merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:45

Gitta1977 schreef:
Dan heb je het al over een CK en niet over een regionale stamboekkeuring. Maar vertel mij dan eens wat het verschil is tussen buiten zetten in bak/paddock of 24/7 op stal houden. Vreten doen ze niet en buiten hebben ze allicht iets meer beweging dan in een stalletje van 3x3. Wat is volgens jullie dan het voordeel van paarden 24/7 op stal zetten. Ik heb dat nog niet kunnen vinden namelijk, die van mij zou een grote bonk stress worden, met alle negatieve gevolgen van dien.

Paarden die door een blesure gedwongen op stal moeten, wennen daar wonderbaarlijk snel aan, je moet ze natuurlijk niet alleen op stal zetten, desnoods in de stal ernaast een pony of zo.
Ga eens naar een open dag van een van de betere trainers en laat die je uitleggen waarom, werk, stalrust, stapmolen, stalrust, aangepast voer etc. leidt tot het verkrijgen van een mooi gespierd paard.
Op de stamboekkeuring valt de bijl, dus daar moeten ze op hun best zijn.

En ik zag dat iemand niet op de wei ouderwets vindt, nou ga dat dan maar vertellen aan die toptrainers die nu al overvolle wachtlijsten hebben voor de volgende jaren, omdat ze resultaten boeken.
Dat komt vast niet omdat ze ouderwets zijn.
Ik ben blij dat voor Saar, die al zoveel heeft meegemaakt in haar leven en daar nog nooit een dag ziek van geweest is, dat voor haar het keuringsseizoen volgend weekend afgelopen is.
Dan mag ze lekker overdag de wei op, met een schutstal want opgevreten worden door de dazen is ook geen feest.
En vreemd genoeg vinden mijn merries het fijn dat ze s nachts lekker rustig met vers gras op stal staan.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:54

sarabande schreef:
Ga eens naar een open dag van een van de beter trainers en laat die je uitleggen waarom, werk, stalrust, stapmolen, stalrust, aangepast voer etc. leidt tot het verkrijgen van een mooi gespierd paard.

Ik zie het verschil met bovenstaande niet zo met 's nachts op stal, 's ochtends in de bak/paddock/kale wei, 's middags wat werk en dan weer op stal met aangepast voer. En toch komen ze dan een paar uur buiten waar ze even kunnen doen waar ze zelf zin in hebben.

Maar goed, dit is blijkbaar een eindeloze discussie.

sarabande

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:48

Nou om maar een voorbeeld te noemen. Paarden voor een keuring wordt geleerd om te bewegen van achteruit, over de rug met een ontspannen hals, hun bewegingen worden groter.
Als ze dan 4 uur lekker buiten gaan rennen met hun kop in de lucht en hun rug weggedrukt, kan je de hele training wel vergeten en zullen ze zich vooral met vrij bewegen niet laten zien.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:54

Ik heb nog nooit een paard gezien dat 4 uur alleen maar aan het rennen is met de kop in de lucht als ie buiten staat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:58

Gitta1977 schreef:
Ik heb nog nooit een paard gezien dat 4 uur alleen maar aan het rennen is met de kop in de lucht als ie buiten staat.

Je hebt helemaal gelijk :(:)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:01

sarabande schreef:
Nou om maar een voorbeeld te noemen. Paarden voor een keuring wordt geleerd om te bewegen van achteruit, over de rug met een ontspannen hals, hun bewegingen worden groter.
Als ze dan 4 uur lekker buiten gaan rennen met hun kop in de lucht en hun rug weggedrukt, kan je de hele training wel vergeten en zullen ze zich vooral met vrij bewegen niet laten zien.

Als jouw paard 4 uur buiten gaat rennen op het moment dat ze de wei in mag, doe je toch echt wat verkeerd.
Weidegang biedt juist een mooi moment van ontspanning, waarbij de hele rug opgerekt wordt en op een rustige manier vrij bewogen wordt. Daarvoor hoeft een paard niet hele dagen de wei in, maar even 2/3 uurtjes helemaal op z'n paards ontspannen, verhoogd juist de prestatie.
Ik zou mijn sportpaard dat nooit ontnemen. Met keuringspaarden heb ik zeer weinig ervaring, maar bovenstaande reden is wat mij betreft onzin.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:06

Gitta1977 schreef:

Ik wel hoor :j

Mijn paard doet dat namelijk :+
Maar.... Hij doet dat alléén als iemand hem gestresst buiten zet. Lekker zenuwachtig trekken aan het touw, in één keer los laten zonder een rondje door de wei te lopen totdat hij de kop aan de grond heeft en dan zenuwachtig bij het hek gaan staan: ho nou, ho nou, ho ho ho!
Als ik hem zelf in de wei zet, gaat ie lekker eten en doet ie hooguit één keer een meter of twintig draf. Met de neus over de grond wel te verstaan....

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:15

Hier rennen ze even van voor naar achter, bokken de rug even los en dan is het kop aan de grond en vreten (ook al staat er nauwelijks gras).

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:37

Ik heb ze de laatste week binnengehouden. Niet alleen voor de voeding maar ook voor het geval ze een tik krijgt of zichzelf blesseerd.

Ik moet woensdag, ze is er klaar voor. :-)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:47

Spannend Rhea!

Ik zit nog steeds te twijfelen of wij moeten gaan...
Op zich staan ze er niet verkeerd voor maar ze zijn door omstandigheden amper getraind dus het had wel heel veel beter gekund.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:54

Hallo allemaal! Interessante discussie hier!
Ik wilde ook met mijn merrie naar de keuring gaan, maar ik had uiteindelijk geen vervoer. Nu wil ik in het najaar IBOP gaan doen, daarna is er ook stamboekopname.
Maar tegen mij hadden ze dus ook al gezegd dat ze op stal moest met 8 kilo bix en geen hooi... nou, ik ga dat echt niet doen hoor!

Dit is mijn merrie: Discovery x Flemmingh, Beautiful Woman (3 jaar dus), ze is ongeveer 1.67 hoog. Discovery is niet KWPN goedgekeurd, dus ze is Register A. Moet daarom ook IBOP en Prok hebben voordat ze stamboek kan worden.
Ze is nu ruim 3 maanden onder het zadel en doet dat erg goed.
Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:02

8 kilo bix en geen ruwvoer is volslagen idioot.
Nogmaals neem contact op met een van de betere trainers die vertellen zulke onzin niet.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:14

sarabande schreef:

Dit vind ik nou echt de groooootste onzin op aarde! Een paard op de weide vind k heel wat anders als wanneer er een mens op zit.

Anyway, ik ga niet voor een groot resultaat op de regionale op CK. Als ze Ster wordt en miss zelfs keur, dan ben ik tevreden. Ze hoeft niet voorin mee te lopen, dat is helemaal niet mijn doel :n

Ik meng me hier maar niet meer in meningen van een ander.

8 kg biks???? Van de Zotte!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:20

8 kilo brok en geen hooi is gewoon dierenmishandeling :=

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:22

8 kilo brok is wel veel, maar hooi is simpel weg onmisbaar!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:28

Even voor de duidelijkheid: dat van die 8 kilo bix ging ik dus NIET doen he?
Mijn paard is gek op hooi en vind het heerlijk in de wei met de andere paarden.
Dan maar een buikie op de keuring!!

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:58

rowo schreef:
Anyway, ik ga niet voor een groot resultaat op de regionale op CK. Als ze Ster wordt en miss zelfs keur, dan ben ik tevreden. Ze hoeft niet voorin mee te lopen, dat is helemaal niet mijn doel :n

Om voorlopig keur te worden zal ze toch echt wel bij de betere merries moeten horen...

Mijn paarden zijn ook dol op gras eten, maar tijdens een keuring moet het model van je merrie goed naar voren kunnen komen. Overconditie/buikje draagt daar naar mijn mening niet aan bij.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:27

Ach ja, het is maar net hoe belangrijk je het vindt dat die ster er komt denk ik. Ik heb mijn paard om op te rijden en het leek me wel leuk om naar de keuring te gaan.
Dat is dus eigenlijk al geen goeie instelling.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:35

Wij hebben momenteel een merrie op stal die voor de keuring moet.
3 jarige Nourejev X Jetset D.
Kwa voer gaat er echt geen 8kg biks en geen hooi in, dan word ie helemaal volslagen gek vrees ik :=
wat ze bij ons krijgt is
per dag(zo uit het hoofd, dus misschien vergeet ik wat):
1 kg biks (2x ½kg biks)
½kg muslie
paar plakjes hooi.
en paar uur lekker op het land (niet te rijke weide)
Eens per week een schep slobber.

Daar doet ze het momenteel goed op, en is in uitstekende conditie.
ze heeft een tijdje op iets meer voer gestaan, maar daar werd ze echt harstikke heet van, dat het gewoon niet meer te handelen was haast. dus hebben we haar iets terug gezet in krachtvoer.

snap ook niet dat mensen er allemaal voer in kunnen proppen, en ze dagen op stal kunnen houden..... :=

maargoed die merrie gaat dus dinsdag over een week naar de keuring hier in Tolbert, we zijn benieuwd :)
Zijn afgelopen dinsdag naar de oefenavond geweest, zodat ze de boel een beetje heeft kunnen zien enz.
daar zeiden ze ook dat ze er super voor stond, misschien nog klein beetje van het buikje af. en inmiddels is dat ook al eraf :)
en de bedoeling is daarna zadelmak maken, en de IBOP te lopen.
Heb helaas geen foto nog.
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 14-06-09 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:38

liliputter schreef:
Weet zeker dat jij de top 10 van de CK overdag niet op de wei vindt ;)

wees daar maar niet zo zeker van ;)

de eigenaresse waar ik voor rijd heeft een kampioensmerrie gehad een aantal jaar geleden en die liep echt iedere dag lekker in de wei :) en dat was niet het enige paard van hun die gepresteert heeft op keuringen....

Maar goed... daarnaast rennen paarden niet met 4 uur de kop erop, gras groeit nl niet in de lucht :)) en geef je ze iedere dag weidegang is dit niet echt het geval

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:46

Citaat:
4 juni te Houten
Bianca1980 met Bull's Eyes, 3 jaar, Manhattan * Ekstein * Ahorn Z, springen. Foto's in profiel STER!

5 juni te houten
Sarabande met Sarabande: STER!
Manic met Blondie: Stamboek!

10 juni te Alblasserdam
Touscha met paard: Touscha, 9 jaar, Métall x Elcaro x Onyx, dressuur.
Snoekiej met paard: Vorstin, 7 jaar, Polansky x Flamingo, dressuur.
Megacarmen met paard: Amazing, 4 jaar, Painted Black x Hovenier x Wilhelmus, dressuur.

17 juni te Alblasserdam
Rhea met paard: Bijou leeftijd 3, UB40 x Balzflug dressuur
_10_ met paard: Bo, 3 jaar, Johnson x Gribaldi, dressuur.
UniFlap met paard: U Prins, 2001, Kigali x Argus dressuur

22 juni te Wierden
rowo met paard: Zindyrike (Zazulou), 5 jaar, Sheraton x nimmerdor x akteur, springen

23 juni te Tolbert
sunny44 met paard: Arc de triomph, 4 jaar, Tchaikovski x ster v. Facet x ster pref v. Zaïre
TequilaRos met paard: Atiento Amiga 4 jaar, Numero Uno x Rossini x Wolfgang - springen afgemeld
Magic_lover met paard: Bamorka, 3 jaar, Nourejev x Jetset D x Zuidhorn - Dressuur.

25 juni te Wijdenes
Poesnoes met paard: Beau printemps 3 jaar, Numero Uno x Goodtimes, springen

25 juni te Roosendaal
Heralda met paard Tess, schimmel, 9 jaar, Marlon x Kilt

29 juni te Wormerveer
Aniek1985 met paard: Vronie, 7 jaar, Negro x Rubinstein, dressuur

01 juli te Nistelrode
Renske_W met paard: Ace 4 jaar, OO-seven × Garanco × Nelson × Heemraad, Dressuur

4 juli te Didam
Zaranka met paard: Zaranka 5 jaar, Hemmingway x Donau x Oran, Gelders.
GJ9 met paard: Wendy 6 jaar, Nando x Farao x Prins Oregon, Gelders
GJ9 met paard: Belinda 3 jaar, Cinovo x Fortissimo x Waarborg, Gelders (dit is nog niet 100% zeker)

[u]4 juli Boyl

sigrid1182 met Bracha M 3 jr Carolus II x corrado I.

11 juli te Wamel
@diega, paard: Bella Vita Peternella, leeftijd 3, afstamming: Rhodium x Gibraldi x Pion, dressuur.
@diega, paard: Bling Bling B, leeftijd 3, afstamming: Sandreo x Partout x Luitenant Generaal, dressuur

15 juli te Ede
Kebie met paard: Beaulibria, leeftijd 3, Artistic Rock x Ditmar, dressuur
muispluis met paard: Aloë Strona, leeftijd 4, Paddox x Bustron x Zortin , dressuur

16 juli CK en stb te Dronten
ivy_power89 met paard: billy jean, leeftijd 3 jaar, dutch dormello X Dormello

16 juli te Varsseveld
Roos_s met paard: Bavanta, leeftijd 3, Numero uno x burggraaf x nimmerdor springen
LJB met paard: V avanta, leeftijd 7, Burggraaf x nimmerdor springen

17 juli te Varsseveld
Kadanzlover met paard: Vera, leeftijd 6, Equador x Utrecht, Dressuur

25 juli in CK te Hengelo

InekeH87 met paard: Zuhra, leeftijd 5, Bazuin x Donau, drachtig van vitens, Gelders

1 augustus (?) CK te Ermelo
Roos_s met paard: Vymphonie, leeftijd 6, Concorde x Landgraaf x ladykiller

4 September IBOP incl stamboekopname Stal Groenendaal Bunschoten
Annemeik met paard: Bon Amie, leeftijd 3, Johnson x Doruto, dressuur

15 oktober IBOP incl stamboekopname W.B.Stables b.v. Wergea
Woestein met paard: Berthina Utopia, leeftijd 3, Emilion x Aktion, springen
Magic_lover met paard: Bamorka, 3 jaar, Nourejev x Jetset D x Zuidhorn - Dressuur.

Even erbij gezet, paard is niet van mij maar anders wist ik zo snel niet wiens naam ik erbij moest doen :+

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:47

Roos_s schreef:

de eigenaresse waar ik voor rijd heeft een kampioensmerrie gehad een aantal jaar geleden en die liep echt iedere dag lekker in de wei :) en dat was niet het enige paard van hun die gepresteert heeft op keuringen....

Maar goed... daarnaast rennen paarden niet met 4 uur de kop erop, gras groeit nl niet in de lucht :)) en geef je ze iedere dag weidegang is dit niet echt het geval

Idem hier, de merrie geniet er zichtbaar van om even lekker paar uurtjes op de weide te staan, als je haar dat zal ontnemen zal ze alleen maar onnodig stress etc krijgen.
en laat ze toch lekker paard zijn ben ik van mening....
al is het maar een paar uurtjes, komen ze er toch even lekker uit.

Als we ze buiten doen is het idd ook even sprintje trekken, en dan kop aan de grond en die gaat er niet eerder weer af tot we ze eruit halen.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:50

Roos_s schreef:
liliputter schreef:
Weet zeker dat jij de top 10 van de CK overdag niet op de wei vindt ;)

onze kampioensmerrie en 2-voudig NMK merrie liep de dag ervoor gewoon 3 uurtjes lekker in de wei.....
en die deed het met 1kg brok en halve muesli per keer (en 2 keer per dag voeren) en ruim voldoende hooi.
Laatst bijgewerkt door weule op 14-06-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:51

jou paard klinkt net zoals mijn paard denk ik magic-lover1 :) die ontploft ook met teveel voer en dagen op stal... vandaag op concour levende bewijs.. paard iedere dag buiten, gisteravond nog buitenrit met veel draf/galop gedaan en vandaag ontplofte ze alsnog :=

maar wel spannend dat de keuring al over weekje is! wij moeten nog een maandje wachten.pfff
Laatst bijgewerkt door Roos_s op 14-06-09 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:06

Wij hebben vorig jaar toen we met een veulen naar de keuring gingen dat meegemaakt.
Iemand die gezegt had, zet hem paar dagen van tevoren op stal, en er niet meer uit doen... dan laten ze zich goed zien. :7

Nou enige wat ie gedaan heeft is bokken en galloperen... erg geslaagd dus...
Dat doen we dus maar niet meer, ook niet met het veulen dat dit jaar heen gaat, gewoon lekker naar buiten (nouja op de dag zelf dan niet meer maargoed).

Idd wel spannend, ben benieuwd wat ze ervan zeggen... hebben er zelf wel wat verwachtingen van het is een schitterende merrie, met genoeg maat, en erg fijne bewegingen.
Maar 't is maar net wat ze willen zien... ;)