[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:54

Thioro schreef:
Hebben jullie ervaring met zogende merries en dekens?

M'n merrie heeft ze normaalgezien niet echt nodig en heeft ook al een dikke wintervacht.
Maar als het deze winter echt koud wordt of aanhoudend blijft regenen zou een deken geen kwaad kunnen voor haar, om te voorkomen dat ze invalt of te stram in de rug wordt. Maar dat veulen loopt er dus nog bij.
Stoort een deken voor het drinken (veulen heeft het niet echt meer nodig, is meer af en toe nog een slok)? En dan best de bilriemen er af?
Of loopt dat allemaal wel los?

Ik heb de bilriemen eraf. Wel een touwtje onder de staart door

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:09

Thioro schreef:
Hebben jullie ervaring met zogende merries en dekens?

M'n merrie heeft ze normaalgezien niet echt nodig en heeft ook al een dikke wintervacht.
Maar als het deze winter echt koud wordt of aanhoudend blijft regenen zou een deken geen kwaad kunnen voor haar, om te voorkomen dat ze invalt of te stram in de rug wordt. Maar dat veulen loopt er dus nog bij.
Stoort een deken voor het drinken (veulen heeft het niet echt meer nodig, is meer af en toe nog een slok)? En dan best de bilriemen er af?
Of loopt dat allemaal wel los?

hier een merrie met deken op en een veulen aan de voet. lieskoord heb ik niet gekruist zitten maar gewoon om het been naar achteren. veulen heeft er geen last van en drinkt gewoon bij moeders ( als ma het een keer weer toe laat, ze laat steeds minder toe en bouwt afstand op ).

EllyC

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:30

Lieskoorden heb ik eraf gehaald nadat veulen er in verstrikt zat, gelukkig deed ze dat toen ik erbij stond.

Hier ook alleen koord onder de staart.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:48

Ik had van de zomer de eerste 4 maanden de vliegendeken op totdat meneer hem stuk heeft getrokken. Maar hij kon gewoon drinken. Ik heb alleen een koord onder de staart door.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:01

Hier inderdaad ook alleen een touwtje onder de staart door en de bilriemen eraf.

Gaat heel prima. :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:04

Hier geen dekens :P

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:17

Ik heb ook een deken op gedaan toen het veulen er nog bij stond. Wel bilkoorden maar niet gekruisd. Dat ging prima, het veulen wist goed de weg.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:41

Hier ook bilkoorden eraf en touwtje/1bilkoord achterlangs dan ging het prima :j

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:20

Korte update hier.

Zyva doet het super zijn nou begonnen met aan de hand te paard meelopen nu 1x gedaan ging super!
Dit zodat ze straks mee kan op buitenritjes.

Zyva hebben we net opgemeten en is nu rond de 1.42 is dat groot of gemiddeld met 6,5maand?

Afbeelding

Afbeelding

Met Jade (moeder) zijn we ook weer gestart met verder doorrijden, voordat ze veulen had gehad al mee begonnen maar ze bleef enorm staken toen besloten een veulen te fokken en kijken hoe het daarna ging.

Nu terug opgepakt en is een compleet ander paard!
Na maanden niks doen (enkel beetje longeren ) konden we eigenlijk zo weg rijden, ze vind het enorm zwaar dus hangt nog veel op de voorhand (ik vraag bijna niks van der enkel stelling en voorwaarts blijven).

Afbeelding

Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 23:00

Meneer groeit echt als kool. Met zijn 7 maanden bijna zo groot als mama. Oma is hij inmiddels al voorbij.

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:16

Knappert!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:17

Cover groeit ook als kool. Die was laatst al 1,50m
Afgelopen vrijdag was hij alweer 8 maanden.
Afbeelding
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:02

Wat een joekel al. Ik moet mijn mannen ook gauw weer eens meten.

Mijn knapperdje heeft afgelopen vrijdagmiddag voor het laatst bij moeders gedronken. Hij is dinsdag 7 maanden. Ik heb het deze keer heel erg afgebouwd en moeders gelukkig ook niet heel veel druk op de hier nu. Dus dat is fijn.

M’n jongens staan nu wel samen in de paddock. Maar echt dikke vrienden zijn het nog niet. Heb ze wel ook gewoon al samen uit de bak zien eten. Maar zie ze ook wel achter elkaar aan vliegen. Al is het “mietje” wel steeds vaker wat slimmer bezig en remt dan precies als die ander hem bijna inhaalt en dan schiet de ander hem dus enorm voorbij en dan is het spelletje ook niet echt leuk meer blijkbaar.

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:40

Wat fijn dat je hem nog zo lang bij moeders kon laten. Had ik ook wel gewild maar dat andere veulen trok zijn moeder leeg dus die moest daar weg.

Ja de dierenarts zei vorige week ook al dit gaat een grote worden als ik zijn benen zo zie. Dus ben benieuwd..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:48

Ja, die ander z’n moeder is helaas overleden. Die had ik ook liever er langer bij gehad. Maar dat liep helaas anders.

Moeders (uh, mijn eigen merrie dus) eet overigens wel als een slootgraver. Dat is echt niet normaal! Die eet in haar eentje bijna een hele baal hooi op in een dag. En die is niet weer drachtig en door omstandigheden ook nog niet terug aan het werk…

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 22:12

Mijn merrie at ook behoorlijk wat. Had 2 grote slowfeeders in de stal hangen en die waren bijna leeg de volgende ochtend.
Dus na het afspenen moest die wel op dieet want die had wel een beetje teveel.. heb er al aardig wat af. Laatste beetje moet door beweging maar mijn lichaam werkt momenteel niet mee dus kan helaas niet rijden.
Maar heb zoiets ze staat al zolang stil dan maakt die extra tijd ook niet meer uit.
Ze staat iedere dag lekker buiten en knuffel veel met haar en soms als ik energie heb dan longeer ik haar.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 20:08

Vandaag begonnen met trailer laden oefenen zonder mams. Ging goed bij alle 3 :D
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:37

Ik blijf mij verwonderen over de kleur van Urena. Bruin geboren, toen werd ze steeds witter en nu is ze zwart. Kleine toverbal. Haar haren zijn wit met zwart uiteinde, dus als je tegen de haren in aait zie je het wit weer. Alleen haar hoofd is puur donker.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:15

Eindelijk nieuwe foto's van Uranus.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:18

Het is al eventjes geleden dat ik in dit topic ben geweest maar nu weer bij gelezen.
Wat leuk om te zien hoe de veulens groeien en te lezen hoe iedereen dat doet met het afspenen.
Toen Unique nog bij zijn moeder liep op het land had ze met vies weer ook een deken op met alleen een koort achter langs.
Dit ging prima en hij wist de weg goed naar het uier.

Wij hebben er een wat bewoge tijd op zitten.
Shivani werd onregelmatig rechts achter.
Vermoeden was een hoef kneuzing of hoefzweer.
Kwam op een ochtend bij de box en er was een zweer door gebroken op de hoefbal. Maar klapte ook gelijk naar boven het been in. Een Einschuss been tot bijna aan het uier.
Dus aan de medicatie en op stal blijven.
Dit zakte gelukkig wel snel weer af.
Maar helaas kwam ik op een ochtend bij de box en stond Unique echt op 3 benen.
Was nog even de vraag of die dan ook een zweer had gekregen maar geen reactie op de tang.
We hebben ze toen wel uit elkaar gehaald. Naast elkaar op stal en ze konden nog gewoon neuzen.
Doordat we met rijden hem al hadden geleerd apart te staan was dit ook helemaal oké.
Na een paar dagen nog steeds erg kreupel. Af en toe belaste die het been wel maar meestal niet.
Dus door gestuurd naar de kliniek voor nader onderzoek.
Avond voordat we een afspraak hadden werd de hak en sprong wat voller.
Dus de volgende dag op de kliniek daar ook gericht onderzoek gedaan.
Wat ben ik trots op dat kereltje.
Binnen 5 minuten met me mee op de trailer alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Zelfs kreupel een sprongetje om de trailer in te komen.
Onderweg konden we op de camera zien dat hij gewoon ging staan eten.

Maar goed op de foto's was een kleine oneffenheid te zien.
Dus de echo erbij gepakt.
En helaas kwam daar de diagnose.
De achillespees was een stuk afgescheurd en heeft een stukje bod mee genomen.
Bij een volwassen paard zou het dan helemaal afscheuren en geen bod mee nemen maar bij een veulen omdat dat nog weker is neemt het dan dus een stukje bod mee uit de hak.
Verhaal was dat ze niet konden voorspellen of hij het ging redden.
En dit voornamelijk omdat als er een ontsteking bij zou komen of een botsplinter het er slecht uit zou zien.
En het ook afhankelijk was hoe hij zich zou gedragen met op rust staan.
Dus best verdrietig weer terug naar huis.

Inmiddels zijn we 4 weken verder en gelukkig staat hij weer op het been en loopt er ook goed op.
Is van alle medicatie af.
Advies is 3 maanden sowieso box rust en hele revalidatie 3 tot 6 maanden.
24 december gaan we terug om te kijken hoe het er voor staat.
Gelukkig lijkt het tot nu toe een stuk positiever.
Maar wat een stress heeft het gegeven en je bent er iedere dag mee bezig om hem echt in de gaten te houden dat zijn temp goed blijft enzo.

Omdat hij zo het groepshok niet in kon en er geen gewonde boxen vrij waren moesten we ook nog op zoek naar een andere stal voor hem. Gelukkig staat hij nu bij een vriendin 5 min weg van de pensionstal waar ik erg blij mee ben.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:25

@Claucarlien: wat een vreselijk heftig verhaal, soms vraag je je af wat die beesten uitspoken om zichzelf zo toe te takelen. Maar nu hij er weer op staat, die pees is eraf, bot is beschadigd, wat is de prognose? Grasmaaier? of toch nog sportpaard?

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:28

Mer1980 schreef:
@Claucarlien: wat een vreselijk heftig verhaal, soms vraag je je af wat die beesten uitspoken om zichzelf zo toe te takelen. Maar nu hij er weer op staat, die pees is eraf, bot is beschadigd, wat is de prognose? Grasmaaier? of toch nog sportpaard?

De pees is gelukkig niet helemaal afgescheurd dus ze hopen dat het bod en alles weer zal helen.
Daarom gaan we 24 december opnieuw naar de kliniek om te kijken of het goed heelt of dat er nog andere maatregelen genomen moeten worden.

Aangezien hij er op staat, het steeds dunner wordt en de temperatuur goed blijft ben ik lichtelijk optimistisch

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 18:12

Poeh echt wat een ellende, maar inderdaad als het nog een beetje vast zit kan het ook weer helemaal vastgroeien. Die jonge beesten ook pfffff :=

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:30

Mer1980 schreef:
Poeh echt wat een ellende, maar inderdaad als het nog een beetje vast zit kan het ook weer helemaal vastgroeien. Die jonge beesten ook pfffff :=

Ja ze bezorgen je soms grijze haren

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:21

Ah ik ben helemaal vergeten om de mijne op te geven!

14 juni is Gloria bevallen van een koffievos hengstveulen met de naarm Bruma's Valino!
Afbeelding