Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:47

Algemeen bekend.
Daarom moet je het niet willen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 10:10

@ besita van harte gefeliciteerd.

Ik laat ze castreren rond 2/2,5 jaar als ik ze hou of hij moet onhandelbaar zijn of een medische reden hebben

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:18

Zijn er meer te vinden in Lanaken dit weekend?

Wellicht anders gezellig een meeting doen?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:48

Ik ben er vanaf donderdagmiddag. Moet eerst nog een presentatie geven in Amersfoort tussen de middag en dan rij ik door. Mijn Dakar loopt mee bij de 5-jarigen, zo benieuwd hoe hij het doet.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 13:57

gomir schreef:
Ik ben er vanaf donderdagmiddag. Moet eerst nog een presentatie geven in Amersfoort tussen de middag en dan rij ik door. Mijn Dakar loopt mee bij de 5-jarigen, zo benieuwd hoe hij het doet.

Succes!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:20

_Caithlynn schreef:
Zijn er meer te vinden in Lanaken dit weekend?

Wellicht anders gezellig een meeting doen?

ja wij zijn er waarschijnlijk vrijdag en zondag, lijkt mij wel leuk om een keer live te meeten.

Wat gaaf Gomir, dat jij er eentje mee hebt lopen!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:40

Hoe ging je Dakar, Gomir?

Besita , gefeliciteerd! Leuk interview ook.

Hebben jullie elkaar nog gesproken in Lanaken?

Hier een halfzusje van Helena terug gekocht.
Edelvrouw II (Numero uno x Goodwill)
12 jaar geleden verkocht en altijd een beetje spijt van gehad.
Nu deed de kans zich voor en heb de kans gepakt.
Afgelopen vrijdag opgehaald en loopt nu lekker in het land. Alleen moet de vrede nog wel getekend worden :+

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:08

Ik heb mijn drachtige merrie met veulen maar te koop gezet. Kosten gaan maar omhoog en straks ook nog hogere btw dan worden er 3 in pension wel pittig

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:33

Otto vond het berespannend in die entourage en was eerste dagen daardoor ook wat afgeleid richting het voorterrein. Dat straft zich direct af in zulke parcoursen. Niet de resultaten waar we op gehoopt hadden, maar hij heeft ontzettend veel geleerd en wij hebben een paar prachtige dagen gehad. Laatste dag in de troostfinale heel fijn, jammer dat er net een balk afrolde anders was hij daar nog 12de geweest.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:57

Ik zou ook best wat merries terug willen eigenlijk alleen krijg ik zo geen kans aangeboden :+
Ik zie vaker merries terug naar de fokker gaan na de sportcarrière maar die van mij willen ze niet kwijt .
Toch mooi hoor Gomir , is best spannend allemaal voor die jonge dieren in zo'n omgeving .
Ben zelf niet zo'n fan van het hele Wk , ook de selectiecriteria niet . De winnaar vd 5 jarigen had het beestje nog maar 3 weken op stal ..dat zijn dan toch gekochte plaatsen ? En zo'n barrage voor 5 jarigen gewoon kamikaze full speed vind ik dat .. is dat opleiden of afbreken vraag ik me af?
Ik was ook gevraagd voor een bloemetje en foto met de fokkers van olympische paarden maar was nog steeds niet fit dus ben er niet geraakt

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:35

De veearts vond het te klein voor een dracht bij de scan van juni .Door alle hectiek van de verhuizing niet meer mee verder gegaan
maar de merrie nooit meer hengstig gezien ….je voelt het al aankomen. Nieuwe veearts bezocht hier in de buurt en ja hoor scan laat zien een veulen in de maak paste al niet meer in beeld!
Dus een Comthago X Chin Chin kunnen bij de lijst voegen.
Iedereen alles al afgespeend en of afgeleverd?
De berichten in de media zijn nog niet zo rooskleurig voor de fokkerij , zijn er ook fokkers hier die daar rekening mee houden gaan jullie ook minder dekken?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:06

@ Lexa ik heb drachtige merrie en het veulen van pdit jaar te koop gezet. Veulen wordt volgende maand gespeend. Op merrie 2 reacties en op veulen helemaal niks. Jaarling is net van de week naar binnen gegaan. Stalling is met €20 verhoogd.
en dan straks 21% btw erbij.
Fijn dat zij toch drachtig is.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:59

caro29 schreef:
@ Lexa ik heb drachtige merrie en het veulen van pdit jaar te koop gezet. Veulen wordt volgende maand gespeend. Op merrie 2 reacties en op veulen helemaal niks. Jaarling is net van de week naar binnen gegaan. Stalling is met €20 verhoogd.

Dat is idd een pittige verhoging , waar had je de merrie ook alweer drachtig van?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:40

lexa schreef:
caro29 schreef:

Dat is idd een pittige verhoging , waar had je de merrie ook alweer drachtig van?

Rocket man. Jaarling en veulen zijn van Mattias. Veulen is echt heel knap en jaarling is een typische jaarling.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:51

Afgelopen week de Emerald gekeurd en die was goed op de foto.
Blij mee. Je hoort van Emerald nog wel eens wat.
Ook rug en hals zijn oké

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:06

lexa schreef:
De veearts vond het te klein voor een dracht bij de scan van juni .Door alle hectiek van de verhuizing niet meer mee verder gegaan
maar de merrie nooit meer hengstig gezien ….je voelt het al aankomen. Nieuwe veearts bezocht hier in de buurt en ja hoor scan laat zien een veulen in de maak paste al niet meer in beeld!
Dus een Comthago X Chin Chin kunnen bij de lijst voegen.
Iedereen alles al afgespeend en of afgeleverd?

Gefeliciteerd met de leuke onverwachte dracht!

Citaat:
De berichten in de media zijn nog niet zo rooskleurig voor de fokkerij , zijn er ook fokkers hier die daar rekening mee houden gaan jullie ook minder dekken?

Vraag me af wat het op lange termijn gaat doen

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:08

caro29 schreef:

Dat is per maand per paard op jaarbasis toch weer een heel ander kostenplaatje.
Als je er dan enkele moet onderhouden ..
Dan mag er hopelijk medisch nog niet teveel misgaan of het is sowieso een verlieslatend verhaal voor de "gewone fokker"

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:09

eilander schreef:
Afgelopen week de Emerald gekeurd en die was goed op de foto.
Blij mee. Je hoort van Emerald nog wel eens wat.
Ook rug en hals zijn oké

Gefeliciteerd!

Wat zit er verder achter?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:50

Als je in het 'op zoek naar een paard' topic kijkt, of 'wat kost een paard nou eigenlijk' dan wordt langzaamaan wel duidelijk dat de komende jaren de middenklasse uit de paardensport gaat stappen. Althans, de wedstrijdsport. Zeker voor de mensen die paarden in pension moeten houden is de rek er echt uit aan gaan.

Dat zal weinig impact hebben op de echte toppers, want mensen met geld etc zullen blijven kopen. Ik verwacht dat minder mensen de gemiddelde veulens zullen kopen, ten eerste om minder risico te kopen en ten tweede omdat er gewoon minder amateurs zullen zijn. Lange termijn dan :j

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:10

Paarden op pension houden is ook gewoon niet te betalen, terwijl de pensionhouder nog veel te weinig krijgt voor z'n werk...
Ik heb er 7, als ik die allemaal op pension moest hebben staan |o |o

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:42

En ik sta erg goedkoop voor een stal hier in de buurt en ook nog met een binnenbak. Nadeel is wel geen weidegang van oktober tot eind april. Tarieven gaan momenteel hier van 280 tot over de €300 en ik zit daar wel ruim onder maar met 3 tikt het aan.
Bij de merrie staat bijnier als rijaard en de reacties die ik krijg is of zij nog bereden wordt. Erg lastig dat lezen. Zoveel vraag ik niet voor de drachtige merrie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 18:02

Daarom wss ook de vraag of die ohz kan. Fokmerries zijn 'goedkoper'. Dus laten we proberen een goedkoop rijpaard te kopen. Mensen denken erg vreemd soms

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:06

Klopt. Dat idee heb ik er ook achter. Ga haar sws met contract verkopen als fokmerrie niet als rijpaard. Zij is in 2021 voor het laatst een keer gereden voor een half uur. Dat was de laatste keer dat zij een zadel op had. Zou hem er zo op kunnen doen wegstoppen en wegrijden maar zij is zoveel beter af als fokmerrie

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 19:21

Het is abnormaal duur geworden. Ik moest vandaag 25e betalen om een rondje 1.30m te rijden 8)7

We hebben er voor volgend jaar 2 drachtig. Maar ik heb geen 1 veulen verkocht(weggeven kan altijd nog wel)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:04

1 merrie drachtig. De andere niet meer.
2 hengstveulentjes gekocht op de veiling voor prijzen waar je ze niet voor kunt fokken.

.