is. Je geeft er een mooie naam aan, maar genetisch gezien is het precies hetzelfde, en heeft het hetselfde verkleinende effect of de genetischebasis van een populatie. En natuurlijk willen mensen stempel hengsten in de afstamming, maar is dat nu niet net het probleem waar we het over hebben? Dat teveel paarden dezelfde stempel hengsten in de afstamming hebben? Het lijkt mij toch wel heel logisch dat inteelt, of lijnenteelt als je dat liever hebt, juist heel veel bijdraagt aan het verkleinen van de genetische basis!
Deze hele discussie draait erom, dat er juist heel weinig veel gebruikte vaderdieren zijn, en dat men veel te weinig hengsten bij andere stamboeken weghaalt. Dit bevestig je alleen maar meer door lijnenteelt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 00:40

misterA schreef:
Daar wordt niet in gestuurd, dat kan niet eens.

Nouuuuu ik zie al zon 35 jaar merriekeuringen en ik heb heel wat zien sturen door de jaren heen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 03:46

sarabande schreef:
misterA schreef:

Ik ga hier volledig in mee!

En Mister A, ik denk dus ook dat je hier totaal niet juist bent? Merriekeuringen worden wel degelijk beïnvloed naargelang de trend, keurders, en noem maar op...

Ik ben zelf nog een 'jonge' fokker, heb toch al een jaar of vijf de keuringen van dichtbij in Nederland gevolgd, en zelf op die termijn kan je die grillen waarnemen.

Ik zal het even toespitsen op mezelf:

Ben beginnen fokken met een merrie met predikaten. Ze was Keur toen ik ze kocht, ze werd zonder mijn toedoen daarbij Preferent, wat toch al iets wil zeggen. Daarna werd ze bovenop ook nog eens Prestatie. Dus Keur Preferent Prestatie. Toch niet niets?
De merrie is vrij van 'de drie groten'. Maar ik besef heel goed dat ik best nog een aantal jaren wacht om binnen het KWPN iets te doen met haar nakomelingen.

Waarom? Het is een merrie van Bismarck! Hengst die weinig of niet heeft kunnen stempelen. Bloed dat dus eigenlijk op voorhand heeft afgedaan (op dit moment).
Ik zal je zeggen, toen ik tot die conclusie kwam een 6-tal jaren geleden was dat echt 'bagger'. De eerste moment was dat, toen er (weet het niet helemaal zeker) in Den Bosch een Flemmingh x Bismarck, geloof in 2004, gewoon grofweg, niet werd doorgestuurd naar de 3e bezichtiging. Paard was publieklieveling. Was niets mis mee op stand, heb ik zelf waargenomen. Hamoen zei toen zelf: "Moederlijn niet interessant genoeg omwille van de hengst Bismarck!" ??? Toen was er echt op de tribune verontwaardiging alom!!! Ik kan zelfs citeren uit IDS en Hoefslag...

Als je dan (op dat moment) paarden rechtstreeks van 'de drie groten', of uit een merrie van 'de drie groten' ziet verder gaan, die ondanks het feit dat ze minder goed zijn toch ziet doorverwijzen. Dan is dat een signaal naar veel mensen toe. Dan denken ze ... kom op Jazz, Krack, Ferro,... Want anders komen we hier niet aan de bak! We moeten die hengsten gebruiken!

Dat vind ik wat jammer aan het KWPN. Ze verloochenen soms hun verleden.
Wat goed is moet je laten doorgaan. Zo is het, en wat slecht is niet. Dat gebeurt niet altijd!
Mag je zeggen van het BWP wat je wil (en dit bedoel ik naar niemand hier toe), en ben helemaal niet pro-BWP, maar die zijn echt niet verlegen om een goede hengst uit een mindere moederlijn door te verwijzen. Gelukkig deden ze het wel, of ze hadden Darco nooit gehad...

Wat mijzelf (persoonlijk) betreft...

Ik zag de nakomelingen van mijn merrie komen, en ben er zeer tevreden van. Mijn droom is er één uit dat lijntje in Den Bosch te brengen. Maar daar wacht ik enkele generaties voor. Op dit moment ben ik er zeker van dat ik een retour krijg, en dat is het mij niet waard...! Dat vind ik wel jammer. Maar dat is KWPN-beleid. Ik heb momenteel niet dat sexy moederlijntje waarover Pipo het heeft.

Ik wil maar zeggen, zolang het KWPN via zijn evenementen dit signaal blijft geven, zal er nooit bloedspreiding zijn, NOOIT,...

Wie zit er nu nooit met dat verzadigde gevoel in Den Bosch als er een Jazz voorbij komt? En wie gaat er nu nooit met dat knagend gevoel weg als er een 'wauw-hengst' (en een goede he) zonder 'drie - grotenbloed' zomaar uitgaat...

Het beïnvloed wel degelijk de fokkers hoor!

edit; excuses voor het lange verhaal Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:11

Citaat:
Als er iemand nog weinig problemen ziet, dan ben ik het wel. en [***]

En fokfanaat. Haha!

Jij gebruikt gewoon het beste, naar eigen zeggen, maakt niet uit of dat om F K of J gaat, en voel je niet geroepen om je verantwoordelijk te voelen over bloedspreiding.
Janne gebruikt gewoon wat ze wil gebruiken en lapt het hele stamboekrichtlijnen verhaal aan haar laars (verstandig imo)
En fokfanaat zegt dat er keus zat is, heeft ze op zich gelijk in.

Wat betreft de nuances: Het ging ook niet over de nuances in het hele verhaal, het ging om deze zin:

Een deel vind de drie hengsten helemaal niks,

Er zijn maar weinig mensen die alledrie de hengsen niets vinden!