Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:09

tjakka123 schreef:
Tja, hij ligt al vanaf ze zomer open aan beide achterbenen. Geen 'buitenlander' die daar op zit te wachten.
Volgens mij is hij afgelopen jaren ook echt niet meer op niveau getraind, dus weet niet hoe hij door kan als schoolmaster..

Open aan beide achterbenen? Hoe moet ik dat voor me zien? Mok of wonden of?

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:04

Suzanne F. schreef:
tjakka123 schreef:
Tja, hij ligt al vanaf ze zomer open aan beide achterbenen. Geen 'buitenlander' die daar op zit te wachten.
Volgens mij is hij afgelopen jaren ook echt niet meer op niveau getraind, dus weet niet hoe hij door kan als schoolmaster..

Open aan beide achterbenen? Hoe moet ik dat voor me zien? Mok of wonden of?

Foutje: twee wonden aan 1 achterbeen wat sinds de zomer nog niet dicht is. Staat gewoon in de advertentie…

‘ Helaas heeft zardando van de zomer een ongeluk gehad. Hierdoor heeft hij 2 wonden op zijn linker achterbeen zitten die nog  niet dicht zijn. Met de goedde zorg en aandacht zullen deze uiteindelijk weer dicht gaan.’

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:17

Lijkt me geen goed moment om dit paard te koop te zetten.

tjakka123

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:38

Nee maar klaarblijkelijk willen ze toch wel graag van hem af. Sneu om zo’n fijne hengst zo te zien verdwijnen en dan nog zo afgedaan te worden op die leeftijd ook…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:46

tjakka123 schreef:
Nee maar klaarblijkelijk willen ze toch wel graag van hem af. Sneu om zo’n fijne hengst zo te zien verdwijnen en dan nog zo afgedaan te worden op die leeftijd ook…

Nou inderdaad. Paard is eigenlijk geblesseerd, al ouder en dan gooien ze hem maar op Marktplaats. Sneu eigenlijk.
Wat voor nakomelingen heeft hij gebracht eigenlijk? Heeft weinig gedekt denk ik?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:48

Iemand hier ervaring met het volgende;
Ik heb mijn 2,5 jarige laten opereren aan een chipje en klophengst af laten maken :P.
Nu wil ik hem eigenlijk graag eind vd maand ophalen, maar zijn revalidatie duurt eigenlijk weekje langer.
Revalidatie is dan 2x daags stappen. Echter bij mij zou hij dan direct weer de weide/ klein weitje/ paddock op gaan. Omdat ik week later uitgerekend ben.
Zouden jullie dat heel sterk afraden?
Anders duurt het meteen stuk langer voor hij naar huis kan ivm de baby. Hij is vrij mager dus ik haal hem graag naar huis waar ik hem goed bij kan voeren en hij lekker in de weide op kleigrond kan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:59

Balko schreef:
Ik heb mijn 2,5 jarige laten opereren aan een chipje en klophengst af laten maken :P.
Nu wil ik hem eigenlijk graag eind vd maand ophalen, maar zijn revalidatie duurt eigenlijk weekje langer.
Revalidatie is dan 2x daags stappen. Echter bij mij zou hij dan direct weer de weide/ klein weitje/ paddock op gaan. Omdat ik week later uitgerekend ben.
Anders duurt het meteen stuk langer voor hij naar huis kan ivm de baby. Hij is vrij mager dus ik haal hem graag naar huis waar ik hem goed bij kan voeren en hij lekker in de weide op kleigrond kan.

Heel eerlijk? Ik stap ze nooit. Gewoon 6 weken in een ruime box.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:11

Suzanne F. schreef:
tjakka123 schreef:

Nou inderdaad. Paard is eigenlijk geblesseerd, al ouder en dan gooien ze hem maar op Marktplaats. Sneu eigenlijk.
Wat voor nakomelingen heeft hij gebracht eigenlijk? Heeft weinig gedekt denk ik?

119 nakomelingen gemeld bij kwpn, geen gigantisch aantal maar ook niet heel slecht.

Balko:
Ik zou hem juist niet gaan opvoeren als hij nog even zuinig aan moet doen op zijn benen. Zou hem ook nog even op stal laten, ook gezien jouw situatie natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:43

Balko schreef:

Ik zou dat met de DA overleggen, het is wel belangrijk dat de revalidatie goed gaat en het stappen is ook niet voor niks.

Volgens mij stond Zardando lang bij Vitual Zone horses en hebben zij hem ook naar niveau gereden en veel al zelf gebruikt voor de fokkerij. Ik heb er wel leuke nakomelingen van gezien maar volgens mij fokt ie OCD door. Hij is niet zo populair bij de fokkers, dat zal ook wel de reden van verkoop zijn maar dat met die wonden vind ik wel een vreemd verhaal. Maandenlang open wonden..? dat lijkt me niet bepaald gezond.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:59

vind het ook wel leuk gebracht:
"Hierdoor heeft hij 2 wonden op zijn linker achterbeen zitten die nog niet dicht zijn. Met de goedde zorg en aandacht zullen deze uiteindelijk weer dicht gaan."
Als hier perspectief op is neem ik aan dat je het beest houdt tot hij genezen is, en je hem dan goed kan verkopen.

aan de andere kant hebben ze daar misschien wel helemaal geen tijd voor of plek voor met de nieuwe aankomsten. Maar toch, vind het triest een paard te verkopen met open wonden die toch wel zijn werk voor je heeft gedaan. Maar dat is meer de Penny in mij die spreekt :')

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:08

tjakka123 schreef:
Balko:
Ik zou hem juist niet gaan opvoeren als hij nog even zuinig aan moet doen op zijn benen. Zou hem ook nog even op stal laten, ook gezien jouw situatie natuurlijk.

voeren hoeft natuurlijk niet altijd met energie gevend voer.
Ook nu krijgt hij seniores priores bij, maar thuis kan je ze natuurlijk net wat beter opvolgen.

Hij zou een week later officieel weer uit de revalidatie kunnen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:34

Na operatie doe ik ook nooit stappen aan de hand. Is me te gevaarlijk :') ik begin altijd met kleine paddock, belangrijkste is dat ze niet rennen maar rustig blijven. Deze paddock maak ik groter.

Dit jaar een veulen gehad wat is geopereerd aan koliek. Mocht ook stappen aan de hand en boxrust. Dat heb ik niet gedaan. Ik heb buiten een paddock gemaakt te grote van de stal en na 4 weken in kleine stapjes groter gemaakt. Het is niet te doen om één paard op stal te houden terwijl de rest buiten staat. De merrie had er best onder te lijden zonder gras.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:39

Ik stap wel aan de hand, maar probeer er ook zo snel mogelijk opnieuw op te kruipen.
1e keren desnoods met beetje hulp van tranquiline, maar heb de ervaring dat ze als je er op zit dikwijls braver zijn dan er naast.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:38

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:09

s0173957 schreef:
Ik stap wel aan de hand, maar probeer er ook zo snel mogelijk opnieuw op te kruipen.
1e keren desnoods met beetje hulp van tranquiline, maar heb de ervaring dat ze als je er op zit dikwijls braver zijn dan er naast.

Hij moet nog zadelmak gemaakt worden dus ik ga er nog maar niet op zitten :')

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:04

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:06

Gaat over de recent geïmplementeerde fokwaarden en die voor de ocd denk ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:09

fokfanaat schreef:
Gaat over de recent geïmplementeerde fokwaarden en die voor de ocd denk ik.

In de wandelgangen bij het KWPN wordt toch al wel verwacht dat ze er helemaal vanaf gaan dus ben benieuwd.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:35

Ik probeer me als beginnend fokker hier echt in te verdiepen. Maar als je er al geen kaas van hebt gegeten, dan maakt het kwpn het je ook niet makkelijk. Ik keek eerst bij de hengsten naar het genetisch profiel. Past dit bij mijn merrie? Dit kreeg ik als tip. Later hoorde ik van ervaren fokkers dat je dit niet als leidraad moest nemen.

Ik had in een ander topic deze vraag ook gesteld.
Tot wanneer rijden jullie nog fanatiek door en tot wanneer rij je nog wedstrijden? Ik probeer naar mijn merrie te kijken. Maar ze is niet heel duidelijk met haar signalen. En welke signalen zijn voor jullie leidend?
Mijn merrie is 200 dagen drachtig van haar eerste veulen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:47

Xritt schreef:
Ik probeer me als beginnend fokker hier echt in te verdiepen. Maar als je er al geen kaas van hebt gegeten, dan maakt het kwpn het je ook niet makkelijk. Ik keek eerst bij de hengsten naar het genetisch profiel. Past dit bij mijn merrie? Dit kreeg ik als tip. Later hoorde ik van ervaren fokkers dat je dit niet als leidraad moest nemen.

Ik had in een ander topic deze vraag ook gesteld.
Tot wanneer rijden jullie nog fanatiek door en tot wanneer rij je nog wedstrijden? Ik probeer naar mijn merrie te kijken. Maar ze is niet heel duidelijk met haar signalen. En welke signalen zijn voor jullie leidend?
Mijn merrie is 200 dagen drachtig van haar eerste veulen.

als je merrie normaal altijd "vlug" of voorwaarts is, en nu met rijden traag wordt, lijkt het me tijd om een stapje terug te doen. Of als ze zuur worden met zadelen.

Ik ken ook merries, die nog 3 of 4 weken voor het veulenen op concours gingen....

maar ik ken ook een merrie, die met 5 maanden dracht het leven al niet meer zag zitten zeg maar....hihi, die was altijd super voorwaarts, en die wilde ineens niet meer lopen. Vaak merk je het echt wel aan je paard. Als je nog niks merkt, zal ze waarschijnlijk nog niet gehinderd worden. En bij twijfel, kun je natuurlijk altijd wat rustiger aan gaan doen.....

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:50

Xritt, ik vind het ook super lastig hoor. Deze merrie heeft al wel leuke veulens gefokt bij de vorige eigenaar. Kies ik ervoor om met een van die hengsten weer te dekken, of totaal wat anders.. lastig.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:01

Laatst bijgewerkt door Balko op 17-11-22 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:02

Dit is de 2020 jaargang.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:04

angelpam schreef:
Dit is de 2020 jaargang.

Ja, ik was net wakker, dus dacht al ohja :') dat wist ik eigenlijk wel haha. Had net mn bericht aangepast. Toch bedankt voor je vlotte reactie!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:09

Xritt mijn merrie is altijd super heet en scherp. Zeker buiten, dan loopt ze maar door. Dat is nu anders. Ze is bijna 5 maanden dragend en sinds een dikke maand merk ik verandering. Daarom is zij nu lekker met verlof. Zo nu en dan zullen we nog een klein ritje maken buitenuit, verder mag ze lekker uitbuiken en broeden op een knap kind :D