Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lavitabella

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:57

Wat vervelend Carola.. snap dat je daar erg van baalt.

Ik ga dit jaar niet naar de hengstenkeuring. Ik vind het wel jammer dat de veiling nog online is.

Ik vind het ook apart dat er zoveel op word geboden. Ik neem aan dat de bieders de foto's ook nog na hebben laten kijken door iemand anders..

Fijne dagen en een goed en gezond jaar in 2023!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 11:03

Feit dat de RX'en open en bloot er bij staan is wel opmerkelijk. Moet je je bij de meeste veilingen meestal voor registreren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:36

Ik vind het apart dat op de paarden met die foto's tot nog toe het meeste geboden is..

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 12:52

Het kan natuurlijk ook goed zijn dat de verkoper zelf de bieder is en zo de prijs opdrijft.

Zelf vind ik de rontgenfoto´s nog niet zo schokkend. Het staat ook netjes in het rapport, het is mild en dit is geen belemmering voor de sport. De keurende dierenarts is ook een goede paardenarts met een goede naam en veel ervaring.
Tegenwoordig moeten de rontgenfoto´s helemaal perfect zijn voor veel kopers. Maar men vergeet even dat de rontgenapparatuur veel beter is, waardoor er veel meer word gezien. En foto´s van de rug worden nog niet zo lang genomen, vroeger was er geen haan die daar naar kraaide.
Hierdoor zijn er tegenwoordig veel meer paarden met een ´opmerking´ op de rontgenfoto´s, maar die opmerking hoeft helemaal niet van klinische betekenis te zijn. Het is alleen een bevinding. Wellicht krijgt een paard er nooit last van. En juist de angst van kopers voor die weinig relevante bevindingen zorgt ervoor dat dat soort (prima) paarden moeilijk te verkopen zijn. En dat maakt het uiteindelijk voor ons als fokkers ook weer lastiger om 3 jarige paarden voor een kostendekkende prijs te verkopen.

Dat gedoe met rontgenfoto's is gewoon spannend als je zelf een 3 jarige hebt opgefokt en dan wilt verkopen. Het is gewoon een roulette zowat of ie 100% goed is of een kleine bemerking ergens heeft. Elk OCD'tje moet je er eerst uit opereren, anders is ie zowat niet te verkopen voor goed geld, ook al zit dat OCD'tje op een totaal onschuldige plek.
Voor mij is dat ook wel een van de redenen dat ik hengstveulens direct verkoop als veulen, en niet eerst opfok.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:03

carola schreef:
Het kan natuurlijk ook goed zijn dat de verkoper zelf de bieder is en zo de prijs opdrijft.

Zelf vind ik de rontgenfoto´s nog niet zo schokkend. Het staat ook netjes in het rapport, het is mild en dit is geen belemmering voor de sport. De keurende dierenarts is ook een goede paardenarts met een goede naam en veel ervaring.
Tegenwoordig moeten de rontgenfoto´s helemaal perfect zijn voor veel kopers. Maar men vergeet even dat de rontgenapparatuur veel beter is, waardoor er veel meer word gezien. En foto´s van de rug worden nog niet zo lang genomen, vroeger was er geen haan die daar naar kraaide.
Hierdoor zijn er tegenwoordig veel meer paarden met een ´opmerking´ op de rontgenfoto´s, maar die opmerking hoeft helemaal niet van klinische betekenis te zijn. Het is alleen een bevinding. Wellicht krijgt een paard er nooit last van. En juist de angst van kopers voor die weinig relevante bevindingen zorgt ervoor dat dat soort (prima) paarden moeilijk te verkopen zijn. En dat maakt het uiteindelijk voor ons als fokkers ook weer lastiger om 3 jarige paarden voor een kostendekkende prijs te verkopen.

Dat gedoe met rontgenfoto's is gewoon spannend als je zelf een 3 jarige hebt opgefokt en dan wilt verkopen. Het is gewoon een roulette zowat of ie 100% goed is of een kleine bemerking ergens heeft. Elk OCD'tje moet je er eerst uit opereren, anders is ie zowat niet te verkopen voor goed geld, ook al zit dat OCD'tje op een totaal onschuldige plek.
Voor mij is dat ook wel een van de redenen dat ik hengstveulens direct verkoop als veulen, en niet eerst opfok.

Wie zegt dat het geen belemmering is voor de sport? Het paard is nog niet eens in training onder het zadel. En het paard is nog niet eens 3 met zo'n rug, dat moet je toch niet willen?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:41

Earth schreef:
carola schreef:

Wie zegt dat het geen belemmering is voor de sport? Het paard is nog niet eens in training onder het zadel. En het paard is nog niet eens 3 met zo'n rug, dat moet je toch niet willen?

Over rugfoto's is nog zoveel discussie onder experts.

Onder andere hoe de gradatie in verhouding staat tot klinisch beeld en prestaties en ook hoe progressief zoiets kan zijn...

Aangezien veel rugfoto's pas ook gemaakt worden bij klachten blijft het lastig of het door de rug komt of door het management eromheen.

Ik ben er zelf ook wel van overtuigd dat suboptimaal management meer kwaad kan doen in de carrière van een paard dan 'zo'n rug' :o

Het zal niet het eerste paard zijn dat op 1 adres probleemloos functioneert en op een ander adres ineens staakt, kreupel wordt en dan rug'problemen' blijkt te hebben. Is de rug dan funest geweest of de wijze van rijden? :o

Het zijn niet de minste keuringsartsen, de informatie is transparant beschikbaar, bieders kunnen zelf hun onderzoek doen en deze zijn afgevallen voor de fokkerij.
Ik zie het probleem niet zo en verwacht dat de prijzen nog wel flink op zullen lopen.
En soms moet je ergens een concessie doen als je bepaalde kwaliteit zoekt met een beperkter budget.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:46

Inderdaad Marieke. Dat wou ik nou precies zeggen.
Maar ondertussen worden tig van dit soort paarden wel 'onverkoopbaar' voor een fatsoenlijke prijs voor de fokker. Daar worden wij als fokkers toch al helemaal niet blij van?
Ik fok meerdere veulens per jaar en ik ben geen ruiter. Ik moet ze dus als veulen of als jong paard onbeleerd verkopen. Mijn doel is toch om minimaal de kostprijs voor een veulen / paard te krijgen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:53

Ik denk dat wij eerder moet focussen op zulke “problemen” uit het fokkerij te krijgen. Stoppen met hengsten met slechte ruggen en benen bijvoorbeeld. Dan zal zulke foto’s minder voorkomen. Het waarheid is dat er veel meer amateurs zijn dan topsporters, dus het wordt wel dergelijk een probleem als deze naar iemand gaat die misschien niet een Dinja is…

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:55

Ja, maar wie zegt dat dit 'slechte' foto's zijn? Dat is allemaal nog zo onbekend. Zie de post van Marieke hier boven. We moeten het geen probleem maken voordat we weten of het wel een probleem ís.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:58

@phonix, zou jij met een merrie die hoog in de sport heeft gelopen en nooit gezondheidsproblemen gehad heeft, maar wel een kleine bemerking op de rugfoto's heeft niet fokken?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:24

fokfanaat schreef:
@phonix, zou jij met een merrie die hoog in de sport heeft gelopen en nooit gezondheidsproblemen gehad heeft, maar wel een kleine bemerking op de rugfoto's heeft niet fokken?

Ligt er aan wat voor bemerking het is. Is het gekomen na inrijden of is het genetisch. Als het genetisch is zou ik er niet me fokken nee.

Hier gaat het om een paard die je ziet al wrijvingen in de rugwervels hebben aangezien er witte punten zijn op de foto’s terwijl het paard niet ingereden is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:32

Zou zo'n hengst trouwens bij het KWPN wel goedgekeurd worden met deze foto's?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 15:41

Earth schreef:
Zou zo'n hengst trouwens bij het KWPN wel goedgekeurd worden met deze foto's?

Ja, want is geen selectie onderdeel en er is nog helemaal niets nada noppes bekend over erfelijkheid, alleen aannames en speculatie.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:05

Zo lang het geen belemmering is voor de sport zou het ook geen belemmering voor de verkoop mogen zijn. We fokken toch voor de sport?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 16:19

Ik vind het dubbel, voor de sport ga ik mee met wat Carola zegt en denk ik dat goede rijderij en goed management het allerbelangrijkste is. Het perfecte paard bestaat niet en er zijn er genoeg met OCD die prima functioneren.

Kissing spines vind ik een wat grijzer gebied. Heb sowieso het idee dat paarden met een holle rug er meer aanleg voor hebben en zo,n rug als die Picachu heeft zou ik sowieso laten staan. Met goede training is dat dan vaak wel te managen maar zulke ruggen moet je mijn inziens niet willen fokken.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 07:20

Nou, ging niet echt als hete broodjes die paardjes op die auction :p

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:46

En toch heeft die Picachu het meest opgebracht..heel bijzonder.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:58

De meeste prijzen vallen mij tegen ja. Maar goed, misschien ook wel weer realistisch qua markt... Sommigen zullen dit als veulen misschien al gekost hebben

Ik ben wel benieuwd of de röntgenfoto's straks van de select sale collectie vergelijkbaar zijn of dat je daar dan verschil ziet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 10:41

Elisa2 schreef:

Tja als je het risico kan nemen, waarom niet? Kan goed gaan, kan niet goed gaan. Dat weet je later pas.
Ik zou die gok nooit durven of willen nemen. Of eerder kunnen nemen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:24

Zat wel een par tussen dat ik denk heel leuk zou kunnen worden later. Zeker voor rond 8000 euro. Voor mij waren veel van ze te groot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:49

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:

Tja als je het risico kan nemen, waarom niet? Kan goed gaan, kan niet goed gaan. Dat weet je later pas.
Ik zou die gok nooit durven of willen nemen. Of eerder kunnen nemen.

Ja dat is zo, ik vond de foto's in combinatie met hoe zijn rug er van buiten uit ziet (vorm) toch wel een risico dus ik ben verbaasd dat hij dan nog het meeste opbrengt.

Zaten zeker genoeg leuke sportpaarden tussen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:10

Denk dat dat ook het belangrijkste punt is.
Niet de foto's an sich, want het zegt vaak niet eens veel. Bij veel van dergelijke foto's zie je na jaren rijden niks veranderd en merk je ook niks qua ruggebruik ohz.

In dit geval vind ik het voor mijn gevoel anders. Omdat ik het dier ook niet fijn door de rug vind bewegen. Vooral het "hol" maken er in. Dan zijn het 2 punten, hoe het er aan de buitenkant uit ziet en dan ook nog de foto's erbij wat het imo niet wenselijk maakt?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:42

Umeo schreef:
Zo lang het geen belemmering is voor de sport zou het ook geen belemmering voor de verkoop mogen zijn. We fokken toch voor de sport?

Leg jij dat uit aan de kopers?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:03

s0173957 schreef:
Umeo schreef:

Die foto's zullen echt wel voorgelegd zijn aan dierenartsen. En ze zijn verkocht dus geen belemmering.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:57

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:

Die foto's zullen echt wel voorgelegd zijn aan dierenartsen. En ze zijn verkocht dus geen belemmering.

Heb het niet over deze foto´s per sé, eerder algemeen.