Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_W

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:56

Iemand die weet waarom Lord of Farming niet meer op wedstrijd komt (laatste april 2023)? Is ook eerder uit de dekdienst gehaald afgelopen jaar. Mankeert die iets?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:22

Marijkeeee schreef:
MizzMontana schreef:
Thanks Marijke.
Hoe gaat t met jouw Grand Slam?

Heb net kaarten gekocht voor de woensdag en donderdag in Den Bosch. Even weer wat live kijken, merk dat ik te weinig op pad ga de laatste tijd.

Ik ga de donderdag. Vorige week dinsdag in Groningen ze livé gezien in de hengsten competitie.

Met de paarden gaat het goed! momenteel geen wedstrijden ik rij nog wel maar ik verwacht een kleine :) over ongv 8 weken. Dus ik hoop outdoor weer op wedstrijd. 1 had ik bij een ander staan maar beetje pech ze waren al mooi op gang en toen opeens uit het niets dik been. Weer op gehaald en nu even op rust. Zodra het weer goed lijkt begin ik eerst met longeren en kan ze weer naar hetzelfde adres.

Chopano was als jong paard ook maar een beestje. Misschien dat hij ook zo fokt en zijn het laatbloeiers. Heb er te weinig van gezien om er echt iets over te zeggen.

Echt waar? Wat leuk Marijke! Gefeliciteerd!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:08

MizzMontana schreef:
Zat even oude hengstenshow van VDL terug te kijken. Waar zijn die Avenger en Optimus Soleil eigenlijk gebleven?

En heeft iemand gezien hoe de Chopano nakomelingen lijken?

Avenger is idd gecastreerd, Gert van het Hof reed hem, maar heb hem al een tijd niet gezien op concours.

Iorrr had een hele goede Chopano, Bella bleef twee jaar terug gust van hem. Heb verder heel weinig nakomelingen van hem gezien en zijn kids op de eerste bezichtiging ook gemist ivm werk.
Afgelopen week met Jur sprong hij zelf wel heel goed, maar de week ervoor in het landelijk met de stalruiter viel hij me niets mee en laatst in Tolbert ook al niet.

Hopelijk is je paard snel weer fit Marijke, niets aan als ze ineens een dik been hebben dat niet door een simpel wondje komt := Wel fijn dat ze daarna weer terug mag.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:22

Wat leuk Marijke! Gefeliciteerd :)
Balen van het dikke been van je paard, hopelijk snel weer fit.

Hmm smal moet ik juist niet hebben. Zat daarom aan iets Holsteins te denken. Of iets met Darco bloed, past altijd goed ook op dat lijntje.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:00

Als je een jonge hengst niet erg vindt zou je eens naar O'connor TN kunnen kijken, Ogano sitte uit Duitse merrie. Die viel mij in Groningen heel positief op in de hengstencompetitie. Genoeg massa voor een nog geen 5 jarige hengst en mooi front erop. Heb me nog niet in moederlijn en nakomelingen verdiept, maar Nijhof heeft over het algemeen wel kwaliteit op stal staan.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:07

MM iets met Darco is Elvis ter Putte ook een idee?
Weet niet wat je precies zoekt maar Pommerol de Muze heb ik een leuke nakomeling van en omdat je Impressive had genoemd kom ik zo bij Pommerol. Denk dat hij ook wel voldoende paard geeft en meer souplesse dan Impressive.

Dmk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:14

Dag iedereen!
Hebben jullie advies voor mogelijke hengsten die bij onze 2 beste merries zouden passen?
1e merrie: diamant de Semilly x darco
grove en grote merrie (174), wekere en lange rug, vooraan toontredend, neerwaarts gebouwd (dus een iets opwaartsere hengst) Heeft veel bloed en is rillig in omgang. Heeft 145 gesprongen en veel gewonnen. Goede mentaliteit. Wat kan verbeterd worden: iets beter voorbeentechniek, balans en rijdbaarheid, betere en ruimere galop en lichvoetigheid
Welke hengsten al een goede match zijn geweest op haar: Hardrock Z, vagabond de la pomme ( top nakomeling uit, mocht juist iets meer lichtvoetigheid hebben), colestus (enorm veel vermogen en lichte afdruk deze nakomeling), For Pleasure ( deze nakomeling heeft enorm veel balans en top galop) en Contagio ( nog maar 1 jaar maar ziet er heel goed uit)
Ik zelf had al aan volgende hengsten gedacht: dacantos boy z, caribis, stargos Vdl, ..
Weten jullie meer over volgende hengsten die ik ook heel interessant vind( poker de mariposa, king kashmir, for chacco, qlassic bois margot, night life vdl en casallco)
2e merrie: ook een grote merrie maar lichter model dan de eerste. Is een Colestus x Darco. Heeft een enorm goede voorbeentechniek en instelling. Werkt en denkt altijd mee in parcours. Wat kan verbeterd worden: galop, balans en meer ruggebruik/achterhand.
Welke hengsten een goede match zijn geweest: tangelo vd zuuthoeve ( mocht juist ook nog iets losser zijn in achterhand), grandorado ( wel enorm sterk karakter en Chacoon Blue
Voor 2024 verwachten we een utamaro en een colorit. Ook Uricas geprobeerd maar niet gelukt.

Alvast bedankt

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:19

Ik las de vraag over Chopano en ik kan alleen over m’n eigen oordelen. Mijne wordt nu 3 en ik heb nog niet los laten springen, maar ze lijkt in alle opzichten heel goed. Paard met veel body en een mega hals/kap. Ook absoluut groot genoeg, zeker als ik het verdere lijntje bekijk, zijn allemaal laatbloeiers en ik vind haar al heel erg af. Ze is ook 100% goed op de foto en bloedmooi (al is dat smaak).

Afbeelding
Deze was van Van’t zomer toen ze 2 was…

Afbeelding
Hier als veulen

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:15

Wat een gezelligheid weer hier!
Marijke gefeliciteerd met je zwangerschap.

Dmk , ik dacht gelijk aan Caribis Z een hengst die bij mij ook op een lijstje staat voor een wat langer gelijnde merrie.

Contagio fokt ook zeer goed en top karakters!

Momenteel de BWP hengstenkeuring aan het volgen.En morgen even de Lannoo hengsten competitie, altijd zo genieten van die jonge dekhengsten daar.

Is er nog iemand die een goed adres kent voor een drachtige merrie te begeleiden het liefst in het noorden van het land.
Ons huis is verkocht en we hebben nog geen nieuw huis ….merrie is dan precies uitgerekend dus klein beetje stress hier.

Gaan er nog van jullie naar een wedstrijd los springen ?
Wij gaan onze Pegase merrie laten klaarmaken daar voor.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:20

Lexa ik ben ook aan het kijken, net pas, vanaf Pegase.

Gomir die hengst ga ik eens bekijken, misschien wel te zien op de hk donderdag. Ik zat ook nog te denken aan Aganix vanwege Ogano Sitte. Krijg je denk ik wel die oprichting mee.

Marijke Elvis heb ik in het echt gezien afgelopen jaar, snap wel dat je daar aan denkt. Toch met Diamant en Quidam er achter niet echt wat ik zoek.

Iorrr aansprekend hoofd heeft ze! Body en hals/kap is wel wat ik kan gebruiken.

Contagio heeft bij ons zeker verbeterd op de merrie, mooi modern sterk veulen. En top karakter inderdaad.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:57

Kan bericht niet meer aanpassen, maar straks bij Bwp nog een rechtstreekse Libero zie ik. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:03

MizzMontana schreef:
Kan bericht niet meer aanpassen, maar straks bij Bwp nog een rechtstreekse Libero zie ik. Daar ben ik wel benieuwd naar.

is dat die van Demuze? Wat vond je ervan?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:17

https://www.hippomundo.com/nl/pedigree/ ... -meulenhof

Deze is het. Mede voorgesteld door de Brabander.

Ze stopten net eentje voordat hij zou komen en dan is er elite hengsten presentatie en daarna verder met de niet BEP hengsten. Ik snap niet helemaal waarom deze niet komt. Is wel een jaar ouder. Komen de oudere hengsten morgen ochtend misschien?

Vond de gaafste toch wel de Rocco vd bisschop x Lordanos en die Rockybo x Zandor die daarna kwam.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:13

Om nog even door te gaan op libero.ik vond funky fred van marienshof ook lekker springen gister in Basel! Een fantomas de muze uit een libero.

Hebben jullie deze gefokt Besita?

Spannend Lexa. Misschien de heidehoogte? Naast kliniek Wolvega?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:42

Lexa. Ik heb je een pb gestuurd. Wij zitten in oude Pekela en hebben kraamstal

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:45

Revali schreef:

Die wilde ik ook noemen, is ook makkelijk aan te rijden via de A32.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 08:59

Ja die Funky Fred is nog steeds van Besita dacht ik, sowieso door haar gefokt. Volg haar op instagram en ze heeft echt een paar fijne paarden in de sport.

Maatje_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:33

Hi! Stille meelezer hier..

Ik heb een vraagje:
Komend jaar verwacht ik mijn eerste zelfgefokte veulen. Nou weet ik niet bij welk stamboek ik hem het beste kan inschrijven.
Vader van merrie is aes ggk, zangersheide ingeschreven. Merrie zelf is ingeschreven in (geloof ik) irish sport horse studbook.

Hengst die ik heb gebruikt is KWPN ingeschreven en Z en KWPN ggk. Om het even lastig te maken…

Ik heb zelf echt geen flauw idee wat het beste is om te doen. Hoop dat iemand mij hierbij kan en wil helpen!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:11

MizzMontana schreef:
Ja die Funky Fred is nog steeds van Besita dacht ik, sowieso door haar gefokt. Volg haar op instagram en ze heeft echt een paar fijne paarden in de sport.

Ja leuk!! Die double fun doet het ook goed. Interessant dat die nu bij K.Cox ter dekking staat

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:27

gomir schreef:
Revali schreef:

Die wilde ik ook noemen, is ook makkelijk aan te rijden via de A32.

Bedankt voor het meedenken , heb inmiddels een box gereserveerd op het adres van Caro.

In april heb ik nog een merrie en mocht het nodig zijn is dit adres ook idd in de buurt!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:39

Gaat er hier nog iemand naar de noordelijke jonge springpaarden opleiding? Als deelnemer of toeschouwer?

Maartje het ligt er maar net aan wat je met je paard wil. Als je naar keuringen wil zou ik KWPN doen en als je alleen een paspoort wil dan zou ik Zangersheide doen. En AES is geloof ik ook makkelijk voor alleen inschrijven en paspoort.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:55

MizzMontana schreef:
Gaat er hier nog iemand naar de noordelijke jonge springpaarden opleiding? Als deelnemer of toeschouwer?

Maartje het ligt er maar net aan wat je met je paard wil. Als je naar keuringen wil zou ik KWPN doen en als je alleen een paspoort wil dan zou ik Zangersheide doen. En AES is geloof ik ook makkelijk voor alleen inschrijven en paspoort.

Ik doe zelf mee aan de morrenhof jonge paarden (drenthe)
Ooit wel eens mee gedaan aan de noordelijke variant...met mijn appaloosa. Die won toen ook nog een prijs,maar dat is alweer 6 jaar geleden ofzo

Je ziet nog net zijn witte kont links

Afbeelding

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:00

MM: Misschien dat ik al toeschouwer een keer naar een avond ga. Moet nog wat jaren wachten voordat ik weer een jong paard heb om deel te nemen. Worden dit jaar geboren hoop ik, als het merries zijn mogen ze blijven ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:00

Marijkeeee schreef:
MM: Misschien dat ik al toeschouwer een keer naar een avond ga. Moet nog wat jaren wachten voordat ik weer een jong paard heb om deel te nemen. Worden dit jaar geboren hoop ik, als het merries zijn mogen ze blijven ;)

Ik heb vorig jaar meegereden, maar dit jaar ook geen geschikt jong paard.
Misschien dat ik wel een keer even ga kijken.

Doe je zelf nog mee MM?

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 01:11

Wij doen mee met de jonge paarden opleiding van Vhv Stadskanaal. Rij een jonge Kensington merrie van mijn oom en tante, halfzuster van mijn Gullit.