Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:29

Vond McClaren wel het meest uniforme collectie hebben. Maar mogelijk ook meer te kiezen?

Collectie Nacho viel mij zeker niet tegen.

De tot beste gekozen MBH Santiano is dus zeer verwant aan twee van mijn merries. Heb twee halfzusjes van de moeder.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:31

janderegelaa schreef:
Willemiens schreef:
Helaas pas te laat, had nog een pot regumate staan maar zelf nog leek dus niet aangedacht. Heeft iemand ervaring met regumate bij dit soort gevallen?

Een ervaren voortplantingsdierenarts kan het aan de baarmoeder zien als het vruchtje erin zit. Maar gewoon geven kan nooit kwaad. Is er wel onderzocht waarom ze het verstoot? Aan de hangst ligt het niet want er is een vruchtje. Zijn werk is gedaan.

Nee niet onderzocht, de DA gaf aan dat hij vermoed dat ze niet genoeg oestrogeen aanmaakt waardoor het niet blijft plakken. Ze heeft nu 2x en veulen gehad en beide keer in een keer drachtig, toont mooi hengstig en maakt goed eitjes aan.
Alleen bij haar laatste veulen heeft ze placentitus gehad en heeft ze dus aan de regumate gestaan. Kan dat er iets mee te maken hebben?
Mijn DA heeft wel een merrie spreekuur en doet ook veel begeleiding maar of hij een voortplantingsdierenarts is weet ik niet..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:15

Is de merrie dichtgezet?

Mijn merrie heeft vorig jaar ook placentitis gehad. Uiteindelijk het veulen verloren met 313 dagen. Gelijk terug drachtig. Met hartslag er weer af. Daarna dichtgezet, dit jaar veulen gehad. Nu ook gelijk dicht gezet en blijft nu weer netjes zitten :j

Willemiens

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:43

Nee niet dicht gezet, wat doet het dicht zetten?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:02

Willemiens schreef:
Nee niet dicht gezet, wat doet het dicht zetten?

Het voorkomt lucht zuigen van de vagina waardoor er bacterien in de baarmoeder komen. Bij sommige merrie’s kun je het ook heel goed zien. Als de bovenzijde ten opzichte van de onderzijde flink naar binnen kantelt dan opent het tijdens het lopen en dan zuigen ze lucht.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 01-09-22 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:12

Dankje, ik ga er eens opletten en bij DA informeren.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:52

Je hoeft het niet altijd te zien. Maar placentitis is toch al wel iets waarbij alarmbellen moeten gaan rinkelen. Er komt niet zomaar een bacterie naar binnen. Bij mijn merrie dachten ze ook dat het niet nodig was. Ik wilde het toen gelijk al, uiteindelijk dus placentitis en dood veulen. Toen wilde de dierenarts met hartslag dichtzetten. Dat hoefde ook al niet meer. Dus nu gelijk na eerste keer insimineren. En nu dus voor de 2e keer succes.

Als ik ze verdenk adviseer ik altijd dichtzetten en naspoelen. Met insimineren voel je dit 'vaak' ook wel.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:21

Ik zou je adviseren een dierenarts te nemen, die zelf zulke adviezen kan geven..

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:33

De merrie is tot aan 3x aan toe bevrucht geweest en laatste keer een tweeling die is weggeknepen, toen ik haar ophaalde kreeg ik enkel mee dat als het nu niet lukt toch te laat is omdat het einde seizoen is. En ja geen hartslag en zei toen dat ik regumate had moeten geven. Ik ben zelf een leek wat betreft fokken dus komt bij mij laks over omdat na het scannen te adviseren.
Vandaar mijn vraag hier en uiteraard alles in overleg mer een DA.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:07

Willemiens schreef:
De merrie is tot aan 3x aan toe bevrucht geweest en laatste keer een tweeling die is weggeknepen, toen ik haar ophaalde kreeg ik enkel mee dat als het nu niet lukt toch te laat is omdat het einde seizoen is. En ja geen hartslag en zei toen dat ik regumate had moeten geven. Ik ben zelf een leek wat betreft fokken dus komt bij mij laks over omdat na het scannen te adviseren.

Welke omgeving woon je?

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 09:38

janderegelaa schreef:
Willemiens schreef:

Welke omgeving woon je?

Noord-holland

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 10:45

https://www.oypo.nl/nl/yvonnetermeer

Foto's van de veulens van de afstammelingenkeuring

Altijd weer een uitdaging om in een kleine, volle ring de veulens mooi op de foto te krijgen ~~}>
Zeker als ze maar anderhalf rondje doen.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:14

leuke foto's! sommige veulens waren ook wel erg vervelend!:p daardoor waren sommige ook wat lastig te beoordelen :P

In ieder geval ben ik wel blij met mijn keuze voor nacho op mijn merrie. Vooral dat ze goed ontwikkeld en aan de maat zijn! dat was precies wat verbeterd kan worden op mijn merrie en wat ze niet doorgeeft aan haar veulens! dus ben heel benieuwd wat eruit rolt *\o/* . Gelukkig heeft ze zelf wel veel kracht in het achterbeen, want dat zag ik niet uniform bij alle veulens weer.

Veulens van Number two vond ik ook wel lekker lopen.

Jildouu_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 11:35

yvonnepuntnl schreef:

Altijd weer een uitdaging om in een kleine, volle ring de veulens mooi op de foto te krijgen ~~}>

Super leuk was al erg benieuwd wie de fotografen waren. Zag er verschillende omlopen en konden helaas zelf niet aanwezig zijn om erbij te kunnen zijn.
Dus een mooie foto van ons draakje is heel welkom gaan ze meteen bekijken ! kwpn kon vanmorgen nog niet vertellen wie er allemaal waren!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:04

Tweeling weg geknepen? Allebei?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:37

yvonnepuntnl schreef:

Topservice, ik ga ze bekijken.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:52

baudyh schreef:
Tweeling weg geknepen? Allebei?

1 eitje uiteraard ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:04

Mooie foto's, geeft een goede indicatie..de veulens van McLaren zijn allemaal wel echt poepie chique zeg. Ben benieuwd of het nog terug te kijken is op KWPN tv later.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:23

Ja, wat zal ik ervan zeggen, de afstammelingenshow.
Laat ik beginnen met het positieve deel.
Prachtig weer!
Een door het KWPN georganiseerde show. Strakke regie, vlot verloop, goede accommodatie.
Catalogus met veel ter zake doende info.
Hengstenhouders ( die de moeite hebben genomen om deel te nemen) hebben heel veel tijd en moeite gestoken in de selectie, het aanwezig zijn ,het voorbrengen en het van de verschillende groepjes.

Minder positief ben ik over:
Het ((wel of niet verplicht) niet deelnemen aan de afstammelingenkeuring door een aantal h.houders.
Het grote aantal afmeldingen van veulens, dat kan gebeuren. Dan neem ik mee de overdreven angst voor besmetting met droes. Alles was streng en onder toezicht gescheiden van het kwpn-deel. Maar dan mag een groep wel minimaal uit 12 veulens bestaan om nog voldoende over te houden.
Het vrij kleine baantje waarin de merries met veulens zich moesten presenteren en met nam slecht 1 rondje. Veel stelletjes voelden zich echt niet thuis en kwamen niet tot ontspanning.
De sombere, sobere en vrij negatieve toelichting.
Vaak ook erg afwijkend van de resultaten van de lineaire scores. Vrijwel alle veulengroepen hebben in de thuiskeuringen goede tot zeer goede scores meegekregen.
En als door omstandigheden buiten de goede wil om van de hengstenhouders slecht een zeer beperkt aantal veulens getoond konden worden dan zou ik het logisch vinden dat er veel meer aandacht en ook op gewezen moet worden naar die lineaire scores.
En tenslotte, weinig publieke belangstelling. Al moet ik zeggen dat veel (echte) fokkers wel aanwezig waren.

Conclusie...van mij.
Stop er maar mee.
Dit heeft weinig zin meer om zo door te gaan.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:32

Ja, helemaal mee eens. Is echt een aflopende zaak!
Echt jammer dat er zoveel hengsten afwezig waren. De animo verdwijnt dan bij de rest ook als sneeuw voor de zon!
Baantje was erg klein, maar het zweepgebruik was voor veel veulens en paarden te dol. Dat kwam de ontspanning niet ten goede.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:37

Persoonlijk vind ik het jammer dat (bijna alle) KWPN evenementen op een paar uitzonderingen na, doordeweeks zijn. Helaas ben ik doordeweeks gewoon aan het werk net als 90% van werkend Nederland.

Voor mij niet rendabel om live te kijken terwijl ik ook via de livestream mee kan kijken, scheelt een dag vrij nemen. :) Daarnaast zou ik als merrie eigenaar er ook niet persee heen gaan als mijn veulen gevraagd worden. Volle dag met een hoop poeha voor weinig van jezelf.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:51

Ik heb gisteren avond via Clipmyhorse de groepen van McLaren en Number Two terug gekeken. Het viel me op dat er bij de bespreking van de groep veulen van McLaren een aantal positieve punten werden genoemd en bij Number Two alleen maar 2 negatieve dingen. Terwijl het een goede collectie veulens leek en ik in de lineaire score over de groep ook niets raars zag.
Er werd helemaal niets verteld over de lineaire scores in de beoordeling van de groep. In de catalogus waren deze trouwens wel goed terug te vinden.
Heb verder niet meer terug gekeken, want per ronde is het 25 minuten. Meest van deze tijd kijk je naar de merrie, want er is gefilmd vanaf de zijkant en het veulen staat achter de merrie. Op dat ene rondje kon je ook niet zo heel veel zien.
Wat beter zou kunnen is toelichten waarom een bepaald veulen beste van de groep was. Nu kreeg er gewoon 1 een ander kleur lintje.

@MisterA eens met een groot deel.

Wat betreft het weinig aanwezig zijn van de veulens, dit snap ik goed vanuit de eigenaren van de veulens. Inderdaad zoals Tjakka aangeeft is het een doordeweekse dag. En ook nog eens verplaatst, wat ik ook goed snap vanwege de warmte.

Firegirl schreef:
Mijn veulen was ook gevraagd. Had al aangegeven niet te gaan omdat ik het te veel gedoe vindt. Kost me minimaal 1 dag dat ik niet kan werken en vindt het het risico niet waard. En dan ook nog dit er overheen.
Blom cup had ik graag met mijn spring merrie heen gegaan, maar helaas ook een doordeweekse dag.
Snap dat het voor de professionals misschien fijner is, maar zeker rond de vakantie periode is het lastig vrij nemen.

@Yvonne: Mooie foto's zeker omdat ze maar 1 rondje gingen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:24

Even een vraagje hier. Helaas is het niet gelukt mijn merrie drachtig te krijgen. Ik heb het met 2 verschillende hengsten geprobeerd van 2 verschillende hengstenhouders. Voor beide heb ik de gust verklaring van de 18+ dagen scan opgestuurd naar de hengstenhouders. Moet ik nu voor 1 oktober nog een keer laten scannen voor een gustverklaring om gebruik te kunnen maken van de gust regelingen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:21

Voorheen was het toch altijd op een zaterdag? Ik zou het wel zonde vinden als de afstammelingenkeuringen verdwijnen, het geeft toch een eerste indruk over de vererving van een hengst.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:36

oji schreef:
Even een vraagje hier. Helaas is het niet gelukt mijn merrie drachtig te krijgen. Ik heb het met 2 verschillende hengsten geprobeerd van 2 verschillende hengstenhouders. Voor beide heb ik de gust verklaring van de 18+ dagen scan opgestuurd naar de hengstenhouders. Moet ik nu voor 1 oktober nog een keer laten scannen voor een gustverklaring om gebruik te kunnen maken van de gust regelingen?
Als je haar na de laatste keer scannen niet meer hebt gedekt, waarom zou je haar nu dan nog een keer laten scannen? De hengstenhouders hebben toch al een gustverklaring.

@elisa: vorig jaar was het op zondag, maar ik weet zeker dat het eerder ook wel eens doordeweeks was. Nog langer geleden was het bij de hengstenhouders thuis. Dan moest het publiek het hele land door :)