Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:26

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:33

Spannend en leuk Hindo!

Heeft iemand de tussenbeoordeling nog gevolgd? Viel me op dat er een hoop afgevallen zijn waaronder Otazu.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:05

Mooi lijstje. Ben benieuwd!

Iemand eigenlijk enig idee hoe het met Next Pitch gaat?
Precies helemaal stil rond die hengst.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:26

Elisa2 schreef:
Spannend en leuk Hindo!

Heeft iemand de tussenbeoordeling nog gevolgd? Viel me op dat er een hoop afgevallen zijn waaronder Otazu.

Volgens mij was het nu weer alleen te volgen in Ermelo? Inderdaad best wat eruit.

Ik probeer de Ibiza x For Romance te volgen, evt voor mijn merrie komend jaar.
Op CMH is van z'n Duitse keuring alles terug te zien, en dan bij het KWPN helemaal niks :+ beetje jammer, maar goed, uiteindelijk wil ik ze sowieso in het echt zien.

Edit: eindexamen gaan ze wel uitzenden lees ik nu. Fijn!

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:03

Vindt er ook veel afgevallen bij Verrichtingsonderzoek. Blijft niet veel bloedsprijding over.

Next pitch is voor de helf verkocht. Toen met de hengstenshow vertelde ze dat hij een blessure had gehad, verder ook niks van gehoord

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:14

Ja klopt, heel jammer dat het niet online uitgezonden werd maar het eindexamen wel en de eerste (en de rest) bezichtigingen gelukkig ook. Ik wil ze ook graag in het echt zien, maar vind het ook wel interessant om de ontwikkelingen te kunnen volgen en wat inside information helpt soms ook wel. ;-b

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:35

Spannend Hindo2! Ik zie dat jullie merrie ver weg nog familie is van de onze.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:31

Leuk supertammy, wat is de naam van jouw merrie? De moeder van de hengst is niet meer in ons bezit, de grootmoeder wel.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:16

Die van ons heet Junette en gaat ook terug op de merrie Nannet. ;)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:20

Hier iemand ervaring met Furst Toto?

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:49

supertammy schreef:

Leuk! Goed lijntje ook ! Kennis van ons heeft n halfzusje van jouw merrie van Bon bravour

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:09

Umeo schreef:

Ja, 2 stuks. En hij komt niet meer in aanmerking. 1- Positief WFFS, 2- Voegt niets toe wat bloedvoering en exterieur betreft. Integendeel.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:11

supertammy schreef:

Ik heb zo het vermoeden dat meer dan de helft van alle KWPN-ers faminlie is. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:32

supertammy schreef:

Nannet de Hurricane merrie?
Ik heb er ook eentje gehad die daar via Unette (Cadmus) op terug ging.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 23:04

misterA schreef:
supertammy schreef:

Ik heb zo het vermoeden dat meer dan de helft van alle KWPN-ers faminlie is. :D

We hebben ook nog een paardenras op stal staan waarvan ik wel kan zeggen dat het hele stamboek familie is. :+

Zonder gekheid, ik vind het altijd leuk als ik paarden tegen kom uit dezelfde moederlijn. Deze lijn is wel flink vertakt, dus ik kom er genoeg tegen. Hier op deze pagina worden er nu al 3 genoemd. :D

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:24

misterA schreef:
Umeo schreef:

Ja, 2 stuks. En hij komt niet meer in aanmerking. 1- Positief WFFS, 2- Voegt niets toe wat bloedvoering en exterieur betreft. Integendeel.

Dankjewel!

Voor de mensen die er al een hele fokcarriere op hebben zitten, welk bloed gebruiken jullie graag en waarom?
Welk bloed net niet?
Vind het altijd interessant om te weten :) zeker de oudere hengsten omdat ik deze nooit gekend heb.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:46

Spannend Hindo2, heb je nog contact met de huidige eigenaren dat je het een beetje van dichtbij kan volgen? Of dat niet?

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:27

Ja hebben heel goed contact dus dat is ontzettend leuk! Voor ons de eerste keer als fokkers dus best spannend om n keertje mee te maken

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:24

Mijn Secret moet gelijk de eerste dag zie ik, laatste ochtendgroep. Ben benieuwd op de keuring!

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:27

Mijn hengst loopt vrijdag mee, nummer 427, Jameson Rs2 x Johnson.

Een van de 19 van Jameson Rs2 en de eerste jaargang. Heel benieuwd hoe hij het gaat doen! En bijzonder om het nu als mede eigenaar te mogen mee maken.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:45

Spannend Redd! En Yeentll, welk nr is jouw secret?

Ben heel benieuwd, succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:53

Ik ben heel benieuwd naar de eerste jaargangen van Jameson en Kjento, zag wel wat verkoopspaarden bij van Olst waar een paar jonge Kjento's bij zaten. Die vielen me nog niet helemaal mee..maar worden natuurlijk ook niet voor niks nu verkocht. Hoop het ea te kunnen volgen in ieder geval.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 16:14

tjakka123 schreef:

De Secret x Mentes, nummer 522.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 16:36

yeentll schreef:
tjakka123 schreef:

De Secret x Mentes, nummer 522.

Nou ja, dat is ook toevallig, die was er bij mij op papier net uitgesprongen... is dat een x Rouletto? :o
Heel gaaf als dat die van jou is _/-\o_

Spannend voor iedereen, leuk dat het dan zo dichtbij komt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 17:27

Leuk dat jullie fokproducten op de eerste bezichtiging hebben lopen. Spannend hoor!

Ik probeer altijd wel grote delen van de 1e bezichtiging te volgen. Maar ja, zowat een hele week onafgebroken kijken lukt mij helaas niet ivm werk en thuis moet de boel ook gewoon gedaan worden.
Ik ben heel benieuwd ook naar de Kjento's en de Jamesons. Om heel eerlijk te zijn valt het mij nog niet mee wat ik tot nu toe van die hengsten heb gezien. Kjento's geeft ze vaak kort / kort voorbeen en Jameson geeft toch wel heel vaak hele matige bovenlijnen en een beetje lelijk hoofd.
Ze hebben beiden natuurlijk ook heel erg veel gedekt en alleen de besten komen natuurlijk naar de 1e bezichtiging, dus helemaal een eerlijk beeld geeft het ook niet over hoe ze doorfokken.

Elisa; ik heb ook globaal even naar die veiling gekeken. Bij aankoop als veulen waren dat natuurlijk wel bovengemiddelde veulens, anders zouden ze daar niet in de opfok hebben gestaan. Maar ik vond het ook allemaal nu niet zo overtuigend.

Ik ga morgen even kijken bij de eindbeoordeling, ik ben ook al bij de tussenbeoordeling geweest en er zijn er toch nog 5 (voorlopig) afgevallen.
Opoque, Obsession en Ozzy zijn wel heel interessante hengsten en wil ik misschien wel gaan inzetten komend seizoen.

Umeo; Furst Toto zou ik ook niet snel inzetten. Ik zie niet echt veel meerwaarde in die hengst, om de redenen van MisterA.
En jou vraag is denk ik het beste door MisterA te beoordelen, die fokt denk ik al het langste van iedereen hier in dit topic. Ik fok nog niet zo lang als hem, maar ben nu wel fanatiek met 6 fokmerries (en een aantal draagmerries voor extra embryo's). En door mijn werk zie ik elk jaar wel zo'n 600 KWPN veulentjes voorbij komen.

Over bloedvoering: ik wil fokmerries met ruim voldoende predicaten (liefste minimaal elite) en klinkende namen, in elk geval de vader en opa van moederskant moeten goed en redelijk bewezen zijn. Bijvoorbeeld Vivaldi / Contango / Metall / Johnson / Jazz / Uphill / Special D / Gribaldi / Negro / Ferro enz... Uiteraard zijn er over al die hengsten ook wel mindere dingen te verzinnen, maar dat hou je toch. En als de merrie zelf dan maar goed is. En dat die merrie goed is, dat wil ik dus bewezen zien in de predicaten / sport.
Ik wil dus niet in de pedigree ergens een hengst die na een paar seizoenen dekken in de 'vergetelheid' is geraakt. Of bijvoorbeeld zoals nu High Five die is 'afgeserveerd' en eigenlijk nooit wat heeft gedaan in de sport. Dan krijg je echt een 'gat' in een pedigree van de fokmerrie, en dat is wel jammer. Ook bijvoorbeeld een Tolando / Jakarta / Ebony / Gaudi. (ik hoop dat ik niemand beledig)

Aan de andere kant maakt veel bekende namen het wel weer belangrijk dat je dan bij de hengstenkeuze rekening houd met 'vrij' bloed (bijv. Duits / Deens). Maar gelukkig is er tegenwoordig ook bij Nederlandse dekstations genoeg keuze daarin. Dan is het natuurlijk ook de vraag waarvoor je het veulentje fokt? Voor jezelf? Voor de verkoop? Zelf hoop ik de aankomende jaren een paar fijne merrieveulens te kunnen aanhouden, maar zéker de hengstveulens wil ik meteen als veulen al verkopen. Omdat dat mijn doel is, is het voor mij wel belangrijk om met enigszins populaire / commerciële hengsten te dekken. Mijn voorkeur is toch ook wel om jonge hengsten te gebruiken. Mijn fokmerries zijn helaas allemaal wat ouder (tussen de 10 en 18), dus ik wil niet terug in de tijd gaan fokken met ook oudere hengsten. Dus ik heb de voorkeur voor jongere hengsten, maar dan wél van een eigenaar / dekstation waar ik vertrouwen in heb. Jonge hengsten die onder het zadel zijn bij Dinja v Lieren (Reesink) of bijvoorbeeld een V. Uytert, daar heb ik meer vertrouwen in dat die het goed gaan doen in jonge paarden competities en de latere toekomst dan als er een eigenaar zelf een beetje op rond blijft rijden.
Natuurlijk blijft het ook dan een gok om met jongere hengsten te dekken en kan er ook een 'gat' in een pedigree gaan ontstaan als het toch tegen valt. Maar ja, een beetje gokken moet je ook doen toch? Ik wil de jonge hengsten wel een paar keer in het echt hebben gezien en er zelf wel echt van overtuigd zijn.

Next Pitch heeft een heel serieuze blessure gehad. Hij is nu voor de helft aan Brouwer verkocht. Hij werd dit voorjaar aan de hand getoond bij de hengstenshow van Reesink, maar daar zag hij er wel behoorlijk onbespierd en matig uit. Ik denk dat ie wel een tijdje op het hok heeft gestaan. Heel jammer, was erg goede hengst. Gelukkig was hij al wel in Duitsland goedgekeurd.