[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 09:05

Dank je wel nowylove voor je berichten en uitleg

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 05:52

Nog nooit van gehoord Laura. Spannende dagen lijkt mij. Hopelijk herstelt hij goed (en vlot) :)

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:23

Spannend Laura! Ik heb er zelf geen ervaring mee. Hopelijk loopt zijn herstel voorspoedig.

Wij hebben kaartjes voor donderdagavond. Nog meer mensen tickets gekocht?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 17:38

Dank meiden!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 19:09

Deze charmeur steelt wel mijn hart <3
Stiekem doen ze dat allemaal haha
Afbeelding

Cas10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:32

Laura1982 schreef:
Iemand hier ervaring met EORTH?
Douwe heeft dit vermoedelijk in zijn gebit 27 okt gaan we foto's maken en dan mogelijk de dag erna al de aangetaste tanden verwijderen.

Mijn oudje had het en al zijn tanden zijn getrokken. Wat Sanet ook schrijft, herstel gaat redelijk vlot, wel een stinkende mond in het begin ;(
Eerste weken kreeg hij kuil/hooi mee naar de wei maar na die tijd kon hij weer grazen. En inderdaad, de tong hangt er vaak uit, maar daar kunnen we beide mee leven :D

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:17

Is er ook iemand die ervaring heeft met een hengst veulen tussen de merries thuis voor aankomende winter en in de omgang? Overdag buigen en nachts op stal..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:26

Dennenboom schreef:
Is er ook iemand die ervaring heeft met een hengst veulen tussen de merries thuis voor aankomende winter en in de omgang? Overdag buigen en nachts op stal..

Wil je je jonkie thuis houden? Hoe is hij in gedrag? Ilias sprong al op zeer jonge leeftijd dus daarom moest hij bij mams weg. Ze zijn vanaf een 6 maanden vruchtbaar maar zolang hij niet springt zou het moeten kunnen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:43

Liever verkopen maar de markt is momenteel mwoah.. heb wel een bod staan voor hem maar daar zit nog wat twijfel bij mij. Hij mag wel graag klieren en wat achterop springen en tegenaan lopen. Maar is verder in de hand naar ons toe prima te gebruiken. Beide merries zijn wel drachtig. Castreren zal dan rond maart/april zijn.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:57

Ik zou het proberen castreren kan altijd nog

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 19:59

Dennenboom schreef:

Ja hier gedaan. 2x.
1e x is de hengst als enter verkocht
2e x is nu, net terug van het land. Wat wil je weten? :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:38

Als beide merries al drachtig zijn en ze wel een beetje van zich afbijten, dan zou ik het wel aandurven. Hij moet niet een boksbal van ze maken natuurlijk, dat is sneu. Een winter een hengstje in de opfok erbij is geen optie? Mijn jongens spelen wel heel veel en vaak…

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 16:18

Meya: ik ben vooral benieuwd hoe dit is voor mijn merries en merrie veulen. Hij zal dan de (grote) stal moeten delen met het merrie veulen.

En hoe het is om een hengst veulen in de winter binnen en buiten te zetten en in de omgang?

Sanet: Beide merries bijten helaas niet van zichzelf af.. en een hengstje erbij gaat nu niet lukken met de grote van de stallen. Hij zal de stal moeten delen met een merrie veulen. We willen wel bij bouwen voor volgend jaar.

Vind het een lastige keuze omdat hij nu of over 3 jaar wel verkocht moet worden. Of hij moet als rijpaard blijven als we goed klikken samen maar er komen volgend jaar ook weer twee veulens aan. Ik weet niet of de markt beter is volgend jaar..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 16:40

Ik zet mijn jongens tegelijk buiten 1 op links en 1 op rechts. Maar ik tolereer gewoon 0 gedoe en geklier. Niet happen in touwtje, niet sneller lopen dan mij, ook niet langzamer, niet dom hinniken. Als er echt iets spannends is (eendjes uit de sloot, wapperend plastic oid) dan mogen ze echt wel even kijken. Maar verder al het domme gedoe, dat doen ze allemaal maar in hun eigen tijd. Zeg maar de overige 23 uur en 45 minuten dat ik niet met ze loop.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 17:11

Dennenboom, ik heb hem vorig jaar vanaf afspenen tot dit jaar april met de 1jaar oudere merrie samen gehad. Wel beide aparte box en paddocks, maar wel samen los in de bak. Ze hadden heel veel aan elkaar, maar hij heeft haar niet één keer besprongen.

Met binnen/buiten zetten, net zoals Sanet zegt, goede opvoeding hebben ze nodig. Hij heeft gewoon regels, geen prutsmuts terwijl ik met hem bezig ben. Heeft hij het ook nog nooit geprobeerd, maar gelijk duidelijk zijn. Hij staat in een buitenstal naast een oude pony ruin, ze staan naast elkaar in de paddocks. Kan dan prima met een merrie voor zijn paddock rijden/longeren.
En de wasplaats is bij de merries in de stal, geeft ook geen problemen.

Maar hij is sowieso makkelijk en dat was de vorige enter hengst ook. Kan zo de stal in lopen, als ik bv de voerbak half achter hem weg moet pakken. Tuurlijk heeft het ook met karakter te maken, maar ook met een stuk opvoeding. Net zoals met trailer laden, geen zin in gedoe :+ Maar meneer kon ik zo uit het land plukken waar hij stond met 2 andere hengstjes, die bleven even achter. Hij liep netjes mee en liep zo de trailer op. Vastzetten en rijden, geen stap verzet.
Maar keerzijde voor nu jn de winter, heeft hij geen echt speelmaatje. En nog eens met de twenter merrie los doen durf ik nog niet aan. Ben wel van mening, als het eens "verkeerd" gaat is het hek van de dam. Volgend jaar gaat hij weer het land op. Ik ben wel van mening dat overal voor- en nadelen aan zitten, maar dit past het beste bij ons/paard. En geen hengstje erbij omdat we al aan de max zitten qua aantal paarden :Y)

Ligt de markt zo op zijn gat dan? Ik heb niks in de aanbieding, dus krijg daar niks van mee.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:58

Hier een hele fijne lea gereden met de Bikkel merrie. Het heeft zo lang geduurd voordat ik weer mocht rijden, maar nu het zo ver is gaat alles ook weer heel snel :D

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:35

Meya: Fijn bij jou dus een goeie ervaring. Op dit moment is hij ook gewoon fijn in de omgang dus dat scheelt. Jij hebt ze dus hengst gelaten? Wanneer ben je van plan om te castreren?

Mij is verteld dat de handel op z'n gat ligt. Op marktplaats zie ik veel veulens staan voor nette prijzen maar wel die al voor lange tijd te koop staan en meermaals verlengde advertenties. Ik heb de mijne ook op marktplaats gehad en op een paar reacties na geen interesse...

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:54

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan niet anders zeggen: dit was echt ultiem. Zelf 24 jaar geleden mijn eerste rit gemaakt op Terschelling. Bij dit bedrijf later ook gewerkt, en nu met mijn 6 jarige dochter een rit gemaakt onder begeleiding van vriendin van mij.
Mn dochter moet gewoon zere kaken hebben gehad. 1.5 uur een big smile :D (en de rest van de dag ook nog)

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 05:55

Dennenboom schreef:
Meya: Fijn bij jou dus een goeie ervaring. Op dit moment is hij ook gewoon fijn in de omgang dus dat scheelt. Jij hebt ze dus hengst gelaten? Wanneer ben je van plan om te castreren?

Mij is verteld dat de handel op z'n gat ligt. Op marktplaats zie ik veel veulens staan voor nette prijzen maar wel die al voor lange tijd te koop staan en meermaals verlengde advertenties. Ik heb de mijne ook op marktplaats gehad en op een paar reacties na geen interesse...

We zijn ip niet van plan om hem te castreren :)

Ah, ja het is ook even afwachten totdat hebben dat er iemand interesse heeft. Maar wel jammer dat je niet echt serieuze reacties hebt gekregen. Vervelend, het afwachten. Zou jij hem wel castreren?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:03

Horseloverl schreef:
Heyy, poosje geleden dat ik mij hier gemeld heb haha. Onze merrie is afgelopen weekend voorlopig kroon geworden! In 2 keuringen gelukt dus mega trots op.

Nu vroeg ik mij af: welke tondeuse gebruiken jullie voor de sokken? Ik doe er vrij weinig aan gemiddeld maar het ziet er na het keuringsklaar maken zo netjes uit dat ik het wil bijhouden haha

Gefeliciteerd! Wat een mooi resultaat! Hadden ze mooi commentaar gegeven?

Ik heb een Heiniger Saphire waar ik heel tevreden over ben. :o

@boemel:
Die vakantie had ik nog voorbij zien komen op jouw socials; dat zag er echt prachtig en heerlijk relaxed uit.
Hebben jullie de 'oude' nieuwe trailer uiteindelijk goed kunnen verkopen? Ik vind de nieuwe-nieuwe trailer iig wel echt prachtig!

Sanet schreef:
Hier gaat het z’n gangetje, mijn 2 jongens groeien de pan uit. Inmiddels 3x op m’n smurffie gezeten, beetje sturen, beetje remmen al gedaan. Maar helaas werd mijn vriendinnetje die me helpt toen ziek, daarna ik zelf, en nu zijn we beide heel druk. Maar komt vast binnenkort wel weer wat tijd. Wat in het vat zit verzuurd niet.
Verder gaat Lyrty hartstikke goed, vanavond weer les. En Syb heb ik toch op een extra emmer seniores gezet. Er zit weinig voedingsstoffen in het gras en ik vind wel dat ze goed genoeg op gewicht moet blijven.

Hoe gaat het nu met het inrijden? Zijn er al interessante ontwikkelingen?
Met betrekking tot Syb haar soep (allittereert zo lekker := ) snap ik wel hoor. Ze moeten niet al voor de winter gaan inleveren. Wij kunnen vaak niet voorkomen dat Jels in de loop van de winter wel ietsje inlevert, maar dat blijft altijd ruim binnen alle marges.

flappie2 schreef:
@boemel: Ik gaf eerder vitalbix DC en active+. Maar daar kreeg hij jeuk van en werd erg kijkerig.
Toen ben ik overgegaan naar Metazoa. Jeuk en kijkerigheid was weg. Maar energie ook. Muslie van Metazoa er bij gaan geven. Maar helaas nog steeds te weinig energie. Hij krijgt onbeperkt goed ruwvoer. Alle andere paarden doen het er goed op in combi met de vitalbix. Maar die van mij heeft dus kennelijk iets extra's nodig. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar Florian, want dat spreekt mij erg aan.

@barb: ik had indd advies gevraagd. Kreeg van hun door de slow fit muesli en de basic growth. Alleen in die laatste zit luzerne en daar gaat hij niet goed op.
Zit daarom te kijken naar de Friesian impact of de Vimi proteïne voor naast de slow fit.

Maar ben ook gewoon benieuwd hoe andere friezen het doen op het voer van Florian

Ik zou vooral breed informeren bij de verschillende leveranciers als je het wil zoeken in het krachtvoer. Bij ons krijgen ze ook vooral mooi ruwvoer, met wat meer energie erin. Laatste ruwvoertest kwam ook terug met de conclusie: prima geschikt voor een basis-sportpaart. Ik heb net wat boemel ook zegt: brave wakkere dieren.

ik weet ook niet in hoeverre je die verhoudingen met voeding gaat beïnvloeden; een deel zal allicht ook gewoon karakter zijn.

@Dala:
Wat leuk dat jouw dochter zulke stappen maakt bij de ponyles. Klinkt als een succesverhaal.
Klinkt als een eerlijk besluit hoor, om het trailerladen zo in hapklare stukken op te splitsen. En dan kan het jammer zijn dat je de clinic hebt gemist, maar die komt vanzelf nog wel een keer en dan heb je in ieder geval het vertrouwen van jouw paard.

Ik zie ook berichten voorbij komen over strandritten: dat is dus echt nog een bucketlist dingetje voor mij.

Lys_PPA schreef:
Waren nog twee andere Friezen bij, op de een of andere manier heb ik toch altijd wel veel Friezenliefhebbers om me heen, dat trekt mekaar aan ofzo :+

Hier geloof ik wel in! :D

@Laura;
Hoe ben je op dit vermoeden gekomen? Ik heb er overigens geen (directe) ervaring mee maar heb wel altijd begrepen dat ze er heel oud mee kunnen worden.

M_arjolein schreef:
Iedereen hier ook al kaarten gescoord vorige week voor de hengstenkeuring?

Wij zijn weer alle dagen van de partij :D Jij ook?

M_arjolein schreef:
Jelske was jij ook toevallig bij het fokkerscafe laatst?

Jazeker! Was wel smeuïg :+ Heb ik je over het hoofd gezien? Nee toch??

M_arjolein schreef:
Hier gaat het goed heb nu sinds 3 weken denk ik de juiste instructrices gevonden om me verder te helpen en waar een klik mee is. Zijn galop gaat echt met sprongen vooruit dus daar ben ik heel blij mee.
Nu zijn aanleuning nog wat stabieler.

Het vinden van de juiste instructie kan een hele zoektocht zijn, maar betaalt zich duidelijk eens te meer terug! Leuke foto van jullie samen.

Sanet schreef:
Ik zet mijn jongens tegelijk buiten 1 op links en 1 op rechts. Maar ik tolereer gewoon 0 gedoe en geklier. Niet happen in touwtje, niet sneller lopen dan mij, ook niet langzamer, niet dom hinniken. Als er echt iets spannends is (eendjes uit de sloot, wapperend plastic oid) dan mogen ze echt wel even kijken. Maar verder al het domme gedoe, dat doen ze allemaal maar in hun eigen tijd. Zeg maar de overige 23 uur en 45 minuten dat ik niet met ze loop.

Dit schetst een plaatje :')

Meya_ schreef:
Hier een hele fijne lea gereden met de Bikkel merrie. Het heeft zo lang geduurd voordat ik weer mocht rijden, maar nu het zo ver is gaat alles ook weer heel snel :D

Dit zijn de goede berichten!

Dat de markt terug loopt geloof ik wel. Onlangs zat ik eens te grasduinen op het internet en kwam ik er achter dat er veulens uit bewezen lijnen op de veiling bij Stal Brouwer onder de hamer zijn gegaan voor bedragen als €2.200. Ik geloof dat het dan veilig is om te stellen dat de het hoogtepunt waarschijnlijk achter de rug hebben - al weet ik niet hoe het zit met de markt in/naar het buitenland.

Ik moest even bijlezen, maar ik ben er weer :Y)

Hier gaat alles eigenlijk heel goed. Pit staat inmiddels in training om beleerd te worden. Alles viel ineens zo mooi op z'n plek dat we toch in het diepe gesprongen zijn. Ze doet het daar heel goed, al is ze geloof ik nog wel een beetje onder de indruk van het hele reilen en zeilen aldaar.

Jels gaat ook zo haar gangetje en staat er goed voor. Al heeft die zich afgelopen week waarschijnlijk wel verstapt oid. want ze loopt momenteel net niet helemaal lekker. Dus die staat sinds zaterdag even op pauze; wel het land op, geen arbeid.

Frouwke (die wij eigenlijk steevast Poppedeintje noemen :') ) doet het ook goed in de opfok. Bij de merriehouder heeft ze nog een kort poosje zonder de merries maar met haar vriendje(s) gestaan en ik heb de indruk dat dit goed is geweest voor de overgang naar de opfok. Eet goed, gedrag stabiel, gewicht stabiel. Helemaal top. <3 Afgelopen week moest ik voor één van mijn projecten heel dicht in de buurt zijn, dus toen had ik zelfs de luxe dat ik onder het werk even gauw om de hoek kon kijken.

Overigens las ik dat die Tjorre Ewas het CO heeft moeten verlaten. Vind ik ontzettend jammer, want ik was reuze benieuwd naar die hengst. Hebben jullie een favoriet in het CO zitten?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:08

@jelske de tandarts wees mij op de extreme gevoeligheid tijdens behandeling en liet ook wat plekjes op tandvlees zien.

Jelske fijn dat poppedijn het goed doet altijd weer een geruststelling.

Meya wat fijn dat het goed gaat.
Dennenboom succes met je keuze denk dat het wel losloopt ind goede opvoeding en duidelijk blijven doet wonderen. Alleen die box delen zou ikzelf spannend vinden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 20:42

Dala8, ziet er heerlijk uit en wat goed van je dochtertje.

Ik hoor ook erg slechte prijzen voor de jonge paarden. Op zich verklaarbaar, maar wel vervelend voor de fokkers.

Super dat zadelmak maken Jelske!
Hopelijk is Jels snel de oude. Toch zorgelijk.

Ja, ik was de trailer snel weer kwijt. Volaluminium is geliefd. De nieuwe trailer bevat heel goed. Trailerprobleem van Diekke is over.

Ice had ook een soort trailer probleem en dat is dat ze er heel hard in wilde rennen en me bijna onderste boven liep. Inmiddels ook opgelost. Ze wacht nu braaf :D

Verder gaat t hier prima. Diekke is inmiddels geschoren. We maken iedere week een lange bosrit, een korte bosrit, rijden in de les en prutsen nog wat in de bak. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 17:42

Ik mocht douwe gelukkig dinsdag middag weer ophalen geen EORTH. Wel 2 wortels die elkaar overlappen maar geen ontsteking te zien. Er blij met dit nieuws.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:09

Oh wat fijn zeg! Je zult wel opgelucht zijn!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:57

boemel schreef:
Oh wat fijn zeg! Je zult wel opgelucht zijn!

Ja enorm opgelucht!