Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:30

Hindo2 schreef:
https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:25206

Sportprestaties die tm 31-12-2022 zijn behaald tellen nog mee volgens de oude puntentelling.
Zeker voor merries die nakomelingen op Z2 niveau hebben lopen in t buitenland kan t dan wel interessant zijn om dat even na te zoeken en aan te leveren bij t kwpn. Telt dan nog voor 2 punten.

Super bericht Hindo! Bedankt!
Dan hebben we nu 4 punten. Hopelijk loopt de 3 jarige dit jaar een hele goede ibop en zorgt die voor het laatste puntje.

Marghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:12

JeanneV schreef:
waarom zou secret niet verhuurd worden?? blijft ook al 2 jaar weg voor het publiek....

Heel raar, want ook de andere hengsten niet ter dekking? Ik heb mijn merrie drachtig van Secret - vorig jaar heel goed geholpen geweest. Ik snap het niet… inderdaad waarom de hengsten niet verhuren?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:04

kimmie1 schreef:
Elisa2 schreef:
Er werd gezegd dat hij getrixt was.

Buiten dit valt me iets anders op, ik zie nu al meerdere advertenties van Le Formidable nakomelingen die kramperig zijn.

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en-toebehoren/paarden/m1920534959-dressuurruin-van-le-formidable-2450-voor-01-01-23-ophalen

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en-toebehoren/paarden/m1895888131-le-formidable-ruin-2-5-jaar?correlationId=472b4b6e-8155-4d2b-882a-0531300e5bb1

En recent stond er een andere bijna 3 jarige die ook kramperig is.

Toevallig een kennis van mij heeft net haar 2.5 jarige merrie uit de opfok gehaald ook met een soort van kramperig/ hanetred.
De moeder van deze merrie heeft al 10 veulens gekregen allemaal goed en ook 2 goedgekeurde hengsten.
Maar deze van Le formidable is dus niet goed. ( dus wel raar dat ze nu zo een paar van deze hengst op marktplaats staan met hetzelfde problemen) natuurlijk heeft hij veel gedekt, maar dat hebben sommige andere hengsten ook en daar zie je dan ook niet zoveel van dat ze hetzelfde probleem hebben.

Toeval of erfelijk?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:46

splenius schreef:
Toevallig een kennis van mij heeft net haar 2.5 jarige merrie uit de opfok gehaald ook met een soort van kramperig/ hanetred.
De moeder van deze merrie heeft al 10 veulens gekregen allemaal goed en ook 2 goedgekeurde hengsten.
Maar deze van Le formidable is dus niet goed. ( dus wel raar dat ze nu zo een paar van deze hengst op marktplaats staan met hetzelfde problemen) natuurlijk heeft hij veel gedekt, maar dat hebben sommige andere hengsten ook en daar zie je dan ook niet zoveel van dat ze hetzelfde probleem hebben.

Toeval of erfelijk?

Nou dat bedoel ik dus, lijkt me totaal geen goede ontwikkeling dat je van de eerste lichting van deze hengst zo al zoveel paarden met dit probleem ziet...

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:32

Dat zijn er al 4 dan...inderdaad niet zo'n beste reclame voor de hengst en ook zuur voor de fokkers want die leveren nauwelijks meer wat op.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:55

xmarliez schreef:
Wat ik mij afvraag, als je merrie een nakomeling heeft die ZZL of hoger is geklasseerd en een nakomeling (merrie) die ibop goed heeft afgerond plus ZZL geklasseerd is krijgt de moeder dan ook prestatie? Is mij niet helemaal duidelijk en is in totaal wel 5 punten als ik het zo bekijk.

Nee, dat werkt zo niet. Mijn (spring)merrie had een Elite merrie gefokt, die 1.40m. liep, maar dan tellen alleen de punten van de 1,40m. Heb ik toen over gebeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:07

yvonnepuntnl schreef:
xmarliez schreef:
Wat ik mij afvraag, als je merrie een nakomeling heeft die ZZL of hoger is geklasseerd en een nakomeling (merrie) die ibop goed heeft afgerond plus ZZL geklasseerd is krijgt de moeder dan ook prestatie? Is mij niet helemaal duidelijk en is in totaal wel 5 punten als ik het zo bekijk.

Nee, dat werkt zo niet. Mijn (spring)merrie had een Elite merrie gefokt, die 1.40m. liep, maar dan tellen alleen de punten van de 1,40m. Heb ik toen over gebeld.

Toch staat er dit:
Prestaties behaald in twee disciplines door één nakomeling tellen beide mee voor prestatiepredicaat volgens puntentelling onder lid 1. Bij verschillende prestaties in dezelfde discipline, telt alleen de hoogste prestatie.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:23

Maar is toch één discipline (dressuur) dus dan telt het zzlicht met 2 punten en vervalt de ibop (1 punt).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:06

simpie94 schreef:
Maar is toch één discipline (dressuur) dus dan telt het zzlicht met 2 punten en vervalt de ibop (1 punt).

Ja dat is waar. IBOP valt ook onder de discipline dressuur natuurlijk.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:42

Oké thanks! Dan maar hopen dat het andere paard nog GP gaat worden :') (nu inter 1)

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:25

Hallo fokkers, ik zie dat het dekgeld van Glamourdale met bijna 50% is gestegen. Het staat nu op 2200€. In 2019 betaalde ik nog 1500€.

Begrijpelijk uiteraard. Sinds zijn wereldtitel wil iedereen een Glamourdale. Ze zullen zijn dekdienst willen inperken. Ook met het oog op zijn sportcarrière en zijn traject richting Olympische Spelen.

Ik vermoed dat dit ook zijn nafok en reputatie ten goed komt?

De gemiddelde fokker, vaak met gemiddelde merries, wil dit bedrag niet betalen aan dekgeld. Vooral beroepsfokkers, vaak met betere merries, zullen hem gebruiken. Daardoor zal Glamourdale's gemiddelde nafok beter worden, wat zijn reputatie als vererver ten goede komt. A new legend is born ... Hij is het al op sportief vlak, maar wordt het nu ook als vaderdier.

Hoe schatten jullie de effecten van de prijsstijging in?

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:28

kimmie1 schreef:
splenius schreef:

Toeval of erfelijk?

Nou dat bedoel ik dus, lijkt me totaal geen goede ontwikkeling dat je van de eerste lichting van deze hengst zo al zoveel paarden met dit probleem ziet...

Wij hadden ook een Le Formidable op stal staan die enorm kramperig was. Ik heb ze eerlijk gezegd nog nooit zo slecht gezien als deze, kwam amper zn stal uit sochtends. Lag helaas als 2 jarige plots dood in het weiland. Was wel een knap groot paard trouwens, maar lopen.. echt enorm beroerd.
Laatst bijgewerkt door Willemiens op 08-01-23 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:33

De bevindingen rondom de nafok van Le Formidable mbt kramperigheid vind ik wel érg zorgwekkend :7

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:35

Willemiens schreef:
kimmie1 schreef:

Wij hadden ook een Le Formidable op stal staan die enorm kramperig was. Ik heb ze eerlijk gezegd nog nooit zo slecht gezien als deze, kwam amper zn stal uit sochtends. Lag helaas als 4 jarige plots dood in het weiland. Was wel een knap groot paard trouwens, maar lopen.. echt enorm beroerd.

Wat ontzettend sneu om je paard zo te vinden. Ook heel zonde dat deze zo kramperig was. Ik wist trouwens niet dat er al nafok van die leeftijd was.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:37

Fokker321 schreef:
De bevindingen rondom de nafok van Le Formidable mbt kramperigheid vind ik wel érg zorgwekkend :7

Ik ben een absolute leek op fokgebied, maar het valt mij zelfs op. Het kan toch niet anders dan dat dit ook bij de eigenaar van Le Formidable naar boven moet komen, of dat het KWPN hier van op de hoogte komt?

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:41

kimmie1 schreef:
Willemiens schreef:

Wat ontzettend sneu om je paard zo te vinden. Ook heel zonde dat deze zo kramperig was. Ik wist trouwens niet dat er al nafok van die leeftijd was.

Sorry moet door de helft :+ 2 jarige

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:45

Suzanne F. schreef:
yvonnepuntnl schreef:

Toch staat er dit:
Prestaties behaald in twee disciplines door één nakomeling tellen beide mee voor prestatiepredicaat volgens puntentelling onder lid 1. Bij verschillende prestaties in dezelfde discipline, telt alleen de hoogste prestatie.

Ik had er misschien evenbij moeten zetten dat die nakomeling ook EPTM (Springen)had gedaan.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:50

SarahJ schreef:
Hallo fokkers, ik zie dat het dekgeld van Glamourdale met bijna 50% is gestegen. Het staat nu op 2200€. In 2019 betaalde ik nog 1500€.

Begrijpelijk uiteraard. Sinds zijn wereldtitel wil iedereen een Glamourdale. Ze zullen zijn dekdienst willen inperken. Ook met het oog op zijn sportcarrière en zijn traject richting Olympische Spelen.

Ik vermoed dat dit ook zijn nafok en reputatie ten goed komt?

De gemiddelde fokker, vaak met gemiddelde merries, wil dit bedrag niet betalen aan dekgeld. Vooral beroepsfokkers, vaak met betere merries, zullen hem gebruiken. Daardoor zal Glamourdale's gemiddelde nafok beter worden, wat zijn reputatie als vererver ten goede komt. A new legend is born ... Hij is het al op sportief vlak, maar wordt het nu ook als vaderdier.

Hoe schatten jullie de effecten van de prijsstijging in?

Je zou het misschien ook om kunnen draaien. Beroepsfokkers moeten er van leven en die zullen daarom ook goed op de centen moeten letten.

Maar je hebt wel gelijk dat je mogen verwachten bij zo'n prijs beter zal worden nagedacht over het gebruik van Glamourdale. Al zal er ook een groep(je) zijn, die hem nu per se wil hebben? "Want hij is tenslotte wereldkampioen"

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:54

Ja mensen gaan nu achter Glamourdale aanlopen vanwege zijn prestaties, hij fokte eerder ook al goed vond ik maar wel aangepaard met bloedmerries. Hij lijkt het heel goed te doen in combinatie met Jazz bloed en ook vooral een hele goede galop mee te geven.

Kimmie, meestal gaat het zo dat zulke erfelijke gebreken vooral in de wandelgangen bekend zijn/ worden bij de fokkers.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:00

Fokker321 schreef:

Ik ook, vind het toch wel spannend dat ik er nu een veulen van krijg. We gaan het zien..

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:00

Sarah; ik denk toch dat je het andersom moet zien. Juist professionele fokkers kijken ook echt wel kritisch naar de kosten en gaan niet klakkeloos voor de 'duurste' hengst. De juiste combi met de merrie en een commercieel belang voor de verkoop (jonge hengst?!) is net zo belangrijk.
Ik denk dat júist mensen die eens een keertje een veulen willen fokken minder kijken naar een paar honderd euro meer dekgeld. Die gaan juist meer achter de nieuwste 'rage' aan.

Maar goed, ik mag niet klagen. Ik ben best blij met mijn knappe zwarte 2 jarige Glamourdale merrietje hoor.

Le Formidable ben ik al bij afgehaakt toen bekend werd dat de eigenaresse hem bleef reden. Ik vond dat al een heel slecht teken aan de wand. Ik wil best met jonge hengsten dekken, maar wél als ze door een goede ruiter gereden worden zodat ik ook vertrouwen krijg in de toekomst van zo'n hengst. Dus een jonge hengst die onder de hoede valt van Lottie Fry of Dinja, tja, daar geloof ik zeker wel in. Maar als ze door een onbekendere ruiter gereden worden vervallen ze toch vaker in de 'vergetelheid'.

Bij mij staat een 3 jarige LF merrie van een klant. Niet helemaal correct op de benen en sprekend de moeder qua type, maar die is niet kramperig in elk geval. LF heeft weinig meegegeven van hem, hij stempelt niet echt.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:26

Heeft iemand ervaring met maagzweren en behandeling daarvan bij drachtige merries?
Mijn merrie staat sinds dinsdag in de kliniek omdat ze vanaf afgelopen zaterdag ‘koliek’ aanvallen had die met behandeling door DA niet wegbleven is ze toch opgenomen.
De behandeling is nooit echt onderzocht bij drachtige merries dus wie weer heeft er hier iemand ervaring. Merrie is 7,5 maand drachtig

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:01

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:25

Willemiens schreef:
Heeft iemand ervaring met maagzweren en behandeling daarvan bij drachtige merries?
Mijn merrie staat sinds dinsdag in de kliniek omdat ze vanaf afgelopen zaterdag ‘koliek’ aanvallen had die met behandeling door DA niet wegbleven is ze toch opgenomen.
De behandeling is nooit echt onderzocht bij drachtige merries dus wie weer heeft er hier iemand ervaring. Merrie is 7,5 maand drachtig

Ik ben ook begonnen aan een kuur omeprazole, was geen enkele issue volgens DA. :) merrie is 8 mnd drachtig.

Toevallig laatst een heel gesprek gehad over pijnstillers bij dracht. De meesten DA’s raden het af; maar eigenlijk is er geen recente studie geweest die dat adviseert en bijstaat waarom je het niet zou kunnen geven. Drachtige merries die geopereerd worden aan koliek gaan ook aan de pijnstillers en krijgen ook een gezond veulen bijvoorbeeld.

Edit: ik ga even bovenstaand artikel lezen morgen!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:27

Omeprazole is inderdaad veilig bij dracht.
Veel medicijnen zijn niet getest op drachtige paarden, en daarom staan de bijsluiters vol met waarschuwingen. Maar Omeprazole kun je gerust geven. Metacam enzo kan ook echt wel hoor.
Waar je wel mee moet oppassen bij drachtige merries zijn de cortico's (bijvoorbeeld dexaject bij een einschuss been).