merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:13

Mijn ervaring is dat indien een paard verder goed getraind is dat de buikjes die ze krijgen van het gras dat die zodra ze een nacht op stal hebben gestaan wel weer voor het merendeel verdwijnen.
Dan zijn immers de darmen minder gevuld en neemt het buikje weer zijn normale positie in.
Als ik kijk of een paard "te dik" is kijk ik dan ook eigenlijk nooit naar de buik.
Eerder naar het gedeelte naast de schoft en de kont.

Als ik nu naar Thina kijk kan er op zich wel wat af.
Maar hoop eigenlijk door goede training deze enigzins aanwezige vetjes verder om te zetten in spiermassa.
Het bijkomend voordeel van wat vetjes is dat ze nu een veel mooiere hals heeft en dito kont.

En zo bekijk je per paard wat past en nodig is.

Oja iedereen van harte met de behaalde resultaten :D

Ik mag nog lekker 4 maandjes wachten :D

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:37

Manon schreef:
Ja ik zag ze vanochtend er al op staan, mooie foto's zijn het geworden.
Zijn er van die van jou geen bewegingsfoto's gemaakt? (of kijk ik verkeerd?)

Die van mij staat hier: http://www.equifoto.nl/gallerij/2009061 ... -25-26-27/ Het is de enigste vos tussen de bruin/zwarten.
Mijn merrie had vrijstelling voor beweging, dus ook geen foto's daarvan (helaas).
Vind dat er wel hele mooie foto's tussen staan. Leuk paard heb je. :P

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:49

Citaat:
4 juni te Houten
Bianca1980 met Bull's Eyes, 3 jaar, Manhattan * Ekstein * Ahorn Z, springen. Foto's in profiel STER!

5 juni te houten
Sarabande met Sarabande: STER!
Manic met Blondie: Stamboek!

10 juni te Alblasserdam
Touscha met paard: Touscha, 9 jaar, Métall x Elcaro x Onyx, dressuur.
Snoekiej met paard: Vorstin, 7 jaar, Polansky x Flamingo, dressuur.
Megacarmen met paard: Amazing, 4 jaar, Painted Black x Hovenier x Wilhelmus, dressuur.

17 juni te Alblasserdam
Rhea met paard: Bijou leeftijd 3, UB40 x Balzflug dressuur
_10_ met paard: Bo, 3 jaar, Johnson x Gribaldi, dressuur.
UniFlap met paard: U Prins, 2001, Kigali x Argus dressuur

22 juni te Wierden
rowo met paard: Zindyrike (Zazulou), 5 jaar, Sheraton x nimmerdor x akteur, springen

23 juni te Tolbert
sunny44 met paard: Arc de triomph, 4 jaar, Tchaikovski x ster v. Facet x ster pref v. Zaïre
TequilaRos met paard: Atiento Amiga 4 jaar, Numero Uno x Rossini x Wolfgang - springen afgemeld

25 juni te Wijdenes
Poesnoes met paard: Beau printemps 3 jaar, Numero Uno x Goodtimes, springen

25 juni te Roosendaal
Heralda met paard Tess, schimmel, 9 jaar, Marlon x Kilt

29 juni te Wormerveer
Aniek1985 met paard: Vronie, 7 jaar, Negro x Rubinstein, dressuur

01 juli te Nistelrode
Renske_W met paard: Ace 4 jaar, OO-seven × Garanco × Nelson × Heemraad, Dressuur

4 juli te Didam
Zaranka met paard: Zaranka 5 jaar, Hemmingway x Donau x Oran, Gelders.
GJ9 met paard: Wendy 6 jaar, Nando x Farao x Prins Oregon, Gelders
GJ9 met paard: Belinda 3 jaar, Cinovo x Fortissimo x Waarborg, Gelders (dit is nog niet 100% zeker)

[u]4 juli Boyl

sigrid1182 met Bracha M 3 jr Carolus II x corrado I.

11 juli te Wamel[/u]
@diega, paard: Bella Vita Peternella, leeftijd 3, afstamming: Rhodium x Gibraldi x Pion, dressuur.
@diega, paard: Bling Bling B, leeftijd 3, afstamming: Sandreo x Partout x Luitenant Generaal, dressuur

15 juli te Ede
Kebie met paard: Beaulibria, leeftijd 3, Artistic Rock x Ditmar, dressuur
muispluis met paard: Aloë Strona, leeftijd 4, Paddox x Bustron x Zortin , dressuur

16 juli CK en stb te Dronten
ivy_power89 met paard: billy jean, leeftijd 3 jaar, dutch dormello X Dormello

16 juli te Varsseveld
Roos_s met paard: Bavanta, leeftijd 3, Numero uno x burggraaf x nimmerdor springen
LJB met paard: V avanta, leeftijd 7, Burggraaf x nimmerdor springen

17 juli te Varsseveld
Kadanzlover met paard: Vera, leeftijd 6, Equador x Utrecht, Dressuur

25 juli in CK te Hengelo

InekeH87 met paard: Zuhra, leeftijd 5, Bazuin x Donau, drachtig van vitens, Gelders

1 augustus (?) CK te Ermelo
Roos_s met paard: Vymphonie, leeftijd 6, Concorde x Landgraaf x ladykiller

4 September IBOP incl stamboekopname Stal Groenendaal Bunschoten
Annemeik met paard: Bon Amie, leeftijd 3, Johnson x Doruto, dressuur

15 oktober IBOP incl stamboekopname W.B.Stables b.v. Wergea
Woestein met paard: Berthina Utopia, leeftijd 3, Emilion x Aktion, springen
[/quote]

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:00

Sigrid, je moet wel het laatste lijstje quoten. Nu staan de uitslagen er niet bij!
Het laatste lijstje staat op pagina 46, een post van mij

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:02

Roos_s schreef:
sarabande schreef:
Ga eens op een profeesionele trainingsstal kijken zou ik zeggen.
Het zou voor hun een stuk minder arbeidsintensief zijn om ze naar buiten te gooien.
Maar de jury wil geen vette paarden maar bespierde paarden zien.

Saar had ook wel gelopen hoor zo van huis uit, maar dan had ze helemaal dat stuk bespiering gemist dat haar nu net beter maakte.

Maar ja ik ben iemand van als je het doet probeer het goed te doen

en ten tweede ik denk dat mijn paard het fijner heeft dan eens op een trainingsstal! Onze paarden gaan zolang mogelijk naar buiten en zien er goed uit! Een dikke buik krijgen ze naar mijn idee niet van weidegang, maar van verkeerd voedingspatroon/verkeerde afgestelde voeding
Daarnaast, spieren kweek je echt niet door ze op stal te laten staan hoor ;) als je je paard normaal traint is weidegang juist goed..
en daarnaast heb je een goed gespiert paard wat op kop gebouwt is, heeft het nog weinig nut... denk dat kwaliteit van je paard belangrijker is dan de conditie

Ik ben het met Sarabande eens. Het gaat er nu even niet om wanneer je paard het fijner heeft, maar hoe je ze het beste 'geprepareerd' krijg voor een keuring. En als je het doet, moet je het goed doen. Dus dat betekent dan ook naast juiste training geen tot beperkt weidegang (en met deken op, anders verkleuren ze door de zon), op de juiste manier voeren, en een paar dagen voor de keuring van onbeperkt water halen.
Als je een paard hebt met veel kwaliteit en je doet er verder niets/weinig mee, kom je echt niet ver.

Als ik mijn merrie voor de keuring wil hebben, zou ik haar ook wegbrengen. Die gemiste weidegang haalt ze later wel weer in :-)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:08

Klopt het is niet anders, in tegenstelling tot al die mensen met hun welzijn voor paarden, moeten onze paarden soms even dingen doen die ze minder leuk vinden. Dat is trouwens altijd zo geweest en als dat echt onvriendelijk zou zijn zouden ze niet meewerken, maar dat doen ze wel als ze eerlijk behandeld worden
Voor de sport moeten ze werken, voor een keuring ook.

Maar als je je paard liever in de wei zet, moet je achteraf ook niet gaan mauwen als het resultaat tegen valt.

Wat me verbaast is dat mensen hier vragen hoe je een merrie voor de keuring moet trainen en als er dan antwoorden komen die hen niet aanstaan negeren ze dat.
Vraag dan ook niet om advies

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:21

daar ben ik het wel mee eens. als je om advies vraagt en je doet er niks mee prima, maar dan inderdaad niet mutsen als het resultaat niet is zoals je zou willen. daar kan ik me in vinden :j

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:23

sarabande schreef:
Wat me verbaast is dat mensen hier vragen hoe je een merrie voor de keuring moet trainen en als er dan antwoorden komen die hen niet aanstaan negeren ze dat.

Dat is typisch bokt toch
En wees blij, anders had iedereen een stermerrie ;)

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:24

Touscha schreef:
Manon schreef:
Ja ik zag ze vanochtend er al op staan, mooie foto's zijn het geworden.
Zijn er van die van jou geen bewegingsfoto's gemaakt? (of kijk ik verkeerd?)

Die van mij staat hier: http://www.equifoto.nl/gallerij/2009061 ... -25-26-27/ Het is de enigste vos tussen de bruin/zwarten.
Mijn merrie had vrijstelling voor beweging, dus ook geen foto's daarvan (helaas).
Vind dat er wel hele mooie foto's tussen staan. Leuk paard heb je. :P

Dankje, het kwartje valt inmiddels, jij had natuurlijk al een sport merrie :D

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:25

het is ook typisch bokt om dat zo kinderachtig te reageren op mensen die zeggen dat ze dat liever niet doen, dat ze dat te ver vinden gaan.

maargoed, ik vind gewoon dat we iedereen in zijn of haar waarde moeten laten en we zijn hier in dit topic bij een om over verschillende tips te praten en de resultaten etc. Niet om te discuseren over je eigen mening.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:38

Kadanzlover schreef:
het is ook typisch bokt om dat zo kinderachtig te reageren op mensen die zeggen dat ze dat liever niet doen, dat ze dat te ver vinden gaan.

maargoed, ik vind gewoon dat we iedereen in zijn of haar waarde moeten laten en we zijn hier in dit topic bij een om over verschillende tips te praten en de resultaten etc. Niet om te discuseren over je eigen mening.

als je die discussie niet nodig vindt meng je er dan niet in ;) ik vind het wel belangrijk dat mensen die niets van keuringen weten verschillende standpunten horen... maar goed dat terzijde

mijn inziens presteert een paard het best als die verder ook de beste manier van houden krijgt en dat is met voldoende weidegang (naar mijn idee)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:40

daarnaast heeft weidegang naar mijn idee weinig invloedt of je merrie nou ster/elite wordt of niet... maar goed laat ik er nou over ophouden :+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:49

Sja het resultaat zal je woorden bevestigen.

Ik heb ze gezien op de keuringen, merrie die met een beetje extra meer ster geworden zouden zijn. Maar het is jullie eigen keuze

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:56

is goed ;)

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:56

zo vandaag heeft aloë voor het eerst ijzers gekregen voor. vond ze wel interressant, lekker nekkie erop :+
ze gaat ook steeds beter lopen. laatste twee weken(na onderlinge wedstrijd 20 juni) wordt ze volop gelongeerd en in keuringsconditie gebracht.. helaas zal ze het ook met wat minder gras moeten doen de komende tijd :P waarschijnlijk wordt ze alleen de laatste dag binnengehouden op stal.
ik ben heel blij met de adviezen en ervaringen die ik her en der gelezen heb. zo kan het alleen maar beter, toch ;)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:10

Roos_s schreef:
daarnaast heeft weidegang naar mijn idee weinig invloedt of je merrie nou ster/elite wordt of niet... maar goed laat ik er nou over ophouden :+

Voeren kan je paard maken of breken, dus waarom zou weidegang het verschil niet kunnen uitmaken? Maar goed, aan jou de keus, de ene kan het wel (goed) hebben, de ander juist niet. Imo zijn de meeste paarden in mooiere keuringsconditie wanneer ze geen weidegang krijgen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:53

Ik vind het niet op de weide doen voor de keuring errug ouderwets eerlijk gezegd.... Er is een groot verschil tussen de ene weide en de andere. Weide betekent niet automatisch een overdaad aan gras.

Maar ik sluit me bij Roos aan. Die van mij gaat gewoon op de weide; keuring of niet, concours of niet.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:29

idd, weidegang betekend voor mij vooral dat paard mooi beweging heeft en lekker gek kan doen/liggen doen wat die wil.... daarnaast kun je je voer aanpassen aan de mate van hoeveel voedzaam gras dat in de weide staat...

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:05

Mijn merrie heeft gewoon op de wei gestaan tot de dag van de keuring.
Maar die kan het ook wel hebben. ;)
Ik denk dat het per paard verschilt.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:08

Dat laatste is zeker waar en denk ik het belangrijkst. Die van mij breekt de tent af als ie alleen binnen blijft en komt dus ipv in vers gras op een kaal stuk of in de buitenbak de komende weken om zo de (kleine) grasbuik er nog af te krijgen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:00

sarabande schreef:
Klopt het is niet anders, in tegenstelling tot al die mensen met hun welzijn voor paarden, moeten onze paarden soms even dingen doen die ze minder leuk vinden. Dat is trouwens altijd zo geweest en als dat echt onvriendelijk zou zijn zouden ze niet meewerken, maar dat doen ze wel als ze eerlijk behandeld worden
Voor de sport moeten ze werken, voor een keuring ook.

Maar als je je paard liever in de wei zet, moet je achteraf ook niet gaan mauwen als het resultaat tegen valt.

Helemaal mee eens!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:09

Maar goed dat ieder zijn mening heeft. Een paard op stal houden doe ik gewoon niet, nooit niet! En de zogenaamde 'echte-keurings-mensen' moeten maar lekker hun paard op stal houden als ze denken dat het beter is.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:15

Ik vind het prima dat iedereen hier ideeën op doet en er vervolgens op hun eigen manier mee aan de slag gaan. De een heeft het welzijn van het paard dan wat meer hoog in het vaandel staan dan de ander. Voor de een is 24/7 op stal een optie, voor de ander niet. So what? Het doel is dat ze er met de keuring piekfijn uit zien, hoe ze uiteindelijk daar zo komen is voor iedereen een eigen keus en derhalve niet interessant. Het een is niet beter dan het ander.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:23

Weet zeker dat jij de top 10 van de CK overdag niet op de wei vindt ;)

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:27

Dan heb je het al over een CK en niet over een regionale stamboekkeuring. Maar vertel mij dan eens wat het verschil is tussen buiten zetten in bak/paddock of 24/7 op stal houden. Vreten doen ze niet en buiten hebben ze allicht iets meer beweging dan in een stalletje van 3x3. Wat is volgens jullie dan het voordeel van paarden 24/7 op stal zetten. Ik heb dat nog niet kunnen vinden namelijk, die van mij zou een grote bonk stress worden, met alle negatieve gevolgen van dien.