Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:13

Ja ik laat meestal random scannen als we blind beginnen. Vaak zie ik wel dat ze meer plassen. Meestal scannen we gek genoeg op tijd en kunnen we een aantal dagen later sperma laten komen. En soms moeten we even een weekje wachten.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:33

Cioccolato schreef:
Ja ik laat meestal random scannen als we blind beginnen. Vaak zie ik wel dat ze meer plassen. Meestal scannen we gek genoeg op tijd en kunnen we een aantal dagen later sperma laten komen. En soms moeten we even een weekje wachten.

Zo doe ik het ook. En nu ben ik aan het duimen dat ze allebei drachtig zijn.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:39

Hoi Allemaal,

Misschien kunnen jullie mij ook helpen.
Ik ben namelijk niet thuis in het springbloed maar we hebben een springgefokte merrie.
We hebben haar over genomen voor mn vriend om te leren rijden. Ik ben zelf voornamelijk bekend in de dressuurpaarden.
We overwegen onze merrie te laten dekken. Ik wilde eerst een dressuurhengst maar dat is ons van meerdere kanten afgeraden mede door de sterke moederlijn..

Nu overweeg ik een goed bewegende spring hengst. Hebben jullie, los van van Gogh, nog andere tips?

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/194559/zitha

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:49

Ik heb zo niet naar je stamboom gekeken, maar er schieten wat hengsten te binnen. Innovation, Justice, Connect (of nakomeling van hem?)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:04

Voor goed bewegende springhengsten kun je kijken naar hengsten met Contender-bloed.
Op deze merrie zou ik Gullit HBC een interessante optie vinden. Cantos-zoon met heel veel lossigheid en lijkt nakomelingen te geven met ook hele fijne karakters. Dan heb je contender-bloed, maar ook goodtimes iets verderop in de lijn. Die heeft het eerder heel goed gedaan op deze moederlijn!

Ik ben zelf ook erg fan van Connect als goed bewegend springpaard, of zijn zoon Lingo van de Watermolen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:11

Ik dacht ook aan Innovation - Van Gogh en een scheut Contender.
Beweging en ook nog mooi :-).

Wij hebben ook een mooie Gullit gefokt. Had ik niet aan gedacht bij deze merrie, maar zou prima passen.
@gomir, wij hebben vaak dezelfde smaak volgens mij ...

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:15

Waar mijn paard vanaf vandaag staat hebben we heel wat veulens staan momenteel van Gullit. Brengt heel veel moderne nakomelingen. Hij is daar trouwens ook gefokt :+

Innovation vind ik ook een erg fijn dier! Die stond bij mij ook op 't lijstje, nakomeling van van Gogh natuurlijk. Maar Komme Casall heb ik zelf ook gekozen om zijn algemene goede indruk qua beweging en rijbaarheid.

Betreft hengstig spuiten... Als het niet hoeft, doe ik het niet. Maar had het nu wel graag even gedaan. Maar wie weet hoe snel er verandering in de cyclus komt nu ze op een inseminatiestation staat.
Denk dat ze lichamelijk toch even nog flink moest herstellen van de parasiet die op het lichaam zat...

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:23

Komme casall vind ik echt n aansprekende hengst!! Maar hoe zijn z’n gangen?
Kan alleen spring filmpjes vinden haha

Dank voor de input!
Innovation ook interessant idd.
Gullit gaf qua veulens wel leuke types wat ik net even kon vinden aan nakomelingen keuring

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:28

Ik zou gewoon kijken wat je zelf wilt. Als je liever dressuur rijdt moet een dressuurhengst geen probleem zijn. Ik zie ook dat ze nog geen nakomelingen heeft gehad?

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:29

Anne200 schreef:
Komme casall vind ik echt n aansprekende hengst!! Maar hoe zijn z’n gangen?
Kan alleen spring filmpjes vinden haha

Dank voor de input!
Innovation ook interessant idd.
Gullit gaf qua veulens wel leuke types wat ik net even kon vinden aan nakomelingen keuring

Kan zo snel ook geen filmpje van de draf zien, maar zijn eerste jaargang laat een veelbelovende draf zien. Daarbij krijgt hij in het verrichtingsonderzoek hetzelfde cijfer voor de draf als Innovation. In het verrichtingsrapport van het KWPN staat trouwens het volgende over de draf: 'De draf is ruim voldoende van ruimte. In beweging heeft de hengst veel houding en een goede balans.'

Maar wat Caitlynn zegt kan natuurlijk ook gewoon. Hoorde vandaag een combinatie voorbij komen dat was een springhengst x dressuurhengst x tuiger. Interessant veulen was 't wel.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:42

Dank!!
Om toch beetje visie op fokkerij te houden kiezen we hoogst waarschijnlijk wel voor springbloed. Ook met oog op evt verkoop.
Voor dressuur moet anders wel n reële verwachting zijn dat het veulen later subtop kan gaan lopen..

Voor zover wij weten heeft ze nooit veulen gehad. Hebben overlegd met dierenarts en haar laten scannen om te kijken of het er goed uitzag. Dierenarts voorziet geen probleem.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:48

Anne200 schreef:
Dank!!
Om toch beetje visie op fokkerij te houden kiezen we hoogst waarschijnlijk wel voor springbloed. Ook met oog op evt verkoop.
Voor dressuur moet anders wel n reële verwachting zijn dat het veulen later subtop kan gaan lopen..

Voor zover wij weten heeft ze nooit veulen gehad. Hebben overlegd met dierenarts en haar laten scannen om te kijken of het er goed uitzag. Dierenarts voorziet geen probleem.

Klinkt goed! Ik teken voor een Komme Casall x Namelus als deze _/-\o_

- eigenaar is Wim Impens (gevonden op facebook pagina van Kees vd Oetelaar)

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:54

Selente schreef:
Anne200 schreef:
Dank!!

Klinkt goed! Ik teken voor een Komme Casall x Namelus als deze _/-\o_
[ Video ]
- eigenaar is Wim Impens (gevonden op facebook pagina van Kees vd Oetelaar)

Wow die is leuk!!!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:02

Ik gebruik dit jaar hopelijk Komme Casall :j

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:05

Cioccolato schreef:
Ik gebruik dit jaar hopelijk Komme Casall :j

Was die van jou ondertussen al geïnsemineerd? *\o/*

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:12

Ja we zitten op het wachtbankje voor de 18 dagen scan!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:19

Contendro I zou misschien wel mooi kunnen passen.

Lingo van de Watermolen vind ik inderdaad ook erg interessant!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:09

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:41

Onze merrie is gisteren weer gescand, en is nog steeds Drachten. Nou hopen dat het tot het eind blijft zitten.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:19

Lithya schreef:
Onze merrie is gisteren weer gescand, en is nog steeds Drachten. Nou hopen dat het tot het eind blijft zitten.

hihi je bedoeld vast drachtig ;) ipv Drachten :P

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:21

@Anne200: Zijn al wat suggesties voorbij gekomen, maar Harley heeft in de moederlijn ook al een keer een goede combie gegeven en nakomelingen van hem kunnen ook wel fijn bewegen. Ken er wel een paar die als dressuurpaard zijn verkocht.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:29

Ik zal voor jullie duimen lithya!

Innovation vind ik ook een hele interessante, daar had ik even niet aan gedacht omdat hij voor mij op de uno natuurlijk geen optie was.
En dan ben ik het dus weer met kendra eens :D het was mij ook al opgevallen dat we vaak dezelfde type hengsten noemen.

Harley geeft zeker beweging en is commercieel, maar is op de merrie van anne2000 geen optie. Die komt zelf al van een carthago-zoon.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:34

Oh ja wat suf!!! Gomir je hebt helemaal gelijk!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:38

Marijkeeee schreef:
Lithya schreef:

hihi je bedoeld vast drachtig ;) ipv Drachten :P

Autocorrectie. Ja hoop dat ze drachtig is!!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:07

Anne2000: het is al door meerdere genoemd, maar Connect of van Gogh bloed zit je inderdaad wel goed mee. Wil zelf ook graag goed bewegende springpaarden/allrounders fokken, dus dat zijn ook de hengsten waar ik naar kijk.

Mijn merrie is vandaag op 18 dagen drachtig gescand van Love Connects *\o/* .