Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:26

Die kopers hebben toch ook een dierenarts die ze bekijkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:04

Kopers willen tegenwoordig een perfect paard rontgenologisch, en die bestaan niet..maar gaat wel allemaal van de vraagprijs af.

Voor een sportpaard zijn sommige risico's wel te overwegen voor de juiste prijs, als ze echt topsport gaan lopen valt niemand er meer over maar heeft het wel nog steeds invloed op de prijs.

Wat betreft fokken kun je imo niet kritisch genoeg zijn wat betreft gezondheid.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:47

s0173957 schreef:
Umeo schreef:
Zo lang het geen belemmering is voor de sport zou het ook geen belemmering voor de verkoop mogen zijn. We fokken toch voor de sport?

Leg jij dat uit aan de kopers?

Nee weet ik. Maar soms denk ik moeten we nu echt slimmer proberen zijn als de dierenarts?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:48

Iemand Mechelen gezien?
Aantal leuke hengsten in de ring.
Vond Blue Hors St Schufro ook erg meevallen.
Iemand ooit nakomelingen van gezien?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:42

De beste wensen voor iedereen!
Wat is het hier stil?
Hebben mensen nog de hengstencompetitie gekeken in Exloo? Ik had me vergist en had helemaal niet door dat het vanmiddag was ipv vanavond... Dus helaas alles gemist. Maar McLaren en Mauro hebben het goed gedaan, dat is wel weer fijn want daar krijg ik 4 veulens van volgend jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:27

Ik kwam er helaas ook pas achter dat het was toen het afgelopen was..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:42

Kijk dan terug op CMH?

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:42

s0173957 schreef:
Kijk dan terug op CMH?

Kan je ook ergens anders terug kijken. Ik ben geen lid van CMH
Ik had het wel in mijn agenda staan. Maar was het alsnog vergeten 8)7

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:34

ik heb de klasse L voor een deel bekeken, vooral omdat mijn merrie drachtig is van Nacho, dus wel fijn dat hij het goed heeft gedaan. Derde geworden.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:51

Ik zat wat in de uitslagen te grasduinen en wat me opviel:
Het paard hoeft qua vrij bewegen helemaal geen bewegingswonder zijn om het goed te doen in de hengstencompetitie.
Lowlands en Santiano zijn daar goede voorbeelden van. Ze bewegen in vrijheid goed, maar helemaal niet extreem.
En qua draf is Nalegro, weer in vrijheid, ook maar gewoon.
Leuk om het eens in cijfers te zien.

Mijn tweede vaststelling is tegelijk een vraagje naar jullie toe.
Hoe komt het dat er van beel die L-jaargang maar eentje deelneemt?
Waar zitten Las Vegas, Lennox en de andere cracks van vorig jaar. Vorig jaar hebben de super prestaties van LV hem toch veel dekkingen opgeleverd?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:54

Lennox is verkocht naar het buitenland.

En toch logisch dat vrij bewegen / in het werk een verschil is? Dat verschil is nou precies de invloed van de ruiter, de werkwilligheid, de gehoorzaamheid.
Een bizar goede beweging met een pr*ts karakter die het gewoon vertikt om iets te doen, tja, die heeft op de hengstencompetitie niets te zoeken.
Terwijl een gewoon nette beweger zich ook erg kan opwaarderen onder het zadel als hij super fijn meewerkt en goed aan de hulpen staat.

Niet elke topbeweger gaat Grand Prix lopen en niet elk Grand Prix paard is een topbeweger.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:07

Vergeet de invloed van de ruiter niet, een goede ruiter kan ze ook maken of breken. Verder eens met Carola.

Volgens mij is Lantanas geblesseerd? Las Vegas deed toch wel mee met de vorige hengstencompetitie's? Volgens mij zijn er twee verplicht om mee te lopen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:14

Ik hou daar ook wel van koend, om eens de cijfers uit het verleden erbij te halen.

Kijkend naar de Grand Prix paarden in de top denk ik dat de meerderheid in vrijheid niet zo extreem beweegt :o

Dalera, Hermes, Valegro, Cassidy, Verdades, Gio...geen mega bewegers los.

Een Jovian bijv vond ik in de laatste proeven nog niet zo meevallen in de piaffe... Passage doet ie als een tierelier maar de piaffe moeten ze uiteindelijk ook kunnen. Misschien komt het nog, misschien ook niet...

Ergens moeten ze voor de fokkerij toch wel iets meten, voordat de ruiter z'n stempel erop drukt.
De invloed van Dinja op de successen van de hengsten van Reesink is opvallend (fijne proef weer van McLaren! Of hij wel of niet Grand Prix gaat lopen valt te bezien, maar voor de basissport vind ik dit echt een voorbeeld!)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:24

Dat gebeurd toch ook bij de eerste en tweede bezichtiging en het verrichtingsonderzoek? Daarom kijk ik daar ook altijd graag naar. Maar sommige paarden laten hun talent pas zien ohz.

Grootlopers zijn volgens mij nooit de beste GP paarden geweest, denk aan Vivaldi en Florencio maar met de juiste merries geven ze wel weer GP nakomelingen.

Volgens mij zijn voor de GP paarden de bouw van de rug, achterhand en of ze makkelijk kunnen zitten sluiten/ hoeken verkleinen in het achterbeen het belangrijkste. De voorhand wordt van vanzelf spectaculair.

En oja, bewerkbaarheid natuurlijk..dat lijkt bij die Reesink hengsten meer dan goed te zitten.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:18

Ik had de competitie ook even gemist. Kwam er pas achter toen ze al klaar waren.

Ik moet dan ook wel aan le Formidable denken. Heel veel gedekt. Op de keuring was iedereen lierisch over deze hengst. Nadat hij verrichting had gelopen was hij toch niet meer zo in trek?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:35

AM_Horses schreef:
Ik had de competitie ook even gemist. Kwam er pas achter toen ze al klaar waren.

Ik moet dan ook wel aan le Formidable denken. Heel veel gedekt. Op de keuring was iedereen lierisch over deze hengst. Nadat hij verrichting had gelopen was hij toch niet meer zo in trek?

Is deze niet ook vooral qua commercieel management minder in de kijker geweest doordat de eigenaar hem zelf is gaan rijden?
Zoiets maakt toch ook wel uit hoeveel je erover hoort en welke wedstrijden ze gaan lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:07

Hij heeft toch netjes gelopen in de hengstencompetitie vorig jaar? Kan me nog herinneren dat ik hem fijn verbeterd vond ohz.

Le Formidable liep in ieder geval heel anders onder de VO ruiters dan bij het voorrijden onder Emmelie en daar was toen wel wat controverse over en dat maakt denk ik ook dat het enthousiasme wat getemperd raakte.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:07

Controverse ja? Hoezo dat dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:23

Er werd gezegd dat hij getrixt was.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:12

carola schreef:
De beste wensen voor iedereen!
Wat is het hier stil?
Hebben mensen nog de hengstencompetitie gekeken in Exloo? Ik had me vergist en had helemaal niet door dat het vanmiddag was ipv vanavond... Dus helaas alles gemist. Maar McLaren en Mauro hebben het goed gedaan, dat is wel weer fijn want daar krijg ik 4 veulens van volgend jaar.

Ik baalde. Exloo is hier vlakbij dus ik dacht daar ga ik heen. Maar inderdaad overdag. Tja dan moet ik helaas gewoon thuis zijn ( werk)
Dus ook niks gezien

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:20

Xritt schreef:
s0173957 schreef:
Kijk dan terug op CMH?

Kan je ook ergens anders terug kijken. Ik ben geen lid van CMH
Ik had het wel in mijn agenda staan. Maar was het alsnog vergeten 8)7

Beste investering die je als fokker kan doen. Geef de naam van een hengst in en je kan er alles van terug vinden. Keuringen, testen, competities,...

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:19

Tsjoh, lees ik net dat de hengstenhouder van mijn gekozen hengst aanstaand seizoen dicht is. Gelukkig nog 3 maanden de tijd om een andere hengst te kiezen… -O-

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:21

Willemiens schreef:
Tsjoh, lees ik net dat de hengstenhouder van mijn gekozen hengst aanstaand seizoen dicht is. Gelukkig nog 3 maanden de tijd om een andere hengst te kiezen… -O-

Dat duitse station? Is ook wel een beetje een raar verhaal vind ik, staan veel hengsten elders tijdens het dekseizoen , dus om de tent zo dicht te gooien vanwege personeelsgebrek.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:33

Dat had ik inderdaad ook gelezen! Wel apart. Ik wist niet dat er in de paardenwereld ook zoveel tekorten waren dat je iets moet gaan sluiten. Bij de dierenartsen wist ik dit wel.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:36

waarom zou secret niet verhuurd worden?? blijft ook al 2 jaar weg voor het publiek....