Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:09

LETS schreef:
Ik ook. Volgens mij gaat de paarden handel niet zo goed. Dat gezegd hebbende, ik ga onze 3jarige uit de verkoop halen en aanbieden voor de Ibop of eptm. Wat is jullie ervaring met beiden? Ibop heb ik wel eens zelf gereden maar vond beoordeling toen best streng (ik zou nu wel een prof vragen voor het klaarmaken). Eptm nog helemaal geen ervaring mee. Merrie moet ook nog zadelmak gemaakt worden.

Ik heb met beide nog geen ervaring. Mijn 3 jarige merrie heb ik in training staan bij een prof voor de ibop.

Ik zou niet zo snel voor de eptm gaan, omdat je er geen invloed op hebt wie er precies met je paard werkt en hoe.
Bij een prof kan je meer dingen overleggen, vaker langs gaan. Even kijken en een kop koffie en bijpraten over de vordering. Vind ik zelf veel prettiger.

shadow33

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:18

Het valt me nog mee de uiteindelijke prijzen..

Ja als iemand ervaring heeft met eptm ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar. Wat marie zegt is ook een beetje mijn gedachte.. je weet niet wie er met je paard omgaat en hoe ze weer thuis komen..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:08

gewoonmarie schreef:
LETS schreef:
Ik ook. Volgens mij gaat de paarden handel niet zo goed. Dat gezegd hebbende, ik ga onze 3jarige uit de verkoop halen en aanbieden voor de Ibop of eptm. Wat is jullie ervaring met beiden? Ibop heb ik wel eens zelf gereden maar vond beoordeling toen best streng (ik zou nu wel een prof vragen voor het klaarmaken). Eptm nog helemaal geen ervaring mee. Merrie moet ook nog zadelmak gemaakt worden.

Ik heb met beide nog geen ervaring. Mijn 3 jarige merrie heb ik in training staan bij een prof voor de ibop.

Ik zou niet zo snel voor de eptm gaan, omdat je er geen invloed op hebt wie er precies met je paard werkt en hoe.
Bij een prof kan je meer dingen overleggen, vaker langs gaan. Even kijken en een kop koffie en bijpraten over de vordering. Vind ik zelf veel prettiger.

Ik zou juist wel voor de EPTM gaan. Het is echt het uithangbord voor het KWPN. En het is goedkoper dan zelf zadelmak maken en laten rijden voor de IBOP. Daarnaast kun je met een veulenboekmerrie gaan en met een elite merrie terugkomen.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:09

E_D_E schreef:
Wij hadden zaterdag videodag met 1tje van ons voor de kwpnveiling.
De dierenarts daar zei dat gemiddeld €4250 de prijs was voor een 'gewone'

En normaal gezien (mits alles gaat zoals het moet) hebben wij er toch voor volgend jaar 9 vd 10 drachtig +:)+

voor duizend minder heb ik een springveulen die wat gewoon oogt maar wel uit een sportlijntje komt. Krijg op advertentie op KWPN site 0 reactie

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:09

EPTM is een mooi systeem, maar je moet er wel het paard voor hebben. Een binnenvetter zoals de mijne, die snel spanning maakt in een vreemde omgeving en veel vertrouwen en tijd nodig heeft, zou het daar niet hebben gered. Helaas kun je dit niet altijd helemaal van tevoren inschatten...

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:25

shadow33 schreef:
Ik ben benieuwd wat de prijzen van de KWPN veiling nog gaan doen in de laatste uren. Het staat nu allemaal nog wel erg laag, op een aantal is zelfs nog niet eens geboden.

De prijzen van de KWPN online veiling zijn nooit veel hoger geweest toch? Het heeft me altijd verbaasd dat ze voor zo weinig gingen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:11

Marie72 schreef:
EPTM is een mooi systeem, maar je moet er wel het paard voor hebben. Een binnenvetter zoals de mijne, die snel spanning maakt in een vreemde omgeving en veel vertrouwen en tijd nodig heeft, zou het daar niet hebben gered. Helaas kun je dit niet altijd helemaal van tevoren inschatten...

Dan redt ze het ook niet op een trainingsstal en ook niet tijdens de IBOP. Dan zou ik alsnog EPTM kiezen. Dan went ze tenminste.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:43

Ik was ook altijd sceptisch over eptm. Als ik daar nu een merrie voor had, deed ik dit gelijk.

Een kennis van mij heeft er vorig jaar één naar gedaan. Echt geen makkelijke merrie. 4 jaar, daar Zadelmak gemaakt. Ze werd goed op de hoogte gehouden. Deze merrie kon ook niet gelijk naar een normale ruiter, is langer doorgereden door degene die haar zadelmak heeft gemaakt. Ze is ster geworden wat ik toch best knap vond van zo'n beknopte merrie. Nu heeft ze een fijn te rijden merrie.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:13

Kathleen_vW schreef:
De prijzen van de KWPN online veiling zijn nooit veel hoger geweest toch? Het heeft me altijd verbaasd dat ze voor zo weinig gingen.

Hoe zit het eigenlijk met de kosten van de veilingen? Bij een veiling betaal je als koper vaak een toeslag, soms zit het in de biedprijs inbegrepen en betaalt de verkoper de veilingkosten. Is dat bij alle veulenveilingen hetzelfde of zit daar ook nog verschil in?

Willekeurig voorbeeld: een veulen dat voor 5000 verkoopt lijkt duurder dan een veulen dat voor 4000 verkocht wordt. Maar als die 5K incl 20% veilingkosten is en die 4K is excl 25% dan zijn het identieke bedragen.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:41

Rex_Rolfo schreef:
Kathleen_vW schreef:

Hoe zit het eigenlijk met de kosten van de veilingen? Bij een veiling betaal je als koper vaak een toeslag, soms zit het in de biedprijs inbegrepen en betaalt de verkoper de veilingkosten. Is dat bij alle veulenveilingen hetzelfde of zit daar ook nog verschil in?

Willekeurig voorbeeld: een veulen dat voor 5000 verkoopt lijkt duurder dan een veulen dat voor 4000 verkocht wordt. Maar als die 5K incl 20% veilingkosten is en die 4K is excl 25% dan zijn het identieke bedragen.

Dat wisselt inderdaad per veiling. Bij de KWPN is het 150 voor de foto en videodag. De verkoper betaalt nog extra voor BTW en de veilingkosten, maar die krijg je wel te zien op het moment dat je een bod wilt doen, wat je dan totaal kwijt bent.

Bij bv Borculo betaal je als verkoper 400 euro en rekenen ze een verkoopcommissie van 8, 10 of 12%. Weet zo even niet meer bij welke bedragen die veranderd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:43

AM_Horses schreef:
Ik was ook altijd sceptisch over eptm. Als ik daar nu een merrie voor had, deed ik dit gelijk.

Een kennis van mij heeft er vorig jaar één naar gedaan. Echt geen makkelijke merrie. 4 jaar, daar Zadelmak gemaakt. Ze werd goed op de hoogte gehouden. Deze merrie kon ook niet gelijk naar een normale ruiter, is langer doorgereden door degene die haar zadelmak heeft gemaakt. Ze is ster geworden wat ik toch best knap vond van zo'n beknopte merrie. Nu heeft ze een fijn te rijden merrie.

En ik ken alleen maar de verhalen van compleet verreden stijve merries die je terugkrijgt. Ik heb er nooit 1 positief verhaal over gehoord van de ‘grote’ fokkers. Maar dan praat ik wel over vele jaren geleden dus misschien is er wat veranderd en zijn degenen die de merries opleiden en trainen nu wel van wat meer rijtechnische kwaliteit.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:39

Ik heb een tijdje de aantallen bij zitten houden, het wisselt erg hoeveel er slagen
Bij de dressuurmerries ongeveer de helft. Als ze niet slagen, is het toch vaak omdat ze al eerder de test beëindigen, omdat het paard het niet goed doet op het concept

Dus dat risico is mij te groot, dan heb je dus half kans dat je een paard terugkrijgt dat nog niet goed zadelmak is en dat je alsnog bij een andere prof in training moet zetten. Dan ben je wel ineens heel duur uit, terwijl als ze wel slagen is het natuurlijk een mooi concept

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:47

Je zal wel het volle pond moeten betalen ook al wordt er vroegtijdig besloten dat het niks wordt gok ik.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:25

Dat volgens mij niet, maar het is wel een heel dure training, dus je brengt je paard toch daar heen met oog op elite predikaat. Als dat niet leuke ben je onder de streep veel meer kwijt en dan baal je wel. Dan was je liever gelijk naar een stal voor zadelmak en ibop gegaan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:04

GJ9 schreef:
Dat volgens mij niet, maar het is wel een heel dure training, dus je brengt je paard toch daar heen met oog op elite predikaat. Als dat niet leuke ben je onder de streep veel meer kwijt en dan baal je wel. Dan was je liever gelijk naar een stal voor zadelmak en ibop gegaan.

Het is helemaal niet duur. € 1536,10 en als de merrie nog zadelmak moet dan kost het € 2399,85 maar dan staat ze er wel 7 weken. Ik vind beide tarieven echt heel concurrerend t.o.v. een trainingsstal.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:12

janderegelaa schreef:
GJ9 schreef:

Het is helemaal niet duur. € 1536,10 en als de merrie nog zadelmak moet dan kost het € 2399,85 maar dan staat ze er wel 7 weken. Ik vind beide tarieven echt heel concurrerend t.o.v. een trainingsstal.

Ik weet wat het kost
Als je paard slaagt heb je goedkoop je predikaten, als ze niet slaagt ben je duur uit. En dat risico moet een ieder afwegen denk ik.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:22

Maar met een IBOP die je elders laat trainen ben je toch ongeveer hetzelfde kwijt en dan kunnen ze hem ook niet halen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:39

janderegelaa schreef:
Maar met een IBOP die je elders laat trainen ben je toch ongeveer hetzelfde kwijt en dan kunnen ze hem ook niet halen.

Heb je ervaring met een, of meerdere EPTM's, Jan? En ook met een IBOP?
Ik wel. Daardoor heb ik een sterke voorkeur met een IBOP.
Dan heb je maatwerk voor iedere individuele merrie.
Ze kunnen in Ermelo best wel veel hoor, maar 30 onbeleerde of groene merries in ruim een maand goed te kunnen beoordelen, dan vraag je me toch nog wel wat.
Het ligt echt niet aan de ruiters of amazones maar aan het systeem.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 01:00

misterA schreef:
janderegelaa schreef:

Heb je ervaring met een, of meerdere EPTM's, Jan? En ook met een IBOP?
Ik wel. Daardoor heb ik een sterke voorkeur met een IBOP.
Dan heb je maatwerk voor iedere individuele merrie.
Ze kunnen in Ermelo best wel veel hoor, maar 30 onbeleerde of groene merries in ruim een maand goed te kunnen beoordelen, dan vraag je me toch nog wel wat.
Het ligt echt niet aan de ruiters of amazones maar aan het systeem.

Of je het nou met hengsten doet of met merrie's. Wat is het verschil?

En ja, heb er ervaring mee. En ik kan het mis hebben maar ik dacht toch echt jij het was die met een VB merrie naar de EPTM ging en met een Elite merrie terug kwam. Maar kan het mis hebben natuurlijk.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 06:48

Dat was een ibop.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:44

Iemand de Prinsjesdag veiling nog gevolgd?

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:57

Kathleen_vW schreef:
Iemand de Prinsjesdag veiling nog gevolgd?

Ja, kleinkind van 1 van onze fokmerries is verkocht naar D. Filion +:)+

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 14:16

Gefeliciteerd!

Ik heb het maar half gevolgd, internet verbinding is hier niet zo goed. Voor de pauze bleven de prijzen wel laag, maar na de pauze werd er meer geboden. Toch is het niet in verhouding wat ze in Duitsland neertikken, daar ligt de gemiddelde veilingprijs toch hoger. Vraag me af waar dat hem in zit.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:10

Dank voor jullie reflecties op ibop/eptm! Qua kosten maakt het niet zo heel veel uit idd. Als ze elite wordt is de eptm een hele mooie en snelle manier, maar het kan ook niet lukken en dan heb ik liever dat ze op een trainingsstal staat waar ze dan wellicht iets langer blijft, maar dan heb ik daarna wel een minder groen paard die zo verkocht kan worden of wat ik zelf nog mee verder kan. Het is een lief paard, maar wel iets sensibel, dus ik kan slecht inschatten hoe dat gaat. Nog even over denken, maar fijn om wat meer invalshoeken te horen zo.

Prinsjesdag veiling heb ik niet gevolgd. Maar ik heb niet de indruk dat in voorgaande jaren alles heel duur ging, toch?

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:53

Ik heb er 2 gekocht op de prinsjesdag veiling, vond de prijzen heel erg tegenvallen voor de pauze.

E_D_E Leuk! Welke? Ze zat naast ons, ze hadden 3 hele leuke gekocht.