Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:16

yeentll schreef:
Ik heb er 2 gekocht op de prinsjesdag veiling, vond de prijzen heel erg tegenvallen voor de pauze.

E_D_E Leuk! Welke? Ze zat naast ons, ze hadden 3 hele leuke gekocht.

De 1ste, cataloog nr 15
Is niet rechtstreeks bij ons gekocht hoor.
Is natuurlijk wel goede reclame voor onze merrie, moest ze er later mee starten :)

carola

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:44

Leuk EDE.
Ik ben er geweest. Ik had een paar leuke merrieveulens op het oog, maar helaas vonden heel veel meer mensen die leuk. Dus niets gekocht. Maar het was een leuk avondje. De 'zindering' door de zaal bij dat veulen van 55k is toch wel bijzonder om mee te maken.

Met gemiddeld 13k is het toch wel echt een topveiling. Maar goed, het is natuurlijk echt niet te vergelijken met meer 'laagdrempelige' veilingen waarbij minder word geselecteerd op afstamming en sport in de moederlijn.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:39

Gefeliciteerd Yeentll met de aankoop!

Een tijdje geleden heb ik hier een bericht geplaatst dat ik opzoek was naar een merrie. Dit is eindelijk gelukt. Bedankt allemaal voor de tips in ieder geval, ook via PB!

Ik kan hier dus weer wat actiever mee gaan lezen om wat op te steken van de fokkerij. Volgend jaar verwacht ik dan een veulentje van Le Formidabele, heel erg benieuwd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:24

Gefeliciteerd, wat voor één is het er geworden?

En Yentl ook gefeliciteerd, ben ook benieuwd wat jij gekocht hebt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 17:25

E_D_E schreef:
yeentll schreef:
Ik heb er 2 gekocht op de prinsjesdag veiling, vond de prijzen heel erg tegenvallen voor de pauze.

E_D_E Leuk! Welke? Ze zat naast ons, ze hadden 3 hele leuke gekocht.

De 1ste, cataloog nr 15
Is niet rechtstreeks bij ons gekocht hoor.
Is natuurlijk wel goede reclame voor onze merrie, moest ze er later mee starten :)

Zeker leuk, hopelijk wordt dat een succesvolle carrière later.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:17

Gefeliciteerd met jullie aankopen! Komen ze ook al snel of moeten jullie nog lang wachten?

Ons veulen is vanochtend op transport naar haar nieuwe eigenaar in de UK gegaan, naar een lichte tour amazone (bijna zware tour). Erg blij mee!
Mijn 2 merries zijn dinsdag allebei nog een keer gescand (voor de gustverklaring) en ze zijn allebei nog keurig dragend :D

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:55

Ik heb catalogusnummer 23 en 46 gekocht, allebei hengsten.

Een Fürstenball uit een elite/eptm moeder van Five star en een McLaren uit een elite moeder van Florencio I, dat is de halfzus van GP paard Wiseguy.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:54

Gefeliciteerd! Mooie veulens hoor!

Hier ook alles gescand voor de gust regeling, maar alles zit er nog mooi in! Eefje is alweer ruim 4 maanden onderweg. De tijd gaat hard. Hopelijk volgend jaar 3 gezonde veulens in de wei!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:25

Mooi bloed beide, leuk!

Ik heb ze nog even opgezocht maar erg knap ook allebei, zie wel waarom je ze gekocht hebt. :-)

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:20

Gefeliciteerd Yentl!

Hier ook vorige week gescand; alles nog goed. :)

Vind de merrie wel al een typisch buikje krijgen, ook al is het haar eerste veulen. Twijfel of ze niet gewoon enorm aanzet van het nieuwe voer haha. Ze heeft echt achterop de buik dat ze duidelijk voller is dan normaal, zeker als ik foto’s vergelijk.

Voor alsnog rijden we fanatiek en ook wel wedstrijden. Buiten dat rijden straks helemaal ‘uit’ is; zouden jullie nog wel buiten de deur starten? Ivm ziektes ed op andere stallen?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:28

Proficiat yentll, ook mijn smaak *D Heel gaaf dat je dat kan doen. Succes met ze!

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:50

Elisa2 schreef:

Thanks ! Een elite, preferent, ibop merrie van Metall. Iets ouder dan ik zou willen maar hierdoor wel al een ervaren merrie. Heeft ook al wat super leuke paarden gefokt. Ik denk dat ze mij goed kan helpen om alles weer op te gaan starten! De fokker heeft haar 14 jaar gehad als fokmerrie dus die kan mij ook alles erover vertellen.

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:41

Hallo allemaal,

Ik zet de vraag hier ook maar even uit.

Voor mijn hengstveulen Shavique, ben ik op zoek naar plekje waar die het komende half jaar tot jaar kan verblijven (opfok gaat voor nu nog niet ivm medisch ongemak).

Daarnaast zoek ik ook nog een shetlander of kleine pony (liefst een ruin, te leen, tenzij echt niet mogelijk om er 1 te kopen) waar die bij kan staan.
Weten jullie toevallig iets in jullie kringen?

Jullie mogen me een PB sturen mocht je iets te binnen schieten.

Groetjes Carmen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:16

Oudere merrie is prima keuze
Hopen dat je nog een mooi merrieveulen van haar krijgt

Over de prijzen van de kwpn veiling: wat er nu in de collectie loopt kan ik ook niet warm van worden, dus logisch als prijzen dan laag zijn.
Ben benieuwd of er veel überhaupt verkocht gaan worden

Prinsjesdag had weer goede prijzen
Ik heb geen idee of die prijzen dan ook ‘echt’ zijn?
Denk dat de veilingen met normalere prijzen wel vaak wat realistischer zijn. Maar goed als je wel keer zo’n bedrag vangt mooi

Hier 1 merrie gedekt, gister gescand we verwachten een Indian Rock

Merrietesten hier wisselende ervaring. 2 merries met top punten, dus positief. 1 merrie die geweldig sprong (nu 1.60) gaven ze 65 punten voor exterieur, jaar erop wel ster op gewone keuring want correcte merrie. Geen uitleg waarom ze toen 65 kreeg, was 1 van de betere merries. Zucht.

2 jaar terug zou ik merrie aanleveren wisten ze niet zeker of ze die op basis van exterieur ster konden maken. Dus niet begonnen met test. Merrie is nu als 6 jarige wel ster en Z2 dressuur en was kampioen bij 4-7 jarige merries op CK en kon met veulen naar nvk. Zucht.

Dit jaar een merrie die ik met opengereden wonden van een schimmel infectie op kon halen. Zeiden ze niks van, pus liep er oa bij de singel uit. Dikke plek op rug ook. Onder het zadel was ze niet eens heel lastig maar ze liep niet lekker ontspannen (goh) en erg wisselend dus geen examen doen, dan ben je dus wel 2000 euro voor niks kwijt. Hadden ze dit even eerder gecommuniceerd had ze beter eerder naar huis kunnen gaan, schimmelinfectie behandelen en mss nog naar stamboekopname. Ik had zelfs al paar keer gevraagd of ze niet ergens last van had want je zag het ongemak, maar werd op karakter gegooid, terwijl ik dan denk dat is dan eigenlijk heel braaf voor een 3 jarige, als ze in de staak was gegaan had ik ook begrepen. Mooiste was nog dat ik op dag 13 van de dracht een berichtje kreeg dat ze niet drachtig was. Ik vragen waarom is ze al gescand? Was foutje had merrie moeten zijn die daarvoor hengstig was gespoten. Op de vraag of ze dan mijn merrie ook per ongeluk hengstig hadden gespoten een week na het insemineren kreeg ik geen antwoord. Ze is wel hengstig geworden en opnieuw geïnsemineerd maar goed dat kan altijd gebeuren dus ik weet niet of dat daar van was.
In het geheel samengevat vind ik het een mooi concept maar ik heb er wel veel pech/geneuzel mee gehad en kies er niet weer voor. Maar op trainingsstal missen ze ook nog wel eens een eisprong (hoe dan, heb ik thuis nooit) dus denk dat ik mijn 3 jarigen van volgend jaar gewoon thuis dek en een keer als 5 jarige naar keuring doe.
Nadeel is dat je dan eerst 1 of 2 veulens uit een veulenboek merrie hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:19

Megacarmen schreef:
Hallo allemaal,

Ik zet de vraag hier ook maar even uit.

Voor mijn hengstveulen Shavique, ben ik op zoek naar plekje waar die het komende half jaar tot jaar kan verblijven (opfok gaat voor nu nog niet ivm medisch ongemak).

Daarnaast zoek ik ook nog een shetlander of kleine pony (liefst een ruin, te leen, tenzij echt niet mogelijk om er 1 te kopen) waar die bij kan staan.
Weten jullie toevallig iets in jullie kringen?

Jullie mogen me een PB sturen mocht je iets te binnen schieten.

Groetjes Carmen

Als je een hengstveulen oervervelend wilt hebben moet je ze alleen bij een kleine pony zetten
Vroeg ruinen dan in ieder geval zou ik doen.
Qua eten is een shet erbij ook lastig want die mogen niks hebben en je veulen wel.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:56

Zet er een oude ruin bij. Die zetten ze wel eens op hun plaats ;)

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:07

tjakka123 schreef:
Gefeliciteerd Yentl!

Hier ook vorige week gescand; alles nog goed. :)

Vind de merrie wel al een typisch buikje krijgen, ook al is het haar eerste veulen. Twijfel of ze niet gewoon enorm aanzet van het nieuwe voer haha. Ze heeft echt achterop de buik dat ze duidelijk voller is dan normaal, zeker als ik foto’s vergelijk.

Voor alsnog rijden we fanatiek en ook wel wedstrijden. Buiten dat rijden straks helemaal ‘uit’ is; zouden jullie nog wel buiten de deur starten? Ivm ziektes ed op andere stallen?

Gefeliciteerd iedereen met de aankopen en fijn dat alle veulies er nog inzitten. Mijn merrie is ook gister gescand en alles zag er prima uit. Leuk om zo gedetailleerd al schedeltje, ruggengraat, hartje ed te zien. Helaas kwam het geslacht niet 'voorbijdrijven' maar ik weet ook niet zeker of dat nu de goede termijn er voor was. Ach, gezond is het belangrijkste.

Ik start ook nog volop wedstrijden, ze heeft nog amper buik en in elk geval nog geen last ervan. Ze loopt juist superfijn op het moment. Wel had ik nog even aan de da advies willen vragen voor vaccineren voor rhino. Dat doen we normaal niet, maar nu ze drachtig is wel fijn idee. Zeker omdat ze nog mee gaat naar club, les en wedstrijden. En straks gaat afveulenen op een kraamstal. Volgens mij moet de 1e vaccinatie in de vijfde maand, nog even wat beter in verdiepen...

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:13

Ik twijfel ook nog erg over de rhino enting…

Hier van de week ook laatste scan gehad en alles nog goed. Merrie begint wel al uit te zetten. Benieuwd hoe lang ze nog te rijden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:28

Hier gister de eerste rhino enting gegeven
Waarom niet

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:49

Bij mijn vorige merrie heb ik wel Rhino geënt. Geen idee of deze dat is .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:53

Lavitabella schreef:
Elisa2 schreef:

Thanks ! Een elite, preferent, ibop merrie van Metall. Iets ouder dan ik zou willen maar hierdoor wel al een ervaren merrie. Heeft ook al wat super leuke paarden gefokt. Ik denk dat ze mij goed kan helpen om alles weer op te gaan starten! De fokker heeft haar 14 jaar gehad als fokmerrie dus die kan mij ook alles erover vertellen.

Mooi bloed, zo'n ervaren fokmerrie is wel super fijn om te hebben. Hopelijk haal je er inderdaad nog een mooie opvolger uit.

Er zat ook wel flink verschil tussen de veulens op de normale veilingen en de prinsjesdag veulens vond ik.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:05

Wat betreft vaccineren enzo, ik vind de Filium app heel fijn. Is een digitale merriekaart, maar geeft ook aan wanneer welke stap gedaan "moet" worden in de dracht. Oa vaccinaties, ontwormen enzo worden aangegeven. En natuurlijk kun je zelf de keuze maken welke dingen je daadwerkelijk doet.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:38

Nou, wat een leuke dag moest worden omdat het eerste veulen gebracht ging worden, eindigde in een ritje ambulance na een val van paard. Gekneusde onderrug, bekken en heupen. Ben ik dus wel een tijdje zoet mee. Gelukkig is de verhuizing wel goed gegaan en staat de McLaren al lekker met een vriendje!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:44

Ai dat is balen...hopelijk herstel je weer helemaal goed. Beterschap!
Fijn dat de verhuizing wel goed is gegaan.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:50

Heel erg veel beterschap. Fijn dat de verhuizing wel goed is gegaan !