Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:26

Met wat grondwerk. Kan je op een zeil leren lopen en tussen twee balken door . Steeds wat smaller maken. En liefst ook hoog Zetten dat ze echt ergens met hele lijf tussendoor moeten lopen. En daarna kan je hindernis tegenaan zetten met de borst en weer achteruit.

Dat helpt allemaal om de trailer in te laden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:37

Kvikur: ik wil bloedonderzoek voor te zien of er geen tekorten zijn quz vitamines ofzo. Dierenarts wist vanwaar het veulen komt, en vond het al zeker geen slecht idee (zegt genoeg lijkt me). Ze vond hem ook wel klein nog en idd die wintervacht, toen ik zei "als die wordt als Baron dat ik blij" ben zei ze ook dat wordt die wel, maar een hele grote zal het niet worden denkt ze.

Ik heb vandaag beide paarden afgespoten. Eerst vond Cielo het spannend, maar daarna bleef hij rustig staan, denk dat de afkoeling dan toch wel fijn was.

Toushie goede tip, maar hoe oefen je het geluid van de klep? En een trailer is vaak ook gesloten rondom om, dat vinden veel paarden ook eng.

Muronia

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-25 21:23

Zeiltje is sowieso een goed idee, wil ik ook eens gaan doen, leuk idee!

Syl is ook onder de douche geweest. Was natuurlijk alweer een tijd geleden, dus even weer wennen, maar het is gelukt :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:01

Kvikur die laatste foto is geweldig :))

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:25

Lekker al die zomerse foto’s van onze (bijna)jaarlingen. Mijn dametjes hebben gisteren hun tweede vaccinatie gehad, en ze waren weer heel braaf.
Ik heb ook een mafkees prutsmuts. Ik ging met een voerschep bloesemblaadjes uit de waterbak scheppen. Roosje vond dat enorm interessant en kwam er achter dat dat water zó veel lekkerder is dan rechtstreeks uit de bak :j
Afbeelding

Een naarling is ze zeker niet!
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:29

Hier is Nova ook onder de douche geweest gisteren. Alleen geen foto’s van maar ze was super flink!

We hebben gezellig samen op de wei gebarbecued. Er moest toch toezicht gehouden worden omdat er een nieuwe jaarling merrie’tje kwam dus even met het mooie weer ervan geprofiteerd. En Nova is op een bepaald moment gewoon naast ons komen liggen en bleef liggen dat ik er even bij kon. Dat was super leuk!

Kita, het nieuwe veulen, stond nog apart maar heeft vannacht om de één of andere reden door de draden gedaan. Bam Heeft natuurlijk enorm op haar zitten jagen en is heel beschermend was over Nova. Nu Bam maar even apart gezet en Nova en Kita staan nu op dit moment samen. Bam riep nog na nova ma laatste update was dat ze met zen
Drieën bij elkaar stonden, wel met draad tussen, dus dat gaat de goeie kant op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier staan ze alle drie in de hoek.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:41

Afbeelding

Afbeelding

Hier nu ook een jaarling, dat verdiend een worteltje.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:53

Weer spoelwormen :') zag er net eentje uit dr poep hangen... bah.
Nogtans in maart ontwormt + entingen met ontworming en nu al terug wormen. Ontwormt met equest. Al zovaak ontwormt ondertussen ivm de koliek, luizen en het feit dat het dus niet gewerkt heeft met de koliek. Nu ontwormen met panicur pfff. Hoefzweer is bijna weg nu dit. This elke maand iets.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 17:08

Zeker spoelworm en geen Aarsmaden? Die laatste zitten namelijk wel eens buitenkant van de poep.

Ik wacht nog op de uitslag van mestonderzoek die dierenarts woensdag gedaan heeft

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 17:14

Oh bah Sentir,wat vervelend steeds. Kom je er niet achter waar ze zich steeds opnieuw ermee besmet? Bepaald stuk weide misschien?

Thioro gefeliciteerd! Dat verdient zeker een wortel (of 2) :)

Anso jij ook gefeliciteerd met je nieuwe jaarling, wel gezellig voor Nova.

LaDonna haha water drinkt lekkerder uit een beker dan uit een bak. Ze is netjes opgevoed _O- . En helemaal geen naarling nee.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:15

Art_Ificious schreef:
Zeker spoelworm en geen Aarsmaden? Die laatste zitten namelijk wel eens buitenkant van de poep.

Ik wacht nog op de uitslag van mestonderzoek die dierenarts woensdag gedaan heeft

DA had het ook al gezegd. Maar heb geen foto. Maar heb net ontwormt alleen de vorige keren zijn er ook geen wormen vanaf gekomen. Wat heel raar is aangezien ze toen echt een wormenbuik had. Aangezien ik nog maar net ontwormt heb en het waren de vorige keer spoelwormen. En panacur heeft ze nog niet gehad.

Hopelijk is het wormonderzoek bij je niet al te erg :j

@Muronia. Van vroeger weten we dat de koliek + de verstoorde darmflora de boosdoeners waren. Nu zal ze wss heel vatbaar zijn door die verstoorde darmflora. Want zoveel kolieken als jong veulen heeft alleen maar nare gevolgen denk ik dan. Ze staat nu op halve tube panacur voor 4 dagen om de 2 dagen. Dat zou moeten helpen.

Plus wormen kan overal uitkomen. Weide, hooi,stro, mensen, paarden, andere mest, etc. Dus veel factored die meespelen, ze is nu eenmaal heel vatbaar blijkbaar. Maar het gaat steeds beter. Ze is de achterstand aan het inhalen, ze eet goed, ze speelt zelfs en dergelijke. Ze is verder een fit veulen.

Edit: even toevoegen andere paarden staan ook op deze weide en die hebben geen herbesmetting.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:27

Brr wormen.

Mijm schimmel wordt weer zwart. Snap niets van het verkleurproces hoor. :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 13:11

Toch gek he, als ik mijn paarden zelf meet zijn ze 3cm groter dan de meting van de weger.

Ik meet op dit aangeduide punt (lijkt me correct, hoogste punt schoft??) en kom op 1m35 uit. Waar de meter op 1m32 uit kwam.
Afbeelding
Afbeelding

Bij mijn 4 jarige zei ze 1m48 maar toen zei ik op de keuring in augustus was hij al 1m53.
En zelf kom ik op 1m55 uit

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 13:36

Art_Ificious jaa die ervaring heb ik ook al eens gehad! Inderdaad 3 cm kleiner dan wat ik zelf meet en wat ze op de keuring hadden gemeten.

Sentir, wat vervelend iedere keer die wormen! Hopelijk komt ze er nu wel goed vanaf.

Thioro gefeliciteerd! Een echte jaarling *D

AnsoDm Wat gezellig bij de wei barbecuen! Doen we hier ook wel eens en soms neem ik avondeten mee en eet ik het op stal op. := En fijn dat het uiteindelijk wel de goede kant uit ging met z'n 3en samen.

Ik ben aan het twijfelen om een brave ruin erbij te kopen. Ons groepje bestaat nu uit 6 merries, mijn liefste IJslanderruin heb ik tweede kerstdag moeten laten inslapen.. hij was pas 16 jaar. (Ook bij mij geboren toen ik 9 jaar was dus ben samen met hem opgegroeid) Maar heb toch het idee dat een kudde beter in balans is als er in ieder geval 1 ruin bij staat.

Ik heb deze week weer wat leuke foto's gemaakt van mijn dametje. Nog 2 dagen en dan is ze ook alweer 1 jaar. <3
Vindt haar al een mooi bonkje worden, haar moeder is half quarter half belgischwarmbloedpaard maar het lichaam heeft ze echt van een quarter. Ik houd er wel van van die bredere gespierde paardjes.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 13:54

Ziet er idd lekker rond en gespierd uit zo.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 14:41

Ze ziet er goed uit!!!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 16:15

Hier mogen ze vandaag even paar uurtjes op het lange gras.
Vanavond wel terug op het kortere deel, wil geen koliek door ineens teveel lang gras.

Afbeelding
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:12

Ik ben zo blij om wormen te zien deze keer! 2 mesthoopjes met allebei wormen in! Eindelijk!!! **\O/**

Zo blij dat ze er eindelijk uitkomen. Ze was wel een beetje geiriteerd, maar logisch als je vol met van die parasiten zit.

Spoiler:
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:20

Snap dat je blij bent. Ik baalde de laatste keer ook dat er niks uitkwam.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:21

Heerlijke plaatjes Art!!

Ik kan me voorstellen dat je blij bent Sentir!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:33

Eindelijk Sentir. Ik zie eentje met een lange staart, lijkt me dus een Aarsmade. (spoelworm heeft geen lang staartje).

Hier helaas nog steeds geen uitslag van mestonderzoek gehad. Zal dus maandag zijn vermoed ik.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:30

Art_Ificious schreef:
Eindelijk Sentir. Ik zie eentje met een lange staart, lijkt me dus een Aarsmade. (spoelworm heeft geen lang staartje).

Hier helaas nog steeds geen uitslag van mestonderzoek gehad. Zal dus maandag zijn vermoed ik.

Ja als ik ze zo in de mest zie zijn het idd aarswormen. Bah.

Nou kan een mestonderzoek zo lang duren? Mss met die feestdagen en brugdagen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:40

Idd met de feestdag donderdag vrees ik.
Vorige keer kreeg ik de uitslag op zaterdagnamiddag terwijl ze dan ook gesloten zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:06

Ontdekte gisteren tevens dat er een camera hangt op de weide.
Moet eens navragen of die camera van de verhuurder is of van de vorige huurder aangezien het ding wel werkt (rode detectielampje gaat aan als ik ervoor kom).

Als van de verhuurder is zou het wel leuk zijn om de app (lijkt me ene met bijhorende app) ook zelf te hebben dat ik ze van thuis uit ook wat kan zien.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:03

Thioro; gefeliciteerd met je jaarling, knap koppie <3
Kvikur, wat is ze knap!! <3

Volgens mij is Cielo wel happy met dat lange gras :))

Sentir; hoe blij kan je zijn met wormen in de kak *\o/* Hopelijk heb je ze nu allemaal.

Ik heb echt zitten genieten van alle vliegenkappen koppies. Y’ur is natuurlijk mega nuchter dus ik heb daar ook nooit bij stilgestaan dat ze het spannend kunnen vinden. Hij geeft er echt geen moer om en ik kan ze over z’n toet heen trekken of klittenband plakken. Maar net welke hij op heeft.
We hebben nu eindelijk eentje gevonden die hij echt mooi past. Zit echt tussen alle maatjes in.

Hij begint echt een leuke band op te bouwen met onze laatste aanwinst in de kudde, Makani. Dat is een 3 jarige merrie, lekker speels ook nog. Dat vind y’ur natuurlijk echt goud *\o/*

Afbeelding

Van de week heb ik ze allemaal in de vliegendeken gehad, we hadden zoooooveel vliegen #)

Afbeelding