Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 16:53

Bij paarden die in het werk tonen dat ze er geen last van hebben doen die rugfoto's er normaal gezien een pak minder toe.
Foto's van de benen overigens ook.

Onze San Amour merrie heeft een bovengemiddeld lange rug en fokt dit ook door. Ik krijg dan ook elke keer die opmerking 'die is wel lang in de rug è', terwijl dat gewoon paarden zijn met een normale rug maar langer dan hetgeen je tegenwoordig dikwijls ziet.
Ik vind dat een voordeel, maar het zit er op een of andere manier toch wat ingebakken dat mensen liever een kort paard zien.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:03

ik denk zelf dat het niet uit zou moeten maken hoe lang of kort de rug is.
Het probleem ligt meer in hoe wordt de rug gebruikt.
Maakt hij de rug hol in het lopen dan zie je meer problemen waarbij je ook eventueel een bemerking kan krijgen op de rontgenfoto's van de rug.
Zelf vind ik het rug gebruik van Le formidable kinderen te hol gebruikt wordt.
Dat is wat mij op valt en ook in Duitsland hadden ze daar ook wat over gezegd in een artikel.
(kan alleen het artikel niet zo snel terug vinden)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:06

Ja ik had de smid laatst op bezoek en onze nakomelingen uit onze wynton merrie zijn ook allen langer, mijn smid ook meteen, 'phfoe daar ga je nog moeite mee krijgen later om die bij elkaar te krijgen' terwijl in mijn ogen ze juist een normale lengte hebben en gewoon fijne lengte in het lijf laten zien. Ik ben er maar wat blij mee dat ze lengte tonen.

Ik heb ook een bijna 4 jarige met zo'n korte rug en is zelf echt een poppetje (163 stokmaat vader Imposantos gokte erop dat deze zijn maat wel mee zou geven maar helaas) dat ik er gewoon geen zadel voor kan vinden die past (zelfs 16.5 inch is te lang)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:10

splenius schreef:
ik denk zelf dat het niet uit zou moeten maken hoe lang of kort de rug is.
Het probleem ligt meer in hoe wordt de rug gebruikt.
Maakt hij de rug hol in het lopen dan zie je meer problemen waarbij je ook eventueel een bemerking kan krijgen op de rontgenfoto's van de rug.
Zelf vind ik het rug gebruik van Le formidable kinderen te hol gebruikt wordt.
Dat is wat mij op valt en ook in Duitsland hadden ze daar ook wat over gezegd in een artikel.
(kan alleen het artikel niet zo snel terug vinden)

Hier ben ik het mee eens, rug hol maken in de beweging is imo ook een van de risicofactoren voor KS.

Naast het management en het gereden zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:10

Ik denk zeker dat dit er in de loop van de tijd ingefokt is. Hopelijk komt daar nu verandering in nu het meer in beeld wordt gebracht en hopelijk wordt hierop mede geselecteerd.
Over het algemeen genomen worden de ruggen ook korter is mijn idee. Vergeleken met 20 jaar geleden bijvoorbeeld.
Ik vind wel dat het lang duurt voordat er veranderingen worden doorgevoerd. 10 jaar geleden heb ik mijn net zadelmakke jonge paard met KS in de zwaarste categorie moeten laten inslapen. Hier zat duidelijk een aangeboren oorzaak in volgens Bodegraven. Ze gaven toen aan dat een erfelijke factor werd onderzocht. Maar nu 10 jaar later worden ruggen wel vaker in beeld gebracht maar er wordt in het hengstenproces nog niet op geselecteerd. Voordat je dit er weer uitgefokt hebt ben je zo weer 20 jaar verder.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:15

MariskaFally schreef:
Ja ik had de smid laatst op bezoek en onze nakomelingen uit onze wynton merrie zijn ook allen langer, mijn smid ook meteen, 'phfoe daar ga je nog moeite mee krijgen later om die bij elkaar te krijgen' terwijl in mijn ogen ze juist een normale lengte hebben en gewoon fijne lengte in het lijf laten zien. Ik ben er maar wat blij mee dat ze lengte tonen.

Ik heb ook een bijna 4 jarige met zo'n korte rug en is zelf echt een poppetje (163 stokmaat vader Imposantos gokte erop dat deze zijn maat wel mee zou geven maar helaas) dat ik er gewoon geen zadel voor kan vinden die past (zelfs 16.5 inch is te lang)

We hebben ook zo een bijna 3jarige van JS staan. Daar heb ik ook al over zitten nadenken welk zadel we daar op gaan kunnen leggen :Y)

Daar hebben we de fokmerries wel op geselecteerd. Ze hebben allemaal een normale of iets meer lengte id rug. Omdat een groot deel vd hengsten vrij kort/compact is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:17

Ik dacht dat wel bekend was dat Engelse volbloeden en volbloedkruisingen vaker KS lijken te hebben/ krijgen.

Het lastige er aan is denk ik, dat niet ieder paard die KS heeft of er aanleg voor heeft er ook daadwerkelijk last van heeft/ krijgt.

Het zit ook niet in de lengte van de rug naar mijn idee, ondanks dat dat natuurlijk wel een aandachtspunt is.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:32

MariskaFally schreef:
Iemand hier ook al gekeken naar de rapporten van de kwpn select sale hengsten? Zo extreem veel hengsten met een bemerking op de rug. Ik kwam er geloof ik maar 1 tegen zonder een opmerking over de rug.

Moeten we ons in de fokkerij hierom zorgen maken? Veel paarden lijken ook steeds een kortere rug te hebben. Vraag me serieus af bij sommige hoe je er een zadel op gaat leggen zo kort zijn de ruggen soms.

Stemming makerij!! Heb ff rapporten zitten kijken en ze zitten allemaal op I of II out of 7. Verder staat overal No clinical relevance als het om de ruggen gaat! Wel een paar met verhoogd risico... maar geen 1 vanwege de rug!

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:35

De hele vraag is of kissing spines klinisch relevant zijn! Teveel paarden met kissing spines die het super in de sport doen.... Volgens mij meer een ruiter probleem... Zijn maar weinig paarden die daar echt last van hebben.... problemen in de hals zijn veel erger! Alleen over erfelijkheid weten we weinig

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 20:59

JeanneV schreef:
MariskaFally schreef:
Iemand hier ook al gekeken naar de rapporten van de kwpn select sale hengsten? Zo extreem veel hengsten met een bemerking op de rug. Ik kwam er geloof ik maar 1 tegen zonder een opmerking over de rug.

Moeten we ons in de fokkerij hierom zorgen maken? Veel paarden lijken ook steeds een kortere rug te hebben. Vraag me serieus af bij sommige hoe je er een zadel op gaat leggen zo kort zijn de ruggen soms.

Stemming makerij!! Heb ff rapporten zitten kijken en ze zitten allemaal op I of II out of 7. Verder staat overal No clinical relevance als het om de ruggen gaat! Wel een paar met verhoogd risico... maar geen 1 vanwege de rug!

Alsnog viel het mij op een bemerking hoeft niet meteen groot te zijn en dat zeg ik ook verder nergens.

Ookal is het een I Of II het blijft een bemerking (zeg daar niet of dit positief of negatief is maar er is wat zichtbaar anders wordt het niet beschreven)

Ik zeg dan ook nergens dat al die ruggen rotzooi zijn het valt voor mij gewoon op dat er bij veel aanmerkingen zijn op de rug.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:04

Je snapt niet hoe het werkt.... bij ruggen is de schaal 1-7.... de veiling hengsten hebben allemaal 1 of 2... dat is gewoon goed... een 1 of 2 op het straalbeen is ook geen opmerking....

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:15

Hey dames (en heren?) Hier zit veel kennis, dus ik dacht misschien kunnen jullie mijn advies geven. Ik heb een kwpn dressuur reg. A merrie dit dit jaar 3 word. Nu lijkt het mij leuk om haar eventueel mee te laten doen aan een stamboekopname en als ze goed genoeg is bevonden een ibob te laten lopen of direct een Ibob met stamboekopname er achteraan. Wat is jullie ervaring hiermee? En waarom zou je voor de ene route kiezen ipv de andere?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 05:07

kevinsky schreef:
Hey dames (en heren?) Hier zit veel kennis, dus ik dacht misschien kunnen jullie mijn advies geven. Ik heb een kwpn dressuur reg. A merrie dit dit jaar 3 word. Nu lijkt het mij leuk om haar eventueel mee te laten doen aan een stamboekopname en als ze goed genoeg is bevonden een ibob te laten lopen of direct een Ibob met stamboekopname er achteraan. Wat is jullie ervaring hiermee? En waarom zou je voor de ene route kiezen ipv de andere?

Zeker doen maar focus beleren eb uitbrengen in de sport

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 07:49

kevinsky schreef:

Als ze onder het zadel beter is dan los zou ik IBOP doen en daarna stamboek opname. Ik vind wel dat het valt of staat met jouw eigen rijkunsten. Tenzij je het uitbesteedt natuurlijk.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:56

janderegelaa schreef:
kevinsky schreef:

Als ze onder het zadel beter is dan los zou ik IBOP doen en daarna stamboek opname. Ik vind wel dat het valt of staat met jouw eigen rijkunsten. Tenzij je het uitbesteedt natuurlijk.

Ik ben geen handige harrie. En wil het graag uitbesteden idd. :j

Bedankt voor jullie input! :D

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:37

Ik heb ook even een vraagje, weten jullie hoe vaak sportresultaten ed worden bijgewerkt in horsetelex en bij het KWPN (als je zoekt bij de hengst en dan kijkt bij prestaties).
Wat iemand eerder ook al opmerkte over die hengstencompetitie dat er weinig hengsten meededen van de L jaargang.. Ik heb toen even gezocht of ik wat van de hengst livius kon vinden. Het laatste wat ik kon vinden was de hengstencompetitie van het jaar daarvoor in de M.
Nu zie ik op fb langskomen dat hij afgelopen weekend 1e is geworden in de ZZL. Terwijl dus op horsetelex en KWPN nog altijd M1-dressuur staat. Dus al die tussenliggende klasses zijn ook niet bijgewerkt in het afgelopen jaar. Weten jullie hoe dit zit? of moeten eigenaren dat zelf doorgeven?
Want ik zie het wel eens vaker staan, bv bij de moeder van een hengst dat ze zz-zwaar heeft gelopen, terwijl ze inmiddels al grandprix lopen..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:56

Horsetelex is een soort open-source. Dat moet je dus zelf aanpassen en wordt wel nagekeken, maar horsetelex past zelf niks aan.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:16

Horsetelex is alleen gekoppeld aan FEI uitslagen.

Kwpn kan je mailen als je een aanpassing wil.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:16

Horsetelex kan wel dingen voor je wijzigen, bij mijn merrie stond dat we op 1.30int niveau sprongen ( :+ ) en kreeg het er niet zelf doorheen. Toen gemaild en hebben zij het voor mij aangepast. Maar, dat ging dus wel om een 'eigen' paard en niet een dekhengst.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:17

Waar zie je dat hij ZZL is gestart?
Ben even aan t zoeken maar zie nergens iets staan.
Wel goed nieuws dat hij weer uitgebracht wordt!

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:22

Balko schreef:

Bij van uytert in de verhalen (kan ook wel insta zijn geweest ipv fb)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:37

shadow33 schreef:
Balko schreef:

je moet volgens mij wel bewijzen aanleveren als je eea aan sportprestaties gewijzigd wilt hebben. Weet niet of een insta story daaronder valt.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:40

haha nee ik wil het ook niet wijzigen, maar vroeg me meer af waarom dat in het afgelopen jaar niet al gebeurt was. Omdat hij op beide bronnen nog op M1 geklasseerd staat. En dit is ook maar een voorbeeld, zijn meer paarden die lager op zulk soort sites staan dan ze in werkelijkheid lopen/gelopen hebben.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:50

Oehlala schreef:
shadow33 schreef:

je moet volgens mij wel bewijzen aanleveren als je eea aan sportprestaties gewijzigd wilt hebben. Weet niet of een insta story daaronder valt.

Bewijs....: https://www.knhszuidholland.nl/z1zzl-ui ... pijnacker/

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:00

shadow33 schreef:
haha nee ik wil het ook niet wijzigen, maar vroeg me meer af waarom dat in het afgelopen jaar niet al gebeurt was. Omdat hij op beide bronnen nog op M1 geklasseerd staat. En dit is ook maar een voorbeeld, zijn meer paarden die lager op zulk soort sites staan dan ze in werkelijkheid lopen/gelopen hebben.

Het kan natuurlijk heel goed dat hij vorig jaar m gestart is en nu Zzl, en de tussenliggende klassen overgeslagen zijn.
Dan zijn ze ook niet geregistreerd natuurlijk.