[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:40

Stal Maasdijk zit ook in die hoek van Rotterdam etc.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 18:15

Buitengeweun: hier hetzelfde wat A hengsten betreft ook niet echt in de buurt van schiphol.ik breng ze naar putten,bij dirk (stal zwanehoef) blijven ze net zolang tot ze drachtig zijn en dan weer ophalen.
Ben nu ook op zoek naar een B hengst in de buurt( geen schimmel voor deze merrie )

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 17:28

Zijn er hier toevallig fokkers/liefhebbers die opzoek zijn naar geteste zilver sec A merries? Kunnen binnenkort mee op transport naar NL :D

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:16

rowindie schreef:
Zijn er hier toevallig fokkers/liefhebbers die opzoek zijn naar geteste zilver sec A merries? Kunnen binnenkort mee op transport naar NL :D

Niet meer op zoek eigenlijk, maar wel benieuwd. Fronbach lijnen? Ik heb zelf ooit een silverbay merrie geimporteerd (2x Hello Charlie), ze is inmiddels verkocht maar van haar vier veulens (3 bij ons en 1 bij nieuwe eigenaar) kreeg er maar 1 het zilvergen mee (silverbuckskin). Zij en een merrie van Regtur waren indertijd de enige in NL en gingen beiden terug op Cennen Cadi.

Ken je de facebookgroep? Welsh silver & dun list heet ie dacht ik.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 00:15

Leuk mag ik mij hier melden?

Wij hebben zelf een ggk welsh sectie A hengst en brengt altijd kleur. Vorig jaar hadden we Palomino en valk veulentje. Nu weer een valk veulentje, eigenlijk kopie van vorig jaar :+
Ben benieuwd wat de andere merrie gaat brengen.
Het wordt wederom Palomino,valk of cremelo dat is sowieso standaard bij onze hengst maar de aftekeningen blijven altijd leuk. :D

Ik lees morgen de rest van de reacties bij

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 08:46

Wij zijn klaar voor het eerste veulen, in theorie nog een week of twee.
Daarna snel enten om naar de volgende hengst te gaan. Als alles goed gaat hebben we daar volgend jaar 2 veulens van.
Hebben een 3e merrie gekocht :+
Afbeelding
Van janpete touch of class
Deze halen we op na het afspenen van het veulen.

Dan volgend jaar eens rustig kijken of onze eigen hengst al wil dekken of dat we daar nog een jaar mee wachten.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:25

Spaansepony schreef:
Leuk mag ik mij hier melden?

Wij hebben zelf een ggk welsh sectie A hengst en brengt altijd kleur. Vorig jaar hadden we Palomino en valk veulentje. Nu weer een valk veulentje, eigenlijk kopie van vorig jaar :+
Ben benieuwd wat de andere merrie gaat brengen.
Het wordt wederom Palomino,valk of cremelo dat is sowieso standaard bij onze hengst maar de aftekeningen blijven altijd leuk. :D

Ik lees morgen de rest van de reacties bij

Welkom!

Nu ben ik wel benieuwd welke goedgekeurde hengst jullie hebben? Ik ken geen goedgekeurde cremello of perlino hengsten dus ben ben benieuwd bij welk stamboek hij dan eventueel is goedgekeurd :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:26

@fotografie; ik gok dat dit een hengst is met een wpcv of nwpcs basisboek deklicentie. Mag je wel mee dekmen maar geen jury aan te pas gekomen.

Blijft een raar systeem eigenlijk. Op elke hoek van de straat kun je zo'n licentie kopen en vermeerderen zonder dat je over kwaliteit hoeft na te denken. Slechts een enkeling doet het uit gemak omdat de chk niets toevoegt of eigen mening heeft, maar ik vind het merendeel vooral voor hengsten die onvoldoende kwaliteit hebben om voor fokhengst ingezet te worden.
(Even los van de pony waarover dit gaat).

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 06:57

Caesar schreef:
@fotografie; ik gok dat dit een hengst is met een wpcv of nwpcs basisboek deklicentie. Mag je wel mee dekmen maar geen jury aan te pas gekomen.

Blijft een raar systeem eigenlijk. Op elke hoek van de straat kun je zo'n licentie kopen en vermeerderen zonder dat je over kwaliteit hoeft na te denken. Slechts een enkeling doet het uit gemak omdat de chk niets toevoegt of eigen mening heeft, maar ik vind het merendeel vooral voor hengsten die onvoldoende kwaliteit hebben om voor fokhengst ingezet te worden.
(Even los van de pony waarover dit gaat).

Ja deels wel, maar je hebt ook buitenlandse ggk hengsten die op dek licentie NL komen dat vind ik dan wel weer anders.

Caesar

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 07:35

@janinevv
Dat klopt, maar ook daar wordt soms maar wat gedaan. En hier zijn er ook hengsten met een "gewone" deklicentie die enorm veel betekend hebben. Maar dat zijn wel uitzonderingen.

En ik zal de laatste zijn die zegt dat een jury het altijd bij het rechte eind heeft, maar je hebt wel een vergelijk. Je hebt een beoordeling qua veterinair voor iedereen gelijk etc.
Tussen een "te kopen" deklicentie en een centrale hengstenkeuring zit wel een verschil in mijn optiek.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:06

Jawel dat zeker maar buitenlandse ggk hengsten met deklicentie vind ik niet zo erg

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:57

@janinevv; wat is volgens jou dan de definitie van goedgekeurd vanuit het buitenland?

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:12

Ik zie tegenwoordig dat sommige fokkers met hun hengsten naar Duitsland gaan om te keuren en Nederland overslaan. Nou vind ik persoonlijk dat een groot gedeelte van deze hengsten niet kwalitatief genoeg zijn om goedgekeurd te worden maar toch in Duitsland ggk worden. Dat is overigens niet alleen met nederlandse fokkers maar gewoon in het algemeen als ik kijk naar wat er daar goedgekeurd word. Het lijkt alsof ze daar toch wat makkelijker zijn :')

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:14

Het hangt ook van het Duitse stamboek in kwestie af, sommige keuren bijna alles goed en andere zijn heel streng heb ik het idee. Maar ook wat bij het nwpcs niet ggk wordt, en vervolgens in het buitenland wel…kan natuurlijk, maar ik blijf het bijzonder vinden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:26

LaDonna75 schreef:
Het hangt ook van het Duitse stamboek in kwestie af, sommige keuren bijna alles goed en andere zijn heel streng heb ik het idee. Maar ook wat bij het nwpcs niet ggk wordt, en vervolgens in het buitenland wel…kan natuurlijk, maar ik blijf het bijzonder vinden.

Daar ben ik het wel mee eens inderdaad. Misschien op stukjes jeugdig etc maar qua bouw etc moet gewoon goed zijn.

Maar heb dan eerder over hengsten uit Engeland en andere verre Europese landen

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:30

Janinevv schreef:
LaDonna75 schreef:

Daar ben ik het wel mee eens inderdaad. Misschien op stukjes jeugdig etc maar qua bouw etc moet gewoon goed zijn.

Maar heb dan eerder over hengsten uit Engeland en andere verre Europese landen

Maar je beseft je dat voor de ras secties er geen 1 stamboek zo streng selecteert als het Nwpcs?
Engeland koop je ook gewoon een licentie he daar zijn geen criteria voor je met een hengst mag dekken verder.

Duitsland heeft nog hengsten keuringen maar die vind ik bij sommige stamboek ook meer een formaliteit als echt keuring.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:32

LaDonna75 schreef:

Tja... Er wordt niet voor niets gezegd: Als je in Nederland je zin niet krijgt dan ga je naar Duitsland.

Zit een aardige kern van waarheid in.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:04

Jullie zitten op de 500 pagina's. Denken jullie er aan om even een nieuw topic aan te maken?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:25

Jaa nwpcs is zeker streng in eisen en dat is natuurlijk goed

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:42

Caesar schreef:
LaDonna75 schreef:

Tja... Er wordt niet voor niets gezegd: Als je in Nederland je zin niet krijgt dan ga je naar Duitsland.

Zit een aardige kern van waarheid in.

Daar zit zeker een kern van waarheid in :')