Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:06

Hier vandaag een klein stukjz van het Lang gras afgezet, dan kunnen ze kiezen, lang of kort :+

M'n 4 jarige had gisteren ook een teek en die plek is nu dik. Net op de singelplaats :( er zitten ook steeds vliegen op die plek dus spuit ik er zilverspray op.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:49

Ik hoef hier geen dekens of vliegenkappen te proberen want die liggen dan aan flarden:-)
Die 2 zijn zo vaak aan het stoeien.
De eigenaar van de andere jaarling die de overbeet heeft zei vandaag ; hij mag van mij het gras op. Dus ze hebben lekker een uurtje gestaan. Die van mij stond rustig te eten maar die ander at echt of zijn leven er vanaf hing.. wat een verschil.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:18

Haha, hier net zo, ik kan al amper een halster omdoen bij nummer 1 of nummer 2 heeft het halster of halstertouw al tussen de tandjes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:17

Dekens? Denk nie da die blijven leven zolang Cielo speels is :+

Oftewel... Zolang hij Baron in de billen bijt :+
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 21:26

Pfff ik zou niet vrolijk worden van jullie klierkonten hoor :+ . Gelukkig heb ik geen sloperds.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:29

Ik begin niet eens aan dekens :')

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:56

Hier geen dekens. Dr speelkameraad heeft al 2 halsters gesloopt :')
Vliegenmasker wel, omdat dr neusje anders verbrand.

Weer wormen in 2 mesthoopjes vandaag rondt de avond weer. (Wordt elke dag uitgemest) ben zo blij dat ze eruit komen jeetje. En dan nog is zoveel vindt ik, just jit in elke mestbol maar ik tel er wel elke keer een stuk of 3 met gewoon te kijken naar de hoop.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 22:04

Y’ur is aardig bezig met zijn tanden bij iedereen, maar hij sloopt gelukkig helemaal niks _/-\o_

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 08:34

Mijn merries zijn geen slopers maar happen wel in van alles. Dat is echt een leeftijdsfase en gaat doorgaans over. Ze hebben nu aardig in de gaten dat ze moeten doen wat ze willen als ze in de wei staan, maar dat ik geen deel uit wens te maken van het hapspel.
Oh Roosje is vandaag jarig, nu is ze echt jaarling! Volgens de kinderen moeten we dus taart eten haha. Ik zal straka een foto maken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:37

Gefeliciteerd met Roosje.

Dulce is vandaag ook jarig, maar zij is 2 geworden vandaag dus eigenlijk hoort zij niet thuis in dit topic :D

Y'ur is nog subtiel aan het bijten maar hij zoekt wel de grens op zo te zien :')

Sentir, fijn dat de wormen er nu uit komen!

Thioro, ook nog gefeliciteerd! *\o/*

Kvikur, ze is echt belachelijk knap <3

Hier blijft Lunera wat achter, zeker vergeleken met die van jullie. Ik krijg er geen gram vet op, ze steekt alles in de hoogte. Ze groeit momenteel een cm per (ruime) week en ze is nu echt (weer) zo'n langpootmug :') Verder zoekt ze nogal de grens op momenteel en als ze haar zin niet krijgt wordt ze driftig en gaat ze stampen of bijten. Het is een portret hoor.
Maar, gisteravond heb ik haar hoefjes kunnen vijlen en dat liet ze braaf toe, dus dat gaat gelukkig steeds beter (bij de hoefbekapper is ze nogal ongeduldig). Nu heb ik al wat kunnen doen dus dat scheelt weer bij de hoefbekapper a.s. vrijdag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:39

Ik wou dat Cielo de lucht in ging. Heb echt een hard hoofd in dat die 1m60 zal halen. Had toch wel op een paardenmaat gehoopt anders zit ik met 2 E ponies :')

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:07

Iemand nog een tip hoe een bijna-jaarling te ontwormen? Vorige keren lukte het me met enige moeite wel maar ik krijg het nu niet meer voor elkaar bij His. Ze steigert vooral, hoewel ik na eindeloos rustig proberen wel uiteindelijk met de wormenspuit over haar hoofd kon aaien. Ik mis een paar handen zeg maar. Roos hou ik gewoon haar hoofd vast en dan hup snel die spuit in de mond maar ik kom niet eens zo ver.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:09

LaDonna75 ik probeer meestal eerst mn vinger in de mondhoek te krijgen en dat doe ik dan zovaak totdat dat normaal is en dan de wormenspuit erin. Gaat normaal dan heel makkelijk.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:16

LaDonna75 schreef:
Iemand nog een tip hoe een bijna-jaarling te ontwormen? Vorige keren lukte het me met enige moeite wel maar ik krijg het nu niet meer voor elkaar bij His. Ze steigert vooral, hoewel ik na eindeloos rustig proberen wel uiteindelijk met de wormenspuit over haar hoofd kon aaien. Ik mis een paar handen zeg maar. Roos hou ik gewoon haar hoofd vast en dan hup snel die spuit in de mond maar ik kom niet eens zo ver.

Is het mogelijk om een spuit te gebruiken en daar appelmoes in te doen? Of iets anders lekkers? Dan gaat ze de spuit vanzelf leuk vinden en wordt wormenkuur geven ook makkelijker. Ik zou dan wel na de kuur even wat lekkers geven ook, mogelijk via een andere spuit? Dat ze niet weer de spuit vreselijk gaat vinden

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:17

Geen tips, ik sta altijd te rotzooien met dat spul. Ik mis ook de kracht om in 1 keer leeg te spuiten. Dus dan heb ik spuit erin en komt er weer eens niets uit :roll:

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:46

Ik pak het halster en de wormenspuit vast in 1 hand en houdt het uiteinde van de wormenspuit tegen de mond aan. Dat is vaak al een reden om stom te lopen doen, maar ik blijf dit net zo lang doen tot ze rustig worden en dan steeds verder in de mondhoek tot de mond open gaat en het normaal is en dan in 1x erin en hoofd omhoog.

Ik heb een 15 jarige dramaqueen en het kost me soms echt mijn schouder, maar uiteindelijk lukt het altijd op deze manier.

De 2jarige doet ook zo stom met ontwormen en bij haar doe ik het ook zo en dan lukt het ook :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 13:01

Haha Cielo is op dat vlak enorm gemakkelijk. Vanaf de 1ste keer al gewoon de spuit in de mond normaalste zaak van de wereld bij hem.
Hoef hem zelfs geen halster om te doen.

M'n vriendin haar paard van 1m74 doet z'n hoofd keihoog de lucht in... Probeer daar maar eens iets in de mond te krijgen :')

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 13:05

Hier inderdaad ook allemaal zo makkelijk. Ze doen zelf spuit in hun mond en dan is het 5 tellen werk zonder halsters of zo. :))

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 13:38

Lunera geeft ook nergens om en Quinta heeft zoiets van; moet dit? Oke dan :roll:

Ik wilde heel graag nog een Quinta qua karakter en dat is met Lunera zeker gelukt.

De aankoop van Dulce (tweejarige) was echter niet gepland en we kenden haar ook niet zo goed, maar zij heeft veel weg van Indy en dat was niet per se wat we wilden. 1 zo'n paard is al genoeg. Heel veel persoonlijkheid, een berg drama en een flinke scheut temperament + elke 3 weken een berg hormonen. Feest joh _O- Nouja, nu hebben ze elkaar om hun drama mee te delen O:)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 13:50

Hier ook niet te moeilijk. Veulen heb ik spuiten aangeleerd met appelmoes. Die staat nu bij elke spuit te dringen, ook als het niet voor haar is :+ .
Nuja ze kan haar dagen hebben (merrie) maar dan volstaat een halster en even hand over de neus.
Moeder moet wel een halster om maar verder ook niet moeilijk.
Die ponykruisingduivel moet een halster om vòòrdat ie een spuit ziet :roll: . Eenmaal gevangen doet hij verder ook niet moeilijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:43

Hm juist sms gehad van dierenarts (en gemiste oproep).

Beide hebben nog steeds te hoge waarden voor wormen. Ik begrijp er niks van hoe kan dit na ontworming en elke dag mest opruimen? Baron de 4 jarige heeft hogere waardes dan Cielo. De exacte waarden worden nog per mail gestuurd.

Bij het bloedonderzoek van Cielo waren de leverwaardes te hoog. Daar krijg ik dus ook een supplement voor.
Ze schrijft erbij dat dit waarschijnlijk door de wormen komt.
Al twijfel ik of het misschien kan komen via de moeder omdat zij Lyme (gehad) heeft.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 15:12

Leverbot ook meegenomen?

Je had Cielo natuurlijk ook heel kort op de marge ontwormt, en ze hadden beiden twee verschillende besmettingen die met verschillende middelen moeten worden aangepakt toch? Resistentie wordt ook steeds meer een ding.
Flink doseren, bijvoorbeeld eerst beiden met ivermectine en twee weken later beiden met de panacur of pyrantel zou mijn basisaanpak zijn en daarna kijken welke wormen er eventueel nog zijn.

Naar mijn weten wordt lyme niet op het veulen overgedragen, helemaal niet als er geen actieve lyme is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 17:12

Ik heb na 2 weken Cielo ook de rest van de tube gegeven, dus voor 400kg.

Ik heb gewoon algemeen onderzoek laten doen. Weet niet of leverbot dan meegenomen wordt.

Ik kan deze dierenartspraktijk helaas niks voorstellen, ze beslissen naargelang de uitslag van mestonderzoek. Ik heb met hun vorig jaar al in discussie gelegen omdat ik weer ivermectine meekreeg terwijl er spoelwormen waren bij Baron.
Ik had toen geen mestonderzoek laten doen wznt de wormen zaten duidelijk in de mest. Maar toch wouden ze geen panacur of strongid-P meegeven.

Heb toen bij een andere dierenarts Panacur meegekregen zonder mestonderzoek te moeten doen. Er zijn er gelukkig die nog werken zonder mestonderzoek vooraf.

Dierenarts denkt dat er wel resistentie is vanop de vorige stal/bij de fokker meegenomen.

Zoals ik eens gevonden heb via Google is lyme toch overdraagbaar. En de bacterie is nooit 100% weg.
De merrie is na behandeling tevens ook niet meer gecontroleerd geweest (kost geld en fokker is gierig) dus er is geen weet of ze nog lyme heeft of niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 17:47

Ik heb het hier al vaker gezegd geloof ik, maar zo niet, dan nog eens, ik heb een 28 jarige, waarbij ik al vanaf 2012 mest onderzoeken doe, die heeft elk jaar hoge scores. Die is altijd Hollands glorie geweest. Gewoon tijdig ontwormen en blijven uitmesten, het is altijd met wormen een kwestie van beheersen, niet uitroeien, dat lukt soms niet.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 17:48

Leverbot zou wel een boel kunnen verklaren. Slecht in de vacht, mager blijven, groei die stagneert.
Mijn merrie heeft het gehad toen ik haar kocht. Die had ook geen duidelijke symptomen anders dan dof in de vacht, invallen en leek soms wat buikpijn te hebben, veel in de buik bijten. Die had ook verhoogde leverwaarden en het verhaal paste bij de verdenking (in een natte wei gelopen met schapen).
Toen ontwormd met fasinex (geloof ik, is al wat jaren geleden) 2 maal. Daarna opnieuw bloed laten prikken en toen was de lever weer terug naar normaal.

Maar een continue besmetting met zoveel wormen geeft hetzelfde beeld..

Zou je voor 2nd opinion kunnen en willen gaan naar een kliniek die wat meer mee denkt? Lijkt mij misschien de beste keuze? Dat ze even verder kijken dan het “standaard” ontworm plan?