Mer1980 schreef:Ik lees eigenlijk al jaren deze discussie. Ik vind het super interessant. Ik vraag mij eigenlijk af wat dan wenselijk is, het beeld van vroeger wat heftig wordt verdedigd of het beeld van nu. Is dit evolutie of is dit achteruitgang. Als ik kijk naar der GP klasse komen de paarden met het achterbeen van vroeger niet meer mee in de top, dus is het beeld van wat de internationale jury van de fei wil zien dan zo anders dan wat een aantal hier wil zien. Ik vind het interessant. Overigens vind ik de next level wel een heel gaaf paard, echter mijn favoriet was Stradivarius de Las Vegas. Ik zou beide paarden graag gefokt willen hebben.
Kruipt weer onder mijn steen...
Het is zeker een interessant discussie. Mijn visie is: de paarden van (echt) vroeger waren meer in balans gebouwd, maar kwamen beweging en souplesse tekort. Door veel volbloed te gebruiken werden de paarden een stuk moderner, maar waren meer op de voorhand gebouwd. En het achterbeen van een volbloed is niet gebouwd om te dragen maar om te stuwen. De laatste jaren is er veel voorbeen in gefokt en te weinig onderkomend (en daarmee dragende) achterbenen. Het voor en achterbeen zijn niet meer in balans met elkaar en daardoor krijg je een paard dat niet in balans kan lopen. Wat ik al eerder zei: om in balans te lopen moet het voor en achterbeen even actief zijn en vrijwel even hoog komen. In de hedendaagse fokkerij zijn de laatste jaren de achterbenen wel scherper geworden, maar een achterbeen dat goed naar voren wordt weggezet, is vrij zeldzaam geworden. En dat zie je terug in de sport.
Veel topruiters laten proeven zien met in elkaar getrokken paarden en winnen daar ook nog mee. Er is sprake van compression in plaats van collection. Veel staart gezwiep, ongelukkig ogende paarden, hypertrofie van de halsspier, holle ruggen en hoge kruizen laten zien dat de dressuursport totaal de weg kwijt is. En dat begint de FEI heel langzaam in te zien, dat ze al heel lang niet meer volgens hun eigen regels jureren.
Het wordt daarom hoog tijd dat de sport weer paarden gaat trainen zoals het is oorsprong bedoeld is en dat fokkers geen circuspaarden gaan fokken maar paarden die zonder in de teugels te hangen op het achterbeen kunnen blijven.
Het nadeel van paarden die veel beweging hebben is dat het er al snel mooi uit lijkt te zien en ruiters zo'n paard veel te vroeg in elkaar trekken en ze op vierjarige leeftijd al in een GP houding hebben lopen.
Maar wat ze niet weten is dat deze paarden vooral op de voorhand lopen ipv op het achterbeen. dat wil zeggen dat er meer gewicht op het voorbeen komt dan het achterbeen.