Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:50

Ik heb dus juist een hele grove Mclaren, zal er van de week is een foto van proberen te maken. Flinke gewrichten, grote kop (wel mooi).

Hier even een vraagje. Ik heb afgelopen week een 2,5 jarig paard laten keuren om aan te kopen. Deze was tijdens t longeren op zachte bodem echt minimaal niet zuiver. Je moest er echt goed naar kijken om het vast te stellen. Uiteraard gestopt met verder keuren (foto’s etc) en besloten om hem 10 dagen rust te geven en dan opnieuw klinisch te keuren en daarna mits ok verder met de röntgenkeuring. Hoe hadden jullie dit aangepakt? Zou het gelijk een no go zijn? Of zien jullie het klinische aspect als momentopname en zouden jullie ook na overleg met eigenaren later herkeuren? Wel met arts besproken dat er dan gelijk eerst bloed wordt getrokken voor we klinisch beginnen.
Laatst bijgewerkt door yeentll op 04-11-22 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:52

Is een momentopname, ik zou gerust nog een keer klinisch keuren.

Komt jouw McLaren ook uit een grove merrie?

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:55

Elisa2 schreef:
Is een momentopname, ik zou gerust nog een keer klinisch keuren.

Komt jouw McLaren ook uit een grove merrie?

Ja een ouderwets type Florencio. Nu vind ik het ook niet zo heel erg, want ik houd wel van een beetje bot. Hoofd had wel iets chiquer gemogen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:10

yeentll schreef:
Ik heb dus juist een hele grove Mclaren, zal er van de week is een foto van proberen te maken. Flinke gewrichten, grote kop (wel mooi).

Hier even een vraagje. Ik heb afgelopen week een 2,5 jarig paard laten keuren om aan te kopen. Deze was tijdens t longeren op zachte bodem echt minimaal niet zuiver. Je moest er echt goed naar kijken om het vast te stellen. Uiteraard gestopt met verder keuren (foto’s etc) en besloten om hem 10 dagen rust te geven en dan opnieuw klinisch te keuren en daarna mits ok verder met de röntgenkeuring. Hoe hadden jullie dit aangepakt? Zou het gelijk een no go zijn? Of zien jullie het klinische aspect als momentopname en zouden jullie ook na overleg met eigenaren later herkeuren? Wel met arts besproken dat er dan gelijk eerst bloed wordt getrokken voor we klinisch beginnen.

Ik zou even rust geven, dan nog een keer klinisch keuren en dan zou je eventueel (als hij nog steeds niet goed is) met dat been kunnen beginnen. Als je wat vindt is het meteen klaar.
Maar je kan hem ook laten staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:55

yeentll schreef:

Als hij na 10 dagen nog hetzelfde is dan zou ik hem niet meer keuren maar laten staan denk ik.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:58

Elisa2 schreef:
Volgt iemand nog de hanneroveraner keuring? Loopt een hele fijne For Romance x Fransziscus mee.

Klinkt interessant! Wij hebben een hele fijne For Romance gefokt en overwegen om hem weer te gebruiken. Een goede zoon zou natuurlijk ook kunnen.
Ik ga het eens terug kijken. Bedankt voor de tip!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:02

supertammy schreef:
Elisa2 schreef:
Volgt iemand nog de hanneroveraner keuring? Loopt een hele fijne For Romance x Fransziscus mee.

Klinkt interessant! Wij hebben een hele fijne For Romance gefokt en overwegen om hem weer te gebruiken. Een goede zoon zou natuurlijk ook kunnen.
Ik ga het eens terug kijken. Bedankt voor de tip!

Ik heb er maar een tiental gezien. O.a. 24 en 25. Beiden Escamillo x Vivaldi. Met name 25 vond ik een heel fijne hengst. Zelfde afstamming als Extreem.
Laatst bijgewerkt door misterA op 04-11-22 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 19:17

janderegelaa schreef:
yeentll schreef:

Als hij na 10 dagen nog hetzelfde is dan zou ik hem niet meer keuren maar laten staan denk ik.

Ja, eind volgende week ga ik weer keuren, dan zijn de 10 dagen voorbij. Als er dan nog steeds een lichte kreupelheid te zien is, dan laat ik hem staan. Maar sommige mensen adviseerden mij om hem na de 1ste x al te laten staan, terwijl ik het zelf gewoon echt een momentopname vind en ik hem na die 10 dagen nog wel een kans gun.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:43

Die Escamillo's heb ik jammer genoeg niet gezien, zag er maar eentje en die vond ik achter niet zo maar die kwam uit een Duitse moeder.

Graag gedaan Supertammy, nafok van Dancier viel me ook positief op maar niet zo apart als deze For Romance. Hier bij het voorstellen aan de hand: https://fb.watch/gBSVv2ccCe/

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:21

Ik heb ondertussen ook een stukje van hem aan de longe gezien. Hij gaat op de lijst met hengsten om in de gaten te houden. :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 03:55

Ik ben alles nog in stukjes aan het herbekijken.

Wat vonden jullie van de nakomelingen van Bon Courage?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:36

Leuk, ik blijf hem ook volgen.

Ik heb maar een paar Bon Courage nakomelingen gezien maar die waren niet echt mijn smaak.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:03

Sky_As schreef:
E_D_E schreef:
Even iets helemaal anders. Iemand hier ooit een veulen gehad dat na 2maand volledig blonde staart kreeg? Ze is gewoon bruin, zwarte manen, heeft redelijk veel witte aftekeningen maar haar staart is volledig blond geworden :+

En niet de typische puntjes van haar haar echt vanaf de wortel :Y) Ze is nu 4maand en nog steeds blond.

Ik verwacht dat dit terug zwart gaat worden... of niet?

Ik heb er ook zo eentje (New forest x welsh). Die is van licht vos naar valk gegaan en nu wordt ze zwart lijkt het maar wel een blonde staart.

Afbeelding

Afbeelding

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:38

Ik weet niet of het hier al gevraagd is maar op wat voor merrie zouden jullie Secret gebruiken?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:38

Elisa2 schreef:
Leuk, ik blijf hem ook volgen.

Ik heb maar een paar Bon Courage nakomelingen gezien maar die waren niet echt mijn smaak.

Idem :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:42

Een met een goed achterbeen, goede rug, goed fundament en niet teveel lengte.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:13

Welke hengst/bloed zouden jullie adviseren om meer lossigheid in de rug in galop te krijgen?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:26

Elisa2 schreef:

Wat geeft hij zelf mee?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:31

Ik zoek voor mijn hannoveraanse merrie voor komend jaar een hengst.

Ze is zelf bloederig , mist kracht van achteren

Desperados x andiamo

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:04

Genoeg hengsten Corina, maar zonder beeld en horsetelex is het wel lastig, wat zijn jouw wensen ed.
Misschien kun je een eigen topic aanmaken voor de specifieke merrie? :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:35

Umeo schreef:
Elisa2 schreef:

Wat geeft hij zelf mee?

Een mooi front, goed karakter, lengte en een goede galop en stap voor zover ik gezien heb. Souplesse wisselt.

Fokker: dat ligt er aan waar het gebrek aan lossigheid vandaan komt bij de merrie, dat kan verschillende oorzaken hebben. (korte rug, gezonken middenstuk, strakke lendenen, te weinig sprong achter etc. etc.) Ik zou neigen naar Duits bloed voor meer souplesse denk ik.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:45

Umeo schreef:
Ik weet niet of het hier al gevraagd is maar op wat voor merrie zouden jullie Secret gebruiken?

Helaas zie ik veel paarden van Secret die rontgenlogisch niet goed zijn.
Rug en Hals.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 18:25

splenius schreef:
Umeo schreef:

Rug en Hals.

Maar zijn er niet ook relatief heel veel Secret's? Best lastig hoe zoiets in verhouding staat tot de hoeveelheid dekkingen lijkt me?
Of zie je het bij hem meer dan bij van anderen met zoveel nakomelingen?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:05

splenius schreef:
Umeo schreef:

Rug en Hals.

Als ik het vergelijk met andere hengsten die ook veel dekken. Of veel hebben gedekt.
Zie ik toch bij secret wel meer in verhouding die niet goed zijn op de röntgenfoto's en dan vooral hals en rug.

Kennis van mij heeft toevallig 3 veulens gefokt van secret. Uit dezelfde merrie.
En 2 zijn niet goed..
Alle andere afstammelingen uit deze merrie met andere vaders zijn allemaal goed. Ze heeft zelf 10 veulens gekregen.
En dat zijn niet de enige secret die ik weet dat ze niet goed zijn.
En misschien ligt het aan de combinatie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:36

splenius schreef:
Umeo schreef:

Rug en Hals.

Maar in welke hoedanigheid zie jij die? Ben je dierenarts?