Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marie72

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:29

Mijn merrie krijgt nu nog Gastro+ en Performance 14 van Havens, maar ze loopt dan ook nog wedstrijden. Maar eens kijken wanneer we overgaan op een merriebrok, ze doet het nu nog prima op dit voer.

Even wat anders: ik zie net de aanleverlijst van het KWPN verrichtingsonderzoek. Omar Sharif staat er niet op. Dat vind ik toch wel jammer, al weet ik dat dat het risico is van een nog niet goedgekeurde KWPN-hengst gebruiken. Ben benieuwd wat de reden is, bij de eerste zadelpresentatie was ie er nog wel bij.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:35

Marie72 schreef:
Even wat anders: ik zie net de aanleverlijst van het KWPN verrichtingsonderzoek. Omar Sharif staat er niet op. Dat vind ik toch wel jammer, al weet ik dat dat het risico is van een nog niet goedgekeurde KWPN-hengst gebruiken. Ben benieuwd wat de reden is, bij de eerste zadelpresentatie was ie er nog wel bij.

Linkje?

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:06

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:36

Zo jammer dat het niet uitgezonden wordt...

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:30

Ah, toch wat info vanuit Brinkman op facebook:

.

In overleg met alle betrokken partijen hebben we besloten Omar Sharif niet te laten deelnemen aan het KWPN najaarsonderzoek. Ondanks dat hij zich tijdens de presentatie twee maal goed heeft laten zien, zijn we van mening dat het najaarsonderzoek voor deze jeugdige hengst na een druk dekseizoen te vroeg komt. Omar Sharif zal zich komende maanden samen met zijn amazone Kirsten Brouwer gaan voorbereiden op het voorjaarsonderzoek van 2023. Hij is reeds Oldenburg goedgekeurd en we kijken dan ook vol verwachting uit naar zijn eerste nakomelingen aankomend voorjaar.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:47

Ik snap het wel en hij is tenslotte wel al goedgekeurd in Oldenburg dus ik maak me geen zorgen. Krijg er als het goed is in april een veulen van

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:23

Zelfde geldt voor Next level; al zal hij echt niet meer terug komen voor een goedkeuring bij het KWPN.
Vind het wel jammer hoor, ik snap het eerlijk gezegd niet zo. Wel twee keer laten presenteren (waar hij positief ontvangen werd) op de voorpresentatie maar nu toch terug trekken.

Krijg je nu A papier ipv vol papier?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:10

tjakka123 schreef:
Zelfde geldt voor Next level; al zal hij echt niet meer terug komen voor een goedkeuring bij het KWPN.
Vind het wel jammer hoor, ik snap het eerlijk gezegd niet zo. Wel twee keer laten presenteren (waar hij positief ontvangen werd) op de voorpresentatie maar nu toch terug trekken.

Met de veranderde regelgeving is A ook gewoon een vol papier.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:14

tjakka123 schreef:

Ja ipv van VB register A, maar dat is toch oké?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:34

Papier is in de sport van ondergeschikt belang. Waar het om gaat is of de hengst zelf o.k. is en ook goed vererft.
Voor voortzetting van de fokkerij is de afstamming wel degelijk belangrijk en dan speelt uiteraard de status van de vader een rol.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:44

Toch vind ik het jammer dat hengstenhouders de keuze maken om een jonge hengst die veel gedekt heeft niet meer aan te bieden.
Ik snap dat verkoop soms moet voor het bedrijf en het welzijn van de hengst gaat ook voor. In sommige gevallen hebben ze aardig verdiend in het eerste dekseizoen en dan is het toch netjes tegenover de fokkers om die hengst het verrichtingsonderzoek te laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:49

Je bent er zelf bij hé
Je hoeft niet met een nog niet goedgekeurde hengst te dekken

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:59

[***] schreef:
Je bent er zelf bij hé
Je hoeft niet met een nog niet goedgekeurde hengst te dekken

Zeg dat!! Jakarta... Next level.... Next pitch... Mac Maddison... elk jaar zien mensen weer een nieuwe ster op de hengstenkeuring... en elk jaar valt er weer 1 tegen in of zelfs voor Ermelo....

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:48

Mij persoonlijk maakt een vorm papier niets uit, maar er zitten wel haakjes aan imo.

JeanneV; helemaal met je eens. Ik snap ook gewoon het twee keer voorstellen niet om hem vervolgens niet aan te bieden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:39

tjakka123 schreef:
Mij persoonlijk maakt een vorm papier niets uit, maar er zitten wel haakjes aan imo.

JeanneV; helemaal met je eens. Ik snap ook gewoon het twee keer voorstellen niet om hem vervolgens niet aan te bieden.

Ik snap het wel, gewoon niet goed genoeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:15

Ja dan krijgen ze inderdaad gewoon advies om het niet te doen, zo'n VO is duur genoeg dus dan kun je zo'n hengst volgens mij ook beter via de sport in de kijker rijden als je er als eigenaar wel in gelooft of verkopen.

Voor de rest..Jakarta kapot gereden, Next Level is verkocht, Next Pitch blessure, Mac Maddison liep bij het NRPS. Tegenwoordig is er ook meer kwaliteit bij de andere stamboeken met vaak makkelijkere goedkeurings eisen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:53

Ja inderdaad. Op deze manier kan een hengstenhouder nog iets meer met opgeheven hoofd 'opgeven', dan dat een hengst echt word afgewezen of heel slecht word beoordeeld door het KWPN. Ik vind het op zich van het KWPN wel heel netjes dat ze het zo in 'overleg' doen. Ook bij de EPTM doen ze dat in 'overleg' en laten ze alleen de dieren examen doen die daar ook wat te zoeken hebben.

Dekken met een heel jonge, nog niet goedgekeurde hengst is natuurlijk een risico. Maar zoals bijv. Fontaine dekt ook méér dan genoeg, terwijl die ook niet goedgekeurd is door het KWPN en dat ook nooit zal worden. Bij die hengst is genoeg te zeggen over het fundament, maar toch zijn er heel wat fokkers die er vrolijk mee dekken.
Dat snap ik dan nog minder dan met een 3 jarige hengst dekken (1e jaargang).

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:48

Even iets helemaal anders. Iemand hier ooit een veulen gehad dat na 2maand volledig blonde staart kreeg? Ze is gewoon bruin, zwarte manen, heeft redelijk veel witte aftekeningen maar haar staart is volledig blond geworden :+

En niet de typische puntjes van haar haar echt vanaf de wortel :Y) Ze is nu 4maand en nog steeds blond.

Ik verwacht dat dit terug zwart gaat worden... of niet?

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:53

Zo niet, dan heb je een hele aparte :D

Was iemand in Ermelo aanwezig vandaag? Ik ben wel nieuwsgierig naar de meningen.

Ik heb Haven naar de opfok gebracht dit weekend. Voor het eerst het afspenen in etappes gedaan. De kleine stond overdag in de gemengde groep van 1 en 2 jarigen en een bejaarden, eerst twee uur en iedere keer uitgebouwd tot uiteindelijk de hele dag en zondag dan echt weggebracht. Geen centje pijn. Merrie is nu ook veel rustiger dan vorig jaar en het uier gaat ook goed. Het kost wat meer tijd, maar mij is het goed bevallen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:06

E_D_E schreef:
Even iets helemaal anders. Iemand hier ooit een veulen gehad dat na 2maand volledig blonde staart kreeg? Ze is gewoon bruin, zwarte manen, heeft redelijk veel witte aftekeningen maar haar staart is volledig blond geworden :+

En niet de typische puntjes van haar haar echt vanaf de wortel :Y) Ze is nu 4maand en nog steeds blond.

Dit vraagt om een foto <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:51

E_D_E schreef:

Dat klinkt leuk! Een zilverappel?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:19

Wel apart dat een aantal van jullie Omar Sharif al afschrijven. Misschien komt hij wel in het voorjaars onderzoek.
Als hij er dan weer niet is dan snap ik dit commentaar. Nu vind ik het wel een hart oordeel.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:25

Mijn bericht was meer in het algemeen.
Volgens mij had de hengstenhouder een bericht geplaatst dat ze hem doortrainen voor het verrichtingsonderzoek voorjaar 2023.

Ede, mooi zo'n blonde staart! Je ziet het wel eens meer, een bruin paard met veel grijs/blond in de staart. Ik ben benieuwd of het zo blijft.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:28

Ede is het blond of wit? Bij wit zou het rabicano kunnen zijn. Dat uit zich ook op een bruine of zwarte en kan bij alle rassen voorkomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:29

baudyh schreef:
Wel apart dat een aantal van jullie Omar Sharif al afschrijven. Misschien komt hij wel in het voorjaars onderzoek.
Als hij er dan weer niet is dan snap ik dit commentaar. Nu vind ik het wel een hart oordeel.

Vaak is het toch zo dat van uitstel, afstel komt..

Maar goed, laten we van het positieve uit gaan. :)