Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:40

Maar ik begrijp dat er wel op dat ei is geïnsemineerd nu? Dat is toch eigenlijk verspilde moeite bij een bloed-ei?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:45

Ik geloof dat je een super kleine kans hebt dat het toch lukt.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 18:11

Ja klopt, er is idd geinsemineerd, begreep dat er vanmorgen nog een ei gezien is en da het daarom wel wilde proberen.
Woensdag weer scannen, heb nog een maand kans want 15 aug stopt dekseizoen bij de trakehners.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:46

Eli ook weer geinsemineerd het voelde nog perfect dus laten we dan maar hopen dat het nog op tijd was :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:48

Vicome dan maar heel hard duimen voor je.

Mirjam klinkt alsnog ook positief dus ook voor jou duimen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:49

Toch nog best wat paarden waar het niet heel soepel verloopt. Sterkte en succes allemaal!

Voor de gene waar het soepel verloopt, gefeliciteerd en succes met wachten tot volgend jaar.

Ik heb mijn merrie nog bij de hengst staan. Ivm mijn vakantie scannen even uitgesteld en gewoon blijven schouwen. We zitten nu op dag 21 en nog geen hengstigheid te zien, komende week scannen en dan ophalen als het goed is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 10:59

Je hebt verschillende soorten bloedeieren, grootste deel is prima weg te krijgen met de juiste behandeling. Dus het is echt niet altijd einde seizoen gelukkig!

Hier gelukkig best vlot allemaal! 4 merries in 1x drachtig met zelfs maar 1x insemineren. Vandaag laatste merrie insemineren, die heeft in 8 of 9 jaar dat ik haar heb nog NOOIT hengstig getoond. Ook dit jaar dus niet, tot ik een maand geleden vit E en selenium verhoogd heb. Ze staat zo knetter hengstig nu. :=

Dus heb goede hoop dat het nu lukt!
Haar eerste (en enige) nakomeling doet het zo extreem goed. Hij won afgelopen weekend dpc selectie met de hoogste score ooit (91,5%). :wow:
Dus ik wil er echt heel erg graag nog een paar van haar.

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:06

Quir wat kun je blij zijn om een merrie hengstig te zien :D . Ik hoop ook voor je dat je daar nog een paar van mag krijgen!

Verschillende bloedeieren, nou maak je me wel weer nieuwsgierig en ik leer graag. Wat voor verschillende en kun je daar iets meer over vertellen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:26

Jazeker. :j

Ik weet zo alleen even de Nederlandse benamingen niet (of ik schrijf ze wellicht verkeerd :+ ), maar hopelijk zo ook duidelijk. Anders moet ik even Nederlandse woorden gaan Google. :))

Maar een bloedei (PAF) heb je met luteaal weefsel (LUF) en met fibrine (AHF). LUF (in 80/85% van de gevallen) kan je met microdosen van 1/10 dosis prostaglandine tot max 14 dagen weg krijgen. Als ze niet weg gaan heb je zeer waarschijnlijk te maken met een AHF, deze reageren niet op behandeling, maar dat is dus maar een klein deel.

Oorzaken zijn onder andere te lage hormonen, maar ook nsaid's vlak voor ovulatie en hormonen op verkeerde moment spuiten. Je ziet het vaker vroeg en laat in het seizoen (overgangsfase van/naar anoestrus, de winter rust dus) en ook bij oudere merries komt het vaker voor.

Eenmaal een bloed ei gehad dat seizoen, is de kans heel groot dat het nogmaals gebeurd dat zelfde seizoen (zo uit mijn hoofd 40/45%) en ook zo uit mijn hoofd is ongeveer 8% van elke cyclus een PAF (persistent Anovulatory follicle) bij oudere merries zelfs hoger.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:33

shadowstar schreef:
Vicome, sterkte, hopelijk wil het nog een keer lukken

Mirjam, ik duim voor je dat Roos toch drachtig is

Ania, welkom, straks een 30/45 dagen scan?

Ja klopt, ik mag zelf kiezen wanneer, in elk geval na 30 dagen nog eens. Vanwege die vocht wil ik er wel zsm bij zijn, evt kunnen we dan alsnog op regumate overgaan. Nadeel daarvan is wel dat ze het tot 100 dagen dracht, elke dag op hetzelfde tijdstip, moet krijgen. En dat is op onze doe-het-zelf stal nogal een ding.

@Kabayo, het is een Centauer Z (Capitol I) x Nonstop (Darco) en ik heb bewust gekozen voor de chille gelderse hengst Odin. <3

Gefeliciteerd aan de mede drachtige paardenmama's! En Wat jammer dat de rest niet (goed) gelukt is.
ik heb wel eens gehoord van bloedeitjes, maar nooit geweten wat het was. Ik leer hier mooi bij.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:21

Merrie is vanmorgen gescand beide eitjes die er maandag zaten zijn gesprongen incl het gespikkelde gevalletje
. Over 18dgn nogmaals scannen dus voor nu terug in het wachthokjje.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:29

Hier is de oudere merrie gister drachtig gescand, heel blij mee!! Kan niet wachten om dr weer op te halen, ze staat er al dik 1.5 maand haha. Volgend jaar iniedergeval 2 veulentjes dus. En dan kan ik nu dus ook onder mn steen vandaan komen om mee te praten :D

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:01

Bij mij de 2e niet drachtig, zaten nu weer eitjes maar geen vocht deze keer.
Vrijdag weer voor een check en hopelijk zaterdag insemineren

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:04

Vicome wat fijn!
Rowindie gefeliciteerd!
Shadow wat jammer, maar gelijk klaar voor de volgende ronde

Eliana een groot CL en wat vocht, dus ze heeft oxy gekregen. Nu wachten tot 1/8

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:40

Ik ben gisteren avond laat terug gekomen van vakantie en ga morgen mijn merrie ophalen en dan rijden we gelijk door naar de dierenarts om te scannen. We zitten dan op dag 24, ze staat nog niet hengstig dus geeft de mens moed. Wel risico zo laat scannen maar was door mijn vakantie even niet anders..

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:22

Quir schreef:
Jazeker. :j

Ik weet zo alleen even de Nederlandse benamingen niet (of ik schrijf ze wellicht verkeerd :+ ), maar hopelijk zo ook duidelijk. Anders moet ik even Nederlandse woorden gaan Google. :))

Maar een bloedei (PAF) heb je met luteaal weefsel (LUF) en met fibrine (AHF). LUF (in 80/85% van de gevallen) kan je met microdosen van 1/10 dosis prostaglandine tot max 14 dagen weg krijgen. Als ze niet weg gaan heb je zeer waarschijnlijk te maken met een AHF, deze reageren niet op behandeling, maar dat is dus maar een klein deel.

Oorzaken zijn onder andere te lage hormonen, maar ook nsaid's vlak voor ovulatie en hormonen op verkeerde moment spuiten. Je ziet het vaker vroeg en laat in het seizoen (overgangsfase van/naar anoestrus, de winter rust dus) en ook bij oudere merries komt het vaker voor.

Eenmaal een bloed ei gehad dat seizoen, is de kans heel groot dat het nogmaals gebeurd dat zelfde seizoen (zo uit mijn hoofd 40/45%) en ook zo uit mijn hoofd is ongeveer 8% van elke cyclus een PAF (persistent Anovulatory follicle) bij oudere merries zelfs hoger.

Oh super tof dat je dit zo uitlegt! Heel leerzaam -:) zo leuk om ook nog bij te leren hier :j

Wat een knappe nakomeling zeg! Geweldig die score *\%/* ik snap dat je er nog meer wil fokken met haar :))

Vicome, succes op het wachtbankje, ik duim voor een mooie dracht +:)+

Rowindie: gefeliciteerd met de dracht *\%/* *\o/*

Shadowstar, aahh balen! Helaas. Hopelijk deze ronde wel succes.. :j

Mirjam: succes op het wachtbankje, spannend!!

Diandra, succes morgen met scannen. Hopelijk goed nieuws :):)

Hier is Makani voor de 2e keer geïnsemineerd. Ei was er nog niet af. Bewust gekozen om deze ronde niet af te spuiten, maar haar cyclus te laten gaan, hopelijk meer kans op dracht. Vrijdag weer checken of ze geovuleerd heeft..
Gevoelsmatig hebben we de vorige keer te vroeg afgespoten. Toen was het ei 3.5 bij afspuiten.
Nu zit het ei op ruim 4,5 en zit nog. Wellicht maakt ze toch grotere eitjes en waren we te snel?
Hoe kijken jullie daarop?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:52

Nog even spannend bij een aantal zo te lezen, we duimen dat het bij jullie ook snel mag pakken!

Gefeliciteerd met de drachtigen. *\o/*

Eitje van 3.5 klinkt mij ook vrij klein idd lonniej, denk dat je met eitje van 4.5 wel een mooi ei hebt. Was het ei al wel vervormd?
Heb toevallig net fotos gemaakt van de merriekaart van Ivana, dacht dat die ook vaak rond de 4.5 zat maar blijkbaar meer rond de 4cm dus.
Afbeelding
Afbeelding

Hier vandaag ook scan op dracht en ze was heel mooi drachtig, zag er allemaal goed uit. :)
Blijft toch spannend iedere keer weer hoor. Ben een mega control freak dus zo iets waar je absoluut geen controle op wat voor manier dan ook op hebt is altijd vreselijk. :Y)
Maargoed, voor nu even weer rust en dan over 2wk hartslag scan, en duimen dat dat er ook allemaal goed uitziet.

Nou eerst de focus weer op de veulenkeuring aankomende zaterdag. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 20:03

Veronia is het echt kwijt dus we mogen opnieuw beginnen.. is er hier misschien nog iemand die nog Regumate over heeft? We moeten eerst 10 dagen daarop om haar cyclus weer goed te krijgen (hopelijk)..

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 20:18

Oh no Muronia wat vreselijk, had het je zo gegund

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 20:19

Balen zeg!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 20:27

Vreselijk balen muronia :(:)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 20:55

Kevinsky wat balen dat ze het vruchtje kwijt is -O-

Janinevv hopelijk is ze nu wel drachtig van de andere hengst.

Kabayo wat leuk dat je weer zo lekker aan de gang bent met je dames. Fijn dat de les goed ging. En wat knap van Minthe dat ze niet reageerde op de ballon

Quir gefeliciteerd *\o/* het gaat zo te horen voorspoedig bij jou :D duimen dat de laatste merries ook netjes drachtig is

Muronia wat ontzettend balen dat ze het vruchtje kwijt is -O- ;( . Hopelijk wordt ze na de kuur regumate terug hengstig.

Vicome hoe gaat het intussen met jezelf na je ziekenhuis opname? Hopelijk binnenkort een positieve drachtscan bij je merrie.

Lonniejj klinkt idd alsof jullie mss vorige x wat vroeg zijn geweest met het ei afspuiten. Hopelijk pakt ze deze ronde wel.

Mirjamalvaro Fijn dat Roos drachtig is *\o/* en hopelijk werkt Eli ook mee en wordt zij ook drachtig.

Butengewuen gefeliciteerd met de behaalde resultaten.

Lyona ik zou idd denken regumate kort geven. Maar of je dat nog haalt op zo korte tijd is maar de vraag. Kan Perry niet een maand later terug toevallig?

Ania Welkom en gefeliciteerd *\o/*

Vlinder84 vanop foto is dat lastig te zeggen. Kan net zo goed een stukje plastiek zijn of andere rommel. Maar een vruchtje van 5 weken ziet er idd niet zo uit.

XxDiandraxX Dat klinkt iniedergeval positief. Hopelijk zie je een mooi vruchtje op de scan.

Rowindie Fijn dat je oudere merries drachtig is *\o/*

Shadowstar Dat is balen dat ze niet drachtig is, hopelijk deze ronde meer geluk.

Magic_lover Fijn dat de scan positief was *\o/*

Hier zijn Saartje, sophietje en Loes niet meer hengstig geworden. Dus daar heb ik wel een goed gevoel bij. De veearts is op verlof deze week dus we scannen pas volgende week :+. Blue is een verhaal apart. Op dag 17 stond ze hengstig en gedekt, op dag 19 niet meer. Normaal laat ze zich altijd 3-4x dekken. Ze wordt mee gescand volgende week maar we proberen niet nog een keer als ze niet drachtig is.

Ben wel benieuwd zouden jullie nu al een swab pakken en eventueel behandelen als er iets uit komt Of volgend jaar pas als het seizoen weer begint? Of beide?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:01

Zou ik wel doen, als ze de hele winter vuil staan heb je kans dat het moeilijker wordt om het weg te krijgen

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 21:22

Ah murobia wat jammer dat Verioia het kwijt is haet was je zo gegund hogelijk lukt het nog een keer.

Nieky1993 dankjewel je het vraagt. Gaat nog niet echt lekker. Mijn ziekhuiopname was een spoed opname omdat ik een abces in mijn darm had.heel pijnlijk. Ik lijk nu niet goed op de ab kuur te reageren ik ben gisteren 3x gevallen in huis omdat ik geen spierkracht had om immezelf in balans te houden. Vandaag de hele dag het gevoel alsof de wereld aan me voorbij gaat. Heel vreemd allemaal nog nooit zo.n reactie op ab gehad. Ook wel beetje beangstigend ik ben hartpatiënt en heb 2jr terug 4 ingrepen aan mijn hart gehad daar gaat het nu h goed mee naar dit soort dingen halen de stress en spanning van die periode wel weer naar boven.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 22:22

Wat jammer Muronia! En voor alle anderen bij wie het niet gelukt is, hopelijk toch nog goed nieuws dit jaar.

Pauline is gelukkig nog mooi drachtig! Nu 40 dagen ongeveer.
Dus dat witte op de foto was wat anders, een steen;)