Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
shadowstar schreef:Vicome, sterkte, hopelijk wil het nog een keer lukken
Mirjam, ik duim voor je dat Roos toch drachtig is
Ania, welkom, straks een 30/45 dagen scan?
Quir schreef:Jazeker.![]()
Ik weet zo alleen even de Nederlandse benamingen niet (of ik schrijf ze wellicht verkeerd), maar hopelijk zo ook duidelijk. Anders moet ik even Nederlandse woorden gaan Google.
![]()
Maar een bloedei (PAF) heb je met luteaal weefsel (LUF) en met fibrine (AHF). LUF (in 80/85% van de gevallen) kan je met microdosen van 1/10 dosis prostaglandine tot max 14 dagen weg krijgen. Als ze niet weg gaan heb je zeer waarschijnlijk te maken met een AHF, deze reageren niet op behandeling, maar dat is dus maar een klein deel.
Oorzaken zijn onder andere te lage hormonen, maar ook nsaid's vlak voor ovulatie en hormonen op verkeerde moment spuiten. Je ziet het vaker vroeg en laat in het seizoen (overgangsfase van/naar anoestrus, de winter rust dus) en ook bij oudere merries komt het vaker voor.
Eenmaal een bloed ei gehad dat seizoen, is de kans heel groot dat het nogmaals gebeurd dat zelfde seizoen (zo uit mijn hoofd 40/45%) en ook zo uit mijn hoofd is ongeveer 8% van elke cyclus een PAF (persistent Anovulatory follicle) bij oudere merries zelfs hoger.