1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:58

denisesilver schreef:
Ben het hierin wel met Elisa eens. Maar goed, Johnson noemden ze ook een hakkentrekker en die heeft de fokkerij toch veel gegeven. Die hengsten van Van de Sande hebben allemaal dezelfde halslijn. Vraag me af of dat door training komt, of het toeval zit, of dat het bij zijn merries er gewoon inzit. Kan mij persoonlijk niet zo bekoren.

Grappig, ik vind het juist heel mooi. Wat vind jij er niet mooi aan?

Suzanne F.

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:07

Van het filmpje wat Elisa stuurde vind ik de Las Vegas X Davino de beste en daarna de Morricone x Florencio.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:35

Ik had het niet over de beste hengsten he? Maar het stukje achterbeen er onder en schoft omhoog tijdens het bewegen.

Iedere hengst heeft z'n plus en minpunten natuurlijk. De perfecte hengst die echt alles mee heeft bestaat niet denk ik.

Was deze Next level x Negro ook bij het kwpn aangeboden of niet?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:46

Jan, ze hebben bij hem makkelijk zo'n "kroontje" bovenin op de hals, vervolgens is de hals bovenaan bijna net zo breed als bij de borst. Geen idee hoe ik het goed moet omschrijven, vind het gewoon niet mooi. Bij For Ferrero is het ook net of zijn hals aan zijn lijf is geplakt zeg maar. Vind dat bij deze dan weer minder, omdat zijn schoft zover doorloopt.

Hé, maar goed, ik vond FF ook helemaal niks vanaf foto en video, maar ik heb hem irl gezien in Den Bosch en toen heeft hij me qua karakter wel helemaal weten te overtuigen. Dat paard loste gewoon een fout van de amazone op. Ik mag dat wel.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:09

janderegelaa schreef:
mce schreef:
Als alle achterbenen nog maar zo onder komen (weet ik het is een momentopname) , denk dat hij meer problemen gaat krijgen in de bovenhalslengte die zou imo iets langer mogen zijn.

(vanaf foto hengstenhouderij)

Nu moet je toch eens uitleggen wat je hiermee bedoeld.

Kom er op terug als ik het met een foto kan onderbouwen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:16

denisesilver schreef:
Jan, ze hebben bij hem makkelijk zo'n "kroontje" bovenin op de hals, vervolgens is de hals bovenaan bijna net zo breed als bij de borst. Geen idee hoe ik het goed moet omschrijven, vind het gewoon niet mooi. Bij For Ferrero is het ook net of zijn hals aan zijn lijf is geplakt zeg maar. Vind dat bij deze dan weer minder, omdat zijn schoft zover doorloopt.

Hé, maar goed, ik vond FF ook helemaal niks vanaf foto en video, maar ik heb hem irl gezien in Den Bosch en toen heeft hij me qua karakter wel helemaal weten te overtuigen. Dat paard loste gewoon een fout van de amazone op. Ik mag dat wel.

Bedoel jij dit stuk?

Afbeelding

Kan namelijk ook nog te maken hebben met de manier van vlechten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:26

Net iets verder naar links ja. Kan hoor, dat het deels met het vlechten te maken heeft.
Afbeelding
For Ferrero
Afbeelding
Next Level

Kan ook komen doordat voor mijn gevoel de halzen wat smal/"onbespierd" zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:03

Heb je ook een foto van een hengst die het niet heeft?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:08

Nu moet je toch eens uitleggen wat je hiermee bedoeld.[/quoteJanderegelaa)]

Kom er op terug als ik het met een foto kan onderbouwen[/quote]

blauwe lijnen, met een iets langere bovenlijn - lijkt me - krijg je makkelijker de juiste - meer natuurlijke - oprichting, opwaarts voorwaarts.

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:52

mce schreef:
blauwe lijnen, met een iets langere bovenlijn - lijkt me - krijg je makkelijker de juiste - meer natuurlijke - oprichting, opwaarts voorwaarts.

[ Afbeelding ]

Maar dit wat jij aangeeft als "goed" is toch juist wat deze hengst heeft. En dat komt door de lange nek.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:53

denisesilver schreef:
Net iets verder naar links ja. Kan hoor, dat het deels met het vlechten te maken heeft.
[ Afbeelding ]
For Ferrero
[ Afbeelding ]
Next Level

Kan ook komen doordat voor mijn gevoel de halzen wat smal/"onbespierd" zijn.

Ik vind dit toch wel hele mooie halzen. Wat je bij FF zou kunnen opmerken is dat hij wat diep uit de borst komt. Maar bovenlijn vind ik prachtig.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:03

janderegelaa schreef:
mce schreef:

[ Afbeelding ]

Maar dit wat jij aangeeft als "goed" is toch juist wat deze hengst heeft. En dat komt door de lange nek.

oke, gaan het volgen,

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:33

Elisa2 schreef:

Indian Rock of Everdale bijvoorbeeld. Die hebben meer een driehoeksvorm. Dus richting de kaak smaller, en richting de hals breder. Krijg je vaak wel een hals die iets dieper uit de borst komt denk ik. Weet niet welke negatieve effecten dat kan hebben. Lijkt mij dat het stabieler is voor het paard, maar of dat echt zo is, geen idee.

Is denk ik gewoon een voorkeursdingetje hoor. Ik ga niet zeggen dat het een nadelige vorm is, ik vind het gewoon niet mooi.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:45

Heeft iemand een linkje van een filmpje van de Next Level x Negro?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:08

Heeft iemand deze gezien: 95 Sardonyx (stm 1.68m, Ziyech x Zambuka), fokker Evelyn van Straalen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:13

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:

Indian Rock of Everdale bijvoorbeeld. Die hebben meer een driehoeksvorm. Dus richting de kaak smaller, en richting de hals breder. Krijg je vaak wel een hals die iets dieper uit de borst komt denk ik. Weet niet welke negatieve effecten dat kan hebben. Lijkt mij dat het stabieler is voor het paard, maar of dat echt zo is, geen idee.

Is denk ik gewoon een voorkeursdingetje hoor. Ik ga niet zeggen dat het een nadelige vorm is, ik vind het gewoon niet mooi.

Oke dankjewel, die twee lijken een wat meer verticale hals te hebben. Maar beide hengsten die je noemt kruipen allebei wel graag achter de LL. Of dat heel handig is in de tegenwoordige tijd weet ik niet. Maar het is wel interessant om over te discussiëren..de ideale halsvorm. :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:21

Elisa2 waar heb jij een filmpje van de Next Level x Negro gevonden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:25

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:42

Filmpje gezien en mijn mening is:
Een aansprekende hengst, met voldoende houding en front. Langgelijnd, mooie schoft-schouderpartij, mooie halsvorm, maar mijns inziens iets te lang. Paard lijkt moeite te hebben de hals te dragen en heeft neiging om onderhals eruit te drukken. Zo'n lange hals en nek zijn in princiep mooi, maar maakt het wel makkelijker om tijdens het rijden achter de loodlijn te duiken. Het minste aan dit paard vind ik het achterbeen in draf, het beweegt eerst naar achter en komt dan pas naar voor, waardoor het (wat Elisa2 ook zegt) onvoldoende tot dragen komt. Stap en galop lijken goed.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:52

manubres schreef:
Filmpje gezien en mijn mening is:
Een aansprekende hengst, met voldoende houding en front. Langgelijnd, mooie schoft-schouderpartij, mooie halsvorm, maar mijns inziens iets te lang. Paard lijkt moeite te hebben de hals te dragen en heeft neiging om onderhals eruit te drukken. Zo'n lange hals en nek zijn in princiep mooi, maar maakt het wel makkelijker om tijdens het rijden achter de loodlijn te duiken. Het minste aan dit paard vind ik het achterbeen in draf, het beweegt eerst naar achter en komt dan pas naar voor, waardoor het (wat Elisa2 ook zegt) onvoldoende tot dragen komt. Stap en galop lijken goed.

Benen moeten toch eerst naar achteren bewegen voordat ze naar voren kunnen?! Voor de rest ben ik het niet met je eens qua hals en een onderhals heeft hij al helemaal niet.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:07

Hij moet in beweging altijd gelijk de neiging hebben een achterbeen naar voor te zetten. Dit paard houdt het achterbeen te lang achter het lichaam, waardoor het een traag achterbeen is en niet voldoende tot dragen komt. Ik ben benieuwd hoe hij straks onder het zadel zal zijn. Ik denk dat de ruiter het paard van voor gaat vasthouden om op het achterbeen te houden, daardoor gaat hij waarschijnlijk door zijn gummi hals achter de loodlijn lopen waardoor hij nog minder tot dragen kan komen. Maar ik zal de eerste zijn die toe zal geven als het niet zo zal zijn :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:28

Je ziet duidelijk dat in de draagfase het achterbeen te laat naar voren komt. In deze fase zou de pijnbeen van het achterbeen gelijk moeten zijn met de onderarm van het voorbeen en onder het lichaam moeten zijn. Het is moeilijk te zien op deze foto maar ik denk dat de koot van het voorbeen meer door zal buigen dan die van het achterbeen en dat komt omdat het achterbeen te weinig gewicht draagt. Het paard gaat daardoor op de voorhand.

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:50

manubres schreef:
Je ziet duidelijk dat in de draagfase het achterbeen te laat naar voren komt. In deze fase zou de pijnbeen van het achterbeen gelijk moeten zijn met de onderarm van het voorbeen en onder het lichaam moeten zijn. Het is moeilijk te zien op deze foto maar ik denk dat de koot van het voorbeen meer door zal buigen dan die van het achterbeen en dat komt omdat het achterbeen te weinig gewicht draagt. Het paard gaat daardoor op de voorhand.

[ Afbeelding ]

Ik denk dat jij nog uit het tijdperk stamt waarbij er weinig beweging in het voorbeen zit. Bewegingen in het voorbeen worden nu zo groot dat de bewegingsafloop anders wordt dan 30 jaar geleden. Als de pijp achter nu gelijk zou moeten zijn met de onderarm voor dan moet hij zijn achterbeen optrekken als een extreme tuiger. Wat jij benoemt kan helemaal niet. Dat zijn de lijntjes van Karel.

Wat je niet benoemt maar wat je wel heel goed kunt zien is de enorme balans die dit 2,5 jarige paard al heeft. Anders kun je niet zo’n beenzetting hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:55

manubres schreef:

[ Afbeelding ]

Goed uitgelegd :)

De still laat het heel mooi zien, heeft niks met het voorbeen te maken. Paarden kunnen ook een goed voorbeen EN achterbeen hebben. Maar deze zet het achterbeen er gewoon echt niet onder.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 00:21

Janderegelaa...dan weet jij niet wat balans is en dat is juist het grote probleem binnen de dressuurfokkerij. Dressuurpaarden hebben teveel voorbeen en een achterbeen dat niet mee naar voren komt, waardoor het volle gewicht op het dragende voorbeen komt te staan. Dat is ook het probleem in de topsport, paarden moeten van voor vastgehouden/in elkaar getrokken worden om op het achterbeen te blijven, omdat ze niet in balans kunnen lopen. Paarden met teveel voorbeen lopen dus nooit in balans als het achterbeen niet genoeg mee komt. Dat voorbeen dient alleen 'de tribune' en is totaal niet functioneel voor het paard.

Dankje Elisa2 :o