Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:47

Jeetje vulina, wat heftig! Heel veel sterkte. :knuffel:

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:28

tjakka123 schreef:
Aan de hand is vaak ook kwestie van opvoeden. De een kan dat duidelijker dan de ander, dus ik denk niet dat je daar een onderdeel/beoordeling aan kunt hangen.
De ene brult en keer en geef je een douw en klaar, de andere duikt in elkaar bij een kleine toespreking. Ook allemaal kwestie van wat ze vanaf jongs af aan meekrijgen..

Toch niet noodzakelijk.
Hier krijgen ze allemaal dezelfde opvoeding en de Jameson 2 jaar geleden was als veulen zo'n abormaal varken... die beet, kreeg een fameuze tik op z'n smoel en die was 2sec later terug daar. En dat elke keer opnieuw en elke dag opnieuw.
Terwijl de Just Wimphof het jaar ervoor 1x geprobeerd heeft om te bijten en daarna nooit meer.

De 2 erna waren merries dus moeilijker te vergelijken.

Ik heb er eens eentje verkocht die hier thuis een doodbraaf doetje was en op z'n nieuwe thuis, nochtans een professionele dressuurstal met zo'n 20 paarden, de grootste klojo was.
Is ook dikwijls gewoon hoe ze zich ergens voelen heb ik de indruk.

c_alsemgeest

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:19

Ja ik denk zeker dat de stress van van een rustige naar een drukke stal ook wel wat doet met de rijbaarheid.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:03

Vulina schreef:
Mijn merrie die drachtig is/was van Extreme, kan van de lijst.. Ze is vorige week verongelukt |( |(

Wat ontzettend verdrietig! Bah..

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:34

Wat een verdrietig verhaal Vulina, sterkte

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:52

Sterkte, Vulina, wat vreselijk ;( .

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:50

Veel sterkte, Vulina. Heel erg jammer en verdrietig.

Kjento was in 2019 de meest populaire - lees meest gebruikte - KWPN hengst. https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn/kje ... -populair/
Ik denk dat hij een 'blijver' zal zijn. Hij is zo compleet! Ik ben fan, maar heb er ook geen merries voor.

Mijn ene merrie (v Krack C) geeft uit zichzelf al stevige veulens. Daarom durf ik hem op haar niet goed aan, ook al werd haar Kjento-kleinzoon vice-Belgisch kampioen op de nationale BWP-veulenkeuring 2 weken geleden ;) .

Mijn andere merrie komt uit dezelfde moederlijn als Kjento, dus daarvoor valt hij sowieso af. En zou hij ook te massief zijn. Zij heeft eerder wat verfijning nodig. Haar veulen van For Romance van dit jaar, die er toch om bekend staat te verfijnen, is nog steeds een stevig ding. Wat goed is, I love it, maar het zegt me wel dat ik moet oppassen met hengsten die formaat geven.

Glamourdale wint sinds het WK in Herning enorm aan populariteit. Mijn Krack C merrie kreeg in 2020 een hengstveulen van hem. Die ziet er op 2 jaar uit als een paard van 7. Is echt een gigantische bonk met gigantisch lange benen die groter wordt dan 1m80. Dat vind ik wat te veel van het goede. Daarmee dat ik nu sterk selecteer op het postuur en de grootte van de hengst bij deze merrie. 1m70 is het maximum, want maat en formaat krijgen de veulens zowiezo via de merrie mee.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:29

Pikant detail: volgens kwpn heeft de wereldkampioen dressuur een genetische aanleg dressuur van 86/88.
Preferente moeder
Keurpreferente grootmoeder

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:53

Ik kan helemaal niets meer met die genetische waarden. Vind het erg jammer. Eerst keek ik er veel naar, nu doe ik er niets meer mee.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:26

Balko schreef:
Ik kan helemaal niets meer met die genetische waarden. Vind het erg jammer. Eerst keek ik er veel naar, nu doe ik er niets meer mee.

Idem dito...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:37

koend schreef:
Pikant detail: volgens kwpn heeft de wereldkampioen dressuur een genetische aanleg dressuur van 86/88.
Preferente moeder
Keurpreferente grootmoeder

Pffff moet niet gekker worden

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:40

Balko schreef:

Die genetische waarde wordt ook helemaal niet aan genen gemeten bij het KWPN maar aan prestaties van familieleden. Op keuringsniveau heeft dat wel enige waarde mits er voldoende familieleden op de keuring verschenen zijn. Zit er nu (te) weinig sport in een lijn dan wordt automatisch die waarde laag. Je kunt er dan dus inderdaad niets mee.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:58

Ja maar het zegt dus niet zoveel meer over het paard zelf en dat vind ik jammer

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:56

Balko schreef:

Dit dus! Is voor mij een compleet nutteloze tool geworden en door deze 'vernieuwing' moet ik meer speurwerk zelf doen. Erg jammer.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:13

Kathleen_vW schreef:
Dit dus! Is voor mij een compleet nutteloze tool geworden en door deze 'vernieuwing' moet ik meer speurwerk zelf doen. Erg jammer.

Denk er net zo over.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:20

Ja, ik vind het ook geen verbetering ten opzichte van wat het was helaas.
Ben daarom benieuwd hoe ze dit in de HK selectie gaan meenemen bijvoorbeeld, is toch ander beeld wat je nu krijgt.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:11

Balko schreef:

De betrouwbaarheid van "de betrouwbaarheid" is niet (meer?) betrouwbaar. Hengsten die in een vrij recent verleden Preferent zijn verklaard zouden dat nu niet meer worden. Terwijl ze destijds aan alle hoge eisen voldeden, incl. de betrouwbaarheid van de Fokwaarde voor sport.

Volgens mij is een hoge fokwaarde maar voor een deel genetisch tot stand gekomen en spelen andere, niet erfelijke componenten een veel grotere rol dan tot nu toe wordt aangenomen. Te veel gegevens zijn gebaseerd op jurywerk en niet echt meetbaar.
Begrijpelijk, omdat de aantallen afstammelingen, met name in de sport, te gering zijn om een betrouwbaar erfelijk beeld te geven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:31

misterA schreef:
Balko schreef:

De betrouwbaarheid van "de betrouwbaarheid" is niet (meer?) betrouwbaar. Hengsten die in een vrij recent verleden Preferent zijn verklaard zouden dat nu niet meer worden. Terwijl ze destijds aan alle hoge eisen voldeden, incl. de betrouwbaarheid van de Fokwaarde voor sport.

Volgens mij is een hoge fokwaarde maar voor een deel genetisch tot stand gekomen en spelen andere, niet erfelijke componenten een veel grotere rol dan tot nu toe wordt aangenomen. Te veel gegevens zijn gebaseerd op jurywerk en niet echt meetbaar.
Begrijpelijk, omdat de aantallen afstammelingen, met name in de sport, te gering zijn om een betrouwbaar erfelijk beeld te geven.

Ja natuurlijk, kijk maar naar Rubiquil. Die kwam met een fokwaarde van 211 binnen ofzo. Maar die had alleen merrie’s van Hexagon gedekt en die nakomelingen kregen alle kansen. Uiteindelijk schoot zijn hele waarde onder de 100 en nu is het niet eens meer ingevuld. En de enige reden van handhaving is door zijn nakomelingen toen hij nog niet bij het KWPN gekeurd was staat op de KWPN site.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:22

Dan vind ik Rubiquil niet eens het juiste voorbeeld. De betrouwbaarheid van zijn fokwaarde was toen ook nog erg laag. Dit in tegenstelling tot hengsten als Uphill, Negro en ook Glamourdale.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:22

Ik ben benieuwd wat de prijzen van de KWPN veiling nog gaan doen in de laatste uren. Het staat nu allemaal nog wel erg laag, op een aantal is zelfs nog niet eens geboden.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:28

Ik ook. Volgens mij gaat de paarden handel niet zo goed. Dat gezegd hebbende, ik ga onze 3jarige uit de verkoop halen en aanbieden voor de Ibop of eptm. Wat is jullie ervaring met beiden? Ibop heb ik wel eens zelf gereden maar vond beoordeling toen best streng (ik zou nu wel een prof vragen voor het klaarmaken). Eptm nog helemaal geen ervaring mee. Merrie moet ook nog zadelmak gemaakt worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:24

Ik vrees dat de handel weer wat inkakt... Wat op zich logisch is met oa hele hoge energieprijzen.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:47

Ben afgelopen zaterdag op de veiling in Schijndel geweest, vond de prijzen daar ook teleurstellend. Sluit wel aan bij het beeld hier boven.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:16

Ben benieuwd ook naar de prijzen op de Prinsjesdag veiling morgen, daar lopen toch beste veulens mee in de collectie.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:02

Wij hadden zaterdag videodag met 1tje van ons voor de kwpnveiling.
De dierenarts daar zei dat gemiddeld €4250 de prijs was voor een 'gewone'

En normaal gezien (mits alles gaat zoals het moet) hebben wij er toch voor volgend jaar 9 vd 10 drachtig +:)+