Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:44

JeanneV schreef:
waarom zou secret niet verhuurd worden?? blijft ook al 2 jaar weg voor het publiek....

Precies wat ik me ook afvraag.. waarom de hengsten niet elders stallen.

Dit bericht heb ik teruggekregen want ik heb nog een creditnota tegoed voor 2023;
Sehr geehrte!
Wegen Personalmangel in der Besamungsstation können wir leider nicht eröffnen.
Alle Angelegenheiten wie: nicht tragende Stuten, TG Verkauf oder andere Gegebenheiten, werden noch im Hause besprochen.
Die Informationen wie wir weiter vorgehen, werden Sie von uns erhalten.
Wir bitten um ihr Verständnis und etwas Geduld.

Unfortunately, we cannot open due to a lack of staff in the insemination station.
All matters such as: mares not in foal, TG sale or other circumstances will be discussed in the house.
You will receive information from us on how to proceed.
We ask for your understanding and a little patience.

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:53

Heel apart verhaal ja...

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:24

Misschien dat één van jullie meer weet over de regels omtrent het prestatie predikaat.

In 2022 hebben 2 nakomelingen van onze merrie winstpunten behaald in de Z2. Wij dachten dat deze dan allebei voor 2 punten meetellen voor het predikaat van de merrie.
In de regelementen van het kwpn zag ik een overzicht waaruit blijkt dat Z2 nog maar voor 1 punt meetelt. Weet iemand per wanneer deze nieuwe telling ingegaan is? Is 2022 nog een overgangsjaar? Dit hoorden we van iemand, maar ik kan hier niets over terug vinden.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:28

supertammy schreef:
Misschien dat één van jullie meer weet over de regels omtrent het prestatie predikaat.

In 2022 hebben 2 nakomelingen van onze merrie winstpunten behaald in de Z2. Wij dachten dat deze dan allebei voor 2 punten meetellen voor het predikaat van de merrie.
In de regelementen van het kwpn zag ik een overzicht waaruit blijkt dat Z2 nog maar voor 1 punt meetelt. Weet iemand per wanneer deze nieuwe telling ingegaan is? Is 2022 nog een overgangsjaar? Dit hoorden we van iemand, maar ik kan hier niets over terug vinden.

Dit is per vorig jaar zo.
2 x Z2 is dus 2 punten
1 x ZZL en 1 x Z2 is 3 punten.
en voor het predicaat heb je 3 punten nodig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:29

supertammy schreef:

https://www.kwpn.nl/Files/Files/Regleme ... r-2022.pdf

Hier staat het in. Artikel 8.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:37

Dank je wel! Ik zie wel dat je 5 punten moet hebben uit maximaal 3 nakomelingen. Eigenlijk moet je dus 2x ZZlicht hebben en nog een Z paard.
Ik hoop dat de eigenaren nog even lekker door sporten met de paarden. :o

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:40

Wat ik mij afvraag, als je merrie een nakomeling heeft die ZZL of hoger is geklasseerd en een nakomeling (merrie) die ibop goed heeft afgerond plus ZZL geklasseerd is krijgt de moeder dan ook prestatie? Is mij niet helemaal duidelijk en is in totaal wel 5 punten als ik het zo bekijk.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:41

supertammy schreef:
Dank je wel! Ik zie wel dat je 5 punten moet hebben uit maximaal 3 nakomelingen. Eigenlijk moet je dus 2x ZZlicht hebben en nog een Z paard.

Dit hoop ik bij die van mij ook. *D Volgens mij heb ik nog maar 1 punt nodig maar ik weet het niet zeker. Word dit anders automatisch vanuit het KWPN toegevoegd of moet je dit zelf aanvragen ?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:43

Lavitabella schreef:
supertammy schreef:

Dit hoop ik bij die van mij ook. *D Volgens mij heb ik nog maar 1 punt nodig maar ik weet het niet zeker. Word dit anders automatisch vanuit het KWPN toegevoegd of moet je dit zelf aanvragen ?

Zelf aanvragen met bewijs stukken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:49

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:06

splenius schreef:
Zelf aanvragen met bewijs stukken.

Is echt easy. Onze merrie was van geboorte KWPN ingeschreven maar alleen OLD ingeschreven veulens gekregen, waarvan er 4 LT lopen / liepen en er 2 Z gelopen hebben.
Ik heb dat als niet KWPN lid gewoon doorgestuurd en dag erna al bevestiging gekregen van het predikaat.
Merrie was toen zelfs al overleden.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:10

Ik zal het in de gaten houden.

1 nakomeling is DR INT INT-I in Canada en de andere DR LT zoals ik het even bij het kwpn zie. Andere helaas nog maar B..

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:27

xmarliez schreef:
Wat ik mij afvraag, als je merrie een nakomeling heeft die ZZL of hoger is geklasseerd en een nakomeling (merrie) die ibop goed heeft afgerond plus ZZL geklasseerd is krijgt de moeder dan ook prestatie? Is mij niet helemaal duidelijk en is in totaal wel 5 punten als ik het zo bekijk.

Nee dit telt niet als 5 punten, tenzij het om een "spring" ibop gaat en ZZL dressuur. In dezelfde discipline wordt alleen de hoogst behaalde prestatie van een paard meegerekend.

Een van onze overleden merries haar moeder was prestatie en onze merrie was goed voor 3 vd 5 punten omdat ze in 2 disciplines behaald waren (springen en eventing).

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:35

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:25206

Sportprestaties die tm 31-12-2022 zijn behaald tellen nog mee volgens de oude puntentelling.
Zeker voor merries die nakomelingen op Z2 niveau hebben lopen in t buitenland kan t dan wel interessant zijn om dat even na te zoeken en aan te leveren bij t kwpn. Telt dan nog voor 2 punten.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 01:48

Elisa2 schreef:
Er werd gezegd dat hij getrixt was.

Buiten dit valt me iets anders op, ik zie nu al meerdere advertenties van Le Formidable nakomelingen die kramperig zijn.

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en-toebehoren/paarden/m1920534959-dressuurruin-van-le-formidable-2450-voor-01-01-23-ophalen

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en-toebehoren/paarden/m1895888131-le-formidable-ruin-2-5-jaar?correlationId=472b4b6e-8155-4d2b-882a-0531300e5bb1

En recent stond er een andere bijna 3 jarige die ook kramperig is.

Toeval of erfelijk?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 08:47

Wat moet ik me voorstellen bij kramperig?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:06

koend schreef:

Hanetred achtig, trekken met een achterbeen.

Heb er ook ooit eentje gehad die het deed. Oh 2 eigenlijk. Beide jonge dieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:58

Ja goede vraag...ik heb wel altijd het idee dat daar een erfelijke component bij zit. Nu heeft hij natuurlijk ook ontzettend veel gedekt dus dan zullen er wellicht ook eerder paarden bij zitten die niet goed zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:05

Elisa2 schreef:
Ja goede vraag...ik heb wel altijd het idee dat daar een erfelijke component bij zit. Nu heeft hij natuurlijk ook ontzettend veel gedekt dus dan zullen er wellicht ook eerder paarden bij zitten die niet goed zijn?

Kan best erfelijke component zijn. Mijn 2 paarden hadden Ferro bloed, een directe en eentje vaders vader.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:06

Dat is natuurlijk zo, des te meer veulens des te meer iets omhoog komt. Dat is toch een risico denk ik met een jonge hengst wiens nafok nog niet bekend is. Er is massaal mee gedekt zonder dat bekend was wat zijn nakomelingen deden.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:07

Suzanne F. schreef:
koend schreef:

Hanetred achtig, trekken met een achterbeen.

Heb er ook ooit eentje gehad die het deed. Oh 2 eigenlijk. Beide jonge dieren.

Is dat nog verminderd? of toch blijvend?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:10

Bij de ene is het verminderd in training toen ze sterker werd. Deed het onder het zadel bijna helemaal niet meer. Is toen overleden aan koliek. De andere weet ik niet, is ingeslapen als jong paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:11

Het is blijvend maar er zit een verschil tussen een hanetred en echt een kramperig (krampentrekker) paard. Hanetred zie je vaak alleen de eerste paar passen met wegstappen en die staan verder normaal. Kramperig staan ze er heel raar bij en zie je vaak weer niks in beweging.

Ik heb het tot nog toe ook gezien bij Ferro en Jazz bloed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:19

Elisa2 schreef:
Het is blijvend maar er zit een verschil tussen een hanetred en echt een kramperig (krampentrekker) paard. Hanetred zie je vaak alleen de eerste paar passen met wegstappen en die staan verder normaal. Kramperig staan ze er heel raar bij en zie je vaak weer niks in beweging.

Ik heb het tot nog toe ook gezien bij Ferro en Jazz bloed.

Bij die van mij zag je niks op stand, ook geen problemen met voetjes geven. Ze konden prima stappen en dan ineens zat er een pas bij met een hoger opgetrokken achterbeen. Dus 3 passen prima en dan ineens een rare pas met 1 been. Gingen ook gewoon achterwaarts. Raar verschijnsel.
Een shetje heeft een knie gehad die op slot ging, dat is weer wat anders. Kan er soms op lijken maar dan hoor je hem vaak ook losschieten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:24

Ja dat is echt hanetred, volgens mij lees ik dat ook in de advertenties van de Le Formidables. Kunnen ze Grand Prix mee lopen (Gigolo).

Krampentrekkers staan met 4 benen heel raar op stal soms, kunnen nauwelijks naar de smid en als ze gaan bewegen zie je niks meer.