Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xritt

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:40

Heeft iemand nakomelingen van McLaren en Vaderland? Ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaring in ontwikkeling van het McLaren veulen.
Mijn tante heeft een Vaderland jaarling in Duitsland staan. Die begint echt flink te groeien. Hij is ook heel rustig en makkelijk.
Over McLaren is uiteraard nog minder bekend.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:42

Zijn wel echt 2 compleet verschillende hengsten.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:48

Inderdaad Elisa, dat heb ik in het verleden ook vaak opgemerkt.

Xritt; ik heb zowel van McLaren als van Vaderland veulens (gehad).
Bij McLaren moet je wel opletten dat je hem op een merrie gebruikt met een heel sterk achterbeen. Ik heb dit jaar een heel fijn McLaren veulen gehad van een Johnson merrie met een super achterbeen. Dit was een heel fijn veulen en heb ik heel netjes kunnen verkopen op een veiling. Karakter was top, echt fijn veulen en erg knap koppie. McLaren is wel een beetje een poppetje, bloedchique! Maar ik zou hem zelf niet inzetten op een heel bloederige merrie. Liever op een wat grotere, grovere merrie.
Die merrie heb ik weer drachtig van McLaren en ik verwacht van nog twee andere merries volgend jaar een McLaren veulen, dus 3 in totaal.

En van Vaderland heb ik er hier ook 3 staan (van klanten), en 1 merrie van mijzelf drachtig voor volgend jaar van hem. Ook qua karakter bovengemiddeld fijne veulens. Bewegen is gewoon goed, correct fundament en die zijn alledrie ook netjes aan de maat. Qua uitstraling vind ik ze niet mega opvallend (zoals die McLaren van dit jaar wel was), maar eigenlijk is er ook niets op af te dingen. Eigenlijk zijn het alledrie gewoon fijne veulens.
Vaderland is een grotere, grovere hengst (dus net anders dan McLaren). Ik zou hem juist gebruiken op een merrie die wat maat / formaat kan gebruiken. Qua rug moet de merrie wel een goede rug hebben naar mijn mening.

Kortom; allebei vind ik het fijne hengsten, maar wel heel andere types en ik zou ze op andere types merries gebruiken.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:09

E_D_E schreef:
Even iets helemaal anders. Iemand hier ooit een veulen gehad dat na 2maand volledig blonde staart kreeg? Ze is gewoon bruin, zwarte manen, heeft redelijk veel witte aftekeningen maar haar staart is volledig blond geworden :+

En niet de typische puntjes van haar haar echt vanaf de wortel :Y) Ze is nu 4maand en nog steeds blond.

Ik verwacht dat dit terug zwart gaat worden... of niet?

Merrie van mijn zus heeft dit ook!
Nu ze groter is, is ie half zwart en half wit.
Mijn veulentje had het ook maar die is gewoon weer zwart geworden.

Afbeelding
Afbeelding

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:11

Wat ontzettend mooi zo'n witte staart, gaaf!

Ik vind Vaderland ook echt een vaderdier, maar met een Krack C merrie valt hij al snel af haha. Dan krijg je 3x krack in de lijn, vind zijn % aan inteelt al echt bizar eigenlijk maar schijnbaar werkt het wel en kiezen mensen hem toch.

Voor de mensen met merries met ijzer; wanneer halen jullie deze er onder vandaan? Smid wil ze het liefst zo lang mogelijk onder houden, maar verwacht dat ergens januari beter zou uitkomen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:22

wat is de reden van het ijzer?
Corrigerend? Of enkel omdat de sportpaarden dat altijd krijgen bijvoorbeeld?
In het tweede geval kan het ijzer er uiteraard gewoon direct onderuit....

Als het wel echt een reden heeft dat de merrie ijzers onder heeft, dan kun je ze er misschien het beste onder laten zitten zo lang mogelijk.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:29

carola schreef:
Inderdaad Elisa, dat heb ik in het verleden ook vaak opgemerkt.

Xritt; ik heb zowel van McLaren als van Vaderland veulens (gehad).
Bij McLaren moet je wel opletten dat je hem op een merrie gebruikt met een heel sterk achterbeen. Ik heb dit jaar een heel fijn McLaren veulen gehad van een Johnson merrie met een super achterbeen. Dit was een heel fijn veulen en heb ik heel netjes kunnen verkopen op een veiling. Karakter was top, echt fijn veulen en erg knap koppie. McLaren is wel een beetje een poppetje, bloedchique! Maar ik zou hem zelf niet inzetten op een heel bloederige merrie. Liever op een wat grotere, grovere merrie.
Die merrie heb ik weer drachtig van McLaren en ik verwacht van nog twee andere merries volgend jaar een McLaren veulen, dus 3 in totaal.

En van Vaderland heb ik er hier ook 3 staan (van klanten), en 1 merrie van mijzelf drachtig voor volgend jaar van hem. Ook qua karakter bovengemiddeld fijne veulens. Bewegen is gewoon goed, correct fundament en die zijn alledrie ook netjes aan de maat. Qua uitstraling vind ik ze niet mega opvallend (zoals die McLaren van dit jaar wel was), maar eigenlijk is er ook niets op af te dingen. Eigenlijk zijn het alledrie gewoon fijne veulens.
Vaderland is een grotere, grovere hengst (dus net anders dan McLaren). Ik zou hem juist gebruiken op een merrie die wat maat / formaat kan gebruiken. Qua rug moet de merrie wel een goede rug hebben naar mijn mening.

Kortom; allebei vind ik het fijne hengsten, maar wel heel andere types en ik zou ze op andere types merries gebruiken.

Bedankt voor je fijne uitleg. Wij hebben van beiden een merrie drachtig. Het zijn beiden wel chique merries. McLaren was in dat opzicht een gok. Van Vaderland hadden we iets meer info wat betreft zijn nakomelingen. Ik hou zelf van chique paarden. Op een of andere manier kies ik zelf altijd voor een paardje van rond de 167cm, compact en chic gebouwd. Mijn paard is zelf ook zo, dus hoe dat met McLaren gaat uitpakken, is afwachten. Mijn paard heeft niet een bijzonder sterk achterbeen. Ik hoor nu vaker dat mensen dit aanraden.
We hebben nog een merrie drachtig van Frankie Lee. Ik vind hem super gaaf. Voor mijn eigen merrie iets te bloederig.
Als ik weer zou fokken zou ik de volgende keer toch eerder gaan voor een hengst waar meer van bekend is.

Waarom zou je McLaren niet op een bloederige merrie zetten? Bedoel je dan, heet en pittige merrie?

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:54

Sky_As schreef:
wat is de reden van het ijzer?
Corrigerend? Of enkel omdat de sportpaarden dat altijd krijgen bijvoorbeeld?
In het tweede geval kan het ijzer er uiteraard gewoon direct onderuit....

Als het wel echt een reden heeft dat de merrie ijzers onder heeft, dan kun je ze er misschien het beste onder laten zitten zo lang mogelijk.

Dankje voor je input!
Ze heeft inderdaad corrigerend (rollend ijzer) beslag.. Ze heeft ooit een kleine voet blessure gehad waarbij advies was dat het ijzer in de manier van lopen heel erg kan ondersteunen. Maar een merrie met ijzers en een pasgeboren veulen vind ik erg spannend haha.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:57

Nee ik zou het ijzer er wel zo'n 4 weken voor veulenen af laten halen..... (zonder ijzer "voelen" ze beter waar het veulen ligt in bijvoorbeeld de stal)
maar als het corrigerend is, zou ik het wel zo lang mogelijk laten zitten waarschijnlijk

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:46

Xritt; ik bedoel met bloederig meer het type. McLaren is heel makkelijk qua karakter, dus ik durf hem wel op hetere merries te zetten. De veulens die ik van hem heb gezien leken ook allemaal vrij mak qua karakter.
Maar ik vind hem zelf nogal een chique en bloederig type, dus ik zou hem toch meer op merries zetten met meer maat en formaat. Ik heb er zelf nu een grovere, wat ouderwets type Johnson merrie van drachtig (elite ibop prok), en ook McLaren embryo gespoeld bij een elite pref. Uphill merrie van 1.75 hoog en ik heb nog een elite pref. Contango merrie van 1.72 hoog drachtig van hem.
Die laatste heb ik drachtig aangekocht dus bij haar heb ik niet zelf de keuze voor McLaren gemaakt. Maar aangezien het wel een van mijn favoriete hengsten is op het moment was dat wel een pre bij de aankoop.

De elite pref Uphill merrie (waar ik het McLaren embryo van heb gespoeld) is daarna zelf drachtig gemaakt van Frankie Lee, dus daar verwacht ik ook een veulen van. Ik heb nog geen nafok gezien, dus het is iets een gok. Maar die merrie is zelf vrij groot en grof, en fokt ook kastelen van veulens. Haar veulens zijn wel heel correct en uniform, en eigenlijk allemaal gewoon heel goed. Dus met zo'n bewezen merrie durf ik wel een gokje aan met een jonge hengst.

Qua ijzers: ik heb geen enkele merrie op ijzers staan. Ook niets word bereden hier. Met veulen aan de voet vind ik een ijzer al helemaal doodeng, dat wil ik persé niet hebben.
Rij je die merrie nog? Of wil je nog weer gaan rijden tot het veulen er is? Zo niet, dan zou ik toch ernstig afvragen hoe noodzakelijk dat ijzer is. Als het een serieuze blessure is of ernstige correctie dan moet je wel, maar als het puur een fokmerrie is dan zou ik zelf ook niet teveel willen investeren in ijzers.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:01

Ik ga met Carola mee kwa ijzers. Als het niet nodig is, eraf halen. Maar ik las dat het bij jouw paard wel een doel heeft. Met het veulen zou ik ze er wel afhalen.. Hier heeft mijn merrie geen ijzers, maar word niet meer gereden. Als ze wel gereden zou worden zou ik ze er alsnog afhalen met veulen.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:18

Ben heel benieuwd naar jouw Frankie Lee x Uphill veulen Carola!
Ik rijd haar ook nog dagelijks fanatiek, net laatste punten gehaald voor de volgende klasse en voor alsnog heeft ze weinig 'last'. Wil wel het rijden afbouwen natuurlijk, maar het is in principe een 'keertje' een veulen haha. Ik ga wel even met de toen behandelende DA bellen, even horen wat hij zegt. Dank voor de input allen! Heel erg fijn om van jullie kennis en weten te leren. :)

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 15:18

Balko: zo ziet haar staart er nu ook uit. Iets minder opvallend omdat ze gewoon bruin is ipv zoals jouw veulen donkerbruin. Wat ook nog vreemd is, ze heeft een donkere streep over haar rug lopen :D

We hebben de moeder van dit veulen ook drachtig van McClaren, zelf is ze van Florencio. Grote bak van een merrie, geeft ook enorme nakomelingen. Dus hoop idd van te verfijnen en meer bloed te krijgen.

Hier 1 fokmerrie op ijzers. Die is supergevoelig op haar zolen. Die durft anders niet stappen op de harde zonder haar ijzers.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:37

Hier ook heel tevreden van mijn Mclaren veulen, super leuk karakter, en zit echt mooi in elkaar. Hij is juist momenteel wat kleiner maar het was de merrie haar eerste veulen.
Gisteren gespeend en is voor zowel moeder als veulen (5.5 maand oud) top verlopen (heb het nochtans in 1 keer cold turkey moeten doen, geen andere optie), mijn veulen was vooral geinteresseerd in het eten en de nieuwe vriendjes van de opfok, en de merrie was blij om haar vriendin terug te zien. Volgens mij waren ze er beide gewoon klaar voor/mee.

Ik heb hem ook wel gebruikt op een iets klassiekere zware merrie met een sterk achterbeen. Het veulen lijkt zelf iets meer veer te hebben gekregen in draf, en de goede galop van de moeder is mooi gebleven bij het veulen. Ik had me niets fijner kunnen wensen eigenlijk, vandaar dat ik hem ook aanhou.

Afbeelding

Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:53

Helemaal mijn type en de juiste kleur ;) ! maar oogt zo op de foto erg ponyachtig (daarom ook mijn type, ik hou daarvan!)
Maar foto kan natuurlijk ook vertekenen....

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:59

Diortje_vds schreef:
Hier ook heel tevreden van mijn Mclaren veulen, super leuk karakter, en zit echt mooi in elkaar. Hij is juist momenteel wat kleiner maar het was de merrie haar eerste veulen.
Gisteren gespeend en is voor zowel moeder als veulen (5.5 maand oud) top verlopen (heb het nochtans in 1 keer cold turkey moeten doen, geen andere optie), mijn veulen was vooral geinteresseerd in het eten en de nieuwe vriendjes van de opfok, en de merrie was blij om haar vriendin terug te zien. Volgens mij waren ze er beide gewoon klaar voor/mee.

Ik heb hem ook wel gebruikt op een iets klassiekere zware merrie met een sterk achterbeen. Het veulen lijkt zelf iets meer veer te hebben gekregen in draf, en de goede galop van de moeder is mooi gebleven bij het veulen. Ik had me niets fijner kunnen wensen eigenlijk, vandaar dat ik hem ook aanhou.

[ [url=m/mIQ0Dn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uDfbL9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hou hier ook van. Mooi veulen en een super mooi hoofdje

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:11

Hij is momenteel inderdaad wat pony achtig, dat is wel waar, hij staat euhhh nogal goed in het vlees zeg maar, moeder gaf denk ik botermelk ofzo :D

Ik ben heel benieuwd hoe hij zal uitgroeien, misschien blijft hij wat klein, misschien schiet hij later nog wat in de hoogte en dunt ie wat uit...maar ja toegegeven, hier speelt ook een emotionele factor, dus ik zie hem sowieso graag <3

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:32

Ik heb ook een merrie drachtig van McLaren. Maar inderdaad wat eerder is gezegd ik zou hem
Ook alleen gebruiken op grote iets grove merries. Niet op het luxe type. Omdat hij dat wel erg door geeft.
Ik heb een 1.74 m iets grove merrie die er drachtig van is. Een Cover Story x Havidoff Afbeelding
Deze merrie.

Ik heb nog een merrie die ik graag bij vaderland had gehad maar deze merrie had dit jaar een dood veulen op 10 mnd van Fontaine en daar kon ik voor weinig mee terug dekken. Dus dat gedaan. Het kost allemaal al zat. Was een bloedmooi zwart merrieveulen. Deze merrie maakt alle veulens chique. Dus daarom durfde ik vaderland wel aan.
Maar hij staat zeker op de lijst voor volgend jaar

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:13

Ik heb 2 Vaderland nakomelingen
En 1 Mclaren

Afbeelding
Jaarling merrie van Vaderland

Afbeelding
Hengstenveulen dit jaar van Vaderland

Heel blij met de Vaderland nakomelingen ze zijn mooi aan de maat en karakter is erg fijn.

Afbeelding

Afbeelding

Dit jaar ook een veulen van McLaren
Heeft een heel mooie type alleen niet de grootste maar dat is de moeder ook niet.
Laatst bijgewerkt door paardje2013 op 02-11-22 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 19:15

Diortje wat een plaatje in hou wel van zijn type

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:34

Super leuk dat jullie je veulens laten zien. Ik ben echt benieuwd hoe een veulen gaat uitgroeien.

Paardje2013, dat zijn 3 mooie veulens. Je kan zo wel zien welke van McLaren is

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:18

Paardje: je haalt beide vaders er echt uit bij jouw veulens :j
Voor Vaderland ook over getwijfeld dit jaar.

Van Reesink is het 2x Red Viper en 1x McClaren dan geworden. Had heel graag Frankie lee gehad maar dat wilde maar niet lukken :n

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 08:37

Leuk om te horen dat er verschillende Frankie Lee veulens worden verwacht.
Ook mijn wat grovere merrie is alweer 5 maanden drachtig van hem.
Zo nieuwsgierig naar zijn nakomelingen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:48

McLaren maakt duidelijk chique poppetjes, ik vind de Vaderland veulens ook wel erg aansprekend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:47

Volgt iemand nog de hanneroveraner keuring? Loopt een hele fijne For Romance x Fransziscus mee.