Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:13

Ik heb niet gekeken naar eventuele inteelt, maar jonge hengsten zoals Drummer TN en Up van 't paradijs zitten idd tegen die 1000 euro aan en hebben veel gedekt. En Cero Blue TN valt nu bijvoorbeeld ook op in de sport en qua nakomelingen en zit op 1100 euro ex btw. En dan heb je vers sperma en Nijhof levert prima service.

Dekken en verkopen is waarschijnlijk nog altijd voordeliger dan niet dekken en er in het ergste geval nog een winter tegenaan kijken. Het is waar dat Ermitage Kalone heel commercieel is, maar de meeste mensen die ik ken die een fokmerrie kopen kijken ook naar sportprestaties en de moederlijn en niet alleen naar de vader van het veulen dat er nu inzit. Maar is altijd lastig inschatten natuurlijk en je hebt maar 1 gek nodig :+

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:39

Wat je ook zou kunnen doen, zo hebben wij onze merrie toen gekocht. Dat was ook op laatste moment van dekseizoen. Mogelijke koper zelf dekking van hengst naar keuze laten uitzoeken. In 1 x drachtig is verkoop voor x bedrag meer voor de merrie.

Dus bijvoorbeeld:
merrie niet drachtig €5000
Merrie drachtig: €5500 voor de merrie zelf en dekgeld en dierenartskosten voor rekening van de koper er nog bij op.

Ben je in ieder geval de merrie kwijt drachtig of niet en koper heeft veulen naar zijn/haar keuze

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:41

Oh dat is ook een optie! Goede :D

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:11

Heel tevreden terug van Zangersheide
Correctheid 8
Beweging 7.5
Type 8
Algemene indruk 8
Moederlijn 7
Blij met onze Mimosa

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:55

Mijn merrie wil ik verkopen. Zij is gisteren drachtig gescand. Hoe zit het qua verkoop met restant dekgeld, op wie zijn naam als fokker komt het veulen en berekenen jullie nog wat door qua dekgeld?? Veulen zit bij verkoop in.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:04

caro29 schreef:
Mijn merrie wil ik verkopen. Zij is gisteren drachtig gescand. Hoe zit het qua verkoop met restant dekgeld, op wie zijn naam als fokker komt het veulen en berekenen jullie nog wat door qua dekgeld?? Veulen zit bij verkoop in.

Toen ik mijn drachtige merrie kocht, moest ik zelf nog het dekgeld betalen, ik vond dit eerlijk gezegd niet zo fijn aangezien de verkoper de keuze heeft gemaakt de merrie drachtig te zetten, en ik dan bij wijze van spreken zijn keuze moest betalen... Ligt wat moeilijk denk ik

Zelf is had de merrie op der 4 maand verworpen, dus was ik mijn "dekgeld" kwijt en was er niks tofs aan een drachtige merrie aan te kopen...

Als koper heb ik liever wel dat het dekgeld wel al betaald is met als rede het is de verkoper zijn keuze om in een bepaald jaar een merrie drachtig te krijgen, en moest je de merrie dan toch aanhouden betaal je ook het dekgeld, je kan het wel wat doorrekenen in vraagprijs, maar niet vraagprijs het volle bedrag en dan dekgeld nog is apart te betalen.

Als het veulen in de verkoopprijs in zit, lijkt het mij dan ook logisch dat de koper ook de fokker is, tenzij anders onderling afgesproken zoals jij fokker maar de koper de eigenaar.

Dat is mijn ervaring ermee :D
Laatst bijgewerkt door TJ_Stables op 25-07-24 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:06

Ik zou zeggen; jij betaald dekgeld en jij staat als fokker op papier.
Je bedenkt gewoon een mooie vraagprijs voor een drachtige merrie. Dus ja, dat bereken je wel door in je vp. Maar gewoon 1 vraagprijs.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:05

Het veulen zit erin als ik merrie verkoop. Denk niet dat iemand nu de merrie wilt kopen en dat ik zeg dat veulen van mij is. Ik wil bij voorkeur wel als fokker of papier staan. Ik heb nooit een drachtige merrie verkocht Alleen maar sport paarden en ik weet dus niet wat gebruikelijk is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:28

Ik heb een keer een drachtige merrie overgenomen. Vorige eigenaresse wou wel als fokker van het veulen op papier staan. Ik moest toen bij het aanmelden van het veulen bij KWPN iets aankruisen dat zij als fokker op papier kwam te staan. (van mijn nichtje dus alles op goed vertrouwen)
Maar misschien kun je zoiets op papier zetten en eventueel bij kwpn navragen hoe het tegenwoordig werkt. Dit was ca 5 jaar geleden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:39

Ik heb ook een drachtige merrie gekocht. Oude eigenaar heeft betaald dus kwam zonder enig aanvinken of iets van mij als fokker op papier.
Ging niks anders dan een andere verkoop. Had er wel een verklaring van dracht bij vanuit de kliniek

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 18:38

Ik heb wel eens een drachtige merrie verkocht en koper heeft zich uiteindelijk als fokker geregistreerd. Was al wel verder in de dracht dus kosten waren al betaald door ons. Je kunt daar zelf gewoon afspraken over maken. :j

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:16

Ik heb 3,5 maand geleden de Quabri 7 weken voor de uitgerekende datum verkocht. Ik vroeg gewoon een totaalprijs waarbij ik voor mezelf vond dat merrie en drachtigheid betaald waren. Ik heb tot nu toe 3x een drachtige merrie verkocht en altijd nog als fokker op papier gestaan zonder er wat voor te hoeven doen. Ik vind trouwens dat degene die de combinatie bedenkt de fokker is en volgens mij denken ze daar bij hey KWPN ook zo over

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 17:25

Ik als nieuwkomer in de springsport vraag me af welke paarden jullie positief of negatief opvallen bij de olympische spelen? Zouden jullie wat gedachten over enkele paarden willen delen?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 22:13

Ik had ermitage kalone op mijn lijst staan maar viel af ivm diepvries maar hele fijne rondjes gelopen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 20:34

Vond er veel fijne paarden tussen zitten al ken ik de meeste wel .
Een redelijk nieuwe combinatie die me heel positief opviel ( en ik ben normaal echt niet voor de groene of bordeaux jasjes ) was Enjoy de la mure met El Marzooqi oid , heel modern ,chique zwart paard
Wat kon die abnormaal fantastisch springen !
Imagine natuurlijk ook
Caracole (Usa) is al geruime tijd één van mijn favoriete paarden
En toch wel een verassende finale met de val van Hendrik , het zonder stijgbeugelrondje van Martin Fuchs :=

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 22:06

Ja die Fuchs, wat zonde dat die laatste er af ging!

Ik vind die Ilex ook heel gaaf!

Gewoon heel veel gave paarden bij elkaar daar in Parijs.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 22:21

Kunnen iig stellen dat t allemaal goeie paarden zijn {:}

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:49

Heb jullie hulp nodig
Chuck is genomineerd voor de " horse of the year trophy van de EEF series "
Hij zat 3 x in het team voor Nederland en ze wonnen ook 3 maal inclusief de halve finale in Budapest .
September is er de finale in Warsaw
Als jullie ( en de vele meelezers hier ) aub willen stemmen op hem 8-) :+:

Hier info over de genomineerden :
https://les-eef.eu/?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAAaYRDMACIJTG-p7khNSTKs-kFIsv_4M6Jf11a2o0UyHnoTctw-cghpKi44Q_aem_yXHXZPsyEAvmz-KIrDADkA

En hier stemmen :
https://www.surveymonkey.com/r/LESHOY2024?fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAAabpGVaHGS7oG5C7Oi-9CJm0cBTSKZTIzjO8Uav9Qw9evcHXwrMcb67kmLg_aem_qdyN5hIbBqQzC5hsYSX3ww

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:35

Wat leuk besita!
Ik heb gestemd.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:49

Gaaf! Natuurlijk gesteld.

Afbeelding

Ik ben nog steeds erg blij met mijn veulen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:57

Wat leuk dat hij genomineerd is! Ik heb ook gestemd :)

Hij blijft leuk Caro, ik eet je al welke er mag blijven?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:02

Natuurlijk heb ik gestemd

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:22

MizzMontana schreef:
Wat leuk dat hij genomineerd is! Ik heb ook gestemd :)

Hij blijft leuk Caro, ik eet je al welke er mag blijven?

Ik wil moeders verkopen en als de oudste 3 is beslis ik. Deze is net wat minder scherp. Kreeg al weer complimenten van een bekende fokker dat dit een heel best veulen was. Man wist niet dat ik de fokker was. Had ook niet gezien dat ik er stond. Merrie is gelijk op veulenhengstigheid drachtig geworden. Nu even de laatste scan afwachten.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:59

Gestemd!!

Prachtig caro!!echt een plaatje

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 20:12

Gestemd!