Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 00:06

Helaas heb ik het ook met de haperende livestream moeten doen. Ik ben erg gecharmeerd van Ozzy. Die sprong er voor mij echt uit.
Die gaat op het lijstje voor volgend jaar. Verder nog geen idee. Eerst de winter nog maar eens door. Bbrrrr koud vandaag. Zo niks voor mij.
Vandaag voor het eerst allemaal samen in de wei. 6 stuks ( 4 drachtige merries en 2 twenters)
Dat is toch rijkdom.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 05:32

Ik zag Opoque wel graag maar zou er niet direct een merrie bij hebben :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:08

Mee eens Johan deed het goed en benoemde ook gewoon de goede en minder goede punten en dat een hengst niet "alles" kan hebben maar bij de merrie moet passen. Vond het ook fijn hoe hij de amazones aan het begeleiden was tussendoor.

Er is hier niemand die Black Art als jong paard heeft gezien denk ik? dat geeft ook wel een boel informatie over aanleg versus training.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:54

Volgens mij heeft Black Art jonge paarden competities gelopen. Dat is vast wel ergens terug te vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:03

*Edit*

Ik herinner me ineens dat ik hem zelf gezien heb aan de hand als jong paard bij de NRPS hengstenshow samen met Latino en dat ik dat in ieder geval beide goede paarden vond met een goed achterbeengebruik. Maar kennelijk was er geen wow factor want ik had het niet onthouden. :+

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:09

Bedankt dat jullie zo uitgebreid verslag doen, erg leerzaam!

De toelichting vond ik ook opvallend compleet en gedetailleerd. Dat je merkt dat het echt over het paard gaat dat je voor je ziet.

En Carola ook mooi om jouw visie en ervaring mee te krijgen.
Wat ik me dan wel afvraag :o bij jouw opmerking:
Citaat:
Ik wil dus niet in de pedigree ergens een hengst die na een paar seizoenen dekken in de 'vergetelheid' is geraakt..[...].. Dan krijg je echt een 'gat' in een pedigree van de fokmerrie, en dat is wel jammer.

Is dat niet juist wat we nodig hebben om bloedspreiding te waarborgen?
Die hengsten die geen grote aantallen gedekt hebben kunnen toch wel kwaliteit geleverd hebben en daardoor heel nuttig zijn?

Je noemt zelf Ebony en die heeft echt wel iets goeds gedaan, of bedoel je dat niet?

Als je de lijst met hengsten doorgaat voor de eerste bezichtiging...er zit wel heel veel van hetzelfde in en als de betere merries dat dan ook moeten hebben zit je toch veel te snel vast?

Of bijvoorbeeld een Ferguson - heeft geen heel grote aantallen gehad, komt zelf ook maar niet echt door in de sport, maar zijn nakomelingen presteren nu wel boven gemiddeld goed. Of bedoel je dan, dat die om die reden niet in vergetelheid raakt?

Ik volg voor mijn merrie volgend jaar. Voor mij een eerste keer, haar eerste veulen en ik kan door de bloedspreiding eigenlijk echt alle kanten op met haar. Luxe en lastig :+
Ozzy spreekt mij heel erg aan door zijn instelling en bloedvoering. Hij lijkt alleen in veel opzichten op mijn merrie, oa ook qua achterbeengebruik, dat ik niet zeker weet of dat een risico is. Zij kan heel goed ondertreden en zitten maar of dat blijft weet je niet natuurlijk.

Obsession Taonga en de rest ga ik nog even goed bekijken ook na jullie commentaar.
Opoque vind ik een fenomenaal paard qua houding, balans en over de benen maar het zag er voor mij ook uit alsof de amazone alle zeilen bij moest zetten.
Dat deed ze wel met veel gevoel maar uiteindelijk vind ik het blije beeld van een Ozzy dan toch prettiger om naar te kijken :o

En toch even hè... Opoque is van mei '19 en liep in april al in de hengstenshow van Helgstrand onder het zadel, dus nog geen 3 jaar oud. Ja, het is een mega paard over de benen en wat een balans, maar jeetje... Of het paard uiteindelijk meer profijt of last heeft van z'n lijf moet voor mij dan nog maar blijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:18

Opoque vond ik vorig jaar al de beste die erbij liep. Wat een bizar goed paard is dat. Ik zou hem zo gebruikt hebben als mijn merrie nog had gehad.
Ik vind het een beter paard dan Obsession Taonga. Ik ben er gisteren niet bij geweest dus weet niet of het op basis van gisteren terecht is dat Obsession de hoogste punten kreeg. Maar op basis van de filmpjes die ik gezien heb vind ik Opoque meer kwaliteit hebben dan Obsession. Ik houd van zwart maar Obsession kan me niet heel erg bekoren eigenlijk. Ik mis er iets aan, met name in het draven. Maar dat kan persoonlijke voorkeur zijn. Lijkt alsof hij de beweging niet helemaal afmaakt en de manier van achterbeengebruik spreekt me ook niet zo aan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:41

De punten zijn op basis van wat ze gedurende het onderzoek hebben laten zien, niet op basis van alleen de eindpresentatie.

Opoque was duidelijk onder de indruk van het publiek en andersom. Ik weet niet of ik deze manier van bewegen kan waarderen bij een 3jarige. Gaan ze dan niet te snel kapot? Paard heeft zeker veel kwaliteit, dat staat buiten kijf. Nu hopen dat ze er een passend management op los laten zodat hij heel blijft.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:46

Obsession liep bijv in april ook al onder het zadel mee in Duitsland.
Als je die beelden bekijkt en dan die van gisteren zie je de ontwikkeling wel heel mooi. Die is echt duidelijk verbetert vind ik.
Ik vind het een heel goed paard, heel gebalanceerd in de beweging en die gaat denk ik alleen maar meer en meer expressie krijgen in de werk.

Opoque heeft nu al zoveel expressie maar het lijkt lastig voor hem om ermee te werken.
Beetje de omgekeerde wereld...

Enerzijds heb je de dressuur dat ervoor dient om het paard te verbeteren en dat kost tijd, anderzijds heb je een kneitergoed paard, maar je moet er ook nog mee dressuren en dat kost tijd... :+ Liefst iets er tussenin denk ik dan.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:53

SophievdV schreef:
De punten zijn op basis van wat ze gedurende het onderzoek hebben laten zien, niet op basis van alleen de eindpresentatie.

Opoque was duidelijk onder de indruk van het publiek en andersom. Ik weet niet of ik deze manier van bewegen kan waarderen bij een 3jarige. Gaan ze dan niet te snel kapot? Paard heeft zeker veel kwaliteit, dat staat buiten kijf. Nu hopen dat ze er een passend management op los laten zodat hij heel blijft.

Hij liet het niet de hele proef zien. Hij kan ook "gewoon" bewegen. Hij kán het in ieder geval wel. En dat kan hij ook doorgeven. En hij kan ook heel apart bewegen. Daar gaat het ook om.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:42

Ik vind Opoque daarin heel erg op zijn vader lijken, ongelofelijk veel talent maar gewoon net een tandje (te) veel tussen zijn oren waardoor het zijn talent in de weg staat. Ben heel benieuwd wie de hengst zal gaan opleiden, of hij bij Yessin komt of bij Helgstrand.

Denk dat hij qua rijdbaarheid misschien nog stappen te maken heeft maar talent heeft hij zeker!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:52

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 12:52

En toch scoorde hij op instelling een 9 of zit ik nu mis?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:48

MariekeS_ schreef:
En Carola ook mooi om jouw visie en ervaring mee te krijgen.
Wat ik me dan wel afvraag :o bij jouw opmerking:
Citaat:
Ik wil dus niet in de pedigree ergens een hengst die na een paar seizoenen dekken in de 'vergetelheid' is geraakt..[...].. Dan krijg je echt een 'gat' in een pedigree van de fokmerrie, en dat is wel jammer.

Is dat niet juist wat we nodig hebben om bloedspreiding te waarborgen?
Die hengsten die geen grote aantallen gedekt hebben kunnen toch wel kwaliteit geleverd hebben en daardoor heel nuttig zijn?

Je noemt zelf Ebony en die heeft echt wel iets goeds gedaan, of bedoel je dat niet?

Ja, je hebt zeker gelijk dat bloedspreiding dan wel een punt is. Maar gelukkig is er nog meer dan genoeg 'vrij' bloed vanuit Duitsland / denemarken. Dan kijk ik liever daar naar dan naar volledig onbekende hengsten waar je over een paar jaar nooit meer wat van hoort. Dus als je breed kijkt is er echt nog meer dan genoeg bloed, ook als je liever alleen wat populairdere hengsten wilt gebruiken.
Als hengsten weinig worden gebruikt heeft dat vaak toch een reden: onvoldoende kwaliteit, nakomelingen vallen tegen, enz... Dan moet je wel héél erg overtuigd zijn om zo'n hengst toch bewust in te zetten en dat is best een gok.
En zeker omdat 50% een hengstveulen word, móet ik wel wat commercieel denken zodat ik ook kan verkopen. En sterker nog: bij mij zijn 11 van de laatste 12 veulens hengsten geweest. Dus die verkoop ik, dat gaat makkelijker met een iets bekendere, populairdere vader. En dan is er nog genoeg keuze om een hengst te kiezen die de merrie wel mooi aanvult.

Neem ook bijvoorbeeld een Bosco. Mooi kleurtje, maar er is best wat op die hengst aan te merken. Als je daar nou een gewoon voskleurig of bruin hengstveulentje van krijgt dan raak je die aan de straatstenen niet kwijt. Tenminste, niet kostendekkend.

Dan dek ik liever nu met een jonge hengst zoals Obsession / Ozzy (mooi vrij bloed) / Extreme (ook lekker vrij bloed). Die doen het nu super, lijken heel fijne paarden en zijn op dit moment wel populair. Dus als ik daar dan in 2024 een hengstveulen van krijg, dan verkoop ik die vast wel makkelijk. En als ik een merrieveulen heb, dan heb ik toch best vrij bloed weer én de bloedlijnen van die jonge hengsten zijn wel zodanig verankerd dat ik het wel aan durf.

Ebony heeft zeker een paar goede nakomelingen gebracht. Er stond nu ook een goed geteste merrie in IDS. Maar ik heb er ook wel heel matige veulens van gezien en echt heel populair is hij ook nooit geweest.

Ja, ik dacht ook dat Ozzy een 9 scoorde bij instelling. Ik vond hem in de tussenbeoordelingen en ook in de eindbeoordeling een heel vriendelijk en stabiel beeld geven. Van dat soort paarden worden heel veel ruiters heel blij denk ik.

MariekeS; je verwoord het heel mooi over Obsession / Opoque.
Ik vond Obsession wel de terechte winnaar gisteren. Aanleuning en rijdbaarheid waren een stuk beter. Al is de draf van Opoque fenomenaal gewoon.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:49

Umeo: op rijdbaarheid en bewerkbaarheid inderdaad (Opoque), ik vind het lastig om er wat over te zeggen op basis van 1 keer in zo'n entourage. Het ene paard heeft spanning maar laat dat minder zien en sluit zich misschien sneller af terwijl de andere heet en scherp wordt. (Obsession) De tijd zal het leren. Obsession met voldoende rust maakte de beweging wel goed af en liet daar in ook wel echt kwaliteit zien vond ik. Maar de rust en ontspanning waren gisteren in ieder geval wel echt een aandachtspuntje.

Ik vond Opoque in ieder geval als hij apart ging lopen ook wel echt apart en van een hele andere klasse dan de rest.

Ik ben in ieder geval blij geen jury te zijn, want iedere hengst heeft zo zijn kwaliteiten en het lijkt me toch lastig om punten te geven.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:01

Duidelijk Carola dank je! Inderdaad vanuit dat commerciele oogpunt is de afweging zeker anders en kan je vast ook wat minder risico nemen.

Ik vind het eerlijk gezegd wel jammer dat Opoque bij Helgstrand beland is. Er staan er daar zoveel en ook zoveel waar je nooit meer wat van hoort... Ben benieuwd wat ze voor hem kiezen, ze hebben toch ook de moeite genomen hem bij het KWPN aan te bieden.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:04

Ik vond Obsession gisteren helemaal niet zo scherp en heet? Opoque veel meer. Obsession leek mij fijn te rijden, ook op de tussenbeoordelingen vond ik hem juist heel stabiel en prettig ogen. Ozzy was nog een slag meer ontspannen en vriendelijker, maar een beetje aanspanning heb je ook wel nodig.
Opoque vond ik veel onrustiger in de aanleuning en meer gespannen.

Maar ik ben inderdaad ook blij dat ik de jury niet ben. Elk paard heeft echt zijn eigen kwaliteiten. Wat dat betreft kunnen ze misschien beter die cijfers achterwege laten. Of gewoon onvoldoende / voldoende / goed.
Want is een hengst die als 3,5 jarige 82 punten haalt nou echt beter dan eentje die 79 punten haalt?

Marieke; ik vind het ook jammer dat Opoque bij Helstrand staat. Hij staat in Duitsland op stal, dus zal ook door een ruiter van hun gereden worden. Dat hij bij het KWPN is aangeboden was een 'eis' bij de verkoop.
En ja, met meerdere veulens per jaar en een bedrijf te runnen moet ik wellicht toch andere keuzes maken dan mensen die af en toe een veulentje fokken voor de hobby.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:21

Ik weet niet waar jij zat? Ik zat aan de rechterkant met overzicht op de deur, jurytafel en bloembakken daar en daar was hij toch echt steeds moeilijk langs te krijgen met veel spanning en dan trok hij ook weer aan en werd snel hectisch. Wel heb je natuurlijk deze scherpte op hoger niveau ook nodig en ik twijfel of Opoque scherp genoeg is..vond die inderdaad ook heel onrustig in de aanleuning en wat strakker en stugger leek het. Maar, ik heb ze niet gezien in de tussenbeoordeling helaas dus het is puur gebaseerd op een momentopname. En ik wil ze ook niet gelijk (ver) oordelen, het zijn nog zulke jonge hengsten. Ik hoop ze gewoon nog veel vaker te kunnen zien en dan laten ze gauw genoeg zien hoe ze te bewerken zijn/ blijven.

Ik vond wel de hengsten die de hogere punten haalden op dit moment echt beter dan de lager gepunte hengsten..alleen de volgorde. Dat lijkt me erg moeilijk te bepalen, wat dan echt de beste is op dat moment.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:20

Als Opoque idd bij Möller staat dan is in elk geval het sperma nog vers genoeg als hey arriveert.
Alleen z'n condities zijn zo klote.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:44

Ik val even binnen.. Opoque was afgelopen zomer bij de huldiging van zijn fokker in Ermelo. Toen zat Eva erop en was hij echt doodhemeltje braaf (in veel chaos en drukte). Ze kwamen toen zelfs met paard en wagen binnen en het was echt opvallend dat hij zo braaf doorliep.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:49

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:57

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:09

Ik word hier niet heel blij van. Ik denk niet dat we deze kant op moeten willen met de dressuurpaarden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:38

Ik word er wel blij van hoor, ik vind het een ruig dier. Lossigheid is wel een aandachtspunt maar techniek genoeg.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:13

simpie94 schreef:
Ik word hier niet heel blij van. Ik denk niet dat we deze kant op moeten willen met de dressuurpaarden.

Volledig akkoord.