carola schreef:Leuk dat jullie fokproducten op de eerste bezichtiging hebben lopen. Spannend hoor!
Ik probeer altijd wel grote delen van de 1e bezichtiging te volgen. Maar ja, zowat een hele week onafgebroken kijken lukt mij helaas niet ivm werk en thuis moet de boel ook gewoon gedaan worden.
Ik ben heel benieuwd ook naar de Kjento's en de Jamesons. Om heel eerlijk te zijn valt het mij nog niet mee wat ik tot nu toe van die hengsten heb gezien. Kjento's geeft ze vaak kort / kort voorbeen en Jameson geeft toch wel heel vaak hele matige bovenlijnen en een beetje lelijk hoofd.
Ze hebben beiden natuurlijk ook heel erg veel gedekt en alleen de besten komen natuurlijk naar de 1e bezichtiging, dus helemaal een eerlijk beeld geeft het ook niet over hoe ze doorfokken.
Elisa; ik heb ook globaal even naar die veiling gekeken. Bij aankoop als veulen waren dat natuurlijk wel bovengemiddelde veulens, anders zouden ze daar niet in de opfok hebben gestaan. Maar ik vond het ook allemaal nu niet zo overtuigend.
Ik ga morgen even kijken bij de eindbeoordeling, ik ben ook al bij de tussenbeoordeling geweest en er zijn er toch nog 5 (voorlopig) afgevallen.
Opoque, Obsession en Ozzy zijn wel heel interessante hengsten en wil ik misschien wel gaan inzetten komend seizoen.
Umeo; Furst Toto zou ik ook niet snel inzetten. Ik zie niet echt veel meerwaarde in die hengst, om de redenen van MisterA.
En jou vraag is denk ik het beste door MisterA te beoordelen, die fokt denk ik al het langste van iedereen hier in dit topic. Ik fok nog niet zo lang als hem, maar ben nu wel fanatiek met 6 fokmerries (en een aantal draagmerries voor extra embryo's). En door mijn werk zie ik elk jaar wel zo'n 600 KWPN veulentjes voorbij komen.
Over bloedvoering: ik wil fokmerries met ruim voldoende predicaten (liefste minimaal elite) en klinkende namen, in elk geval de vader en opa van moederskant moeten goed en redelijk bewezen zijn. Bijvoorbeeld Vivaldi / Contango / Metall / Johnson / Jazz / Uphill / Special D / Gribaldi / Negro / Ferro enz... Uiteraard zijn er over al die hengsten ook wel mindere dingen te verzinnen, maar dat hou je toch. En als de merrie zelf dan maar goed is. En dat die merrie goed is, dat wil ik dus bewezen zien in de predicaten / sport.
Ik wil dus niet in de pedigree ergens een hengst die na een paar seizoenen dekken in de 'vergetelheid' is geraakt. Of bijvoorbeeld zoals nu High Five die is 'afgeserveerd' en eigenlijk nooit wat heeft gedaan in de sport. Dan krijg je echt een 'gat' in een pedigree van de fokmerrie, en dat is wel jammer. Ook bijvoorbeeld een Tolando / Jakarta / Ebony / Gaudi. (ik hoop dat ik niemand beledig)
Aan de andere kant maakt veel bekende namen het wel weer belangrijk dat je dan bij de hengstenkeuze rekening houd met 'vrij' bloed (bijv. Duits / Deens). Maar gelukkig is er tegenwoordig ook bij Nederlandse dekstations genoeg keuze daarin. Dan is het natuurlijk ook de vraag waarvoor je het veulentje fokt? Voor jezelf? Voor de verkoop? Zelf hoop ik de aankomende jaren een paar fijne merrieveulens te kunnen aanhouden, maar zéker de hengstveulens wil ik meteen als veulen al verkopen. Omdat dat mijn doel is, is het voor mij wel belangrijk om met enigszins populaire / commerciële hengsten te dekken. Mijn voorkeur is toch ook wel om jonge hengsten te gebruiken. Mijn fokmerries zijn helaas allemaal wat ouder (tussen de 10 en 18), dus ik wil niet terug in de tijd gaan fokken met ook oudere hengsten. Dus ik heb de voorkeur voor jongere hengsten, maar dan wél van een eigenaar / dekstation waar ik vertrouwen in heb. Jonge hengsten die onder het zadel zijn bij Dinja v Lieren (Reesink) of bijvoorbeeld een V. Uytert, daar heb ik meer vertrouwen in dat die het goed gaan doen in jonge paarden competities en de latere toekomst dan als er een eigenaar zelf een beetje op rond blijft rijden.
Natuurlijk blijft het ook dan een gok om met jongere hengsten te dekken en kan er ook een 'gat' in een pedigree gaan ontstaan als het toch tegen valt. Maar ja, een beetje gokken moet je ook doen toch? Ik wil de jonge hengsten wel een paar keer in het echt hebben gezien en er zelf wel echt van overtuigd zijn.
Next Pitch heeft een heel serieuze blessure gehad. Hij is nu voor de helft aan Brouwer verkocht. Hij werd dit voorjaar aan de hand getoond bij de hengstenshow van Reesink, maar daar zag hij er wel behoorlijk onbespierd en matig uit. Ik denk dat ie wel een tijdje op het hok heeft gestaan. Heel jammer, was erg goede hengst. Gelukkig was hij al wel in Duitsland goedgekeurd.
Leuk om jouw visie te lezen.
Heb jij bij de tussenbeoordeling enig idee gehad waarom die hengsten zijn afgevallen?
Wbt de Kjento's zullen dit ook de mindere zijn die verkocht worden gok ik, iedere HH heeft nu natuurlijk zo'n selectie gemaakt. Stap was ook wel een aandachtspuntje.