caro29 schreef:Mijn merrie wil ik verkopen. Zij is gisteren drachtig gescand. Hoe zit het qua verkoop met restant dekgeld, op wie zijn naam als fokker komt het veulen en berekenen jullie nog wat door qua dekgeld?? Veulen zit bij verkoop in.
Toen ik mijn drachtige merrie kocht, moest ik zelf nog het dekgeld betalen, ik vond dit eerlijk gezegd niet zo fijn aangezien de verkoper de keuze heeft gemaakt de merrie drachtig te zetten, en ik dan bij wijze van spreken zijn keuze moest betalen... Ligt wat moeilijk denk ik
Zelf is had de merrie op der 4 maand verworpen, dus was ik mijn "dekgeld" kwijt en was er niks tofs aan een drachtige merrie aan te kopen...
Als koper heb ik liever wel dat het dekgeld wel al betaald is met als rede het is de verkoper zijn keuze om in een bepaald jaar een merrie drachtig te krijgen, en moest je de merrie dan toch aanhouden betaal je ook het dekgeld, je kan het wel wat doorrekenen in vraagprijs, maar niet vraagprijs het volle bedrag en dan dekgeld nog is apart te betalen.
Als het veulen in de verkoopprijs in zit, lijkt het mij dan ook logisch dat de koper ook de fokker is, tenzij anders onderling afgesproken zoals jij fokker maar de koper de eigenaar.
Dat is mijn ervaring ermee
Laatst bijgewerkt door TJ_Stables op 25-07-24 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt