Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tjakka123 schreef:Aan de hand is vaak ook kwestie van opvoeden. De een kan dat duidelijker dan de ander, dus ik denk niet dat je daar een onderdeel/beoordeling aan kunt hangen.
De ene brult en keer en geef je een douw en klaar, de andere duikt in elkaar bij een kleine toespreking. Ook allemaal kwestie van wat ze vanaf jongs af aan meekrijgen..
Balko schreef:Ik kan helemaal niets meer met die genetische waarden. Vind het erg jammer. Eerst keek ik er veel naar, nu doe ik er niets meer mee.
Balko schreef:Ja maar het zegt dus niet zoveel meer over het paard zelf en dat vind ik jammer
misterA schreef:Balko schreef:Ja maar het zegt dus niet zoveel meer over het paard zelf en dat vind ik jammer
De betrouwbaarheid van "de betrouwbaarheid" is niet (meer?) betrouwbaar. Hengsten die in een vrij recent verleden Preferent zijn verklaard zouden dat nu niet meer worden. Terwijl ze destijds aan alle hoge eisen voldeden, incl. de betrouwbaarheid van de Fokwaarde voor sport.
Volgens mij is een hoge fokwaarde maar voor een deel genetisch tot stand gekomen en spelen andere, niet erfelijke componenten een veel grotere rol dan tot nu toe wordt aangenomen. Te veel gegevens zijn gebaseerd op jurywerk en niet echt meetbaar.
Begrijpelijk, omdat de aantallen afstammelingen, met name in de sport, te gering zijn om een betrouwbaar erfelijk beeld te geven.