[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:28

Denk dat die van mij het wel lust maar weet niet of die ander het wil want heb al geweekte brokken geprobeerd en zemelen en dat hoeft hij niet. Zijn brokken lust hij wel maar knoeit daar enorm mee en wat ernaast ligt eet hij niet meer.

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:35

Je zou met zo’n voerzak kunnen gaan werken, over z’n hoofd. Dat is vaak makkelijk aan te leren en dan morst hij niet op de grond. Geeft jou weer meer overzicht van wat hij binnen krijgt.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:12

Eind van de maand gaat Zyva tijdelijk naar een vriendin van me. Hoeveel maanden houden jullie ze uit elkaar voor het afspenen?

Ze groeit hard! Draagt al de ponyhalsters van de welkoop.
Van de week gaan we der nog maar eens eventjes opmeten, ze is helemaal grijs uitgeslagen in der wintervachtje :')

Hier mag Zyva eigenlijk nauwelijks meer drinken al dus gaat vrijwel vanzelf!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:50

WillemijnL schreef:
Je zou met zo’n voerzak kunnen gaan werken, over z’n hoofd. Dat is vaak makkelijk aan te leren en dan morst hij niet op de grond. Geeft jou weer meer overzicht van wat hij binnen krijgt.

Oja dat is een goede. Helemaal niet aan gedacht. Thanks.

Happy_Hippie mijn veulen heb ik van de week weer kort even bij moeders geprobeerd maar al snel ging hij onder de deken dus die laat ik toch wat langer uit elkaar. Zaten toen op bijna 5 weken apart. Mijn merrie is te lief dus probeer eind van de maand ofzo wel weer.
Ideaal als moeders niet laat drinken.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 14:41

Mijn toverbal.. nu wordt hij weer donkerder! En is lekker overbouwd. Scheelt 6 cm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 15:57

Knappe jongen!
Wat is de verwachting hoe groot hij gaat worden?

Ik twijfel nog welke veulen brok te kopen. Allemaal geen ervaring mee! :=

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:39

Hier wordt ze ook donkerder met de wintervacht.

Ik geef gewoon de merriebrok aan het veulen, die mag ook voor veulens tot 1 jaar en ze at al mee met moeder. Dus bakje apart zodat moeder rustig kan eten.

Nja vanmorgen heeft ze een maaltijd overgeslagen, geen ramp, ze is al welvarend genoeg.
Stond ze daar enthousiast te huhuen achter in de paddock maar geen stap verzetten.
Moeder kwam wel braaf naar de stal.
Veulen kwam 3 jaar later dans een aanhobbelen, sja pech, eten op.
Ik ga niet je brokjes naar je toe brengen prinsesje, zelf komen halen :') .
Eens kijken of ze vanavond dan wel vlot naar de stal wil komen :+ .

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:24

Dais_ schreef:
Knappe jongen!
Wat is de verwachting hoe groot hij gaat worden?

Ik twijfel nog welke veulen brok te kopen. Allemaal geen ervaring mee! :=

Dank je wel! Ben ook heel blij met hem. In het begin verwachte ik 1,67m maar als hij in dit tempo doorgaat dan denk ik dat hij de 1,70 wel gaat passeren :-)

Ik geef de veulenbrok van Pavo. Die koop ik altijd groot in met de kortingsactie bij de Welkoop. Scheelt dan toch 20%
Had opzich wel van Vitalbix gewild maar die is nog best prijzig.

Whaha Thioro wat een prinsesje! Hier kwam Cover altijd als eerste naar binnen. Ik deed altijd draadje spannen in de stal zodat moeders niet zijn brok kon opeten. Zij kreeg van Pavo de merriebrok. Ik heb dat nooit aan het veulen gegeven. Gelijk apart de veulenbrok aangeboden. Dat at hij al vanaf ongeveer 3 weken oud denk ik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:05

Afbeelding

Udo is verkocht naar Ierland.
Gisteren nog bij mams in de wei, vandaag moesten we hem naar de transporteur brengen.
Dus merrie en veulen op de trailer, ging keurig! Brave vent!!
Op bestemming aangekomen merrie en veulen afgeladen, even samen in een box en toen de merrie er weer uit om op te laden. Ging volgens het boekje .... dacht ik!
Helaas had de een of andere onverlaat bedacht dat onze Udo direct bij een ander veulen in kon (wat op zich een goed plan was), dus die haalt hem uit de (vreemde) stal om hem over te zetten naar dat andere veulen terwijl wij net weg liepen. Dus Udo hinnikt naar zijn moeder, de merrie hinnikt terug - en daar kwam Udo aanrennen. Overal dwars doorheen, paniek, (er stond iemand met een zweep in de gang, ook niet fijn...) terug naar mams. En ook nog samen met dan andere veulen waar hij bij in zou, want die stal hadden ze vast open gezet.

Ik was woest maar te verbouwereerd om iets te zeggen. Dus Udo en de merrie opnieuw samen in een stal gezet, de merrie erbij weggeleid (Udo probeerde nog een keer er achteraan te gaan, die was echt van slag) en op de kar gezet.

Gelukkig kwam de baas er aan om zijn verontschuldigingen aan te bieden - maar dat veranderde natuurlijk niks aan de feiten. Het was zo sneu, alles ging zo mooi en dan dit. Ik hoop maar dat ie het snel vergeet (mijn man zegt: het waren echt maar een paar minuten...).

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 21:54

Misschien waren het maar een paar minuten, maar het waren wel jullie paar laatste minuten en dat is akelig om het zo af te moeten sluiten.

Sterkte, heel rot voor allemaal :(

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:46

Kendra, wat naar om op deze manier, met onnodig veel stress, uit elkaar te gaan. Arm dier. Hoop dat hij snel steun heeft gevonden aan het andere veulen. Wel is hij erg mooi geworden. Daar gaat iemand heel blij mee worden.

Hoelang blijven jullie merriebrok voeren? Neemt de lactatie af op het moment dat je overstapt naar basisbrok? Of trekt het veulen de merrie dan helemaal leeg? Veulen drinkt niet vaak meer.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:23

Hier staat de merrie nog steeds flink op merriebrok. Veulen wordt 6 maanden en drinkt ook nog maar af en toe. Maar moeder kan het nog steeds gebruiken.

Wat jammer dat het zo gelopen is Kendra. Het zal even wennen zijn voor iedereen maar ik denk dat je veulen snel gerustgesteld zal zijn met een vriendje erbij.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:30

Hier zon anderhalve schep merriebrok per dag. Veulens van begin juni. Merries zien er top uit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:30

Kendra dat is echt een hele rotte afsluiting zo, kan me goed voorstellen dat je daar een vervelende nasmaak van hebt.

Ik heb Veronia een paar weken geleden afgebouwd in merriebrok en opgebouwd in de basis sportbrok. Ze viel erg af ondanks 5 kg merriebrok en zo goed als onbeperkt voordroog. In die paar weken nu zie ik haar ongeveer per dag bijkomen, dus haar heeft het echt goed gedaan om haar terug te zetten op de normale brokken. Haar veulen wordt deze week 6 maanden, drinkt nog wel regelmatig bij haar.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:42

Is dat niet vreemd dat ze het beter trekt met basisbrok dan met merriebrok?

Voornaamste reden dat ik nog niet naar basisbrok durf overstappen is juist omdat de merrie echt nog wel voer nodig heeft.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:43

Ik heb geen idee, mijn gedachte erachter was dat in de merriebrok veel zit voor de melkproductie en in de basisbrok niet. Dus ik denk dat ze nu weer meer voor zichzelf houdt in plaats van aan het veulen geeft. Die heeft dat trouwens ook niet meer nodig en is prima op gewicht.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 11:49

Zou kunnen.
Veulen is hier ook rond en gezond.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:08

Kendra wat een nare afsluiting. Snap dat je boos was. Ik hoop dat Udo genoeg afleiding vindt bij het andere veulen. Dit geeft wel een nare nasmaak. Zo wil je eigenlijk niet herinneringen.
Het andere veulen wat hier bij mij staat heet ook Udo trouwens.

Toen Cover nog bij zijn moeder stond kreeg zij in de laatste maand nog 1,5kg merriebrok en dat ben ik toen gaan afbouwen.
Ze is pas gewogen en ze is alle zwangerschaps kilo’s kwijt en nog eens 8kg extra maar er mag nog wel meer af om mooi in model te krijgen maar dat gebeurt wel met bewegen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 13:23

Ik ben deze week merriebrok aan het afbouwen, de zak is bijna leeg en zondag gaat het veulen eraf, lijkt me een mooi moment. Mijn merrie is ook niks te dik, ik hoop dat ze nu meer gaat aankomen en minder naar het veulen. Die is lekker rond dus kan wat hebben.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 07:44

Wij beginnen deze week ook met afbouwen. Merrie krijgt nu nog 2x een volle schep. We gaan naar 2x 3/4 schep. Veulen (6maand oud komende zaterdag) staat er nog bij en drinkt ook echt nog regelmatig.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:20

Veulen wil hier nog wel regelmatiger drinken. Maar moeders is het er niet altijd mee eens.
Krijgt die baby er soms toch een crisis van. Staat ze daar te bokken en te trappen in de lucht want ik wil drinken, NU.
Moeder: 'nee' en die wandelt gewoon weg :+ .

Staat die peuter tantrum daar een beetje beduusd te wezen :') .

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:39

Thioro schreef:
Veulen wil hier nog wel regelmatiger drinken. Maar moeders is het er niet altijd mee eens.
Krijgt die baby er soms toch een crisis van. Staat ze daar te bokken en te trappen in de lucht want ik wil drinken, NU.
Moeder: 'nee' en die wandelt gewoon weg :+ .

Staat die peuter tantrum daar een beetje beduusd te wezen :') .

Denk dat het heel goed is dat dat gebeurd. Hoort bij gezond opgroeien.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 12:24

Zeg toch niet dat het slecht is?
Moeder zou van mij nog een heel stuk strenger mogen zijn maar dat ligt niet in haar karakter.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:44

Udo is gearriveerd in Ierland. Reis is voorspoedig verlopen (zegt de transporteur).
Daar gaan we dan maar van uit, ik hoop dat hij met nieuwe vriendjes op de grote groene grazige weides in Ierland loopt....

De meerwaarde van merriebrok zie ik vooral in extra eiwit, vitaminen en mineralen. Energie is ook belangrijk, maar onze ervaring is dat goed gras daarvoor toch echt het allerbelangrijkste is. Als merries afvallen in het naseizoen (nu het gras wat minder wordt) geef ik liever meer hoogwaardig ruwvoer dan veel extra brok - of het nu merriebrok is of basis/sportbrok.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:24

Hebben jullie ervaring met zogende merries en dekens?

M'n merrie heeft ze normaalgezien niet echt nodig en heeft ook al een dikke wintervacht.
Maar als het deze winter echt koud wordt of aanhoudend blijft regenen zou een deken geen kwaad kunnen voor haar, om te voorkomen dat ze invalt of te stram in de rug wordt. Maar dat veulen loopt er dus nog bij.
Stoort een deken voor het drinken (veulen heeft het niet echt meer nodig, is meer af en toe nog een slok)? En dan best de bilriemen er af?
Of loopt dat allemaal wel los?