1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 00:52

Elisa2 schreef:
manubres schreef:
Je ziet duidelijk dat in de draagfase het achterbeen te laat naar voren komt. In deze fase zou de pijnbeen van het achterbeen gelijk moeten zijn met de onderarm van het voorbeen en onder het lichaam moeten zijn. Het is moeilijk te zien op deze foto maar ik denk dat de koot van het voorbeen meer door zal buigen dan die van het achterbeen en dat komt omdat het achterbeen te weinig gewicht draagt. Het paard gaat daardoor op de voorhand.

[ Afbeelding ]

Goed uitgelegd :)

De still laat het heel mooi zien, heeft niks met het voorbeen te maken. Paarden kunnen ook een goed voorbeen EN achterbeen hebben. Maar deze zet het achterbeen er gewoon echt niet onder.

Volgens mij heeft iedereen die het filmpje bekeken heeft, met uitzondering van Manubres en jij, de mening dat hij zijn achterbeen er wel goed onder zet. De vraag is wie dan de oogkleppen op heeft. Die lijntjes van jullie kloppen gewoon niet. Je zult geen 1 paard vinden waarbij het voorbeen in die positie is en de pijpbeen van het achterbeen dezelfde positie heeft als het voorbeen. Ons huidige dressuurpaard is door geevolueerd in zijn beweging. Misschien tot afschuw van de lijntjestrekkers maar het is nu eenmaal zo.

janderegelaa

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 01:09

Achterbeen precies onder de massa waar hij hoort te landen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 07:56

Net het filmpje gezien. Leuk paard maar zou bij het KWPN niet gekeurd worden. Ik vind het een leuk sportpaard maar niet zo wauw als Jan hem vindt en zou er niet mee dekken. Hak gaat voor mij teveel richting de staart en het voorbeen heeft veel knie maar voor mij te weinig uit de schouder, zowel in draf als galop. Hij had veel spanning en daardoor drukt hij zich snel wat weg. Het ruggebruik vond ik ook matig maar kan daardoor komen.

Ik zie denk ik wel wat Elisa en Manubres bedoelen. Op de eerste en laatste foto van Jan zie je goed dat hij wat op de voorhand gaat.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:22

Omdat hij op de eerste en laatste foto de bocht om moet dus hij remt af. Zie hier wederom het gevaar van stills.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:05

janderegelaa schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Op alle stills is het achterbeen achter de massa. De stills bevestigen het filmpje.
Het gaat mij niet om lijntjes, ik heb een filmpje laten zien met hengsten die het wel doen zodat het verschil te zien is.

Ipv zeggen dat iemand anders mening niet klopt kan deze ook gewoon gerespecteerd worden. Iedereen ziet het namelijk anders en dat is juist het mooie want daardoor heeft iedereen een andere visie.

Ik ben het met Suzanne eens dat deze bij het Kwpn nog niet gekeurd zou worden. Hoeft het nog steeds geen slecht paard te zijn alleen op basis van wat hij nu laat zien overtuigd hij mij (nog) niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:34

Elisa2 schreef:
janderegelaa schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Op alle stills is het achterbeen achter de massa. De stills bevestigen het filmpje.
Het gaat mij niet om lijntjes, ik heb een filmpje laten zien met hengsten die het wel doen zodat het verschil te zien is.

Ipv zeggen dat iemand anders mening niet klopt kan deze ook gewoon gerespecteerd worden. Iedereen ziet het namelijk anders en dat is juist het mooie want daardoor heeft iedereen een andere visie.

Ik ben het met Suzanne eens dat deze bij het Kwpn nog niet gekeurd zou worden. Hoeft het nog steeds geen slecht paard te zijn alleen op basis van wat hij nu laat zien overtuigd hij mij (nog) niet.

Dat hij achter de massa gaat ben ik het wel eens mee. Dat was ook niet de discussie. De discussie was dat hij zijn achterbeen er niet onder zet. En dat klopt niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:02

Hoe ik het zie is dat hij eerst het achterbeen richting de staart trekt en dus achter de massa. Daarna zet hij hem wel onder. Ja geen idee hoe dat later uitpakt onder het zadel of in de nafok. Zoals ik zei vond ik dit van Johnson ook en die heeft zich ruimschoots bewezen.
Het is natuurlijk wel gewoon een ruig dier om te zien en zal hij in meer ontspanning misschien ook meer uit de schouder komen. Dat heeft hij van zijn vader, die wordt ook stamperig en korter bij spanning. Als die ontspannen is komt hij ook veel mooier uit de schouder.
Wordt toch afwachten wat ze gaan doen later.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:13

Waarom iedereen zo weg is van die Everglow snap ik eigenlijk ook niet. In ieder geval niet op basis van de filmpjes die ik gezien heb. Misschien is hij in het echt heel anders.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:23

Suzanne F. schreef:
Waarom iedereen zo weg is van die Everglow snap ik eigenlijk ook niet. In ieder geval niet op basis van de filmpjes die ik gezien heb. Misschien is hij in het echt heel anders.

nioet iedereen hoor, wacht wel af wat hij gaat doen,
of nageven makkelijk en oprichting natuurlijk wordt onder het zadel, of hij de hals makkelijk verkort of op lengte kan houden. Zie tekening -eerder geplaatst blz. 48 - wat ik bedoel,
Laatst bijgewerkt door mce op 23-02-25 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:28

Ik zie wel wat jullie bedoelen. Persoonlijk mis ik ook een beetje het lichaamgebruik en het voorbeen wat niet mooi uit de schouder komt.
Toevallig zag ik deze next level voorbij komen. Beetje zelfde type en achterbeen.
Maar denk dat deze net wat meer lossigheid en voorbeen heeft. Wat denken jullie?
https://www.vinkhorses.nl/so-you-can-dance

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:38

Elisa, een oprechte vraag: dat driehoekje wat ik blz 48 laat zien is dat waar hier over gesproekn wordt??

Oke dankjewel, die twee lijken een wat meer verticale hals te hebben. Maar beide hengsten die je noemt kruipen allebei wel graag achter de LL. Of dat heel handig is in de tegenwoordige tijd weet ik niet. Maar het is wel interessant om over te discussiëren..de ideale halsvorm. (quote Elisa2):)

Dan gegrijp ik heel goed waarom genoemde hengsten er makkelijk achterkruipen,
de ruimte tussen de kaak moet ruimte bieden aan o.a. de luchtpijp -ademhalen moet optimaal kunnen zijn- en geen hinder ondervinden van een -gedwongen - houding die voor het paard heel ongemakkelijk en onnatuurlijk is.

De ideale hals vorm??? Een hals die optimaal door het paard - ook onder de ruiter - gebnuikt kan worden waarvoor het bedoeld is: de balans

citaat:
Tijdens de voortbeweging vormt de hals een belangrijk onderdeel van het balanceringsmechanisme
van het paard. Het effect hiervan wordt naar de rest van het lichaam doorgegeven via ligamenteuze,
musculaire en beenderige structuren

voor wie het lezen wil.
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf
Laatst bijgewerkt door mce op 23-02-25 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:46

AM_Horses schreef:
Ik zie wel wat jullie bedoelen. Persoonlijk mis ik ook een beetje het lichaamgebruik en het voorbeen wat niet mooi uit de schouder komt.
Toevallig zag ik deze next level voorbij komen. Beetje zelfde type en achterbeen.
Maar denk dat deze net wat meer lossigheid en voorbeen heeft. Wat denken jullie?

Ik ben het met jou eens.

MCE:
Deze hengsten kruipen er zelf graag achter, paarden die er zelf achter kruipen worden niet gedwongen in die houding maar doen dat vaak om zich ergens anders aan te onttrekken. Hun hals maakt hen dat in dit geval makkelijker. Voor een ruiter is dat een heel lastig probleem..krijgen vaak onterecht de schuld van teveel hand.

Ik denk dat het driehoekje waar jij het over hebt er een rol er in kan spelen maar dat nog meer factoren een rol kunnen spelen. Verticale of horizontale hals en de lengte van de nek en wellicht dat zelfs de bouw van de rug er nog wel een rol in heeft.

Kijk naar een hengst als Total Hope, die heeft ook gewoon bijna geen nek en daardoor weinig ruimte tussen mond en hals wat er ook niet altijd mooi uit ziet maar die kruipt dan weer minder snel achter de LL.

Suzanne, die Everglow lijkt in ieder geval achter wel/ beter aan te sluiten maar ben het ermee eens dat het niet de hengst is met het beste achterbeen die in de kampioenskeuring mee liep.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:00

Elisa2 schreef:
AM_Horses schreef:

Ik ben het met jou eens.

MCE:
Deze hengsten kruipen er zelf graag achter, paarden die er zelf achter kruipen worden niet gedwongen in die houding maar doen dat vaak om zich ergens anders aan te onttrekken. Hun hals maakt hen dat in dit geval makkelijker. Voor een ruiter is dat een heel lastig probleem..krijgen vaak onterecht de schuld van teveel hand.

Ik denk dat het driehoekje waar jij het over hebt er een rol er in kan spelen maar dat nog meer factoren een rol kunnen spelen. Verticale of horizontale hals en de lengte van de nek en wellicht dat zelfs de bouw van de rug er nog wel een rol in heeft.

Kijk naar een hengst als Total Hope, die heeft ook gewoon bijna geen nek en daardoor weinig ruimte tussen mond en hals wat er ook niet altijd mooi uit ziet maar die kruipt dan weer minder snel achter de LL.

Suzanne, die Everglow lijkt in ieder geval achter wel/ beter aan te sluiten maar ben het ermee eens dat het niet de hengst is met het beste achterbeen die in de kampioenskeuring mee liep.

Onbalans in de ontwikkeling is voor veel paarden reden om er achter te kruipen, toch!

Zeker de bouw van het skelet draagt zeker ook bij aan de mogelijkheden van een paard,
maar Total Hope krijgt de ruimte in de bovenlijn om op een juiste manier de korte nek te compenceren waardoor de ruimte tussen de kaak optimaal blijft en de rest kan functioneren.
Voorwaarts opwaarts, gedragen op/door de achterhand maakt oprichten voor veel paarden daarom makkelijker/mogelijk, (oude wijsheid van Oothout)

Ruiter lost het vanuit het paard op, en het paard beloont de ruiter, zo kan (moet) het ook zijn, lijkt me.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:13

AM_Horses schreef:

Ik vind deze inderdaad beter bewegen dan de andere Next Level. Al neigt deze ook iets naar hakkentrekken maar minder en ik vind hem vooral voor beter en met meer ruggebruik.
Ik zie liever deze inderdaad.

Everglow is niet eens het achterbeen wat me stoort. Ik kan het niet zo goed uitleggen. Ik vind hem voor ook niet spectaculair. Eigenlijk gewoon helemaal niet. Maar iedereen is zo enthousiast dat ik zelf denk dat ik het fout heb.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:15

Ik vind het uit stills sowieso erg moeilijk beoordelen. Soms lijkt het op een stil meer naar achter terwijl het in de rollende beweging wel onder de massa gaat. Of lijkt het voorbeen extremer dan irl is. Zeker bij paarden die veel scharnieren kan het imo soms vertekenen.
Even de mijne als voorbeeld, hij had een mega goede draf, altijd gedragen en onder de massa en veel ruimte. Maar als ik een stil uit een filmpje maakte leek er altijd net wat teveel knie in te zitten, terwijl hij in beweging wel de ruimte naar voren pakte.
Achterbeen was sowieso goed. (Al ben ik wellicht wat bevooroordeeld omdat het de mijne was _O- Maar ook op de jonge paarden goede punten gelopen, ivm bouw alleen nooit aangeleverd als jong paard. Qua beweging had het goed gekunt)

Afbeelding

Op het filmpje vind ik boven besproken paard soms ook achter de massa, maar zoals het in beweging lijkt, is het meer een kwestie van kracht en gaat dat imo nog verbeteren.
Denk dat het meer in het lichaamsgebruik zit dan de been beweging zelf.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:24

Suzanne F. schreef:
AM_Horses schreef:

Ik vind deze inderdaad beter bewegen dan de andere Next Level. Al neigt deze ook iets naar hakkentrekken maar minder en ik vind hem vooral voor beter en met meer ruggebruik.
Ik zie liever deze inderdaad.

Hij is in elk geval lekker laag in dekgeld. € 750,00 ex

Ik vind wel dat jullie het principe hakkentrekken verkeerd uitleggen. Een hakkentrekker beweegt zijn achterbeen omhoog en niet of nauwelijks naar voren. Deze term is er ingeslopen bij Johnson door een overijverige KWPN jury en klopte gewoon niet. Het wordt ook niet genoemd in het verslag. Ze zeggen dat hij hem eerst omhoog brengt en daarna wel goed onderbrengt. Feitelijk net als de Next Level doet. maar ze kunnen er GP mee lopen dus ik zie het probleem niet zo.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:40

Janderegelaa...Het been komt wel naar voren, maar te laat. Dat zie je aan jouw stills ook: het voorbeen is al weg als het achterbeen onder de massa komt, daardoor heb je geen balans.

c_alsemgeest, juist stilstaande beelden en het liefst slow motion beelden zeggen meer dan normaal bewegende beelden omdat je oog niet goed kan registeren wat het ziet. Ik heb ook wel vaker dat ik denk: wow, dat is een goede en ga ik altijd de beelden op slow zetten en dan zie je pas of een hengst/paard in de juiste takt en in goede balans loopt. Jouw paard heeft op dit beeld een prima achterbeen! het wordt opgetrokken maar wel onder de massa, de achterhand daalt en de kracht komt mooi over de rug naar voren. Mooie schoft-schouderpartij en mooie hals. Bij de hals is het belangrijk dat de meeste spieren bij de schoft zitten en dat zie ik bij jouw paard ook. Voor het nog betere zou het achterbeen nog iets meer naar voren gezet mogen worden in deze fase, zodat de achterhand meer gewicht opneemt. Het gewicht ligt op deze foto nog teveel op de voorhand. Maar ik denk dat als je erop zit je dit paard daarbij prima kan helpen.
Laatst bijgewerkt door manubres op 23-02-25 11:49, in het totaal 3 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:45

gewoon eens kijken naar de verdeling van het achterbeen,

lang pijp been heeft meestal een kortere schenkel - vaak in combinatie met kortere bil-broekspier -waardoor het optrekken makkelijker is (hakketrekker??) dan onderbrengen??

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:50

manubres schreef:
Janderegelaa...Het been komt wel naar voren, maar te laat. dat zie je aan jouw stills ook: het voorbeen is al weg als het achterbeen onder de massa komt, daardoor heb je geen balans.

c_alsemgeest, juist stilstaande beelden en het liefst slow motion beelden zeggen meer dan bewegende beelden omdat je oog niet goed kan registeren wat het ziet. Ik heb ook wel vaker dat ik denk: wow, dat is een goede en ga ik altijd de beelden op slow zetten en dan zie je pas goed of een hengst/paard in de juiste takt en in goede balans loopt. Jouw paard heeft op dit beeld een prima achterbeen! het wordt opgetrokken maar wel onder de massa, de achterhand daalt en de kracht komt mooi over de rug naar voren. Mooie schoft-schouderpartij en mooie hals. Bij de hals is het belangrijk dat de meeste spieren bij de schoft zitten en dat zie ik bij jouw paard ook.

Bij dit paard is hetzelfde aan de hand als wat jij schetst. Heb ik gefokt en is nr. 1 van de wereld bij de jeugd op de WBFSH ranking. En die heeft echt heel erg veel balans.
Afbeelding

Ander voorbeeld is One Million:

Afbeelding

Plaats jij nu eens een foto (dus geen tekening) van een dressuurpaard die het doet zoals jij vindt dat het hoort.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:54

"Volgens mij heeft iedereen die het filmpje bekeken heeft, met uitzondering van Manubres en jij, de mening dat hij zijn achterbeen er wel goed onder zet. De vraag is wie dan de oogkleppen op heeft. Die lijntjes van jullie kloppen gewoon niet. Je zult geen 1 paard vinden waarbij het voorbeen in die positie is en de pijpbeen van het achterbeen dezelfde positie heeft als het voorbeen. Ons huidige dressuurpaard is door geevolueerd in zijn beweging. Misschien tot afschuw van de lijntjestrekkers maar het is nu eenmaal zo."

Het is zo en dat maakt het ook zo vreselijk, omdat geen paard meer in balans kan lopen en dat zie je terug in de sport: allemaal trekkerij van voren om ze op het achterbeen te houden. Mijn paard heeft wel de juiste beenzetting en daarom is zij ook zo uniek. Er zijn maar weinig echte goede paarden meer.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:59

Janderegelaa,

geen foto maar wel dank voor het plaatsen van deze twee foto's, is voor mij helder wat bedoeld wordt met het driehoekje eerder in dit topic genoemd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:33

manubres schreef:
Janderegelaa...Het been komt wel naar voren, maar te laat. Dat zie je aan jouw stills ook: het voorbeen is al weg als het achterbeen onder de massa komt, daardoor heb je geen balans.

c_alsemgeest, juist stilstaande beelden en het liefst slow motion beelden zeggen meer dan normaal bewegende beelden omdat je oog niet goed kan registeren wat het ziet. Ik heb ook wel vaker dat ik denk: wow, dat is een goede en ga ik altijd de beelden op slow zetten en dan zie je pas of een hengst/paard in de juiste takt en in goede balans loopt. Jouw paard heeft op dit beeld een prima achterbeen! het wordt opgetrokken maar wel onder de massa, de achterhand daalt en de kracht komt mooi over de rug naar voren. Mooie schoft-schouderpartij en mooie hals. Bij de hals is het belangrijk dat de meeste spieren bij de schoft zitten en dat zie ik bij jouw paard ook. Voor het nog betere zou het achterbeen nog iets meer naar voren gezet mogen worden in deze fase, zodat de achterhand meer gewicht opneemt. Het gewicht ligt op deze foto nog teveel op de voorhand. Maar ik denk dat als je erop zit je dit paard daarbij prima kan helpen.

Klopt, hij was hier ook nog 3 a 4, en niet zo lang ohz.
De punten zijn inderdaad met meer training en kracht erg verbeterd. Als je hem toen der tijd op stand had gezien had je zelfs getwijfeld dat het hetzelfde paard was :') zijn bouw was best bijzonder :+
Ga het topic er niet meer mee vervuilen want het is wat offtopic, maar kan ze per pb sturen :')

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:54

manubres schreef:
"Volgens mij heeft iedereen die het filmpje bekeken heeft, met uitzondering van Manubres en jij, de mening dat hij zijn achterbeen er wel goed onder zet. De vraag is wie dan de oogkleppen op heeft. Die lijntjes van jullie kloppen gewoon niet. Je zult geen 1 paard vinden waarbij het voorbeen in die positie is en de pijpbeen van het achterbeen dezelfde positie heeft als het voorbeen. Ons huidige dressuurpaard is door geevolueerd in zijn beweging. Misschien tot afschuw van de lijntjestrekkers maar het is nu eenmaal zo."

Het is zo en dat maakt het ook zo vreselijk, omdat geen paard meer in balans kan lopen en dat zie je terug in de sport: allemaal trekkerij van voren om ze op het achterbeen te houden. Mijn paard heeft wel de juiste beenzetting en daarom is zij ook zo uniek. Er zijn maar weinig echte goede paarden meer.

Foto?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:55

c_alsemgeest...stuur maar een pb. Ik ben wel nieuwsgierig.

@janderegelaa...op mijn profiel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:56

janderegelaa schreef:
manubres schreef:
Janderegelaa...Het been komt wel naar voren, maar te laat. dat zie je aan jouw stills ook: het voorbeen is al weg als het achterbeen onder de massa komt, daardoor heb je geen balans.

c_alsemgeest, juist stilstaande beelden en het liefst slow motion beelden zeggen meer dan bewegende beelden omdat je oog niet goed kan registeren wat het ziet. Ik heb ook wel vaker dat ik denk: wow, dat is een goede en ga ik altijd de beelden op slow zetten en dan zie je pas goed of een hengst/paard in de juiste takt en in goede balans loopt. Jouw paard heeft op dit beeld een prima achterbeen! het wordt opgetrokken maar wel onder de massa, de achterhand daalt en de kracht komt mooi over de rug naar voren. Mooie schoft-schouderpartij en mooie hals. Bij de hals is het belangrijk dat de meeste spieren bij de schoft zitten en dat zie ik bij jouw paard ook.

Bij dit paard is hetzelfde aan de hand als wat jij schetst. Heb ik gefokt en is nr. 1 van de wereld bij de jeugd op de WBFSH ranking. En die heeft echt heel erg veel balans.
[ Afbeelding ]

Ander voorbeeld is One Million:

[ Afbeelding ]

Plaats jij nu eens een foto (dus geen tekening) van een dressuurpaard die het doet zoals jij vindt dat het hoort.

Deze twee hebben voor mij allebei geen wenselijk achterbeen gebruik.

One Million vertekend omdat zijn achterbeen te lang en sabelbenig is met afwijkend spronggewricht. Ook hij zet hem er niet onder en rijst niet in de voorhand/ schoft.

En bij het paard wat jij gefokt hebt zie je dat het achterbeen er niet goed onder gezet kan worden en ook achter blijft waardoor het paard in verzameling niet voldoende rijst in de schoft/ voorhand.