[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lys_PPA

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:06

Ik dacht bij je post al, zal dat dat paard zijn dat ik vanmorgen op FB voorbij zag komen, en ja hoor :D
Mooi paard!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 20:48

Wat een leukerd M_arjolein! Veel plezier! Hoe gaat het nu? Is hij al wat rustiger? Wat zijn je plannen?
Laura1982 gefeliciteerd met de punten! fijn zo debuut!
Lys_PPA lekker die afwisseling, rijden en mennen. Wat vind je zelf leuker om te doen? Of juist de afwisseling?
_Jelske Op naar weer fijne rijmomentjes! Die onzekerheid herken is zo. Ik had afgelopen 2 jaar ook weinig gereden en pff wat was ik een schijterd geworden. Ik merk nu dat ondanks Hylke soms behoorlijk explosief kan zijn dat ik hem wel weer terug kan krijgen. Zowel aan de hand als onder het zadel. Daardoor begin ik wat meer vertrouwen te krijgen en durfde ik vorige week zelf tijdens mijn les door te zetten in galop toen hij als een soort hert er vandoor ging met een paar bokkesprongen. Stiekem best trots haha.
Moner knap paard en mooie foto's! mag je trots op zijn.

Wij prutsen ook lekker verder. We lopen alleen we tegen het probleem aan dat Hylke of verkeerd aan springt of constant over springt in de rechter galop. Linksom gaat het prima. Los liet hij het vandaag wel goed zien. Iemand tips?
Heb mijn instructrice ook al gevraagd. Afgelopen les kwamen we er alleen niet aan toe want toen zag hij veel roze olifanten dus hadden we eerst ingezet op ontspanning en toen was de fut eruit. Zij gaf als tip op volte zetten, deze verkleinen en daarna vergroten en dan aanspringen. Dit vandaag geprobeerd. Hielp helaas niet.

Filmpje laten maken en daar paar foto's uitgehaald. We beginnen elkaar steeds wat beter te begrijpen. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 07:03

Soms helpt het om stukje schoudervoor te zetten. Of juist stelling de andere kant op. Galoppeer vooral niet te lang het aanspringen is al super moeilijk voor ze dat oefenen helpt al enorm

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:31

Dala leuke foto’s en wat oogt hij groot! Van welke hengst kwam hij?

Mart is gelukkig al een heel stuk rustiger nu en gister is een vriendin van mij er even op gestapt. Vond het toch wel wat spannend nu met je eigen zadel en thuis. Maar dat ging heel goed. Was super braaf, dus morgen ga ik er ook aan geloven haha.

Hè Moner wat een leuke foto’s die zag ik indd ook al op FB voorbij komen. Snap dat je trots bent!

Oh jee Lys pijn?

Wat fijn toch weer een nieuw zadel Jelske!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:34

Ik zou idd ook beetje buitenstelling vragen en zorgen dat hij dus zn binnenschouder vrij heeft om goed aan te kunnen springen. Buitenkant goed begrenzen.

Dala8 schreef:
Lys_PPA lekker die afwisseling, rijden en mennen. Wat vind je zelf leuker om te doen? Of juist de afwisseling?

Persoonlijk rij ik liever, maar ik vind het wel heel leuk dat het mennen een gedeelde hobby is met mijn vriend en dat Picasso het daar dan ook zo goed in doet. Mijn vriend is meer de durfal, dus die kan goed marathon/vaardigheid rijden, ik kan Picasso dressuurmatig beter voor de koets rijden (al mis ik mijn benen in de aansturing soms wel haha).

Spannend Marjolein! :D maar leuk vooruitzicht.
Uhh nee geen pijn gelukkig, ik voelde me daarna wel echt supersafe op Picasso. Zijn wegschieterijen zijn ineens niets meer nu ik rondes uit heb kunnen zitten :')

Zondag staat het zestal op de agenda, zin in maar stiekem ook wel een beetje spannend met al dat publiek (faalangst modus staat dan weer aan).

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 21:46

Lys_PPA schreef:
Ik kan over opstappen niet zoveel tips geven :') dacht mn lesgenootje te helpen met dr paard, die hebben beide spanning met opstappen. Vorige week maandag ben ik op haar paard gestapt ging goed. Zou dr vandaag weer helpen maar hij was met stappen aan hand al gespannen en vertrok twee keer met mij erop, lang blijven zitten maar niet lang genoeg :+

:') Ehm, ik heb mij in ieder geval voorgenomen dit niet na te doen.

moner schreef:
Sinds kort rijdt er een dochter van een vriendin op onze Nienke, in 6 dagen door de B en dan een week over de L1, nu 3 winstpunten in de L2, we doen nu even rustig aan, gaan starten bij de Friezen

Dat gaat dan heel voorspoedig! Maar ook een heel mooi paard om te zien. Mag je best trots op zijn. :D

@Dala:
Jullie zijn ook hart aan het werk zo te lezen. Dat is een flinke progressie die je daar beschrijft, goed gedaan!

Aparte is: het is bij mij vooral het moment van opstappen en vraag mij ook niet waar het specifiek vandaan komt. Ik zit mijzelf dan ook een beetje gek te maken, lijkt het haast. Want de gedachten zijn werkelijk nergens op gebaseerd. Jels geeft juist heel veel vertrouwen en vanaf de grond kan ik alles met die merrie. Ik weet ook dat ze mij nooit in de steek zal laten wat dat aan gaat - het is dus totaal irrationeel. Vorige zomer ook op een aantal paarden van stagenootjes gestapt voor bosritjes en daar ook vooral spanning bij opstappen. Eenmaal onderweg is er eigenlijk niet zoveel meer aan de hand.

Maar mijn zadel is inmiddels geleverd, dus de komende tijd kan ik hier flink aan werken. Ik heb een paar maanden terug een workshop van Benedict Koopmans bijgewoond, misschien is dat nog iets om verder te beproeven.

@Marjolein: Jij vandaag nog opgestapt?

Lys_PPA schreef:
ik kan Picasso dressuurmatig beter voor de koets rijden (al mis ik mijn benen in de aansturing soms wel haha).

Dit is zo lekker herkenbaar :Y) Jels doet een heleboel aan de dubbele longe: schouder buiten, schouder binnen, travers etc. Soms heeft ze al dagen dat ze fit en sterk genoeg is voor wat galopwerk en we proberen soortgelijke oefeningen dan ook in galop een beetje op te pakken. Maar dan mis ik echt mijn zit en benen :')

Lys_PPA schreef:
Zondag staat het zestal op de agenda, zin in maar stiekem ook wel een beetje spannend met al dat publiek (faalangst modus staat dan weer aan).

Leuk! Heeeeeel veel succes!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:23

Yes zeker voor het eerst er op gezeten gister. Het ging niet heel erg soepel in het begin de 1e drafpassen moet ik zeggen en dan merk je dat hij nog wel jong is. Dus dan vindt hij het wel spannend en gaat ie wat rennen.

Na een paar minuten ging het gelukkig prima en heb ik lekker gereden. Hij is verder ook totaal niet schrikkerig/kijkerig. Maar goed na 12 jaar hetzelfde paard en daarnaast een bomproof kwpn rijden is het toch ook allemaal wel weer nieuw voor mezelf.

Afbeelding

Afbeelding

Het opstappen vind ik dus ook wel een ding.

Benedict lijkt mij echt een aanrader Jelske!
Lekker trainen nu!

Wow spannend het 6tal Lys! Succes!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:34

Dat zijn blije koppies Marjolein :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 14:44

Haha marjolein goeie glimlach lekker genieten van je knappe man

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:43

M_arjolein, Hij is van de hengst Pier 448. En ja hij is vrij groot.. ik denk dat hij nu zo'n 1.70 is. Hij is 11 april 7 geworden. En aangezien we pas nu echt wat fanatieker rijden denk ik dat hij vooral nog zal uitzwaren. Hoeft ook niet hoger hoor haha.

En je hebt een leukerd hoor! Heerlijk jouw glimlach!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:30

Ik ga morgen gauw weer bijlezen, maar na een dag met een boel spanning en hectiek, kan ik jullie deze niet besparen <3

Afbeelding

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:54

Wauw! Wat een prachtige foto _Jelske! Komt groot aan de muur?

Wij hebben vandaag voor het eerst les gehad in loswerken. Pas geleden had mijn instructrice al een demonstratie gegeven met haar paard bij de rijvereniging en nu wou ik het toch ook wel met Hylke proberen. MAAAAAR... Hylke kan nogal explosief zijn dus ik vond het een heul goed plan :j dat m'n instructrice ging beginnen. Laat er op dat moment nou een giga grote vrachtwagen met rare lading langs rijden dus ja hylke ging hard op de 15x15 en maakte zich erg druk. Mijn instructrice daarintegen bleef lekker cooool en ging hem gewoon dingen vragen en ja hoor! Hij kalmeerde en werd weer een normaal paard :+

Daarna ben ik aan de slag gegaan en wat was dit leuk en tegelijk confronterend. Je moet zooooo bewust zijn van je plek en je acties. Maar erg leerzaam en Hylke was kapot na de les.
Afbeelding
Afbeelding

Hebben jullie al eens loswerken gedaan?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:30

Nee - deze in ieder geval niet. We hebben wel een grote van Jels boven de eettafel hangen. En ik speel wel met de gedachte daar nog dingen aan toe te voegen, al ben ik er nog niet uit dat eruit moet komen te zien. Ondertussen heb ik een eerste selectie gemaakt van de foto's van maandag... Ik kom uit op 12 foto's. Daar gaan er twee vanaf (een foto waar er twee van zijn gemaakt en moet even kijken of nr 1 of nr 2 goed is), dus eigenlijk 10 foto's. In de prijsafspraak zaten 5 foto's... _-:( Waarom is dit altijd zo moeilijk?

Ik werk niet los met de paarden, eigenlijk om een veelheid aan redenen (we doen wel veel grondwerk). Maar ik zie wel waarom het interessant kan zijn. Zo te lezen hebben jullie er in ieder geval sowieso plezier in gehad.
Laatst bijgewerkt door _Jelske op Gisteren, 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Erg mooie foto Jelske. En super dat ze zo braaf is.

Marjolein, ziet er goed uit en ik begrijp goed dat dat een hele overwinning was.

Dala8 zowel met Tess als met Mir heb ik veel los gewerkt.
Bij Tess heb ik dat vooral gedaan, omdat ze toen al best veel mankeerde, maar wel graag wilde werken. Door in vrijheid te werken, had ze voor mijn idee gemakkelijk de keuze om te werken zoals dat zij dat aankon.
Ik kon haar volledig in vrijheid schouderbinnenwaarts laten lopen alleen maar door mijn wijsvinger op te steken. Dat was echt wel heel leuk om te doen.

Bij Mir heb ik het ook veel gedaan. Zij was best snel tegendraads aan de longeerlijn, terwijl ze in vrijheid veel meewerkender was. Ze bleef mooi in een volte om me heen in alle drie de gangen en kon ook op lichaamstaal halthouden en achterwaarts.

Diekke daarentegen zegt dikke doei en haakt compleet af. Zou dat met wat oefenen wel voor elkaar krijgen, maar ben een beetje lui daarin :D