Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:58

Haha ja die hebben wat meer temperament dan een fries ;) Wij hebben tweemaal een merrie verloren bij de geboorte en beide keren toen een fries als pleegmoeder gevonden. De eerste friese pleegmoeder was een ouderwets type maar wel pittig en die ging mooi mee in de kudde. Die merrie is uiteindelijk ook bij ons gebleven. Heeft mijn moeder nog veel plezier aan gehad. De tweede friese pleegmoeder had wat pech die werd de pispaal in de kudde en niet echt geaccepteerd. Kon je later ook terug zien bij het veulen wat ze heeft groot gebracht. Hebben we als 3 jarige voor weinig weg gedaan.

Met je merrie is verder nu alles goed?

Kendra

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:37

Dat is wel heel heftig, 2 x een merrie verloren....
Ja - met onze eigen merrie alles goed.
Al weer onder het zadel en behalve dat ze nog wat slap is van achter is er werkelijk aan niks te merken dat ze een veulen heeft gehad.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:06

Wat schattig die veulens en kinderen samen <3
Als mijn merrie ooit bevalt ( ;) ), zal het hier de eerste keer zijn dat mijn kindjes een veulentje aan huis hebben, ben benieuwd hoe ze dat gaan vinden!

We gaan waarcshijnlijk voor Aganix met m'n andere merrie, dacht ook nog aan Cornado II

Pegase vind ik ook heel tof, schijnt dit jaar weer veel te dekken, maar omdat het het eerste (en mss enige) veulen van de merrie wordt, kiezen we eerder voor een iets meer bewezen hengst.
Mochten we toch besluiten om een derde merrie te dekken denk ik wel dat we hem zouden kiezen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:16

Aganix goede keus! die had ik ook overwogen maar uiteindelijk voor een andere gekozen.

ik heb ff een vraag, heb sperma van een hengst besteld en die staat op de website voor x bedrag. dus ik ben er vanuit gegaan dat, dat het bedrag is. nu kwam het sperma vd week aan en daar zat de hengstenflyer bij, daar staat de hengst voor een ander bedrag in. nu wil ik niet zeuren ofzo, maar het is best een verschil. zouden jullie daarover in discussie gaan met de hengstenhouder? ik weet niet zo goed hoe ik het gesprek moet aangaan, heb wel een printscreen gemaakt vd website.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:29

op de website en hengstenfolder staan vaak de bedragen zonder btw.
transport komt er dan ook nog bij.
Maar ik zou wel een print screen durven sturen naar de hengstenhouder en dat je besteld hebt voor dit bedrag en niet voor het bedrag in de folder.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:50

nee het gaat echt over het dekbedrag ex transport, dierenarts en btw.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:52

Kendra schreef:
Dat is wel heel heftig, 2 x een merrie verloren....
Ja - met onze eigen merrie alles goed.
Al weer onder het zadel en behalve dat ze nog wat slap is van achter is er werkelijk aan niks te merken dat ze een veulen heeft gehad.

Ja klopt dat is niet leuk! fokken gaat niet altijd over rozen.
2x merrie verloren en 1x dood geboren veulen en 1x 4 maanden oud veulen dood.. die was net verkocht. bleh!
Maar afkloppen de laatste 8 jaar alleen maar goed gegaan! en veel merrie veulens. Daarom zijn nu ook alle boxen vol ;)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:54

Vraagje. Stel veulenkeuringen worden georganiseerd in juli. Zou je daar dan naar toe gaan? het is wel zonder publiek ect.

Zelf zit ik in het bestuur van de organisatie veulenkeuring in de regio. Maar wij hebben wel zoiets van zonder publiek en dat je meteen na je rondje in de ring weer kunt opladen omdat extra rubrieken niet worden gedaan is de charme toch wat eraf voor zo'n keuring. Vraag mij dan echt af of je dan wel aanmeldingen gaat krijgen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:01

Ik vind veulenkeuringen sowieso al veel gedoe. Dus als het alleen een rondje zonder publiek is en geen nationale keuring etc dan zou ik er niet aan beginnen Marijke.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:07

Marijkeeee schreef:
Vraagje. Stel veulenkeuringen worden georganiseerd in juli. Zou je daar dan naar toe gaan? het is wel zonder publiek ect.

Zelf zit ik in het bestuur van de organisatie veulenkeuring in de regio. Maar wij hebben wel zoiets van zonder publiek en dat je meteen na je rondje in de ring weer kunt opladen omdat extra rubrieken niet worden gedaan is de charme toch wat eraf voor zo'n keuring. Vraag mij dan echt af of je dan wel aanmeldingen gaat krijgen.

Veulenkeuringen zijn alleen leuk als je ook publiek hebt, vind ik, als bezoeker en inzender. Ik kijk en praat dan ook met iedereen. Voor alleen het keuren an sich zou ik mijn veulen dan niet opgeven, los van het risico van de veulens die je altijd hebt, en nu dan nog misschien besmetting.

Financieel weet ik ook niet of het voor de keuring interessant is, net zoals dat voor ons de wedstrijden organiseren zonder kantine inkomsten eigenlijk bij voorbaat al financieel kansloos zijn.

En nog dat je denk ik een evenementenvergunning nodig hebt misschien, vraag is of je die krijgt?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:30

evenementenvergunning geen idee. Maar dat is ook wel waarom wij als bestuur zoiets hebben van kan het wel uit en wat de keuring anders juist zo leuk maakt kun je nu niet doen.

Voor stamboekkeuringen vind ik het weer anders. Dan doe je het toch voor bevordering en train je gericht naartoe. Daarom denk ik er over na om de jonge paarden klaar te maken voor een IBOP.

Maar klopt Oehlala voor wedstrijden zonder kantine inkomsten. Toch denk ik dat je wel voldoende deelname krijgt ook zonder prijsgeld ect. De meesten willen wel graag weer op wedstrijd. Voor oefen rondjes bijv.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:36

Veulen doen wij eigenlijk al jaren niet, bevalt kon prima.

Met wedstrijden kun je ook doen zoals België. Prijzengeld per bank overmaken.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:30

Hier is veulenkeuring zonder publiek niet erg interresant om daar merrie en veulen met nodige risico's voor mee te nemen zeker ook omdat er geen premies worden verstrekt bij het kwpn. 2 jaar geleden wel gedaan.
Opzich toen wel bevallen, maar idd veel gedoe voor niet bijster veel meer waarde als fokker.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:15

Wij gaan ook nooit naar veulen keuringen, wel naar veulen veilingen maar dat wordt ook anders dit jaar...

Net even de weide ingeweest
10 weken oude Cohinoor:
Afbeelding
Afbeelding

En 5 dagen oude Kannan jr:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:27

Wat een mooi dier die Cohinoor <3 .

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:38

die cohinoor zit goed in elkaar. wat is de moeder?

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:38

Die Cohinoor is erg leuk, wauw! :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:43

Marijkeeee schreef:

KWPN Drenthe (noord) is al afgelast. Plaatsing is niet mogelijk en dat haalt behalve de charme, ook de spanning er volledig uit. En er is ook geen vervolg....enige nut is oefenen met trailerladen :+ .
Stamboekkeuringen gaan ook lang niet overal door. Heeft ook te maken met of vrijwilligers er wel/niet positief in staan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:47

Mooie merrie (met Kannan veulen, ook goed gelukt lijkt het) ook Iorr! En mooi veulen, al een heel fraai modelletje zo op 10 weken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:03

De veulenregistraties van OLD in België gaan voorlopig nog door.
En daar gaan we naartoe, anders wachten tot september voor thuis schetsen en daar heb ik geen zin in.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:22

Moeder van de Cohinoor is een elite soort dressuur en springen merrie van Numero Uno x Goodtimes
Maar ik ben zeker niet minder blij met de Kannan jr. Denk dat die heel apart is. Die komt uit jonge merrie van Favorit ASK (ook eigen fok) Goodtimes

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:21

Iorrr, wat knappe Cohinoor!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:29

Knappe veulens! <3

Hier alweer bijna anderhalve maand oud. Tijd gaat hard!
Afbeelding

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:06

De Cohinoor is een plaatje, maar de Kannan JR vind ik dan nog net wat interessanter. :j

De tijd gaat snel Cioccolato!

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:22

Iorr die zijn knap! Je kunt het Goodtimes wel een beetje zien bij jou merries ;) leuk! zoveel kom ik niet tegen die dat bloed hebben. Jou Cohinoor lijkt ook wel mooi aan de maat!

Cioccolato die van jou mag er ook zeker wezen!!