Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kwakkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 20:50

Balko schreef:
Het DO-C predikaat, heeft iemand eigenlijk al eens meegemaakt dat een paard hem niet gehaald heeft?
Bij mij al mijn merries en veulens hebben hem gekregen. Of ik heb een super veestapel of het behalen is niet zo moeilijk?
Ook mijn kruising Appaloosa x KWPN heeft hem met mooi resultaat ontvangen.

Ja ik ken paarden die het niet halen.
bij een keur merrie die geen DO-C predikaat kreeg 92 punten. Maar al haar veulens 8 stuks wel goed met prok en nu ook goed met DO-C

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:17

Ik heb ook een prok merrie, met allemaal prok nakomelingen die 94 (geloof ik?) kreeg op do-c..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:59

kwakkel schreef:
Balko schreef:
Het DO-C predikaat, heeft iemand eigenlijk al eens meegemaakt dat een paard hem niet gehaald heeft?
Bij mij al mijn merries en veulens hebben hem gekregen. Of ik heb een super veestapel of het behalen is niet zo moeilijk?
Ook mijn kruising Appaloosa x KWPN heeft hem met mooi resultaat ontvangen.

Ja ik ken paarden die het niet halen.
bij een keur merrie die geen DO-C predikaat kreeg 92 punten. Maar al haar veulens 8 stuks wel goed met prok en nu ook goed met DO-C

Dat kan als je een hengst gebruikt met een D-OC van 100 of meer. Er is geen DNA aan hoor.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:09

janderegelaa schreef:
Dat kan als je een hengst gebruikt met een D-OC van 100 of meer. Er is geen DNA aan hoor.

Duur geintje voor t nemen van n gemiddelde… mag toch hopen dat dat niet is hoe het werkt. Maar klinkt wel logisch ja…

Alleen bij mijn merrie met een hengst van buiten stamboek hoe gaat dat dan?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:21

Balko schreef:
janderegelaa schreef:

Duur geintje voor t nemen van n gemiddelde… mag toch hopen dat dat niet is hoe het werkt. Maar klinkt wel logisch ja…

Alleen bij mijn merrie met een hengst van buiten stamboek hoe gaat dat dan?

Het KWPN zegt: als er meer nakomelingen op de foto geweest zijn dan kan dat de D-OC waarde gunstig of gunstig beinvloeden. Dan gaat het toch niet over DNA? Als het over DNA zou gaan dan moeten ze ook zeggen welke marker het is. Nu gaat het over een rekensommetje

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 05:28

Ik dacht dat het DNA onderzoek was, waarom moet je dan haren opsturen als het rekensommetje is. >;)
Ietwat teleurgesteld hier }:0 :')

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:21

mirjamalvaro schreef:
Ik dacht dat het DNA onderzoek was, waarom moet je dan haren opsturen als het rekensommetje is. >;)
Ietwat teleurgesteld hier }:0 :')

En waar betaal ik dan zo achterlijk veel geld voor? En ze hadden er idd DNA voor nodig.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:38

Hoe berekenen ze de DO-C waarde dan? Ik ben altijd erg slecht in dit soort dingen. Vanwaar het stukje DNA afnemen?

Het is nog wel altijd goedkoper dan prok keuren maar ik vind het toch wel fijn om ze voor het zadelmak maken op de foto te zetten dus dan kan ik net zo goed prok keuren.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:48

Ik geloof niet dat het puur en alleen een rekensommetje is, vriendin had een uitslag van 109 voor haar merrie en zowel moeder als vader zaten (ruim) onder de 100, hengst 96 en moeder 91. Volle broer had een maand later 101, met een rekensommetje zou dat hetzelfde moeten zijn. Waarbij die maand ook wel een belangrijk gegeven is, want het is geen vast cijfer (net zoals geen enkele fokwaarde dat is).

Paar jaar terug werd gezegd dat ongeveer 80% het D-OC haalt. Dat was alleen nog in het begin, weet niet of dat veranderd is.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:57

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:18

Quir schreef:
Ik geloof niet dat het puur en alleen een rekensommetje is, vriendin had een uitslag van 109 voor haar merrie en zowel moeder als vader zaten (ruim) onder de 100, hengst 96 en moeder 91. Volle broer had een maand later 101, met een rekensommetje zou dat hetzelfde moeten zijn. Waarbij die maand ook wel een belangrijk gegeven is, want het is geen vast cijfer (net zoals geen enkele fokwaarde dat is).

Paar jaar terug werd gezegd dat ongeveer 80% het D-OC haalt. Dat was alleen nog in het begin, weet niet of dat veranderd is.

Die volle broer is genetisch hetzelfde dan zou die dezelfde D-OC waarde moeten hebben toch?

En natuurlijk hartstikke mooi een uitslag van 109, ik denk dat het niet kan want je ziet het echt nooit zo hoog. Maar stel dat het die merrie echt 109 heeft dan klopt het systeem van de D-OC toch niet? Vader is op het randje en moeder zou genetisch een grindbak moeten geven. Naast de genetische score geeft het KWPN ook een percentage van betrouwbaarheid aan een hengst en merrie. Hoe meer veulens er geboren worden hoe hoger de betrouwbaarheid van een ouderdier. Het systeem is dat de jonge dieren op de foto gaan en aan de hand daarvan wordt een D-OC waarde voor de hengst bepaald. Dus bij zo’n hengst gaat de betrouwbaarheid omhoog maar je ziet ook dat het D-OC cijfer verandert. En dat vind ik raar want zijn DNA staat toch vast?

Maar zo heb ik 4 keer een Johnson x Rosenkavalier gefokt. 4 verschillende genetische fokwaardes.

Ik vind het echt een te wazig verhaal. Op de KWPN site staat dat slechts 23% van de OC gevallen veroorzaakt wordt door een genetisch defect. Dan snap ik niet dat er zo’n hoge waarde aan die D-OC gehangen wordt.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:24

Hier twee volle zussen, ene wel doc predikaat, ander niet.
Jdr mijn dna is ook niet 100% gelijk aan mijn broer toch?
Wat ik wel vreemd vond dat was dat zowel vader als moeder doc predikaat hadden maar 2 nakomeling dus niet..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:34

Hindo2 schreef:
Wat ik wel vreemd vond dat was dat zowel vader als moeder doc predikaat hadden maar 2 nakomeling dus niet..

Nee, het DNA van je broer is niet 100% gelijk aan dat van jou. Anders was het je zus :D :D :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:36

Nee volle broer en zus zijn niet genetisch gelijk, integendeel, kunnen in theorie zelfs compleet verschillend zijn als ze net overal de andere set genen gekregen hebben.

Alleen als het puur een rekensommetje is, zou het dus wel gelijk moeten zijn. Daarom geloof ik niet dat het puur een rekensommetje is.

Dat het erg onduidelijk is, ben ik het wel mee eens.

Moeder van deze met D-OC 91, is zelf trouwens wel perfect op de foto (is ook gewoon elite geworden op basis van prok).

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:50

Het blijft de loterij welke genen precies doorgegeven worden. Alleen je KANS vergroot bij twee goede ouderdieren.

Ik vind de het in de faq bij het kwpn artikel goed uitgelegd wordt.
Of al die gekozen markers uiteindelijk de juiste zijn, is de hamvraag.
Maar ik vind het een waardevolle poging van het KWPN. ( een hengst met doc van < 100 viel voor mij af, er zijn andere genoeg)
De andere stamboeken doen weinig of niets. Gewoon de kandidaat hengsten op de foto zetten is minimaal, gegeven de vele mogelijke operaties.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:57

janderegelaa schreef:
Hindo2 schreef:

Nee, het DNA van je broer is niet 100% gelijk aan dat van jou. Anders was het je zus :D :D :D

_O- jij bent wel scherp deze ochtend

DOC van de vader is overigens sinds goedkeuring veranderd van 100 naar 102, had nog gebeld met kwpn maar dat had geen invloed op de waarde van de nakomeling :?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:02

janderegelaa schreef:
Hindo2 schreef:

Ook zussen hebben geen 100% gelijk DNA ;-) Alleen van eeneiige tweelingen wordt aangenomen dat hun DNA 100% identiek is, al zitten zelfs daar kleine verschillen in.

En de D-OC is zeker wel een genetische test, aan de hand van aan-/afwezigheid van bepaalde markers wordt er eens score berekend dat de genoomfokwaarde is.
Laatst bijgewerkt door MacavityL op 29-09-22 10:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:04

koend schreef:
Het blijft de loterij welke genen precies doorgegeven worden. Alleen je KANS vergroot bij twee goede ouderdieren.

Ik vind de het in de faq bij het kwpn artikel goed uitgelegd wordt.
Of al die gekozen markers uiteindelijk de juiste zijn, is de hamvraag.
Maar ik vind het een waardevolle poging van het KWPN. ( een hengst met doc van < 100 viel voor mij af, er zijn andere genoeg)
De andere stamboeken doen weinig of niets. Gewoon de kandidaat hengsten op de foto zetten is minimaal, gegeven de vele mogelijke operaties.

Dat is zeker zo, buitenlandse fokkers kijken vaak ook met grote jaloezie naar het kwpn, zo veel info die het stamboek vrij geeft voor haar fokkers qua gezondheid, maar ook sport en dergelijke. Ik woon zelf in Zweden en kwpn staat hier echt op een voetstuk. Kwpn geregistreerde paarden en veulens is dan ook erg veel vraag naar en verkopen makkelijk. Ook steeds meer fokkers die kwpn registreren en worden ook veel kwpn hengsten gebruikt.

Ik fok nu met 4 merries dressuur pony's, daar is het helemaal triest wat betreft gezondheid en dergelijke... pony hengsten gaan niet eens op de foto bij de meeste stamboeken.
Gelukkig zijn er een paar hengsten houders die wel verantwoordelijkheid nemen, maar ze zijn nog op 1 hand te tellen. En dat zal ook wel zo blijven als stamboeken er niets mee doen.

Dus ja, kwpn doet tenmiste nog iets en zijn daardoor ook al 10 stappen voor op de andere stamboeken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:34

Als je werkt met genetische merkers dan kan de fokwaarde van een volle broer en zus compleet anders zijn.
Als je werkt met de traditionele fokwaarden en van beide zijn nog geen prestaties dan zou dat in principe wel gelijk moeten zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:24

MacavityL schreef:
janderegelaa schreef:

Ook zussen hebben geen 100% gelijk DNA ;-) Alleen van eeneiige tweelingen wordt aangenomen dat hun DNA 100% identiek is, al zitten zelfs daar kleine verschillen in.

En de D-OC is zeker wel een genetische test, aan de hand van aan-/afwezigheid van bepaalde markers wordt er eens score berekend dat de genoomfokwaarde is.

Waar het mij om gaat is dat de genoomwaarde kan veranderen van een hengst op het moment dat er voldoende nakomelingen op de foto gezet zijn. En dat vind ik raar. DNA zou daar een vaststaand feit voor moeten zijn als ze de marker weten. En stel dat we nog in een onderzoeksfase zitten vwb het vaststellen van die waardes middels DNA dan worden er dus onnodig paarden afgeserveerd.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:29

janderegelaa schreef:
Waar het mij om gaat is dat de genoomwaarde kan veranderen van een hengst op het moment dat er voldoende nakomelingen op de foto gezet zijn. En dat vind ik raar. DNA zou daar een vaststaand feit voor moeten zijn als ze de marker weten. En stel dat we nog in een onderzoeksfase zitten vwb het vaststellen van die waardes middels DNA dan worden er dus onnodig paarden afgeserveerd.

Wat betreft het veranderen, dat is logisch aangezien het D-OC getal een verhouding is ten opzichte van de populatie is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:39

Firegirl schreef:
janderegelaa schreef:

Wat betreft het veranderen, dat is logisch aangezien het D-OC getal een verhouding is ten opzichte van de populatie is.

Kun je dat uitleggen?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:46

janderegelaa schreef:

Met het laatste ben ik het deels eens, maar soms kan een indicatie al (voldoende) informatie geven, en dan is het aan de fokker wat hij/zij ermee doet. OC is helaas niet één marker, maar een combinatie van meerdere markers dat de kans (icm omgevingsfactoren) kan vergroten. Om steeds nauwkeuriger te kunnen bepalen welke markers dit zijn moet er iedere keer vergeleken worden met een referentiegroep, hoe groter deze groep, hoe nauwkeuriger de DNA bepaling kan worden.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:47

Ik heb mij dus al jaren afgevraagd, omdat het dus veranderd, of het ook zo kan zijn dat een DO-C ineens "afgepakt" kan worden. Theoretisch zou dat toch kunnen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:58

tammiebels schreef:
Ik heb mij dus al jaren afgevraagd, omdat het dus veranderd, of het ook zo kan zijn dat een DO-C ineens "afgepakt" kan worden. Theoretisch zou dat toch kunnen?

Juist.