Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:42

Ja dat kan ik me ook nog herinneren bij de hengstenhouders thuis, ook weleens aan mee gewerkt bij Santano en Lingh lang geleden...het lijkt mij wel zo handig om het in de weekenden te doen in ieder geval.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:45

Ik zou het jammer vinden als het zou verdwijnen. Maar door de weeks is ook voor mij een dingetje.
Hier ook via livestream gekeken.
Ik vind het toch echt iets heel moois.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:02

yvonnepuntnl schreef:
Als je haar na de laatste keer scannen niet meer hebt gedekt, waarom zou je haar nu dan nog een keer laten scannen? De hengstenhouders hebben toch al een gustverklaring.

Lijkt mij ook idd maar dacht check het even voor de zekerheid bij ervaren fokkers. Nog nooit eerder gefokt en ik vroeg me gewoon af of er nog een gustverklaring van vlak voor 1 oktober nodig was als bewijs. Wil niet onverwachts voor 3.500 aan dekgeld komen te staan van de 2 hengsten terwijl er geen dracht is.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:25

yvonnepuntnl schreef:
https://www.oypo.nl/nl/yvonnetermeer

Foto's van de veulens van de afstammelingenkeuring

Altijd weer een uitdaging om in een kleine, volle ring de veulens mooi op de foto te krijgen ~~}>
Zeker als ze maar anderhalf rondje doen.

Leuke foto's. Next Romancier zitten ook hele mooie tussen!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:36

Hoi allen,
Sorry dat ik zomaar binnen kom vallen maar met de zoekfunctie kom ik er niet helemaal uit en kom ik ook vooral informatie tegen omtrent de afstammelingenkeuring bij veulens. Dus ik hoop dat jullie mij bij het volgende kunnen helpen :)

Ik heb in juli een jaarling merrie van Mandienio WL (x Zjengis Khan) gekocht. Zij is daarmee een nakomeling uit de eerste jaargang van Mandienio.
Nu begreep ik van de voormalige eigenaresse dat de fokker gezegd zou hebben dat als ze haar op naam zou laten zetten bij het KWPN, er een kans is dat ze later uitgenodigd kan worden voor de afstammelingenkeuring.
Red is zelf als dressuurpaard geregistreerd gezien haar mv-kant terwijl vader Gelders is. Hoe zit dit dan met de nakomelingenkeuring op 3-4 jarige leeftijd? Op KWPN.nl lees ik dat dit bij DP/SP op 4-jarige leeftijd is en bij Gelders op 3-jarige leeftijd. Gezien vader Gelders is, gebeurt dit dan dus op 3-jarige leeftijd, ondanks dat ze DP geregistreerd staat? Is er dan eigenlijk sowieso wel een kans dat ze hiervoor uitgenodigd zou kunnen worden?

En nog even afgezien van de leeftijd, hoe gaat het precies in zijn werk? Ik vind KWPN.nl hierin niet heel duidelijk en ik heb zelf 0 verstand van keuringen etc.
Kan ze inderdaad op voorhand gevraagd worden, of doen ze het met de nakomelingen die sowieso al aangemeld worden voor de keuring op 3(?)-jarige leeftijd? Mochten ze haar willen uitnodigen, wordt dan ook de training geregeld of moet je daar zelf achteraan? En hoe zit dat dan met de kosten etc.?

Ik heb mede vanwege de vakantie nog niks gedaan wat betreft paspoort op naam zetten en ben nog een beetje in dubio of ik dat ook nog ga doen. Ben bijv. ook (nog) geen lid van het KWPN. O.a. afhankelijk van hoe het zit met de afstammelingenkeuring is dat voor mij wel een overweging om dat evt. wel/niet te doen. Maar aangezien het niet wettelijk verplicht is, ze de komende paar jaar (als het goed is) toch alleen gras staat te maaien en ik daarna zelf niet direct keurings- of fokkerijplannen heb, zou het voor mezelf niet per se noodzakelijk zijn om haar nu over te schrijven.

Sorry voor het lange verhaal en alvast heel erg bedankt! :)

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:57

Blacky94 schreef:
Hoi allen,
Sorry dat ik zomaar binnen kom vallen maar met de zoekfunctie kom ik er niet helemaal uit en kom ik ook vooral informatie tegen omtrent de afstammelingenkeuring bij veulens. Dus ik hoop dat jullie mij bij het volgende kunnen helpen :)

Ik heb in juli een jaarling merrie van Mandienio WL (x Zjengis Khan) gekocht. Zij is daarmee een nakomeling uit de eerste jaargang van Mandienio.
Nu begreep ik van de voormalige eigenaresse dat de fokker gezegd zou hebben dat als ze haar op naam zou laten zetten bij het KWPN, er een kans is dat ze later uitgenodigd kan worden voor de afstammelingenkeuring.
Red is zelf als dressuurpaard geregistreerd gezien haar mv-kant terwijl vader Gelders is. Hoe zit dit dan met de nakomelingenkeuring op 3-4 jarige leeftijd? Op KWPN.nl lees ik dat dit bij DP/SP op 4-jarige leeftijd is en bij Gelders op 3-jarige leeftijd. Gezien vader Gelders is, gebeurt dit dan dus op 3-jarige leeftijd, ondanks dat ze DP geregistreerd staat? Is er dan eigenlijk sowieso wel een kans dat ze hiervoor uitgenodigd zou kunnen worden?

En nog even afgezien van de leeftijd, hoe gaat het precies in zijn werk? Ik vind KWPN.nl hierin niet heel duidelijk en ik heb zelf 0 verstand van keuringen etc.
Kan ze inderdaad op voorhand gevraagd worden, of doen ze het met de nakomelingen die sowieso al aangemeld worden voor de keuring op 3(?)-jarige leeftijd? Mochten ze haar willen uitnodigen, wordt dan ook de training geregeld of moet je daar zelf achteraan? En hoe zit dat dan met de kosten etc.?

Ik heb mede vanwege de vakantie nog niks gedaan wat betreft paspoort op naam zetten en ben nog een beetje in dubio of ik dat ook nog ga doen. Ben bijv. ook (nog) geen lid van het KWPN. O.a. afhankelijk van hoe het zit met de afstammelingenkeuring is dat voor mij wel een overweging om dat evt. wel/niet te doen. Maar aangezien het niet wettelijk verplicht is, ze de komende paar jaar (als het goed is) toch alleen gras staat te maaien en ik daarna zelf niet direct keurings- of fokkerijplannen heb, zou het voor mezelf niet per se noodzakelijk zijn om haar nu over te schrijven.

Ik heb ook een nakomeling van Mandienio van dit jaar maar ik kreeg ook random van het kwpn een bericht voor het afstammeling(veulen)keuring. Ik ben jammer genoeg niet heen geweest ivm vakantie.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 00:16

Training en kosten zijn sowieso voor jezelf…

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 00:31

Blacky94 schreef:
Hoi allen,

De stamboekkeuring is vrijwillig. Er worden geen paarden aangewezen. Je mag je paard als je dat wilt als dressuurpaard laten keuren maar ook als Gelders. Traingskosten etc. zijn voor jezelf. Stamboekkeuring is met 3 jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:46

Afstammelingenkeuring is voor veulens, dus jouw jaarling komt daar al niet meer voor in aanmerking. Je kan ze zelf voor stamboekopname doen op 3 jarige leeftijd inderdaad bij de Geldersen of de dressuurpaarden, waar ze qua type het meeste bij past. Trainingkosten zijn voor jezelf, bij stamboekopname is er kans op predikaten die haar waarde kunnen vermeerderen. Als ze het bijvoorbeeld heel goed doet en ster en voorlopig keur wordt dan kan ze wel uitgenodigd worden voor de centrale keuring.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:52

Ze vragen jaarlingen nog wel eens voor de prok.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:43

Voor stamboek keuring moet je overigens wel paard overschrijven op jouw naam en ook lid zijn van het KWPN

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 14:49

Ging mij idd om het selectiemoment op 3-4 jarige leeftijd zoals hieronder beschreven :)

https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/kwpn-paa ... genkeuring

Want het KWPN heeft het daar wel over dat ze minstens 10 nakomelingen willen scoren. Maar als ik het goed begrijp valt dat dus gewoon samen met de algemene stamboekkeuring? Dus dan halen ze die 10 uit de vrijwillige aanmeldingen voor de keuring?

Kosten voor stamboekkeuring zouden dan die 19eu inschrijfgeld en 75,50 voor deelname KWPN paard zijn neem ik aan? Excl. training uiteraard. Alhoewel ik dan ook wel even benieuwd ben hoe veel/lang er "gemiddeld" aan training aan vooraf gaat en aan welke kosten je daarvoor een beetje kan denken. Mag natuurlijk ook per PB :)
Zit er aan stamboekkeuring eigenlijk nog een bovengrens aan leeftijd? Als ik dr al naar de keuring zou doen zou ik dat op dit moment eerder als 4/5-jarige overwegen, beetje afhankelijk van hoe ze uitgroeit natuurlijk.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie moeite so far! Heb altijd paarden gereden van anderen en nooit met (merrie)keuringen te maken gehad. Bewust voor een jonkie gekozen vanwege studie maar er komen dan ook ineens dingen bij kijken waar ik eerder nooit over na heb hoeven denken :') En door de vele informatie op de website van het KWPN, verschillende onderzoeken en predikaten en verschillende fokrichtingen zie ik soms door de bomen het bos niet meer :')

Hootje, je bedoelt Solinda denk ik of niet? Grappig om te zien dat ze qua aftekeningen veel overeenkomsten lijken te hebben. Die van mij heeft ook een brede bles en 1 wit hoog been achter (maar dan rechts).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:30

Blacky94 schreef:
Ging mij idd om het selectiemoment op 3-4 jarige leeftijd zoals hieronder beschreven :)

Want het KWPN heeft het daar wel over dat ze minstens 10 nakomelingen willen scoren. Maar als ik het goed begrijp valt dat dus gewoon samen met de algemene stamboekkeuring? Dus dan halen ze die 10 uit de vrijwillige aanmeldingen voor de keuring?

Kosten voor stamboekkeuring zouden dan die 19eu inschrijfgeld en 75,50 voor deelname KWPN paard zijn neem ik aan? Excl. training uiteraard. Alhoewel ik dan ook wel even benieuwd ben hoe veel/lang er "gemiddeld" aan training aan vooraf gaat en aan welke kosten je daarvoor een beetje kan denken. Mag natuurlijk ook per PB :)
Zit er aan stamboekkeuring eigenlijk nog een bovengrens aan leeftijd? Als ik dr al naar de keuring zou doen zou ik dat op dit moment eerder als 4/5-jarige overwegen, beetje afhankelijk van hoe ze uitgroeit natuurlijk.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie moeite so far! Heb altijd paarden gereden van anderen en nooit met (merrie)keuringen te maken gehad. Bewust voor een jonkie gekozen vanwege studie maar er komen dan ook ineens dingen bij kijken waar ik eerder nooit over na heb hoeven denken :') En door de vele informatie op de website van het KWPN, verschillende onderzoeken en predikaten en verschillende fokrichtingen zie ik soms door de bomen het bos niet meer :')

Hootje, je bedoelt Solinda denk ik of niet? Grappig om te zien dat ze qua aftekeningen veel overeenkomsten lijken te hebben. Die van mij heeft ook een brede bles en 1 wit hoog been achter (maar dan rechts).

Er zit geen bovengrens aan leeftijd maar mijn ervaring is wel, hoe ouder hoe moeilijker.

Ik breng ze als 3 jarige 2 maanden weg om klaar te maken voor de keuring. Ik ga niet vanwege de kosten beknibbelen met het risico dat ze er niet perfect voor staat.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 18:55

Blacky94 schreef:

Ja klopt! Grappig he dat ze zo op elkaar lijken! Ik wou Red toen ook eigenlijk wel graag hebben maar voor ons nadeel dat ze een jaar ouder is dan Sollie. Verder wel heel mooi dier! Ik zou haar trouwens denk ik gelders keuren.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:28

Vraagje: weet iemand hoe je de foto's van Jacob Melissen kan vinden? Ik wil een mooie foto van de NMK bestellen, kan alleen die van de paardenkrant vinden, maar dacht dat Jacob er ook was en mogelijk nog wel meer fotografen? Wil uiteraard de mooiste foto uitzoeken. Alvast bedankt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:01

Ik zie dat zijn website een beetje raar werkt...wellicht gehackt oid. Maar hij heeft ook Facebook en Twitter..misschien kun je hem daar gewoon de vraag stellen?

Heb je hier al gekeken? https://www.oypo.nl/nl/paardenkrant

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:53

Op het wk ...
Kjento, everdale, glamourdale ... hengsten Van Olst boven!
Het verwondert mij wel eens dat hier niet zo veel mee gedekt wordt.

Ze hebben met Charlotte Fry natuurlijk een fantastische chauffeur in huis.
Ik zag haar een jaar of 4 geleden aan het werk op de hengstenshow en ben sindsdien absoluut fan.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:57

Ik verwacht volgend jaar een Kjento. :)
Denk dat het wel een bepaald slag hengst is waar je van moet houden ook.

Kwaliteit vond ik over all op het WK echt niet heel hoog tov voorgaande jaren. Duidelijke uitschieters maar algemeen vond ik het niet echt denderend.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:45

Wij hebben een hele leuke dag gehad op het wk! Hele uiteenlopende types paarden gezien. Zo gaaf om Escamillo in het echt te zien! Indrukwekkend!
En wat zijn die jonge paarden toch braaf in zo'n omgeving.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:09

koend schreef:
Op het wk ...

Ik zag haar een jaar of 4 geleden aan het werk op de hengstenshow en ben sindsdien absoluut fan.

Volgens mij dekken deze drie hengsten, of hebben, prima aantallen merries gedekt.
Verder was Hexagons ook goed vertegenwoordigd.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 07:18

tjakka123 schreef:
Ik verwacht volgend jaar een Kjento. :)
Denk dat het wel een bepaald slag hengst is waar je van moet houden ook.

Kwaliteit vond ik over all op het WK echt niet heel hoog tov voorgaande jaren. Duidelijke uitschieters maar algemeen vond ik het niet echt denderend.

Heb eens terug gekeken naar "het lijstje” en je bent de enige hier.
Proficiat! Je hebt alvast een top presterende hengst vast!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:56

Ik heb ook echt genoten van het WK. Wat een brave jonge paarden in zo'n omgeving.

Hier 2 Kjento's in de wei. Een 2,5 jarige en een jaarling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:00

Ik heb het ook gevolgd, veel kwaliteitsvolle paarden gezien..wel zeer verschillend. Eigenlijk had ik ze het liefst ook zonder ruiter gezien, de invloed van de training en rijderij maakte veel paarden beter.

Ik denk dat de van Olst hengsten bij de merrie moeten passen, het zijn natuurlijk wel bepaalde types met dito bloedvoering.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:56

koend schreef:
Op het wk ...

Ze hebben allen in hun jongere jaren wel meer dan gemiddeld gedekt volgens mij. En nu is de jongere generatie hengsten aan de beurt. Zie je toch wel veel natuurlijk...of zodra de nafok onder het zadel komt de interesse afneemt :o

Het zijn zonder twijfel alle 3 echte sportpaarden met een waanzinnige amazone erop, maar of ze dan ook zo vererven vind ik niet per se bewezen...
Secret Lover vind ik bij van Olst van de jonge generatie zelf heel interessant en is ook wel de 'visie' van van Olst in terug te zien vind ik. Een heel compleet sportpaard.

Ik ben zelf al langere tijd heel erg gecharmeerd van Racoon. Die zal hopelijk nu ook meer in trek raken.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:59

Ik heb het ook gevolgd (heel decadent vanuit Griekenland). Weer een hoop stof tot nadenken betreft bloedlijnen en hengstenkeuze. Ik was ook erg blij dat bijvoorbeeld bij Lennox US de harmonie zo bekroond werd. Ik kon de jurering niet altijd helemaal volgen, maar dat vond ik een mooi beeld! Kjento was wel echt een klasse apart, maar dat is Fry ook. Echt knap hoe ze vrijwel ieder paard waar ze opzit rijtechnisch zo goed voor elkaar heeft.