Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:12

Kathleen_vW schreef:
amukela schreef:

Desperado

Heb ik een twenter van staan :D

:D :D
En hoe is die?

Kathleen_vW

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:46

Al 1,67 m. Langgelijnde merrie, mooi in proporties. Word ook een flinke.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:57

Sorry, ik ben hier even niet geweest. Nogal druk op het moment.

Hoe staat het hier met de drachtigheden?
Vandaag heb ik bij een draagmerrie van mij een hartslag gescand van een embryo van Mauro Turfhorst x mijn elite Special D merrie.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:33

Gefeliciteerd met de dracht!

Wij mogen over 1,5 week scannen.
Heb toch maar onze Gelderse NMK merrie gedekt na de dood van haar zusje. Het voelt te riskant om nog maar 1 merrie uit dat hele stammetje te hebben.

Nog wel hard aan het nadenken hoe verder.. Ben behoorlijk van slag geweest en nog steeds van het ongeluk. Het plezier is wel ff helemaal weg. Ze stond in een kudde waar wel vaker gedonder is geweest laatste jaar, teveel blessures. Dus ik durf daar niet meer naar terug met de andere merrie.

Dus nu aan het orienteren op pensionstalling waar ik ook kan fokken. Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben? Of heeft iedereen hier de luxe van ze aan huis hebben?
Ik ken natuurlijk de grotere stallen waar je je merrie heen kan brengen voor de geboorte en evt ook het weideseizoen met het veulen aan de voet. Echter dan ben je je merrie volledig kwijt en kan je ze ook niet uit de kudde halen. Vroeger trainden we de merrie gewoon en bleef het veulen even op stal.
Maar pensionstallen die meer op rijden gericht zijn hebben weer niet de faciliteiten voor een veulen meestal. Dus ben benieuwd hoe de anderen dat hier doen die ze in pension hebben! Of is fokken in pension eigenlijk geen doen..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:50

Meelezer meldt zich. Ik deed dat altijd wel, bij Stal Groenendaal. Die fokken zelf ook, DA komt dagelijks aan huis daar. Kun je gewoon met je merrie aan de gang en als de tijd daar is kan ze naar de merrie stal en met merries & veulens de wei op. Beviel mij dus heel goed, juist ook door dat er veel begeleiding was.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 23:06

Ik sta ook op pensionstalling. Al hebben zij meer opfok en fokken ze zelf een paar veulens per jaar. Ik ben met een andere stalgenoot wel de enige pensionklant.

Ik vind de keuze voor dit jaar zo lastig. Ben voor een merrie aan het twijfelen om haar met Pernod rs2 te dekken, maar vind het dekgeld wel echt hoog voor zo'n jonge hengst.
Andere hengst kjento of Succesion van Reesink. Laatste is weer niet kwpn gekeurd. Pff, lastige keuzes allemaal.
Iemand nog een leuke hengst aan te raden die correct is en goede (opwaartse) beweging vererft?

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 23:33

Lord Romantic?
Gaf vorig jaar de veulenkampioen in Ermelo.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 05:25

GJ wat naar van dat ongeluk. Ik snap dat al het plezier dan plotsklaps weg is en ook dat het eng voelt om maar 1 merrie uit het lijntje van Roosmarie te hebben.

Hier in de regio is er wel een stal waar ze het combineren. Fokkerij en training. Zij hebben zelf een trainingsstal en daarnaast bieden ze merriebegeleiding aan. Je kunt dan geloof ik kiezen om je merrie met veulen in pension te hebben en niet in de groep in de wei dag en nacht.

Er zijn bij jou in de regio vast ook stallen die dat bieden. En anders heb ik als tip: ga rond rijden in de omgeving en bel hier en daar eens aan met de vraag of je er terecht kunt met je merrie of dat die mensen misschien iets weten.

Zo ben ik ook aan mijn plekje gekomen waar de paarden geheel in eigen beheer staan. Ik hoef niks te delen want ben de enige huurder. Perfect om sport en fokkerij te kunnen combineren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:26

Redd schreef:
Ik sta ook op pensionstalling. Al hebben zij meer opfok en fokken ze zelf een paar veulens per jaar. Ik ben met een andere stalgenoot wel de enige pensionklant.

Ik vind de keuze voor dit jaar zo lastig. Ben voor een merrie aan het twijfelen om haar met Pernod rs2 te dekken, maar vind het dekgeld wel echt hoog voor zo'n jonge hengst.
Andere hengst kjento of Succesion van Reesink. Laatste is weer niet kwpn gekeurd. Pff, lastige keuzes allemaal.
Iemand nog een leuke hengst aan te raden die correct is en goede (opwaartse) beweging vererft?

Dutch Dream

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:42

Ik weet niet in welke omgeving je zit, ik weet van 1 stal bij mij in de buurt dat die heel geschikt lijkt, maar ik niemand zou aanraden. Maar dat hier zo te plaatsen staat me ook net tegen. Via pb wil ik je er best meer over vertellen. Ik woon in Drenthe.

Ik heb net de merrie gescand, ei van 4 cm dierenarts zegt kom over een week maar terug want de baarmoeder is nog niet hengstig. Maar dat is toch veel te laat? Of zie ik het verkeerd?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:36

Ik zoek regio Soest, Baarn, Bilthoven, Eemnes, etc.
Bunschoten is wel in de buurt, weet alleen niet of die stal verder past bij wat ik zoek. Maar goed om te horen dat het wat jou betreft altijd goed te combineren was. Haalde je dan je merrie met veulen ook gewoon binnen om te trainen met de merrie?

Sophie, dat is wel een goede tip. Ik lees het vaker, gewoon aanbellen, maar moet dan wel ff moed bijeenrapen. Maar de vraag: of weet je iets, maakt het wat makkelijker. Weet niet of het wat gaat opleveren, de wachtlijsten in de hele omgeving zijn overvol, maar zeker het proberen waard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:45

Ja ik zou gewoon rond rijden en als je ziet dat mensen paarden hebben en het spreekt je aan dan rijd je gewoon het erf op. Zoals ze op de Zwarte Cross zeggen; vaak ben je te bang :D

Het ergste wat er kan gebeuren is dat iemand zegt dat ze niks hebben en niks weten. Dan bedank je en ga je gewoon weer verder. Ik doe dat soort dingen trouwens wel het liefst met mn man of een vriendin aan mn zij. Misschien scheelt dat voor jou ook?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:58

GJ9 schreef:
Bunschoten is wel in de buurt, weet alleen niet of die stal verder past bij wat ik zoek. Maar goed om te horen dat het wat jou betreft altijd goed te combineren was. Haalde je dan je merrie met veulen ook gewoon binnen om te trainen met de merrie?

Sophie, dat is wel een goede tip. Ik lees het vaker, gewoon aanbellen, maar moet dan wel ff moed bijeenrapen. Maar de vraag: of weet je iets, maakt het wat makkelijker. Weet niet of het wat gaat opleveren, de wachtlijsten in de hele omgeving zijn overvol, maar zeker het proberen waard.

https://www.paardenvreugd.nl/ deze misschien? Geen persoonlijke ervaring, maar ik zie dat ze opfok doen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:14

Firegirl schreef:
GJ9 schreef:

https://www.paardenvreugd.nl/ deze misschien? Geen persoonlijke ervaring, maar ik zie dat ze opfok doen.

Dat was ook de eerste stal waar ik aan dacht.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:50

Ja prachtige stal en hele aardige mensen, ben er pas geweest. Maar fokkerij en pension zijn dus wel echt gescheiden begreep ik, dus dan ben ik mn merrie een half jaar ‘kwijt’. Op die manier kan ik wel een keertje fokken, maar voor de langere termijn was ik benieuwd of mensen ook ervaring hebben met rijden en fokken echt combineren in pension. Maar misschien bestaat het bijna niet en ben je alleen met de paarden aan huis zo flexibel.

Sophie, ja klopt dat je vaak te bang bent, ik wel iig ;) Dank voor je tip!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:59

carola schreef:
Sorry, ik ben hier even niet geweest. Nogal druk op het moment.

Hoe staat het hier met de drachtigheden?
Vandaag heb ik bij een draagmerrie van mij een hartslag gescand van een embryo van Mauro Turfhorst x mijn elite Special D merrie.

Het begin is er. Eerst even op mijn handen blijven zitten. 3 x Niks, die veulens begin maart. Zelfs nu is het met dat natte weer een heel gepuzzel om ze overdag een goede wei te bezorgen.
De eerste 2 zijn drachtig. Mijn oudere Fidermark-merrie van Succession, met dank aan Carola en de Jakarta is weer terug drachtig van Extreme.
Gisteren een merrie geïnsemineerd met Opoque, was iets fout gegaan en tweede keus :(:) en vandaag Elegance weer met Electron. Haar 7 jarige Electron doet het heel goed in de sport. Dus nog maar eens proberen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:13

GJ9 schreef:
Ja prachtige stal en hele aardige mensen, ben er pas geweest. Maar fokkerij en pension zijn dus wel echt gescheiden begreep ik, dus dan ben ik mn merrie een half jaar ‘kwijt’. Op die manier kan ik wel een keertje fokken, maar voor de langere termijn was ik benieuwd of mensen ook ervaring hebben met rijden en fokken echt combineren in pension. Maar misschien bestaat het bijna niet en ben je alleen met de paarden aan huis zo flexibel.

Sophie, ja klopt dat je vaak te bang bent, ik wel iig ;) Dank voor je tip!

Ik ken wel verschillende mensen die fokken en hun paarden gewoon in pension hebben. Dus het kan zeker wel, echter zitten die stallen niet in de regio waar in je zoekt. Ik zou ook gewoon brutaal zijn en aanbellen/ rondvragen. Beetje netwerken.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:30

Ik heb ze inderdaad ook in pension gehad en gewoon kunnen rijden voor we het eigen spul gekocht hebben. Het is wel even zoeken, maar ze zijn er wel hoor!

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:46

Bij ons op stal heeft de eigenaar voorheen ook fokmerrie(s) gehad. Dit jaar was ik de enige, maar er staan maar 3 pensionners. Op alle stallen waar ik gestaan heb, was het wel bespreekbaar. Maar geeft ook veel risico en niet alle eigenaren van stallen willen dat.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:52

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:29

Degene die al veulens van Extreme gezien hebben, wat vinden ze er van?
Niet te veel bloed?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:49

misterA schreef:
Gisteren een merrie geïnsemineerd met Opoque, was iets fout gegaan en tweede keus :(:) en vandaag Elegance weer met Electron. Haar 7 jarige Electron doet het heel goed in de sport. Dus nog maar eens proberen.

Welke heb je gedekt met Opoque? Ben zo benieuwd naar de veulens!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:56

Onze Toto jr. is vandaag uitgerekend van Opoque. Maar ze lijkt nog even de tijd te nemen. Ben zo benieuwd en vind het toch ook weer heel spannend.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:41

Hier staat bij onze merrie (dekken er altijd maar eentje) de melk op de tepels dus is voor dezenacht vermoedelijk...

Escolar uit een StPrSt San Amour x StPrSt Rotspon x StPrSt Weltmeyer x StPrSt Macho.
Hopen op een hengstje want we hebben er al 2 merries uit.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:55

GJ9 schreef:

Ja, ik haalde ze gewoon binnen. Veulen liet ik op een gegeven moment gewoon in de groep toen dat rustig ging maar dat is eigen keus natuurlijk.