Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TJ_Stables

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:19

Wij gaan hier proberen met Utamaro, ze is net uit de veulenhengstigheid, dus verwacht nieuwe hengstigheid binnen zo'n 13/14 dagen :D

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:20

TJ_Stables schreef:
Wij gaan hier proberen met Utamaro, ze is net uit de veulenhengstigheid, dus verwacht nieuwe hengstigheid binnen zo'n 13/14 dagen :D

Waarom heb je niet op de veulenhengstigheid gedekt. Dan zou je tijd kunnen winnen in het seizoen. Voor mij de reden om dat wel te doen. Ik wil graag een wat vroeger veulen dus hoop dat het gelukt is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:31

Veulenhengstigheid is niet zo heilig. Sommigen zijn nog niet helemaal opgeschoond bijvoorbeeld

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:35

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:31

Bertje16 schreef:
TJ_Stables schreef:

Waarom heb je niet op de veulenhengstigheid gedekt. Dan zou je tijd kunnen winnen in het seizoen. Voor mij de reden om dat wel te doen. Ik wil graag een wat vroeger veulen dus hoop dat het gelukt is.

Omdat ik toch al enkele keren gehoord heb dat een merrie niet altijd klaar is om opnieuw geinsemineerd te worden en gezien ze hier aan huis al de hengst afsloeg ondanks de hengstigheid, insemineer ik liever in de volgende hengstigheid

Afbeelding

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:37

Bij ons is het nog nooit gelukt in de veulenhengstigheid. Nu weer niet.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:32

Ik heb voor het eerst gedekt op veulenhengstigheid. Ik ben benieuwd

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:22

Cioccolato schreef:
Veulenhengstigheid is niet zo heilig. Sommigen zijn nog niet helemaal opgeschoond bijvoorbeeld

Dat ben ik in principe wel met je eens. Maar late veulens zijn ook niet praktisch zeker niet als je wil/moet verkopen

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:40

Bertje16 schreef:
Cioccolato schreef:

Dat ben ik in principe wel met je eens. Maar late veulens zijn ook niet praktisch zeker niet als je wil/moet verkopen

Tis meer hobbyfokkerij :D
Dus fokken puur om te verkopen, doe ik niet echt aan mee :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:50

Ik baal ook van m'n late veulens. Maar ja. Liever een laat veulen dan geen veulen is dan weer mijn insteek. Het geeft mij vooral stress met dekken, het voelt snel mega laat en alsof je erg weinig pogingen hebt. Heb liever veeeeel pogingen voor t geval dat.

Hier 2x veulenhengstigheid gelukt. 1 keer alsnog verworpen na ongeveer 40 dagen (iig na hartslag), maar opnieuw kunnen dekken omdat we vroeg waren. En 1 succesvolle dracht.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:35

Had hierboven al gepost, net met dierenarts overlegd en die zegt dekken met ermitage kolone en verkopen als ze drachtig is.. wat is jullie ervaring? Ze komt uit een mooie merrie lijn maar zelf niks gepresteerd. Ik twijfel tussen dekken of gust verkopen..

Mijn merrie
https://horsetelex.nl/horses/pedigree/1574017/hera-b
Is rx en klinisch goed, eenkennige merrie. Verder fijn karakter maar niet voor elke ruiter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 17:39

Als je als fokmerrie wil verkopen zeker drachtig verkopen.. maar of t veel meer opleverd... zal wel sneller verkopen. Ik koop ook liever een drachtige.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:32

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:45

Knap ding!

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:35

MarjanB schreef:
Had hierboven al gepost, net met dierenarts overlegd en die zegt dekken met ermitage kolone en verkopen als ze drachtig is.. wat is jullie ervaring? Ze komt uit een mooie merrie lijn maar zelf niks gepresteerd. Ik twijfel tussen dekken of gust verkopen..

Mijn merrie
https://horsetelex.nl/horses/pedigree/1574017/hera-b
Is rx en klinisch goed, eenkennige merrie. Verder fijn karakter maar niet voor elke ruiter.

[ [url=m/mPKBYq.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/f11zHC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GJfJOt.jpg]Afbeelding[/url] ]

eens met Cioccolato, als fokmerrie is drachtig beter. Maar het is al wel laat in het seizoen. Ermitage Kalone zou ik dan niet doen die dekt er veel. Waar mijn merrie staat is een hele mooie Tiji Hero uit een merrie met Heartbreaker bloed geboren. Weet niet hoe populair die is......

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:14

Ermitage is wel commercieel, als je wilt verkopen kan dat prima denk ik.
Zijn veulens gaan toch bovenaan weg in de veilingen nu.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:29

Ja dierenarts adviseert het idd om het commerciële. Dit omdat ze zelf niet in de sport gelopen heeft.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:11

Ermitage is toch enkel diepvries dit jaar ivm OS.
Wel iets op mee rekening te houden.
En dekgeld €1800, ga je dat voor de verkoop er extra bijkrijgen?
Qua commerciële keuze begrijp ik het wel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 13:17

Ja dat is het dus een beetje… vind het best aardig geld en krijg je dat er nog uit. Want dierenarts kosten komen er ook nog bij

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:14

MarjanB schreef:
Ja dat is het dus een beetje… vind het best aardig geld en krijg je dat er nog uit. Want dierenarts kosten komen er ook nog bij

Klopt en die dierenarts kosten kunnen nog (zwaar) oplopen als het niet direct lukt.
Daardoor heb ik mijn twijfels of je die meerprijs ervoor gaat krijgen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:31

Ik denk dat drachtig maken vooral meerwaarde heeft zodat mensen kunnen zien dat ze wel drachtig te krijgen is...ik ben inderdaad bang dat je zoveel dekgeld er niet snel uit krijgt.

want € 1800 + BTW + DA kosten...kan al snel oplopen tot 2500 euro (en dan valt de dierenarts/het drachtig maken niet tegen, want wij hebben wel eens 1000 euro kosten gehad, en de merrie was nog steeds leeg. En daar was niks bijzonders gedaan. Enkel voorrijkosten/scankosten/ keer hengstig spuiten/ weer scannen etc. etc.)
Ik zou of een goedkop(er)e hengst gebruiken, of toch kijken of je haar leeg verkocht krijgt. Dan loop je zelf ook het risico niet. Anders heb je kans dat je en risico loopt, en alsnog geen geld hebt/er geld op toe moet leggen.

Want anders moet ze al snel 6500 euro opbrengen (of meer) wil het rendabel zijn...maar wat doe je als je dat niet krijgt, dan zit je volgend jaar zelf met het veulen te koekeloeren :-)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:36

Dan zou ik met een jonge hengst wel durven te dekken. Bij een bekende hengsten houder. Nijhof, zangersheide, vdl..
De kosten krijg je er wss niet uit, maar als je wil verkopen moet je iets.
Keuzes keuzes..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:13

En je hebt in dit geval ook niet meer eindeloos de tijd om na te denken, want het is al half juli..

Ik zou ook voor een jonge (commerciële) hengst gaan dan.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:26

Maar het is niet 1800 euro meer dekgeld natuurlijk, een andere hengst kost ook dekgeld (een euro of 1000 tegenwoordig?) en DA kosten etc heb je sowieso. Ik zou alleen drachtig kopen van een hengst die me echt aanspreekt of commercieel is. Als de hengst me niet aanspreekt en wel commercieel is kun je het veulen in elk geval makkelijker kwijt. En als de hengst me niet aanspreekt en is ook niet commercieel zou ik ze laten staan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:28

Ja rond de 1000 zit je inderdaad eel qua dekgeld. Maar daar zitten nog wel commerciële keuzes tussen :j
Of t aanspreekt blijft toch persoonlijk