Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:06

Als ik meet 1m36 maar de weger meette hem om 1m32

Hij is niet breed ook niet. Moeder is fries maar vader springpaard. En hij heeft meer van z'n vader weg.

Cielo was tevens ook te mager he. Dat zie je nu nog wel, z'n borstbeen is nog fel zichtbaar. Hij is gelukkig wel bijgekomen al door het goede gras.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:33

Dan heeft yur al een mooi gewicht. Cover woog 292kg toen hij 1,44m was

Leuke foto’s

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:21

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:40

aankomende zaterdag of zondag gaan we haar ophalen uit de opfok. Bij mijn vader zijn de weides en afrastering overal nagelopen en extra aangepast. kan niet wachten om haar op te haken.

het laden zal nog wel even een dingetje zijn, iemand hier nog tips om dit nog beter aan te kunnen pakken?
vorige keer had ze geen zin om over de klep te lopen, toen ze erin stond ging mevrouw gewoon eten :+ geen seconde stress gehad in de trailer en met de rit. we hebben haar toen uiteindelijk erin gekregen door even een handdoek over dr hoofd te doen.

straks kan ik dr gewoon bij mijn vader verder normaal opbouwen met trailer laden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:28

Kiko, Gefeliciteerd met je verjaardag. Heerlijk als ze dat douchen toelaten. Heerlijk weertje ook ervoor.

Kimwilliam geen ervaring met trailer. Cielo hebben we een beetje tegen z'n kont geduwd maar hij moest als 2de in een camionette dus kort draaien.

Heb nog een veulenfoto van Cielo gevonden. Hij was best klein eigenlijk.
Afbeelding

Edit
En een filmpje

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:46

Soms verlang ik best wel terug naar die tijd.. zo lief toen ze zo klein waren..

Dank je wel. Heb echt top weer op mijn verjaardag! Dus dacht even lekker douchen. Hij vindt het zo lekker. Heb het vorig jaar al aangeleerd met warm weer afspuiten.. toen vond hij het al heerlijk.

Trailer laden ben ik begonnen met op zeil lopen, toen de weegschaal op en daarna de klep van de trailer. Maar halverwege ook weer terug want achterwaarts is ook spannend maar dat deed hij braaf. Nu loopt hij zo de trailer in maar heb nog niet met stang dicht gehad dus weet niet hoe hij daarop zou reageren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:57

Dat is toch een bizar laag gewicht voor een paardenmaat jaarling?

Ik schat dat mijn Welsh A jaarling hetzelfde weegt

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:01

Charaz schreef:
Dat is toch een bizar laag gewicht voor een paardenmaat jaarling?

Ik schat dat mijn Welsh A jaarling hetzelfde weegt

Ik dacht dat ik de enige was die dat vond. :o

Art_ificious
Ik vind hem als veulen eigenlijk niet heel klein, maar goed, ik ben dan ook iets heel anders gewend hier :)) maar belangrijkste is natuurlijk dat hij lekker aankomt in gewicht en goed groeit. Is hij al een beetje zijn wintervacht nu door? Dat was ook een issue bij hem toch?

kiko schreef:
Hier even een lekkere douche gegeven
https://youtube.com/shorts/YVZE7xLIx80? ... ITW7csylK6

Oohhh heerlijk!! Die van ons krijgen straks ook nog een lekkere douche als ze van de wei afkomen :))
En gefeliciteerd *\o/*

Trailerladen is bij ons ook geen issue geweest, Y’ur loopt er zo op. Maar again, die heeft een oneerlijke start met alles natuurlijk :')
Ik zou vooral lekker rustig aan doen, stapje voor stapje. Is je paard voer gemotiveerd? Dan zou je nog kunnen kijken of ze achter wat lekkers aan wel de trailer in komt?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:12

kimwilliam schreef:
aankomende zaterdag of zondag gaan we haar ophalen uit de opfok. Bij mijn vader zijn de weides en afrastering overal nagelopen en extra aangepast. kan niet wachten om haar op te haken.

het laden zal nog wel even een dingetje zijn, iemand hier nog tips om dit nog beter aan te kunnen pakken?
vorige keer had ze geen zin om over de klep te lopen, toen ze erin stond ging mevrouw gewoon eten :+ geen seconde stress gehad in de trailer en met de rit. we hebben haar toen uiteindelijk erin gekregen door even een handdoek over dr hoofd te doen.

straks kan ik dr gewoon bij mijn vader verder normaal opbouwen met trailer laden.

Leuk dat je haar binnenkort ophaalt! Ik kan niet wachten tot Pietje naar huis komt, maar wij hebben geen echte speelmaatje voor hem helaas. Wel mijn laat gecastreerde ruin maar die is inmiddels 12 dus of die veel doet spelen weet ik niet :')

Leren trailer laden hier geen tips voor! Wanneer wij Piet gaan ophalen of verplaatsen gaat Peet iig mee als support paard. Peet is de makkelijkste lader en reiziger die bestaat dus hopelijk haalt hij daar steun uit

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:18

Fijne verjaardag Kiko!

Heel cru Kim maar hier hebben we ze erop geduwt en sprong ze over de keep de trailer in. Wel niet het beste om te doen... maar we hadden toen geen keuze het was dan ook een heel andere situatie. Maar anders gewoon proberen lokken met eten of wat snoep? Of een ander paard er al op zetten en er achteraf afhalen als ze erop staat. Meestal laden ze beter als er al een paard op staat.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:32

Dank voor de felicitaties!

Ik zou met voer de trailer inlokken. Zo heb ik ook geleerd. Hij rent nog net niet in draf achter mij aan :-)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:01

Helemaal gemist, gefeliciteerd kiko!!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:08

Lonniejj, cielo is momenteel heel erg in de rui.
Nog wel veel vacht te gaan, maar ik borstel hem nu elke dag dus hopelijk snel een glad vachtje.

Morgen komt dierenarts ook bloed afnemen om eens een bloedonderzoek te doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:16

Qua vacht ziet hij er al wel mooier uit. Ook ribben niet meer zichtbaar en z'n billen terug ronder.

Ohja vitaminekorrel lust hij heel graag :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:44

bedankt voor jullie reacties, helaas is mevrouw nergens van onder de indruk, en als ze geen zin heeft is het een nee, of het nou voor vreemde is of voor lijnen achter dr kont ofzo... ze gaat zitten op de touwen en doet niks.
voer vind ze lekker maar daar gaat ze niet voor om kwa mening.
andere paarden laden etc of dr moeder maakt haar ook niet uit, dr mening staat vast als ze iets vind }:) :Y)
vorige keer ook een jonge die werkt met opfok en beleren etc ( was een vreemde voor haar ), staat ze af te kauwen naar hem voor onderdanigheid maar toch geen stap zetten :x

agh ik probeer gewoon weer heel simpel eerst en zie wel wat mevrouw ervan vind. ( stiekem hoop ik dat ze denkt oke :o , anders proberen we het weer met touwtjes en als laatste optie zoals vorige keer met een handdoek even over haar hoofd )

blij als ze thuis is dat ik het op een fijne en goede manier kan opbouwen en dat we dit achter ons kunnen laten

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

Kimwilliam , wat vaak nog goed wil helpen is vanaf stukje voor de laadklep en op de laadklep stro te leggen. Dat helpt de klep wat verbloemen en minder druk te maken dat ze ergens op moeten stappen.

Hier zijn ze al direct vanaf 2 weken oud met moeders mee de trailer op gegaan dus lootah loopt gewoon voor mij uit de trailer op.

Officieel is ze de 31e april jarig. Maar die bestaat vandaag niet. Dus lootah mag zich officieel nu jaarling noemen. Ze staan nu weer x aantal uurtjes per dag op de weide. Samen met haar halfbroer en ze vinden het heerlijk.

Ze word wel wat donker rood van kleur en verder goed Roan.

Hoe oud is cielo ? Vind hem inderdaad ook niet heel zwaar en groot voor paarden maar veulen/jaarling. Maar gras zal het vast goed doen.

Jeetje y'ur word nu wel een echt paardje he. Die gaat goed.

Muronia nog gefeliciteerd met haar eerste verjaardag! Wat is ze toch al groot ! _/-\o_

Hier zelf paar weken geleden geopereerd. Dus wel beetje alles bijgehouden met lezen maar te moe om fanatiek te reageren. Hoop nu wel weer wat meer mee te doen.

Verder nog sterkte voor kvikur. Snap dat het mentaal ook hele klap is geweest en goed dat je hulp zoekt.

En ik zal een heleboel bijna of al jaarlingen de ene wat knapper momenteel dan de andere :')

En dit is mijn kind momenteel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

Huh april heeft toch maar 30 dagen? Altijd zo geweest toch? :o?

Cielo is bijna 11 maanden nu. (12 juni 2024)
Moeder staat als 1m60 genoteerd maar ditis nooit Officieel gemeten, is een schatting namelijk, kan dus eigenlijk ook iets kleiner zijn. Vader is 1m68.

Dit is z'n vader trouwens (23 jaar inmiddels)
Afbeelding

In 2012, precies ook geen heel breed paard geweest.
Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Art_Ificious schreef:
Huh april heeft toch maar 30 dagen? Altijd zo geweest toch? :o?

Cielo is bijna 11 maanden nu. (12 juni 2024)
Moeder staat als 1m60 genoteerd maar ditis nooit Officieel gemeten, is een schatting namelijk, kan dus eigenlijk ook iets kleiner zijn. Vader is 1m68.

Dit is z'n vader trouwens (23 jaar inmiddels)
[ Afbeelding ]

In 2012, precies ook geen heel breed paard geweest.
[ Afbeelding ]

Zooo goedemorgen.
Ja ze is vandaag jarig ja :') mijn andere veulen vorig jaar was geboren op maart de 31e.

Laat we het houden op :o?

Oohja zn vader is inderdaad ook niet erg breed.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

Cielo mag van mij 1m55 of 1m57 worden, maar dan liefst wel een beetje de breedte van mama meekrijgen :+ beetje het model van mijn 4 jarige dan liefst.

Ben zelf gelukkig niet al te groot en zwaar met mijn 1m61 en 55kg. Ik pas zelfs nog op breed gebouwde grote C ponies.

Edit:
Dierenarts is net weg.
Cielo was zeer voorbeeldig. Bloedafname gaf hij geen kik om. En zelfs mestafname via de anus bleef hij gewoon netjes staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:04

Kimwilliam bekend, zo'n karaktertje.. dat heeft mijn merrie Veronia ook. Je kunt dan hoog of laag springen, ze zal zelf het knopje om moeten zetten en uit eigen wil erin lopen. Niet omdat een ander dat wil en al zeker niet met grote dwang. Een flink portie geduld en niet "op tijd staan" is hier de sleutel. En uiteindelijk lukte het steeds sneller.

Toushie gefeliciteerd!!

Art fijn dat ie zo braaf was, leert hij ook allemaal weer van.

Syl heeft vandaag voor het eerst een vliegenmasker om gehad. Gisteren heb ik hem geïntroduceerd. Laten zien, aan laten ruiken, voorzichtig het klittenband los en vast gemaakt meerdere keren zodat ze dat geluid niet meer spannend vindt. En vandaag.. heb ik hem zo om kunnen doen zonder probleem. En vanavond ook rustig weer af. Dit zijn van die kleine dingetjes die toch wel heel belangrijk en leerzaam zijn. Mijn ruin wou nooit een masker om, die bleef panisch voor dat klittenband-geluid.
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

Oh herkenbaar dat geluid voor klittenband, ook zo een paard gehad.

Ik hoef die van mij geen vliegennet om te doen, ze spelen beide zo veel met elkaar dat ik vrees dat de maskers in flarden vaneen in de wei liggen :+